خانه » پیشنهاد سردبیر » جدایی از زنان مبتلا به سرطان در استان افزایش پیدا کرده است/رفیق نیمه راه

جدایی از زنان مبتلا به سرطان در استان افزایش پیدا کرده است/رفیق نیمه راه

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۰۹

***

  وقایع استان
***
فکر می کرد قرار است از بیمارستان به خانه برود. دلش برای خانه اش لک زده بود حالا که کمی بهتر شده بود می خواست خانه را مرتب می کرد یک لیوان چای می ریخت و لب پنجره به بازی بچه ها نگاه می کرد؛ اما موقع مرخص شدن همسرش به سراغش نیامد چند روزی بود که به دیدنش نیامده بود مادرش وسایلش را جمع کرد و گفت: فعلا برویم خانه ما بهتر است اینطوری بیشتر می توانم مراقبت باشم. تعجب کرده بود پرسیده بود که احمد کجاست.؟گفته بودند ماموریت و او تا زمانی که بفهمد قضیه اصلی چیست حال جسمی اش بر اثر نگرانی وخیم تر شده بود. این ها را وقتی به یاد می آورد که دیگر از او جدا شده است.
احمد تاب بیماری او را نیاورده و در میان فشار روحی و جسمی او را تنها گذاشته و تقاضای طلاق داد بود. شاید چون فکر می کرده دو سال مدارا با بیماری او تمام جوانی اش را گرفته این کار را کرده بود. همیشه به او حق می داد زیرا برای او هیچ نقطه امیدی نبود ولی ته دلش توقعش ماندن احمد بود، چند ماه دیگر اگر تحمل می کرد شاید همه چیز تمام می شد. او که بیماری اش را پنهان نکرده بود که متهم به مخفی کاری شده بود احمد هم می دانست فکر کرد اگر او جای احمد بود هم این کار را می کرد اصلا دادگاه با تقاضای او به همین راحتی موافقت می کرد؟
در میان تمام عللی که برای طلاق عنوان می شود موضوعاتی هستند که شاید کمتر مورد توجه بوده باشند. مشکلات اقتصادی، اعتیاد، خشونت، ناهمخوانی فرهنگی، دخالت والدین، عشق های مثلثی و … از دلایل عمده طلاق برشمرده می شوند؛ اما به نظر می رسد در استان مرکزی یک دلیل دیگری نیز برای جدایی زوجین وجود دارد که تا به حال خیلی به آن توجه نشده بود. سلامت یکی از اولویت های زندگی میان زوجین است.
بسیار دیده می شود که در یک خانواده یکی از زوجین به دلایلی مبتلا به یک بیماری می شود که هم پروسه درمان و هم هزینه های آن طولانی است و حتی در مواردی شاید درمان هم نتیجه بخش نباشد. قاعدتا نگاه به این مسئله و توقع این است که یکی از طرفین تا آخرین لحظه همراه و کنار همسر خود بماند اما متاسفانه هم اکنون این یکی از دلایل عمده طلاق به ویژه از سوی مردان است آن هم نه در بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت که خطر مسری بودن و ابتلا برای شریک را به همراه دارد بلکه در بیماری هایی چون سرطان که در زنان بیشتر دیده می شود مسئله ای است که در کارگروه اخیر برش استانی برنامه کنترل و کاهش طلاق نیز به عنوان نیمه پنهان طلاق زنان در استان عنوان شد.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایکنا، رئیس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای مهم طلاق بانوان، بیماری سرطان است، گفت: همه کارشناسان حوزه طلاق موظف هستند این نیمه پنهان در طلاق زنان را نیز ببینند و در سیاستگذاری‌های سازمانی و ارائه راهکار نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند.
سمیه صالحی افزود: دلایل طلاق در استان مرکزی با سایر استان‌ها متفاوت است، یکی از مسائلی که انجمن‌های حمایتی استان در شبکه سلامت خانه سازمان‌های مردم نهاد با آن روبرو هستند و متاسفانه روز به روز شاهد افزایش آن هستیم بحث طلاق بانوانی است که در اثر ابتلا به سرطان از سوی همسرشان طرد و طلاق داده می‌شوند.
وی تصریح کرد: اکثر بانوانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در خوشبینانه‌ترین حالت، از سوی همسر طرد یا به خانه پدری سپرده می‌شوند و تأسف بارتر اینکه در حین پروسه طلاق هیچ حمایتی از آن‌ها نشده و نهادهایی چون کمیته امداد و بهزیستی با توجه به زنده بودن همسر هیچ حمایتی از این بیماران ندارند.
صالحی تاکید کرد: در این خصوص باید سه محور بیش از گذشته پیگیری شود که در وهله اول باید به آموزش‌های پیش از ازدواج و ارتقای تاب آوری در برابر استرس‌های ناشی از بیماری توجه شود.
رئیس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: دوم اینکه باید فرهنگ سازی در خصوص این بیماری و طرز رفتار با این بیماران برای عموم افراد جامعه به ویژه زوجینی که قصد ازدواج دارند به درستی تبیین شود. و در آخر حضور همه ارگان‌ها در بحث اطلاع رسانی و سیاستگذاری برای این دسته از بانوان و حمایت‌های لازم در پروسه طلاق باید بیش از گذشته باشد.
صالحی با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای مهم طلاق بانوان، بیماری سرطان است، گفت: همانطور که ازدواج تعهدآور است همه کارشناسان حوزه طلاق موظف هستند این نیمه پنهان در طلاق زنان را نیز ببینند و در سیاستگذاری‌های سازمانی و ارائه راهکار نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند.
رئیس شبکه اجتماعی و اعتیاد خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در پایان بیان کرد: باید محور کمپین‌هایی که قرار است برای مقابله با طلاق در استان ایجاد شود بر تحکیم بنیان خانواده با تاکید بر نگاه سلامت محوری باشد زیرا این محور بهتر می‌تواند نقش مؤثر ایفا کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.