خانه » پیشنهاد سردبیر » دستور دادستان به شهرداری برای رفع سد معبرها در اراک/مسیرهای زیگزاگی

دستور دادستان به شهرداری برای رفع سد معبرها در اراک/مسیرهای زیگزاگی

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶   شماره ۷۲۱

سحر یاری: برای همه ما پیش آمده است که در هنگام عبور و مرور در سطح شهر به دلیل برخی موانع موجود مجبور شده ایم مسیر خود را تغییر دهیم. در یک پیاده روی معمولی در سطح شهر ممکن است آنقدر با موانع مختلفی رو به رو شویم که خودمان هم نفهمیم که در یک مسیر زیگــزاگی در حال حرکت هستیم.این موانع در اشکال مختلفی وجود دارند. گاه تمام مسیر را بسته اند وگاه بخشی از آن را. در اصطلاح قانونی به این موانع موجود سدمعبر می گویند. معبر یعنی محل عبور و مرور و طبق قانون در اثر تفکیک اراضی که در موضوع ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها آمده است، ایجاد می‌شود.  در تبصره ۶ این ماده آمده است: « معابر و شوارع عمومی‌که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن به هیچ عنوان، وجهی به صاحب آن پرداخت نخواهد کرد قانون شهرداری‌ها موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی می باشد جلوگیری نماید.»
سد در لغت به معنی مانع است و سد معبر یعنی مانع یا موانعی که برسر راه عبور ومرور مردم باشد یا به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی‌شود. در باور و فرهنگ عموم مردم سد معبر بیشتر به دست فروشانی اطلاق می شود که بساط خود را در پیاده روها و عرصه های عمومی پهن کرده اند. و شاید خیلی از مردم ندادند موانعی که در جلوی منزل خود و یا محل کار خود در خیابان ها و کوچه ها ایجاد می کنند سد معبر است و مشمول این قــانون می شود. از نمونه های بارز این موارد می توان به پارک کردن ماشین ها در جلوی پارکینگ برخی منازل در مسیر پیاده روها یا ریختن نخاله ها و مصالح ساختمانی در هنگام ساخت و سازها اشاره کرد. نمونه های دیگر نیز مربوط به صاحبان کسب و کاری که بخشی از ابزار کار و یا محصولات خود را در خارج از فضای کسب و کار خود در پیاده روها یا اماکن عمومی قرار می دهند و در رفت و آمد همشهریان خود اختلال ایجاد می کنند مانند میز و صندلی هایی که برخی از بستنی فروش ها و فست فودی ها در جلوی مغازه خود در پیاده رو قرار می دهند و یا استندها و سبدهای خوراکی ای که برخی از فروشگاه های مواد غذایی در پیاده رو قرار می دهند، نمونه دیگر ماشین هایی است که جلوی تعمیرگاه ها و یا نمایشگاه های ماشین پارک هستند. این ها مواردی از سد معبر است که هر روز در این شهر می بینیم و اتفاقا خیلی هایشان منشا بسیاری از درگیری های لفظی و فیزیکی نیز هستند.
در همین شهر اراک کافی است سری به خیابان های مرکزی شهر بزنید تا به معنای واقعی کلمه با سد معبر رو به رو شویم. سد معبری که شاید خود ما نیز بخشی از ایجاد کنندگان آن باشیم. به هرصورت اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی نموده و آن را مسدود کند. وظیفه برخورد با سدمعبر بر عهده شهرداری است. طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ایجاد خیابان ها، کوچه ها و میدان ها و… و همچنین گسترش و توسعه معابر از وظایف شهرداری است و مطابق تبصره ۱ بند۲ همین ماده جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان وغیره هم برعهده شهرداری گذاشته شده است زیرا بند ۲۰ ماده ۵۵ اصلاحی قانون شهرداری: سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت را ممنوع اعلام کرده است. با توجه به وضعیت سد معبر در شهرستان اراک دادستان عمومی و انقلاب اراک به تازگی طی دستوری و با استناد به تبصره ۱ بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها از شهردار اراک خواست تا تمهیدات لازم جهت رفع سد معابر در سطح شهر اراک اتخاذ شود.
به گزارش وقایع استان به نقل از میزان، قاسمی در این باره گفت: بنا به شرح قانون، سد معبر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکنی ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع و آزاد کردن معابر رأساً اقدام کنند.
وی اخذ گزارشات مردمی واصله و بازدید میدانی از خیابانهای سطح شهر اراک و اقدام کسبه و صنوف نمایشگاه های اتومبیل ، مکانیک و اغذیه فروشی ها را مبنای این دستور قضایی دانست.
دادستان عمومی و انقلاب اراک اعلام کرد: دادستانی در مقام مدعی العموم حافظ حقوق عامه و مردم شریف است و پارک خودرو در پیاده روها و اشغال معابر عمومی را باعث سد معبر و مزاحمت برای شهروندان می داند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.