خانه » جدیدترین » روایت حسرتی ناتمام!

روایت حسرتی ناتمام!

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ شماره ۱۷۹۶ 

یاسمین شاه میرزایی: فوتبال، واژه ای که با جان و دل مردم این سرزمین گره خورده است روزهای تلخ زیادی به واسطه فوتبال شاید برای چند لحظه لبخند بر لبان مردم نقش بسته است. در بازی های ملی گل های ماندگاری را شاهد بوده ایم که تا ابد در ذهنمان می مانند. هرچند در میان تمام شادی ها، غم و حسرت باخت را هم چشیده ایم. درست مانند همین روزها…
حضور تیم ملی ایران در هجدهمین جام ملت های آسیا یک دریچه نور و امید برای طرفدران فوتبال بود تا یک بار با این نسل طعم پیروزی را بچشیم.
شاگردان قلعه نویی در تمام مراحل حضوری مقتدرانه و بدون باخت داشتند و هرلحظه رویای ایستادن بر قله آسیا برایمان قابل لمس تر از روز قبل می شد.
شاید به امید تحقق همین رویا بود که چشم هایمان را روی تمام نقص ها بستیم و آرزو کردیم تا اینبار طلسم چهل و هفت ساله بشکند و ایران در فینال بدرخشد.
شکست ژاپن توسط یوز های ایرانی و ورود به مرحله نیمه نهایی، باعث شد تا تصور کنیم قطری ها رقبای سر سختی برای تیم ما نیستند! غافل از این که همین تصور غلط نقطه قوت قطری ها بود.
هجدهم بهمن ماه سوت آغاز بازی در ورزشگاه الثمامه زده شد و ما شاهد یک شروع بی نظیر از بازیکنان ایران بودیم.
زدن گل در پنج دقیقه اول بازی توسط سردار آزمون و ایجاد موقعیت های حساس روی دروازه قطر دقیقا همان چیزی بود که همه ما تصورش را داشتیم.
اما این شروع خوب دوام زیادی نداشت! گل اول تیم ملی قطر در دقیقه هفده، همه ما را نگران کرد! نبود تمرکز میان بازیکنان ما به وضوح احساس می شد و همین عدم تمرکز باعث شد تا در دقایق پایانی نیمه دوم هم گل بخوریم و بازنده به رختکن برویم.
جو ورزشگاه الثمامه که پوشیده از هوادران قطری بود به شدت سنگین بود و متاسفانه با وجود اینکه اکثر باریکنان تیم ملی لژیونر هستند و آشنایی کامل به محیط های اینچنینی دارند، اینبار تا حدودی مغلوب این جو سنگین شدند!
می توان گفت شرایط این بازی تقریبا مشابه به رقابت قبلی تیم ملی ایران در مقابل ژاپن بود و به همین خاطر امیدوار بودیم تا پیروز میدان بشویم.
ثبت گل دوم مردان ایران از روی نقطه پنالتی توسط علیرضا جهانبخش باعث شد تا بار دیگر احساس کنیم توانایی برد در مقابل این تیم سرسخت را داریم. اما به مرور زمان کیفت بازی به شدت افت پیدا کرد! همان عدم تمرکزی که از ابتدای بازی میان بازیکنان مشاهده می شد، بالخره یقه تیم را گرفت و تمام معادلات بهم ریخت.
ساختن موقعیت های زیاد برای گل زنی بر روی دروازه قطری ها تمام آنچیزی نبود که برای بردن به آن نیاز داشتیم.
نبود کیفیت در ارسال ها، پاس های اشتباه و تکرار این اشتباهات به دفعات زیاد باعث شد تا این تمام موققعیت ها را از دست بدهیم.
در دقیقه هشتاد و سوم سومین گل قطری ها با ضربه معز علی به دروازه ایران به ثبت رسید و گره پیروزی را برای ایران کور تر کرد! درست از بعد از گل سوم همه چیز در زمین به سود قطری ها بود.
تعویض های به موقع، نبود استرس و وجود انگیزه بالا میان بازیکنان تیم رقیب کار را برای پیروزی سخت و پیچیده کرده بود.
در دقایق اضافه بازی اخراج شجاع خلیل زاده باعث شد تا تیم ایران دوازده دقیقه باقی مانده را ده نفره ادامه بدهد.
تا لحظات آخر یعنی درست تا قبل از زدن سوت پایان بازی توسط داور، ساخت موقعیت ها توسط بازیکنان ایران ادامه داشت!
یوز های ایرانی به معنای واقعی تا آخرین لحظه جنگیدند تا این رویای چهل و هفت ساله را تبدیل به واقعیت بکنند و صد حیف که این رویای شیرین به تلخ ترین شکل ممکن پایان یافت…
امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی ایران پس از شکست تیمش در کنفرانس خبری حاضر شد و بعد ااز معذرت خواهی از مردم ایران، اضافه کرد: ما یکی از بازی های خوب مان درمرحله نیمه نهایی را انجام دادیم و کلی موقعیت کرنر داشتیم که استفاده نکردیم.
ما امروز تنبیه شدیم و به جز چنج دقیقه اول گل تساوی، تمام بازی را در اختیار گرفتیم ولی با بد شانسی از موقعیت ها استفاده نکردیم.
امیر قلعه نویی پیروزی تیم ملی قطر را به آن ها تبریک گفت و در پایان صحبت هایش گفت: نمی توانم از بازیکنان ایرارد فنی بگیرم، آن ها تمام تلاش خود را کردند!
آقای قلعه نویی! ماهم شاهد تلاش های مضاعف بازیکنان چه در بازی های قبل و چه در این بازی بوده ایم اما اینکه در بازی ایراد فنی وجود نداشت، یک توجیه است!
عدم تعویض طارمی در حالی که او عملکرد سابق خود را نداشت و در مقابل تعویض رامین رضاییان خودش یکی از ابهامات این مسابقه است که باز هم آقای قلعه نویی با یک پاسخ سرتاسر توجیه از کنار این ابهام هم گذشتند…
تلخی این بازی با خداحافظی امید ابراهیمی از رقابت های ملی دو چندان شد. آرزوی هر بازیکنی این است که با یک برد و خاطره خوش با مردم خداحافظی بکند اما اینبار در میان اشک ها و حسرت ها شاهد این خداحافظی بودیم.
امید ابراهیمی که برای اولین در سال هزار و سیصد و نود و دو در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و شصت و چهار بازی در خدمت تیم ملی ایران بود. او چه در تیم ملی و چه در تیم های باشگاهی یک بازیکن صبور و بی حاشیه بود و خداحافظیش در این روز نحس فوتبالی برای همیشه در ذهن هواداران حک می شود.
با آرزوی بهترین ها برای امید ابراهیمی در ادامه مسیرش.
پرونده این دوره از جام ملت های آسیا با پیروزی قطر در مقابل اردن به پایان رسید و تیم میزبان فاتح این جام شدند.
کم تر کسی تصور میکرد که قطری بتوانند از تمام رقبای خود سبقت بگیرند و در نهایت این پیروزی بزرگ نصیبشان بشود. آن ها در خونسردی کامل با حفظ روحیه جنگنده خود و حضور بازیکنان موثری مانند لوکاس مندز و اکرم عفیف توانستند برای دومین بار جام را بالای سر ببرند.
با توجه به اینکه احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است که امیر قلعه نویی تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ سرمربی تیم ملی می ماند، امیدواریم با یک برنامه ریزی دقیق از تمام پتانسیل فوتبال ایران استفاده بکنند تا در مسابقات پیش رو تمام کمبود ها جبران بشود و به واسطه حضور موفقیت آمیز تیم ملی برای دقایقی شادی و لبخند نصیب مردم ایران بشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.