خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۱۰)

نکات حقوقی کاربردی (۱۰)

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۲

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. این ستون به قلم «مهدی حقدوست» کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه و مولف دو کتاب «حقوق شهروندی در مراجع انتظامی، امنیتی، قضایی و زندان ها» و «مجموعه نکات حقوقی کاربردی» است که از وی بابت همراهیش با ما و شما در این ستون سپاسگزاریم. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهرونـدان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۱۰)

تنظیم قرارداد معامله

نکته -۱ خیار تَدلیس: مطابق با ماده ۴۳۸ قانون مدنی: «تَدلیس» عبارت است از عملیاتی که باعث فریب طرف مقابل، معامله شود.
نکته -۲ حق فسخ در زمان تَدلیس
مطابق با ماده ۴۳۹ قانون مدنی:

-۱ اگر فروشنده نسبت به مال موضوع معامله، تَدلیس نموده باشد، مشتری حق فسخ معامله را خواهد داشت.
-۲ اگر مشتری نسبت به ثَمَن معامله، تَدلیس نموده باشد، فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت.
نکته -۳ زمان استفاده از خیار تَدلیس
مطابق با ماده ۴۴۰ قانون مدنی: خیار تَدلیس بعد از آگاهی از آن، فوری است.
نکته -۴ خیار تَبَعُّض صَفقَه
مطابق با ماده ۴۴۱ قانون مدنی:
-۱ «خیار تَبَعُّض صَفقَه» وقتی حاصل می شود که عقد بیع نسبت به قسمتی از مال موضوع معامله به دلایلی، باطل باشد.
-۲ در این صورت مشتری حق خواهد داشت معامله را فسخ نماید، یا اینکه به نسبت قسمتی که معامله واقع شده است، قبول کند و نسبت به قسمتی که معامله باطل بوده است، ثَمَن آن را از فروشنده پس بگیرد.
نکته -۵ انتقال حق استفاده از خیارات
مطابق با ماده ۴۴۵ قانون مدنی: هر یک از خیارات یعنی اختیار استفاده از حق فسخ، بعد از فوت شخص، به ورثه وی منتقل می شود.
نکته -۶ اِسقاط کافّه خیارات
مطابق با ماده ۴۴۸ قانون مدنی: در ضمن انعقاد قرارداد یک معامله می توان سقوط تمام یا بعضی از خیارات را شرط نمود. یعنی اختیار استفاده از حق فسخ را از خود سلب نمود.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته-۱ اقدام ضابطان دادگستری، در جرائم غیرمشهود
مطابق با ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری: در جرائم غیرمشهود، ضابطان دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم، مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستور قضایی لازم به دادستان اعلام می کنند و دادستان نیز پس از بررسی موضوع، دستور ادامه تحقیقات را صادر و یا تصمیم قضایی مناسبی اتخاذ می کند. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و مواد ۵۷۰ و ۵۸۰ ق.م.ا.)
نکته -۲ بازداشت افراد خارج از وقت اداری و انجام اقدامات لازم
مطابق با مواد ۴۷ و ۴۹ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ هرگاه فردی به علت هر یک از عناوین مجرمانه، خارج از وقت اداری تحت نظر قرار گیرد، ضابطان دادگستری بایستی حداکثر ظرف مدت یک ساعت مشخصات سجلی، شغل، نشانی و علت تحت نظر قرار گرفتن وی را به هر طریق ممکن، به دادسرای محل، دادستان یا قاضی کشیک اعلام نمایند.
-۲ دادستان یا قاضی کشیک مکلف هستند موضوع را بررسی و در صورت نیاز، با حضور در محل تحت نظر قرار گرفتن متهم، اقدام قانونی لازم را بعمل آورند.
-۳ دادستان با درج مشخصات مزبور در دفتر مخصوص و رایانه، با رعایت مقررات مربوط به دادرسی الکترونیکی، نظارت لازم را برای رعایت حقوق اینگونه افراد اعمال می نماید و فهرست کامل آن را در پایان هر روز به رئیس کل دادگستری استان مربوط اعلام می کند تا به همان نحو ثبت شود.
-۴ والدین، همسر، فرزندان، خواهر و برادر متهم می توانند از طریق مراجع انتظامی و قضایی از تحت نظر بودن وی اطلاع یابند.
-۵ پاسخگویی به بستگان فوق در خصوص تحت نظر قرار گرفتن متهم، تا حدّی که با حیثیت اجتماعی و خانوادگی وی منافاتی نداشته باشد، ضروری می باشد. (مجازات متخلف: مطابق با مواد ۷ و ۶۳ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۳ حق داشتن وکیل توسط متهم، از زمان بازداشت
مطابق با ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ با شروع تحت نظر قرار گرفتن متهم، وی می‌تواند تقاضای حضور وکیل نماید.
-۲ وکیل بایستی با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات نماید و فقط می‌تواند در پایان ملاقات با متهم که نبایستی بیشتر از یک ‌ساعت باشد، ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه نماید.
-۳ در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ ق.آ.د.ک. می باشد، طرفین دعوی بایستی در مرحله تحقیقات مقدماتی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب نمایند. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.