خانه » پیشنهاد سردبیر » رونمایی از ارزان ترین خودروی اتوماتیک جهان توسط سایپا/دنده عقبِ ارزان

رونمایی از ارزان ترین خودروی اتوماتیک جهان توسط سایپا/دنده عقبِ ارزان

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۷

وقایع استان:
مدتی پیش بود که مدیران سایپا خبر دادند بزودی خودروی جایگزین پراید به بازار خواهد آمد. وعده آنها سریعا محقق شد و خودروی کوییک از اولین کراس‌اوور کامپکت ایرانی (کراس اوور خودرویی است که فضا و بدنه یک خودروی شاسی بلند را در اختیار دارد، در حالی که از پلت فرم یک خودروی سواری بهره می‌برد و در واقع جمع و جور تر است) رونمایی کرد. در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون صنایع مجلس از جمله سیدمهدی مقدسی حضور داشتند. براساس اعلام دومین خودروسازی بزرگ کشور کوییک اولین خودروی تولیدی سایپا خواهد بود که از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک بهره می‌برد. طراحی و تولید این جعبه‌دنده به‌صورت کامل در ایران و توسط مگاموتور انجام شده است.
خودروهای کراس‌اوور کامپکت و شهری همواره در بخش فضای داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر نمونه‌های دیگر کلاس کراس‌اوور و شاسی‌بلند‌ها نداشتند. با این حال سایپا در توسعه‌ی کابین جادار تلاش زیادی کرده است و طبق بررسی‌های اولیه، چه در بخش جلو و چه در بخش عقب، فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار دارد.
مدیران سایپا قول داده اند سالیانه یک محصول جدید به بازار ارائه کنند.دکتر جمالی در مراسم رونمایی از محصول جدید گروه خودروسازی سایپا اجرای اقتصاد مقاومتی را یک تکلیف شرعی نامید و بیان داشت: گروه خودروسازی سایپا با تلاش مضاعف توانست این تکلیف شرعی را در ظرف کمتر از یکسال به نقاط مثبت برساند.
وی در ادامه به وضعیت سایپا در سال گذشته اشاره نمود و گفت: سایپا در سال گذشته چهار هزار و دویست میلیارد تومان زیان انباشته داشت و در حال ورشکستگی بود و هیچ یک از شرکت های زیرمجموعه گروه سایپا توان همکاری با بانک ها، بازار سرمایه و همکاری با شرکت های خارجی را نداشت اما سال گذشته و با تدبیر مجلس شورای اسلامی و با تجدید ارزیابی سرمایه شرکت را افزایش دادیم و ترازنامه شرکت تغییر کرد و با بازمهندسی صورت گرفته این امکان به وجود آمد تا شرکت بتواند به فعالیت خود و همکاری با سیستم بانکی و بازار سرمایه ادامه دهد.
مدیرعامل سایپا در ادامه بیان داشت: در حال حاضر نزدیک ۴۱ درصد از بازار ایران در اختیار شرکت سایپا است و امسال ۸ درصد به بازار تولید اضافه شده است. دکتر جمالی افزود: بیشترین بودجه به مرکز تحقیقات سایپا طی ۵۱ سال گذشته اختصاص داده شده است.
با «کوییک» بیشتر آشنا شوید
به گزارش وقایع استان به نقل از دیجیاتو، در همین حین و به شکل موازی، سایپایی ها از توسعه خودرو ۲۱۲ تا اواخر امسال خبر می دادند اما امروز مشخص شد که ۲۱۲ در واقع کُد فنی پروژه ساینا هاچ بک است که خود فیس لیفت تیبا هاچ بک به حساب می آید اما قرار است با نامی کاملا جدید “کوییک” روانه بازار شود.
آنطور که از بیانیه سایپا مشخص است این نام با توجه به تلفظ راحت در فارسی و انگلیسی و هم نام بودن با چند منطقه در کردستان و هرمزگان انتخاب شده است، اما در عین حال به نظر می رسد که ارتباط منطقی مشخصی بین نام های تیبا، ساینا و کوییک وجود ندارد، به خصوص که کوییک اساسا چیزی نیست جز ساینا هاچ بک و نامگذاری یک خودرو هاچ بک با نامی متفاوت از مدل سدان حتی در رویه عجیب خودروسازان داخلی هم تاکنون مصداقی نداشته است.
کوییک در نمای جلو تفاوت چندان بزرگی با ساینا سدان ندارد و تغییرات سپر جلو در جهت اسپرت نشان دادن چهره خودرو اعمال شده اند، اضافه شدن دو روف لاین (باربند پایه کوتاه) و بچه گلگیر های پلاستیکی در جهت هم سو سازی کوییک با مُد رایج در جهان خودرو برای ساخت هاچ بک های کراس انجام شده و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک سپر اسپرت و چراغ هایی هستیم که نسبت به تیبا هاچ بک بسیار ظریف و حساب شده طراحی شده اند.
همانطور که از سوابق درخشان خودروسازان داخلی انتظار می رود اینبار نیز به جز گیربکس که احتمالا با همکاری شرکت بلژیکی پانچ به سایپا راه یافته است، با مورد جدید دیگری مواجه نیستیم، موتور مورد استفاده برای کوییک همان موتور نام آشنا تیبا و ساینا با ۱٫۵ لیتر حجم و ۸۷ اسب بخار قدرت است که در واقع موتور ارتقاء یافته و حجم خورده پراید به حساب می آید.
اما کوییک به امکانات و ویژگی های دیگری غیر فنی ای نیز مجهز شده است که پیشتر در خانواده تیبا و ساینا دیده نشده بودند، از جمله این امکانات می توان به نمایشگر ۷ اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، خروجی USB و آینه های برقی اشاره کرد که احتمالا تنها در نسخه های فول آپشن کوییک در دسترس خواهند بود.
همچنین برای مدل اتوماتیک (با گیربکس CVT) سیستم فرمان برقی نیز جایگزین فرمان سنتی هیدرولیکی شده است که از جمله معدود تغییرات فنی پروژه کوییک(۲۱۲) در مقایسه با تیبا و ساینا به نظر می رسد.
سایپا هنوز به شکل رسمی قیمت کوییک را اعلام نکرده اما با توجه به روند قیمت گذاری های این خودرو ساز و ترتیب افزایش قیمت تیبا نسبت به پراید و ساینا نسبت به تیبا، می توان حدس زد که قیمت کوییک به خصوص در نسخه اتوماتیک و فول آپشن در محدوده ۳۵ میلیون تومان تعیین شود و از این رو کوییک از نظر قیمتی به رقیبی گران قیمت برای پژو ۲۰۶ هاچ بک تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.