خانه » پیشنهاد سردبیر » رای قاطع مردم استان مرکزی به لیست امید/تَکرارِ تهران/مقدسی، منصوری و ابراهیمی انتخاب شدند

رای قاطع مردم استان مرکزی به لیست امید/تَکرارِ تهران/مقدسی، منصوری و ابراهیمی انتخاب شدند

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۵

سید سعید خطایی پور- گروه سیاسی
نتایج مرحله دوم دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شد. این مرحله از انتخابات برای انتخاب ۶۸ نماینده از بین ۱۳۶ نماینده راه یافته به دور دوم برگزار گردید. رای‌گیری در ۵۵ حوزه انتخابی در ۲۱ استان و ۴۳۰ شهرستان انجام شد. از تعداد کل ۶۸ کرسی مرحله دوم، از لیست امید ۳۸ کاندیدا و از لیست اصولگرایان ۱۹ کاندیدا به مجلس راه یافتند. همچنین یک کاندیدای مشترک و ۱۰ کاندیدای مستقل نیز در بین منتخبین مرحله دوم دیده می‌شود.
از تعداد ۵۸ کاندیدای لیست امید در مرحله دوم، ۶۷ درصد موفق به راهیابی به مجلس شدند. در حالیکه از ۵۴ کاندیدای لیست اصولگرایان، فقط ۳۷ درصد موفق به کسب اکثریت آرا شدند.
از بین ۳۹ کاندیدای لیست امید که به مجلس راه یافتند، ۲۵ نفر در دور اول نیز در لیست امید حضور داشتند و ۱۴ نفر دیگر در مرحلهٔ دوم مورد حمایت لیست امید قرار گرفتند.
در کل و با احتساب مرحله اول، در مجموع ۱۲۲ نفر از کاندیداهای لیست امید به مجلس راه یافتند. در مقابل، فقط ۸۴ نفر از کاندیداهای لیست اصولگرایان راهی مجلس شدند. دو نفر دیگر به طور همزمان در هر دو لیست بودند و ۸۲ نفر منتخب نیز به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند. (پایگاه تحلیلی اصلاح‌طلبان)
منتخبین سه حوزه انتخابیه در استان مرکزی نیز در دور دوم انتخابات مشخص شدند.
شکر الله حسن بیگی رییس ستاد انتخابات استان مرکزی روز شنبه اخبار نتایج انتخابات را اینگونه عنوان کرد: در حوزه انتخابیه «اراک، کمیجان و خنداب» از مجموع ۱۴۶ هزار و ۱۲۵ رای ماخوذه سید مهدی مقدسی با ۸۸ هزار و ۹۴ رای به مجلس راه یافت . در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه نیز از مجموع ۶۹ هزار و ۹۳۶ رای ماخوده، محمدرضا منصوری با ۳۶ هزار و ۲۶۴ رای انتخاب شد. در حوزه انتخابیه شازند هم از مجموع ۴۴ هزار و ۵۰۸ رای ماخوذه علی ابراهیمی با ۲۳ هزار و ۵۳۶ رای به مجلس راه یافت. رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: در این دوره از انتخابات ۱۰ هزار عامل اجرایی فعالیت داشتند و ۷۰۷ شعبه اخذ رای در سطح این سه حوزه انتخابیه دایر بود
اما با همه فراز و نشیب ها لیست اصلاح طلبان تحت عنوان لیست امید به سرلیستی دکتر عارف در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کرد. لیستی که از همان آغاز مورد هجمه های به دوراز انصاف و تخریب های ناشیانه اصولگرایان بود. این حرکت منسجم و لیستی اصلاح طلبان جریان راست کشور را در دستپاچگی فرو برد. جریانی که عده ای شان دست به دامان احمدی نژاد شده بودند و عده ای سعی در چسباندن خودشان به دولت و جریان اعتدالی داشتند.
در روزهایی که لیست امید با گفتمان عقلانیت، تغییر و اصلاح جای خود را در میان پایگاه مردمی اش محکم تر می کرد، اصولگرایان در اقدامی شتاب زده با فرار به جلو دست به تهمت ها و تعبیر هایی از قبیل «لیست انگلیسی» بر آمدند. اما لیست امید که رد صلاحیت های عجیب و گسترده را پشت سر گذاشته بود بدون توجه به این تهمت ها در چهارچوب قانون و اخلاق مداری به فعالیت خود ادامه داد. این تعبیر ها تا جایی ادامه یافت که آیت الله هاشمی را قبل از برگزاری دور اول انتخابات ناچار به واکنش کرد و او طی سخنانی اعتراض خود را اینگونه بیان کرد: «تعبیر لیست انگلیسی توهین به فهم و شعور مردم ایران است. تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند.»
در استان مرکزی نیز ماجرا به همین شکل پیش رفت. برخی نشریات وابسته به جریان اصول گرایی که در دوم انتخابات در ستاد کاندیدای وابسته به این جریان پخش می شدند در سخنانی از جانب شورای همگرایی نیروهای ارزشی بار دیگر سخن از لیست انگلیسی به میان آوردند تا شاید بتوانند با این تهمت ها و تخریب ها جریان حمایتی به راه افتاده مردمی برای لیست امید را کمرنگ کنند. . با این تفاسیر و رای آوردن لیست امید پاسخ به این سوال که «آیا مردم ایران به انگلیس رای داده اند؟» به عهده کسانی است که این تهمت ها را مستقیم به رجل سیاسی و غیر مستقیم به مردم ایران نسبت می دهند.
اینگونه به نظر می رسد که دوره سو استفاده از احساسات ملی و مذهبی مردم به پایان رسیده است. مردمی که نه مقبول اما تا حد بسیار خوبی در حال توسعه آگاهی های سیاسی خود هستند. جمعیتی که با چشم باز و با خواسته هایی عقلانی و بر پایه گفتمان صلح و صداقت به پایه صندوق های رای آمدند. واجدین شرایطی که تحت هر شرایطی به پای صندوق های رای آمدند.
نکته دیگری که باید پس از پیروزی لیست امید مورد توجه قرار گیرد، پی گیری وضعیت نماینده منتخب مردم اصفهان است. موضوعی که دکتر حسن روحانی نیز به آن واکنش نشان داد. علی مطهری، نماینده مجلس، با استقبال از موضع حسن روحانی درباره اینکه تنها مجلس می‌تواند اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، از او خواسته است که وزارت کشور برای مینو خالقی اعتبارنامه صادر کند تا اعتبارنامه خانم خالقی در مجلس بررسی شود.
آقای مطهری نوشته است: “این اقدام در گذشته نیز سابقه دارد. در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه منتخب مردم نیشابور پس از یک انتخابات سالم از سوی هیئت نظارت امضا نشد. وزیر کشور وقت که این اقدام شورای نگهبان را خلاف بیّن و آشکار قانون می‌دانست اعتبارنامه وی را صادر و به مجلس فرستاد. مجلس نیز اعتبارنامه او را تصویب کرد و وی چهار سال نماینده بود.”
سخنگوی وزارت کشور ایران درباره وضعیت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان در دور اول انتخابات، گفته است که اختلاف حقوقی وزارت کشور با شورای نگهبان در این زمینه همچنان باقی و در حال بررسی است. حسینعلی امیری گفت: «استدلال ما این است که اگر شورای نگهبان بر ابطال آرای نفر سوم انتخابات اصفهان تأکید دارد، نفر ششم باید به مجلس برود زیرا ۲۵ درصد آرا را کسب کرده است اما شورای نگهبان بر برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای تأکید دارد.» شواری نگهبان آرای خانم خالقی را باطل کرده اما دولت می‌گوید بعد از انتخابات، تنها مجلس می‌تواند اعتبارنامه منتخبین را بررسی کند.
در کنار مردم تهران که همه کاندیداهای مورد نظر خود را از لیست امید انتخاب کردند، مردم استان مرکزی نیز سه کاندیدای باقی مانده در دور دوم انتخابات را از میان لیست امید برگزیدند و این نوید بخش مجلسی متفاوت و عقلانی نسبت به دوره قبل است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.