خانه » پیشنهاد سردبیر » راه یابی فیلم هنرمند اراکی به جشنواره فیلم سیاتل/سرگیجه در آمریکا

راه یابی فیلم هنرمند اراکی به جشنواره فیلم سیاتل/سرگیجه در آمریکا

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۸

گروه فرهنگی-سحر یاری:
فیلم کوتاه سیاتل به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ربیع مقدم با موضوع پیوند اعضا به جشنواره فیلم سیاتل آمریکا راه یافت.
هفته نامه وقایع به همین دلیل گفتگویی با این کارگردان جوان ترتیب داده است. وی گفت: فیلم سرگیجه اولین تجربه کارگردانی من است که نویسندگی و کارگردانی کردم و تهیه کننده این کار پوران نوشیر است.
ربیع مقدم با بیان اینکه موضوع این فیلم اهدای عضو و همچنین حمایت از حقوق کودکان است، افزود: سعی کردم با توجه به موضوعاتی که برای خودم از اهمیت احساسی بالایی برخوردار هستند به آنها بپردازم و با آنها احساس همزاد پنداری کنم.
وی ادامه داد: سعی نکردم در فیلم قصه بگویم و مخاطبانم را سرگرم کنم بلکه همه تلاشم این بود که فیلم حرف خودش را بزند.
این هنرمند جوان اظهار کرد: علاوه بر داستان فیلم، چیزی که برای من در درجه بالایی قرار دارد هنر در سینماست، به نظرم باید حرمت و احترام سینما حفظ شود، نه اینکه هرفردی که قدرت تخیل و داستان پردازی دارد دوربین را در دست بگیرد و فیلم بسازد بلکه در کار باید ذوق هنری تزریق شود، از کارگردانی و فیلمبرداری که در مرحله تولید به آن دست پیدا می کنیم تا تدوین، رنگ، صداگذاری، آهنگسازی و… .
ربیع مقدم ادامه داد: همانقدر که یک فیلم می تواند در دل خود داستان را برای مخاطب بازگو کند، به همان مقدار نیز باید از هنر کارگردانی در آن بهره برد.
وی توضیح داد: همانقدر که بازی بازیگر در یک فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است، تدوین و رنگ فیلم هم می تواند به همان مقدار مخاطب را رازی نگه دارد و یا برنجاند، همین طور هم تصاویر و صدابرداری و آهنگسازی نیز مهم است به همین خاطر هر قسمت از فیلم، هریک به اندازه خود در هرچه کاملتر شدن کار نقش بسزایی دارد.
ربیع مقدم ادامه داد: در این فیلم علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تدوین، تصحیح رنگ، صداگذاری و طراحی پوستر را خودم به عهد داشتم، این انتخاب به دلیل اهمیت بالای کار برای من بود که وقت بیشتر و کاملتری برای آن بگذارم و با حساسیت زیاد این کار انجام شود و همچنین به دلیل تجربه هایی که از قبل در این زمینه ها داشتم ترجیح دادم خودم آن ها را انجام دهم.
وی در خصوص سختی های فیلمسازی گفت: فیلمسازی در نگاه اول از دید مخاطب سهل است ولی از نگاه بالاتر (سینما) اگر بخواهیم به این قضیه نگاهی کنیم عوامل زیادی چون بودجه بالا، عوامل حرفه ای و تجهیزات حرفه ای باید دست در دست هم دهند تا خروجی نهایی یک فیلم بر روی پرده عریض سینما و یا تلویزیون خانگی ما به تصویر کشیده شود.
کارگردان سرگیجه اضافه کرد:.همین موارد را در چهارچوب کوچک تر یعنی فیلمهای کوتاهی بیاوریم که فیلمسازان جوان فارغ التحصیل این رشته قرار است بسازند و از این طریق پا به این عرصه بگذارند و بعد از آن گام های بلندتر خود را به سوی سینما بردارند.
ربیع مقدم تصریح کرد: به دلیل عدم پشتیبانی مالی از فیلمسازان جوان همگی آنها مجبور هستند از هزینه شخصی خود برای این رشته و صنعت خرج کنند، عوامل حرفه ای، کم و یا با مبالغ بالایی همکاری می کنند، در شهرهای بزرگی مانند تهران ، شیراز ، اصفهان ، تبریز و مشهد به دلیل درخواست بالای مخاطبان در عرصه فیلمسازی قیمت ها ارزان و مقرون به صرفه است.
وی گفت: ولی در شهرهای کوچک تر این قیمت ها چندین برابر گرانتر می باشد. همین موارد کافیست تا جسارت اولیه از فیلمسازان گرفته شود و ترس آزمون و خطا در دل آنها جا بگیرد، مقوله ای که نماینده های فیلمسازان هر شهر را به چالشی جدی می کشد و خروجی فیلمهای هر شهر را پایین می آورد و همین موضوع حس رقابت را در فیلمسازان جوان رفته رفته کمتر و کمتر میکند.
ربیع مقدم ادامه داد: در راه ساخت این فیلم از آقایان سعید عبدالحمیدی و محمد زنده نام از انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر اراک) در زمینه همکاری های لازم برای مجوز فیلمبرداری و همچنین آقای حمیدرضا صالحی از انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی تشکر می کنم.
وی با بیان اینکه این فیلم در دی ماه ۹۴ تولید افزود: این فیلم سه هفته پس از تولید تدوین، تصحیح رنگ، صداگذاری و آهنگسازی به جشنواره سیاتل امریکا ارسال شد و در بهمن ماه جاری به جشنواره راه یافت. زمان برگزاری جشنواره ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ (Thursday, May 19, 2016) است.
سرگیجه اولین پروژه کارگردانی فیلم کوتاه ربیع مقدم است و لوکیشن های این پروژه در روستای بغدادی اراک، چهار راه هلال احمر اراک، میدان حافظیه اراک و بهشت زهرای اراک فیلمبرداری شده است.
علیرضا ربیع مقدم به دلیل پیشینه خانوادگی خود با هنرهای مختلف چون سینما و تئاتر آشنا بوده و بعد از شرکت در کلاس های انجمن سینمای جوانان اراک در رشته فیلمسازی و کارگردانی بصورت حرفه ای تری به سراغ رشته کارگردانی رفته است، وی تا کنون ۱۵ فیلمنامه کوتاه و نیمه بلند نوشته که یکی از آنها را در اولین تجربه کارگردانی اش ساخته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.