خانه » پیشنهاد سردبیر » رد ادعای عجیب

رد ادعای عجیب

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۵۲

سرپرست مجموعه تحقیقاتی دانشجویی شهید امینی و دبیر اسبق انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ادعای «غیرفعال شدن انجمن بتن دانشگاه آزاد اسلامی اراک به دلیل ارتباط اعضای آن با گروه های سیاسی» را تکذیب کرد

رد ادعای عجیب

امید است ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی اراک با نگاه ویژه به دستاوردها و فعالیت های مجموعه های تحقیقاتی این واحد دانشگاهی بتواند مسیری جدید را پیشروی پژوهشگران جوان قرار دهد

عباس لعل بار

اخیرا یادداشتی در یکی از رسانه های استان درباره علت غیرفعال شدن تیم بتن دانشگاه آزاد اسلامی اراک (مجموعه تحقیقاتی دانشجویی شهید امینی) منتشر شده است که با واکنش سرپرست مجموعه تحقیقاتی دانشجویی شهید امینی و دبیر اسبق انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک روبرو شد.
در مطلب مورد اشاره یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک که نخواست نامش ذکر شود! ادعا می کند: «با روی کار آمدن عباسعلی حیدری، وی با کشیدن خط بطلان بر تمامی فعالیت های انجمن بتن دانشگاه آزاد اسلامی اراک، تمامی اعضای آن را به گروه های سیاسی و معاند نظام مرتبط دانسته و انجمن را به بدترین شکل ممکن به تعطیلی کشاند و تاکنون هم هیچ پاسخ روشنی در خصوص علت تعطیلی این انجمن داده نشده است و در هیچ دوره ای دانشگاه آزاد اسلامی اراک به میزان دوره ریاست حیدری در افول علمی و فرهنگی قرار نداشته است.»
حامد بهشتی سرپرست مجموعه تحقیقاتی دانشجویی شهید امینی در یادداشتی که به دفتر روزنامه وقایع استان ارسال شده امــا ایــن ادعا را تکذیب و می گوید که دلیل غیرفعال شدن انجمن چیز دیگری است. متن کامل یادداشت ارسالی را در ادامه می خوانید:

تیم بتن دانشگاه آزاد اسلامی اراک از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با محیط کارگاهی، آزمایشگاه بتن و مصالح ساختمانی آغاز نمود و فعالیتش تا سال ۱۳۸۹ بــه صورت پیوسته ادامه داشت. پس از سال ۱۳۸۹ بـه دلایل فارغ التحصیلی اعضای ارشد تیم، از فعالیت تیم کاسته شد.
از سال ۱۳۹۱ مجموعه تیم بتن مجددا تحت نظر اساتید خبره دانشگاه با محوریت بتن سبک سازه ای و غیرسازه ای در قالب دو تیم تا سال ۱۳۹۳ فعالیت نمود که طی این چند سال دو مقام ملی در این حوزه را کسب نمود. پس از سال ۱۳۹۳ با پیگیری دانشجویان طی نشست هایی که با دکتر علیرضــا نظام آبادی ریاست سابق دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد، تصمیم بر آن شد که حوزه تخصصی بتن در گرایش های متعدد و در قالب یک مجموعه تحقیقاتی ادامه پیدا کند و البته نام این مجموعه ی تحقیقاتی به خاطر شهید تازه تفحص شده علی امینی به اسم شهید امینی نام گرفت.
مجموعه شهید امینی در سال ۱۳۹۳ در قالب ۱۴ تیم در حوزه بتن های سبک، سنگین، فوق سنگین، پرمقاومت، متخلخل، پلیمری و نانو فعالیت خود را آغاز نمود و بیش از ۱۴ مقام ملی و بین المللی را در مسابقات انجمن بتن ایران، انجمن بتن آمریکا شاخه ایران و … را در کارنامه خود ثبت نمود. از دیگــر فعالیت های مجموعه شرکت در نمایشگاه های صنعت ساختمان و همایش های متعدد بود که در همه زمینه های ذکر شده دستاوردهای جدید خود را به عرصه دید همگان قرار داد. در سال ۹۵ مجموعه شهید امینی به دلیل استقبال و علاقه بسیار دانشجویان و خواست مجموعه مدیریتی سابق علاوه بر حوزه بتن در حوزه های مختلف ائم از خاک مسلح و سازه نیز تیم هایی را تشکیل داد که در سال ۹۶ مقام های اول و دوم را این تیم ها در مسابقات ملی خاک و سازه کسب نمودند. سال ۱۳۹۷ با تغییر مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد استان و روی کار آمدن دکتر حیدری سیاست های دانشگاه آزاد نسبت به فعالیت های انجمن های علمی و تیم های دانشجویی دچار تغییراتی شد. سیاست های جدید حاکی از آن بود که فعالیت های علمی می بایست ارز آوری برای مجموعه دانشگاه داشته باشند؛ یعنی همایشات و مسابقات از نظر مالی باید آورده داشته باشند.
به طور کلی این نگاه، نگاه درستی است و هم به نفع دانشجویان و هم به سود دانشگاه می بـــاشد، ولی نکته ای که در این خصوص وجود دارد آن است که تبدیل دانش و تربیت نیروی متخصص ابتدا نیازمند آموزش است. این آموزش و کسب مهارت ابتدا در قالب شرکت در تیم های دانشجویی سپس با ارائه مقالات و شرکت در همایشات است که بدست می آید. این همایشات و مسابقات به دانشجویان کمک میکند که نگاه جامع تر و بهتری نسبت به رشته ی تحصیلی و آخرین تحولات علمی پیرامون خود داشته باشند. در انتها بعد از گذشت چند سال، نیروی متخصص و آموزش دیده می تواند دانش و مهارت خود را با ثبت ایده ی خود در مرکز رشد دانشگاه تبدیل به صنعت و تجاری سازی کند که هم کارآفرینی می باشد و هم ارز آوری دارد. البته دکتر نظام آبادی رییس سابق دانشگاه هم این برنامه را در دستور کار خود داشت.
مجموعه شهید امینی در همین راستا اقدام به تشکیل یک هسته فناور با موضوع بتن های فوق سنگین و ضد تشعشعات رادیو اکتیو در سال ۱۳۹۷ نمود که متاسفانه به دلیل طولانی شدن مراحل اداری به مرحله اجرایی نرسید و اعضای هیات مدیره از ادامه کار منصرف شدند.
متاسفانه نگاه دکتر حیدری به قسمت اول این فعالیت ها با توجه به جلساتی که با وی داشتیم نگاه هزینه ای بود یعنی فعالیت های علمی و همایش ها را به چشم هزینه می دیدند طبیعی است که با وجود چنین نگاهی امکان تربیت افراد متخصص از مجموعه سلب می شود و انگیزه و روحیه و امید دانشجویان تضعیف می گردد.
مجموعه ی شهید امینی و انجمن علمی عمران نیز در سال ۱۳۹۷ بعد از مراسم تقدیر از تیم بتن به عنوان تیم برتر دانشجویی استان توسط تیم مدیریتی دانشگاه که مراسم فوق موجبات رنجش بسیار زیاد اعضا را فراهم نمود، به ارزش و جایگاه واقعی خود نزد وی پی برد. بنابراین این مجموعه ی بزرگ دانشجویی با توجه به نوع نگاه دکتر حیدری، عدم اعتقاد وی به این مسأله و عدم تطابق سیاست های خود با مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی اراک فعالیت های خود را تعطیل نمودند. علت تعطیلی و عدم فعالیت انجمن علمی عمران و مجموعه شهید امینی شامل تیم های بتن، خاک مسلح، کن استراکشن، سازه و … در سال ۱۳۹۷ نیز همین موضوع بوده است. هیچگونه مخالفت با فعالین علمی گروه عمران به دلیل سیاسی بودن اشخاص و …. هیچگاه در هیچ محفلی مطرح نبوده است. اساسا فعالین و اعضای انجمن علمی عمران و مجموعه تحقیقاتی شهید امینی سیاسی نبوده اند و تمامی فعالیت های آنان در دانشگاه صرفا آموزشی و پژوهشی بوده است.
در پایان امیدوار است دکتر کلانتری خلیل آباد ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی اراک با نگاه ویژه به دستاوردها و فعالیت های مجموعه های تحقیقاتی این واحد دانشگاهی بتواند مسیری جدید را پیشروی پژوهشگران جوان قرار دهد. سابقه بسیار زیاد دانشگاه آزاد اسلامی اراک در حوزه بتن می تواند این مجموعه را به قطب بتن کشور تبدیل نماید؛ این مهم انتظاری دور از دسترس و هدفی ناممکن نمی باشد. این امر فقط خواست مجموعه مدیریتی و تلاش جهادی اساتید و دانشجویان را می طلبد.
مهندس حامد بهشتی نژاد
سرپرست مجموعه تحقیقاتی دانشجویی شهید امینی و دبیر اسبق انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.