خانه » پیشنهاد سردبیر » رییس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با وقایع استان؛/بازرسی های محیط زیست در خصوص آلاینده بودن صنایع سه ماه یکبار انجام می شود

رییس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با وقایع استان؛/بازرسی های محیط زیست در خصوص آلاینده بودن صنایع سه ماه یکبار انجام می شود

سه شنبه ۱۶ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۱

وقایع استان:
در حاشیه نشست بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست استان در استانداری مرکزی با مهندس علی اصغر رجبی به عنوان رییس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفتگویی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
آقای مهندس! انتقادات زیادی از طرف شورای شهر در خصوص عدم تامین اتوبوس های جدید برای ناوگان حمل و نقل شهری در اراک عنوان شده و رئیس شورا در جلسه هم اشاره کرد که همین مورد بر آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد، بنظر شما صنایع بر آلودگی تاثیر بیشتری دارند یا خودروها؟
برای اینکه بتوانیم مدیریت صحیح از آلودگی هوا داشته باشیم از جمله در شهر اراک باید منبع انتشار آلایندگی را بخوبی شناسایی کنیم.این منابع دو دسته هستند، منابع ثابت مانند خانه و اماکن تجاری، منابع متحرک مثل خودروها و هواپیماها، در شهری مثل تهران با سه میلیون خودرو نقش منابع متحرک بیشتر است و در شهری مثل عسلویه با وجود صنایع زیاد نقش صنایع ثابت تاثیر بیشتری دارد. در اراک باید این منبع مشخص شود که خوشبختانه جزو احکام اخیر مصوبات دولت است. البته در اراک نقش منابع ثابت بیشتر است چرا که در اراک تنها ۲۵۰ اتوبوس در شهر داریم که ۱۰۰ اتوبوس فرسوده است، مقرر شده ۴۰ دستگاه از سیستم شهر حذف شوند و ۵۰ دستگاه هم نوسازی خواهد شد.در حوزه تاکسی هم ۲۵۰۰ تاکسی در اراک هست، حدود ۱۰۰۰ تاکسی ثبت نام شده و باقی هم باید برای تعویض ثبت نام کنند.
به عقیده شما تنها تصویب بودجه کلان می تواند مشکل آلودگی را حل کند؟ در این جلسه اعلام شد طرح جامع کاهش آلودگی هوا ۲۳۰میلیارد تومان هزینه دارد که باید در سالیان اخیر پرداخت می شده است، باید البته مدیریت داخل هم داشته باشیم که بتوانیم بخوبی اعتبارات را استفاده کنیم.
۶۲ مورد از صنایع اراک در لیست صنایع آلاینده ما هستند، از پالایشگاه و پتروشیمی تا ایرالکو همه در لیست بودند، سوال اینجاست یک درصد عوارض آلودگی در این مدت کجا خرج شده است؟ جمع این عوارض بسیار زیاد است و باید این عوارض در جهت کاهش آلودگی مصرف شود نه جای دیگری.
نماینده شازند بابت خروج پتروشیمی از لیست صنایعی که عوارض آلایندگی می دهند گله کرد، چه زمانی دوباره آلاینده بودن صنایع شازند را بررسی می کنید؟
بازرسی های ما در خصوص آلاینده بودن صنایع هر سه ماه یکبار صورت می گیرد. هر صنعت آلاینده ای بدین صورت چک می شود، آلایندگی هم فقط مربوط به هوا نیست و ممکن است پساب را نیز شامل شود.واحدهایی که برنامه دقیق علمی و کاربردی ارائه بدهند باعث خواهد شد در جهت خارج شدن از لیست صنایع آلاینده به آنها کمک شود.
در استان در خصوص صنعت سبز صحبت های زیادی می شود، تعریف صنعت سبز از نظر سازمان محیط زیست چیست؟
شاخص های مختلفی هست تا صنعتی سبز شود، در ضمن صنعت سبز شدن با آلاینده نبودن متفاوت است، سبز بودن دارای شرایط خاص خود است، مانند بهینه شدن مصرف انرژی، مدیریت پسماند. یک صنعت پسماندی را تولید می کند و نمی تواند بازیافت کند، در صنعت سبز باید پسماندها بازیافت شود در نتیجه آلاینده نبودن دلیل بر سبز شدن نیست. باید با مشاهده و اندازه گیری و بررسی شاخص ها مشخص شود صنعتی آلاینده هست یا خیر.
تسهیلاتی را برای خروج صنایع آلاینده و ثابت از شهر ها در نظر گرفته اید؟
ما در یکسال اخیر بیشترین تمرکز را بر منابع متحرک گذاشته ایم، برای صنایع برنامه های تشویقی خواهیم داشت و در صورت نیاز از طریق قانون برخورد خواهیم کرد. باید صنایع ابتدا برنامه اولیه را بدهند تا بررسی شود سپس اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.