خانه » جدیدترین » چالش تامین سرمایه
????????????????????????????????????

چالش تامین سرمایه

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ شماره ۱۷۹۶ 

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه کسب و کار استان مرکزی در اتاق بازرگانی استان مرکزی برگزار شد

فاطمه چاپاری: نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه کسب و کار استان مرکزی در اتاق بازرگانی استان مرکزی با حضور معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس اداره صمت استان و روسای کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی برگزار شد، در این نشست صنعتگران و تولیدکنندگان استان به بیان مشکلات خود پرداختند به گفته بسیاری مشکلات مرتبط با ارز و تامین مالی عمده چالش هایی است که تولیدکنندگان استان را درگیر کرده است.
محمدمجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در اینباره می گوید: شرایط انقدر که برای حوزه های غیرمولد مهیا است برای تولید مهیا نیست ، مقام معظم رهبری فرمودند بخش خصوصی را دریابید. بار اقتصاد روی دوش بخش خصوصی است و دولت باید خود را بیاورد روی ریل بخش خصوصی و باید سعی کنیم موانع تولید را برداریم.
وی بیان کرد: وزارت خانه صمت تخصصی است و به شدت درگیر حواشی سیاسی ای است که از سمت مجلس شکل گرفته، اگر یک نهاد حرفه ای را از حاشیه های سیاسی دور نکنیم کل بدنه آن و آینده کشور آسیب می بیند.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: همواره تولید صنعتی انتخاب اول فعالیت اقتصادی است که باید ثروت آفرین باشد و مسیرش سهل باشد.
فولادگر ادامه داد: مشکلات صنعت، مساله یک روز و دو روز نیست بلکه در دهه ها اتفاق افتاده و امروز به اینجا رسیده است.
وی اضافه کرد: شعار وزارتخانه صمت تولید صادارات محور دانش بنیان است و در کشور راه دیگری به جز تولید صنعتی و صادرات نداریم.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: در خصوص تامین مالی و ارز باید بگویم، برخی موضوعات ماهیتا بین بخشی اند و شاید تولید بین بخشی ترین حوزه کشور است، مسائل بین بحشی با موانع بین بخشی هم روبرو است.
فولادگر افزود: اما با فعال شدن شوراها و کارگروه های تخصصی در این دولت دارد تلاش می شود که مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع گردد.
وی اشاره کرد: به هر حال در کشور در خصوص ارز محدودیت ها و ملاحظاتی سیاسی و اقتصادی وجود دارد تا نوسان ارز گرفته شود و قیمت آن هم تا حدی قابل کنترل باشد، که به کسب و کار ها تنش وارد نکند مجموعه این مسائل بانک مرکزی را به یک الگوی کنترل ارز رسانده است.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت خانه ساز و کاری را در نظر گرفتیم که دانش بنیان ها در صف ارز قرار نگیرند، ما در وزارت خانه سیاستگذاریم و در زمینه ارز در حال گفت و گو با بانک مرکزی هستیم و هنوز نتیجه ملموسی که فرآیندهای ارزی تولیدکنندگان را تغییر دهد اتفاق نیفتاده و پیگیری ها در حال انجام است.
فولادگر یادآور شد: تامین مالی هم که عمده چالش واحدهای تولیدکننده است و رهبری هم در این خصوص فرموده اند که کنترل ترازنامه و سیاست های کنترل نقدینگی منجر به آسیب دیدن تولید نشود.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای دارای مشکل تامین مالی باید گواهی سپرده را جدی بگیرند، افزود: در این راستا الان لیست اولویت بندی شده از صنایعی که در استان نیاز مالی دارند باید تهیه شود.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ابزارهای متنوعی برای تامین مالی داریم و در جلسه با مدیران استان ها تشریح شده است. اما شرکت های استان مرکزی هنوز در این خصوص توجیه نشده اند و لازم است این موضوع در یک جلسه با فعالان اقتصادی تشریح شود.
فولادگر ادامه داد: لازم است یکبار کلیه ابزارها معرفی شود، شاید به هر شرکتی یکی از این ابزارها اصابت کند اما این رسالتی است که بر عهده ما است و باید انجام شود.
وی اشاره کرد: در حوزه صادرات نیز، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان و تنوع بخشی کالاهای صادراتی جزو پروژه های اصلی وزارت خانه است و با اقدامات انجام شده دولت توانسته وظیفه تسهیل گری خود را در تجارت خارجی ایفا کند.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارتباط دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: رابطه وزارت صمت با اتاق های بازرگانی خوب است و ارتباط دولت و بخش خصوصی در حال تقویت است اما اتاق هم بالاخره باید موقعیت فراگیر خودش را داشته باشد اگر در اتاق جریان های موازی و شبه اتاق ها و انجمن هایی شکل بگیرد درست نیست و مهم است که اتاق هم خودش را به یک کل انسجام برساند تا اتفاق مبارکی بین بخش خصوصی و دولت رخ دهد.
فولادگر افزود: قدرت صنعتی می تواند خیلی بیشتر از قدرت نظامی کشور بروز و ظهور داشته باشد، ما می توانیم با این توان و قوه صنعتی و نگاه صادراتی مرزهای جغرافیایی کشور را گسترش دهیم.
وی در پایان اشاره کرد: ما باید واردات و صادرات را کنار هم پیش ببریم و این گونه مرزهای اقتصادی ما فراتر از مرزهای جغرافیایی ما تعریف می شود.
علی جودکی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: استان مرکزی به عنوان محدوده صنعت ساز کشور و با وجود شرکت های مادرتخصصی، در تولید همه محصولات صنعتی توانا است.‌ هیچ زنجیره ای در کشور نیست که گوشه ای از آن در استان مرکزی نباشد.
وی ادامه داد: بالغ بر ۳ هزار واحد تولید در حوزه صنعت ، ۶۰۰ واحد تولیدی کشاورزی و ۶۷۰ واحد معدنی و ۷۰هزار واحد صنفی و هزار تاجر در استان در حال فعالیت اند و کسب رتبه ۷ تجارت خارجی در استان را داشتیم اما با این پتانسیل واحدهای ما دچار مشکل اند و با وجود این در حال تلاش برای چریدن چرخ تولید اند تا چراغ صنعت استان روشن بماند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: از سال ۹۷ به بعد که نوسانات ارزی شدید شد، واحدهای تولیدی در سرمایه در گردش دچارهای چالش هایی شدند؛ چه در تامین سرمایه ثابت چه در گردش، که رسیدگی به این مشکل یکی از مطالبات ما است.
جودکی عنوان کرد: الان ۵۵ رصد سپرده ها و ۶۸ درصد تسهیلات در تهران است و این ها مشکلاتی اند که واحدهای تولیدی درگیر آن اند.
وی افزود: جزیره ای عمل کردن سازمان های درگیر در کسب و کار مانند سازمان غذا و دارو، تامین اجتماعی و… از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است که هر یک بر اساس ضوابط خود عمل می کنند و کاری به تولید ندارند و این واحدهای تولیدی را با چالش روبرو کرده است.
مدیرکل صنعت، معدن، تجارت با بیان اینکه استان در مباحث زیرساختی، با مشکل ناترازی انرژی مواجه است، یادآور شد: مجموعه این مشکلات باعث شده رتبه سرمایه گذاری استان در کشور تقلیل پیدا کند. برای حل این مشکل همدلی نیاز است، وزارت صمت بعنوان نخ تسبیح برای احصای مشکلات واحدهای تولیدی عمل می کند و علی رغم‌ همه مشکلات، بخش تولید استان رونق خوبی دارد گرچه می تواند بهترین از این باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.