خانه » پیشنهاد سردبیر » رئیس دانشگاه علوم پزشکی از پایین بودن ذخیره خون بند ناف در استان خبر داد/یاخته های منجی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از پایین بودن ذخیره خون بند ناف در استان خبر داد/یاخته های منجی

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۰۹

*** خون بند ناف نوزاد یکی از منابع مهم و سرشار سلوهای بنیادی است
***
وقایع استان
سحر یاری
***
در دنیای امروز با توجه به بیماری های نو پدید و تاثیر آن ها در سلامت و حیات انسان ها توجه پژوهشگران و محققان بر پیدا کردن راه های درمانی نوین است. بعد از کشف سلول بنیادی تحول عظیمی در دنیای پزشکی و داروسازی ایجاد شد و پژوهشگران معتقدند با استفاده از این سلول ها حتی می توان به انسان کامل نیز دست یافت. در کشور ما نیز اهمیت سلول های بنیادی و پژوهش و تحقیق بر آن بیش از دو دهه است که آغاز شده و نتایج مثبتی نیز بهمراه داشته است. با توجه به اهمیت سلول های بنیادی بنابراین دنیا به سمت ذخیره این سلول ها و کشف منابع آن است.
هم اکنون خون بند ناف نوزاد یکی از منابع مهم و سرشار سلول های بنیادی است. محققان دریافته اند که سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ژنتیک، اختلال‌های خونی و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد. خون بندناف، خونی است که در جنین جریان دارد و سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شود پرتوان و نامیرا است و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق یا جایگزینی آنها در مناطق آسیب دیده می‌توان به بهبودی کامل دست یافت. بنابراین با ذخیره و نگهداری خون بند ناف می توان ذخیره غنی از سلول های بنیادی داشت مسئله ای که در دنیا بسیار مورد توجه است و حفظ و نگهداری سلول های بنیادی خون بند ناف برای استفاده احتمالی فرزندانشان در آینده انتخاب بسیاری از پدر و مادران در جهان است.
با توجه به اهمیت این موضوع اما همچنان شاهد هستیم که در هنگام به دنیا آمدن یک نوزاد به این مورد توجهی نمی شود و بندناف بعد از جدایی از کودک دور انداخته می شود و این منبع مهم به راحتی از دست می رود. این در حالی است که با ذخیره یک کیسه خون بند ناف احتمال پیداکردن سلول بنیادی برای خود کودک ۱۰۰ درصد، برای پدر و مادر ۵۰ درصد و برای دیگر بچه‌ها ۲۵درصد است.
با توجه به این مهم ولی آگاهی در این زمینه همچنان در جامعه پایین است و تعداد ذخیره خون بند ناف در کشور و در استان ما خیلی مطلوب نیست.
هم اکنون در کشور مراکز دولتی و خصوصی برای ذخیره خون بند ناف وجود دارد. این ذخیره هنوز به عدد۱۰۰ هزار نرسیده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: چیزی در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو هزینه واردات سلول های بنیادی به کشور است به همین واسطه ذخیره سازی آن در کشور بسیار اهمیت دارد که بر این اساس دو بانک عمومی و خصوصی اقدام به ذخیره سازی خون بند ناف می کنند.
مرتضی ضرابی بیان کرد: کشور دارای بانک خصوصی با ٨۵ هزار نمونه ذخیره‌سازی خون بند ناف و بانک عمومی و اهدایی با ١۵ هزار نمونه ذخیره‌سازی است که این ذخیره بانک عمومی خون بند ناف در پژوهشگاه رویان، بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون انجام می شود.
وی با تاکید بر محدودیت های اعتباری در راستای ایجاد بانک های عمومی بیان کرد: بودجه و اعتباری جهت ایجاد بانک عمومی در اختیار نیست و در همین راستا بانک خصوصی فعالیت گسترده ای دارد اما برای توسعه ذخیره سازی در کشور بواسطه اهمیتی که برای نجات جان افراد دارد، تهمیداتی همچون تقسیط هزینه و یا وام در نظر گرفته شده است.
ضرابی اضافه کرد: برای ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خصوصی قرارداد اولیه با هزینه دو و نیم میلیون تومان منعقد و سالانه برای نگهداری این نمونه ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود که البته شرایطی ایجاد شده است که خانواده‌ها مبلغ مذکور را در قالب تقسیط هزینه و یا استفاده از وام بانکی پرداخت کنند تا با این شرایط خانواده‌هایی با استطاعت مالی اندک امکان ذخیره‌سازی خون بند ناف را داشته باشند.
وی از پیوستن بانک خون بند ناف ایران به باشگاه بانک های خون بند ناف جهانی در سال ۹۷ خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال ذخیره خون بند ناف در کشور در بانک خصوصی به ۱۰۰ هزار نمونه برسد که به این واسطه می توان به این باشگاه پیوست، این میزان ذخیره سازی در منطقه بی مانند است.
ضرابی همچنین با اشاره به استفاده دنیا از سلول های بنیادی موجود در دندان شیری و دندان عقل گفت: دانش فنی جمع آوری این سلول ها در پژوهشکده رویان وجود دارد و هدف بر این است که در سال آینده در راستای استفاده از سلول های بنیادی موجود در دندان نیز اقدام شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اضافه کرد: امروز کشور از زباله های زایمان تنها از خون بند ناف استفاده می کند در صورتی که پرده آمونیاک قابلیت استفاده برای سوختگی و زخم دارد و دنیا در مسیر فرآوری آن حرکت می کند، ما نیز باید در جهت استفاده از آن عمل کنیم.
با توجه به اهمیت خون بند ناف در استان ما به نظر می رسد این عدد خیلی مطلوب نیست در حالیکه نیاز به این ذخیره در استانی با چالش های متعدد پیش رو در حوزه سلامت بسیار ضروری به نظر می رسد البته باید بالا بودن هزینه های این ذخیره را نیز مزید علت در این آمار پایین دانست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم با اشاره بر پایین بودن ذخیره خون بند ناف در استان و تاکید بر ۱۵ برابر شدن آن گفت: با وجود تلاش‌های هشت ساله مرکز ذخیره‌سازی خون بندناف در استان مرکزی تنها ٢ هزار ذخیره‌سازی انجام گرفته است.
حسن طاهراحمدی افزود: ذخیره‌سازی خون بندناف در دنیای امروز یک ضرورت است چراکه می‌تواند ناجی جان افراد باشد بنابراین اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاه‌بخشی از طریق متخصصان زنان و ماماها و همچنین رسانه‌ها در افزایش ذخیره‌سازی خون بند ناف ضروری است.
وی اظهار کرد: با توجه به شرایط و استاندارد ذخیره‌سازی باید میزان ذخیره‌سازی موجود را ١۵ برابر کرد و قطعا با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درست می‌توان به این آمار دست یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: حدود ٢٠ درصد از مردم استان مرکزی دارای بیمه تکمیلی هستند و بیش از ٢٠ درصد زنان باردار برای زایمان به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کنند که این افراد امکان ذخیره‌سازی خونه بند ناف را دارند.
طاهر احمدی تاکید کرد: باید ذخیره‌سازی خون بند ناف در زایمان‌های بیمارستان دولتی و اقشار کم بضاعت را در قالب اتخاذ سازوکار موثر و همگانی کردن ذخیره‌سازی توسعه داد و مباحث مالی را حل کرد.
وی افزود: توسعه ذخیره سازی نقش موثری در کاهش بیماری‌ها دارد و می‌توان به این واسطه بار اضافه حوزه بهداشت و درمان را کاهش داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.