خانه » جدیدترین » رونمایی از شیرهای دروازه‌ای ۴۲ اینچ کلاس ۶۰۰ در شرکت گداختار اراک

رونمایی از شیرهای دروازه‌ای ۴۲ اینچ کلاس ۶۰۰ در شرکت گداختار اراک

یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۵۶

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور انجام شد

رونمایی از شیرهای دروازه‌ای ۴۲ اینچ کلاس ۶۰۰ در شرکت گداختار اراک

فاطمه چاپاری

شیر ۴۲ اینچ دروازه‌ای کلاس ۶۰۰ طرح انتقال نفت خام کوره به جاسک با همکاری شرکت ماشین سازی و گداختار اراک‌ تولید و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و جمعی از مسئولان استان رونمایی شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی از شیر ۴۲ اینچ دروازه‌ای در شرکت گداخته اراک، گفت: تزریق نوآوری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در واحدهای صنعتی ضامن رونق صنعتی و دستیابی به جهش تولید است.
سورنا ستاری افزود: نوآوری و فناری‌های نوین در واحدهای صنعتی بزرگ برای توسعه فناوری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر نوآوری در صنعت محقق نشود، تنوع محصولات، کیفیت در روش تولید و امکان رقابت‌پذیری در بازار اتفاق نمی‌افتد و این مهم باعث بروز مشکلات و مسایل کارگری در واحدهای صنعتی بزرگ می‌شود، بنابراین نگاه نوآورانه در صنعت باید نهادینه شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: واحدهای آرندی و فنی قلب شرکت‌های صنعتی هستند و باید به تناسب نوع فعالیت و جایگاهشان در راستای بهبود مرزهای دانشی و فنی نوین گام بردارند.
ستاری، بهره‌گیری از استارتاپ‌های جدید را بهترین راه برای جذب نوآوری عنوان کرد و گفت: واحدهای تولیدی گداختار و ماشین سازی اراک با تولید شیر ۴۲ اینچ نمونه موفقی از کار مشارکتی در توسعه کسب و کار محسوب می‌شوند و این اقدام شایسته باید در تمامی واحدهای تولیدی مرتبط در کشور مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک نیز در این آیین گفت: شیر ۴۲ اینچ دروازه‌ای انتقال نفت خام کوره به جاسک تولیدی شرکت مادرتخصصی ماشین سازی و گداختار اراک‌ است که فرآیند تولید آن از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است و اکنون بهره‌برداری می‌شود.
جعفر صفری بیان کرد: عملیات ساخت شیرهای دروازه ای بالای ۳۰ اینچ به‌منظور «طرح راهبردی و ملی خط انتقال نفت خام گوره به جاسک» با مشارکت دو شرکت ماشین سازی اراک و گداختار در حال انجام است و در فرایند این همکاری شیرهای دروازه ای تروکاندوئیت ۴۲ اینچ کلاس ۶۰۰ نخستین بار با توجه به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پتانسیل های بالای شرکت مادر تخصصی ماشین سازی اراک و سیاست های این شرکت مبنی بر حمایت و مشارکت با واحدهای صنعتی متوسط و کوچک در ایران طراحی و تولید شد.
وی افزود: طرح انتقال نفت خام از منطقه گوره به بندر جاسک به طول تقریبی یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر از مهمترین طرح‌های جاری کشور است که برای انتقال روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام استفاده می‌شود و یکی از تجهیزات مهم و حساس این خط انتقال، شیر های خط لوله Through conduit سایز ۴۲ از نوع شیر دروازه ایی Gate valve کلاس ۶۰۰ است که ۳۰ عدد از ۵۰ عدد آن به‌طور مشترک در واحدهــای ماشین سازی اراک و گداختار برای اولین بار در ایران در حال ساخت است.
صفری یادآور شد: بنه این شیرها از نوع ریخته‌گری است که کلیه عملیات آن از A تا Z در ماشین سازی اراک انجام شده است.
وی اضافه کرد: اکنون که ساخت این محصول در ماشین‌سازی و گداختار اراک بومی سازی شده است از وزارت صمت انتظار می‌رود نسبت به ممنوعیت واردات این محصول جلوگیری کند.
مدیرعامل گروه توسعه و نوسازی شرکت گداختار نیز در این مراسم گفت: عملیات قالب‌گیری، مونتاژ، تست و سایر تجهیزات شیر ۴۲ اینچ در واحد تولیدی انجام شده است.
پیام خلیلی افزود: تولید این محصول یک‌هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به دنبال داشته و ۸۰۰ تن ریختگی نیز در آن اجرا شده است.
وی اظهار کرد: شرکت گداختار در سال های اخیر رویکردی را دنبال کرده است تا بتواند در زمره شتاب‌دهنده های حوزه صنعت برق قرار گیرد.
خلیلی بیان کرد: قصد ما این است که بتوانیم سهم مناسبی از بازار منطقه داشته باشیم به همین جهت حدود ۶ ماه گذشته پیشنهادی را به مجموعه بزرگ ماشین سازی اراک دادیم که با استقبال دوستان مان در این شرکت روبرو شد. از نتایج همکاری ما با ماشین سازی تاسیس شرکتی به نام شرکت شیــر آلات ماشین سازی گداختار بود که این پروژه و محصول کار مشترک شرکت ماشین سازی و مجموعه گداختار خروجی آن بوده است.
مدیرعامل گروه توسعه و نوسازی شرکت گداختار افزود: شرکت های زیادی در این زنجیره تامین به ما کمک کردند، سیاست ما این بود که بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور برای این کار استفـــاده کنیم از بچه های گروه متالوژی ماشین سازی اراک گرفته تا شرکت اکسین، شرکت کاردانان شرق، شرکت صنعت فولاد، گروه ماشین مونتاژماشین سازی، شرکت آذر آب، شرکت راهور سیستم دانش، شرکت بهروز صنعت مهان، شرکت پلاسماتک، شرکت تاپکو، شرکت کیان واشرو… این ها زنجیره تامینی بودند که در این پروژه ملی به ما کمک کردند.
خلیلی در ادمه بیان کرد: این کار بزرگ و محصولی که ایجاد شد چالش های فنی، تکنولوژیکی را هم در بر داشت که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتـــاد، اصلی ترین موضوع بحث ریخته گری بود که با توجه به ابعاد ویژه این قطعه،۲۵ تن مذاب فقط بـــرای بدنه این قطعه بکار رفت. شیرآلات طبق استاندار، مقـــاوم به خــوردگی بودند. حتی در مجموعــــه بزرگ ماشین سازی که کوره ها ۱۲ تنی بودند برای اولین بار دو کـــوره همزمان آماده کردیم و تیم صنعت فولاد، کار ریخته گــری و قــالب گیری را انجام داد و مشترکــا این محصول برای اولین بار در کشور تولید شد.
وی افزود: در این پروژه پاورهندویل آن هم برای اولین بار در داخل کشور تولید شد و مجموعه کاردانان شرق در مشهد برای اولین بار آن را بومی سازی کردند. علاوه بر این پوشش روی گیت نیز یکی دیگر از چالش ها بود و ما آن را به نتیجه رساندیم و باز هم برای اولین بار در کشور ظرف دو هفته بزرگترین خط ای ام تی حال حاضرکشور راه اندازی کردیم.
وی در پایان گفت: بیش از ۱۲۰۰ شغل در این پروژه ایجاد شد، همچنین۸۰۰ تن ریخته گری این پروژه بوده که تا الان نزدیک به ۷۰۰ تن آن به اتمام رسیده است، در حال حاضر ۶ عدد شیر آماده برای مونتاژ داریم و مابقی پروژه را نیز ظرف دو ماه آینده تکمیل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.