خانه » پیشنهاد سردبیر » دولت با پیشنهاد دکتر کریمی برای افزایش سقف وام ازدواج موافقت کرد/بله روحانی به کریمی

دولت با پیشنهاد دکتر کریمی برای افزایش سقف وام ازدواج موافقت کرد/بله روحانی به کریمی

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۲

رئیس جمهور روز گذشته همچنین دستور آغاز توزیع سود سهام عدالت را صادر کرد

***

وقایع استان

علی امیدی

***

روز گذشته چند خبر مهم اقتصادی نظر مـردم را به خـود جلب کرد. رئیس جمهور دیروز هم به پیشنهاد دکتر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان مبنی بر افزایش وام ازدواج بله گفت و هم دستور آغاز توزیع سود سهام عدالت را داد. در ادامه به مرور برخی از این خبرهای اقتصادی می پردازیم.

 تصویب پیشنهاد دکترکریمی
خبر داغی که از سوی دولت اعلام شد این بود که وام ازدواج با دستور رئیس جمهور از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است. پیشنهاد افزایش وام ازدواج توسط دکتر علی اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس ارائه شده بود که با استقبال نمایندگان روبرو شده بود. هرچند هنوز زمان دقیق اجرای این مصوبه مهم دولتی مشخص نیست ولی برای جوانان دم بخت این خبر امیدوار کننده بود. بنظر می رسد شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، تشکیل جلسه بدهند و جزئیات و زمان اجرای وام ۱۵ میلیونی ازدواج در نظام بانکی را در قالب مصوبه ای تصویب کرده و به بانکها ابلاغ کنند. دولت پیش از تصویب نهایی این پیشنهـــاد در مجلس، پیش قدم شده تا گام مهمی برای ازدواج جوانان بردارد؛ هرچند باتوجه به اوضاع اقتصاد و گرانی ها شاید ۱۵ میلیون تومان هم خیلی کارساز نباشد ولی به طور حتم هستند کسانی که این وام گره گشای بسیاری از مشکلات‌شان باشد. بانک ها هم بعد از اعلام نظر مجلس درباره وام ازدوج، موافقت خود را برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی اعلام کرده بودند ولی این را هم مکرر می گفتند که افزایش وام ازدواج احتمالا منجر به افزایش صف متقاضیان شود.
محمدرضا حسین زاده در ارتباط با طرح مجلس مبنی برافزایش وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان و اینکه آیا بانک ها می توانند این وام را پرداخت کنند؟ گفته بود: چراکه نه؛ وام ۳ میلیونی به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت و بانک ها آنرا پرداخت کردند. وی با تأکید براینکه منابع بانک ها محدود است،‌افزود: هرچقدر رقم وام ازدواج بیشتر شود، تعداد افراد کمتری می توانند آنرا دریافت کنند و در نهایت صف طولانی می شود. رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با بیان اینکه هر چه مجلس در این خصوص تصویب کند، بانک ها آنرا اجرا می کنند، گفت: ما مطیع تصمیم مجلس و بانک مرکزی درباره وام ازدواج هستیم و مشکلی در این خصوص نداریم.

 آغاز توزیع سود سهام عدالت
با موافقت رییس جمهور، توزیع سود سهام عدالت به مشمولین ثبت نام شده قطعی این طرح، از روز گذشته آغاز شد. آن دسته از مشمولین که از محل تخفیف یا آورده خود یک میلیون تومان سهام دارند، ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این رقم در نوبت های بعدی تا ۱۵۰ هزار تومان تکمیل می شود. سایرمشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره مند می‌شوند.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، سایرمشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره‌مند می‌شوند. در سال ۱۳۸۵ طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت به تصویب رسید و اجرایی گردید که بر اساس آن قرار شد در مدت ۱۰ سال، سود سهام اعطایی به مشمولان به‌جای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند. در این راستا از سال ۸۵ تاکنون ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر از افراد جامعه به‌عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.
به همین دلیل در ۱۷ اسفند سال گذشته نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورت‌حسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت‌شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند. از این رو در صورت‌حساب مشمولان ارزش تقریبی سهام آنها حدود ۵۳۰ هزار تومان اعلام شده است و به‌جز دو دهک اول درآمدی که از تخفیف ۵۰درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولان باید هر یک مبلغ ۴۷۰ هزار تومان را (در مجموع حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان) بابت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریورماه سال ۹۶ به حساب دولت واریز می‌کردند که این مهلت با نظر شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، تا مهرماه گذشته تمدید شد.
بر این اساس باید به آن اشاره کرد که با توجه به اعلام خبر توزیع سود سهام عدالت توسط رئیس جمهور از روز جاری، بسته به میزان دارایی و ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان، به آنها سود سهام عدالت تعلق خواهد گرفت، از این رو آن دسته از مشمولانی که تا مهرماه امسال اقدام به تسویه مانده بدهی سود سهام عدالت خود کرده‌اند از سود بیشتری برخوردار خواهند شد. سقف سود سهام عدالت برای کسانی که مالک تمام سهام هستند، ۱۵۰ هزار تومان است و متناسب با کاهش مالکیت، سود هم کمتر می‌شود.
پیشتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم گفته بود؛ ما سه سال وقت گذاشتیم که راهکاری پیدا کنیم که ۷۰ میلیون ایرانی در کارخانجات شریک باشند و هم‌اکنون به جمعیت زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی یک‌ میلیون تومان پرداخت کرده‌ و سهامشان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارد و امسال نیز سود سهام آنها مانند همه افراد دیگر سهامدار در شرکت‌ها به‌مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
ضمن این‌که مشمولان دو دهک اول که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند طبق قانون از تخفیف ۵۰درصدی بابت بازپرداخت بدهی سهام عدالت خود برخوردار هستند و بر این اساس سود بیشتری را بابت سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
این گزارش می‌افزاید: با توجه به اعلام رسمی رئیس جمهور مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت از روز گذشته، باید منتظر جزئیات بیشتر در این زمینه بود تا مشخص شود آیا سود واریزی برای هر مشمول یکجا خواهد بود و یا این‌که چون همه شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت تا کنون اقدام به تسویه سود مجامع خود با سازمان خصوصی سازی نکرده‌اند، این سود در چند مرحله تا پایان سال توزیع می‌شود؟!

 گزارش جدید بانک مرکزی از تغییرات قیمتی کالاهای اساسی
براساس خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در یک سال منتهی به هفته پانزدهم دی ماه نرخ لبنیات ۸٫۱ درصد، تخم مرغ ۴۵٫۸ درصد، برنج ۰٫۸ درصد، حبوب ۲٫۶ درصد، میوه‌های تازه ۳۶ درصد، سبزی تازه ۴۷٫۹ درصد، گوشت قرمز ۶٫۵ درصد، گوشت مرغ ۹٫۶ درصد، چای ۱۹٫۵ درصد و روغن ۲٫۵ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت قند و شکر ۱۰٫۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در گزارشی که بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در پایتخت در هفته منتهی به ۱۵ دی ماه منتشر کرد،‌آمده است: نرخ چهار گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و سه گروه کاهش نشان می‌دهد. برهمین اساس، قیمت لبنیات ۱٫۴ درصد، میوه‌های تازه ۲٫۴ درصد، گوشت مرغ ۱٫۱ درصد و روغن نباتی ۰٫۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. همچنین قیمت تخم مرغ ۱۴٫۳ درصد، سبزی‌های تازه ۱٫۸ درصد و گوشت قرمز ۰٫۵ درصد کاهش داشت و قیمت برنج، حبوب، قند و شکر و چای نیز در مدت زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است.
 احتمال افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارگران
یک مقام مسئول کارگری با اشاره به احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق کارگران در سال آینده، بیان کرد: سال گذشته نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار به رقم دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به عنوان رقم سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری رسیدند که تصویب هم شد اما با وجود آنکه قرار بود این رقم مبنای تصمیم‌گیری مزد سال ۱۳۹۶ قرار گیرد، خلاف آن عمل شد.
علی اصلانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه یکی از وظایف شورای عالی کار بررسی ابعاد حقوق و دستمزد کارگران در طول سال است متاسفانه تنها در دو ماه آخر سال این شورا فعال می‌شود و درنهایت چند روز مانده به عید، رقمی که مورد رضایت گروه‌های کارگری نیست به تصویب می‌رسد.
وی با تاکید بر ضرورت محاسبه نرخ تورم سبد مصرفی کارگران، گفت: تا زمانی که تورم سبد هزینه ماهانه کارگران به طور دقیق محاسبه و مشخص نشود، هزاران جلسه دستمزد هم که برگزار شود بی‌نتیجه خواهد بود.
اصلانی ادامه داد: ماده ۴۱ قانون کار در کنار نرخ تورم، سبد معیشت خانوار را هم ملاک تعیین مزد قرار داده است یعنی قبل از تعیین دستمزد، تورم سبد معیشت خانوار محاسبه شود و آنچه به دست می‌آید، مبنا و ملاک تعیین و تصویب رقم دستمزد قرار گیرد.
رییس کانون شورای اسلامی کار البرز در ادامه با اشاره به احتمال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق کارگران در سال آینده، با انتقاد از کسانی که افزایش حقوق کارگران را تورم زا می‌دانند، گفت: چطور است که اگر قیمت حامل‌های انرژی در قبوض آب و برق و گاز افزایش ‌یابد تورم ایجاد نمی‌کند ولی چند درصد به حقوق کارگر اضافه شود تورم زاست؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.