خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست بررسی بودجه سال ۱۳۹۷ استان با حضور مسئولان برگزار شد/طعم تلخ کسری اعتبار

نشست بررسی بودجه سال ۱۳۹۷ استان با حضور مسئولان برگزار شد/طعم تلخ کسری اعتبار

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶   شماره ۷۲۱

***

وقایع استان

پیمان ضیغمی

***

جلسه بررسی بودجه سال ۱۳۹۷ استان مرکزی در حالی در استانداری برگزار شد که شاهد حضور تمامی مسئولین و مدیران تصمیم گیر در استان بودیم. حضور نماینده ولی فقیه در استان و تمام نمایندگان مجلس به جز سیدمهدی مقدسی که به دلیل سفر کاری به کره جنوبی امکان حضور در جلسه را نداشت در کنار استاندار و سایر مدیران نوید بخش این است که مسئولان برای اداره مطلوب استان به وحدت نسبی رسیده و همگی مصمم به برطرف نمودن مشکلات هستند، امری که در دوره استانداری زمانی قمی به ندرت مشاهده می شد و امید مردم را برای کم شدن تنش ها میان مسئولان و یک دل شدن آنها را افزایش داده است. اما در نشست اخیر مسئولان استان جهت بررسی بودجه سال ۱۳۹۷ چه گذشت؟ آیت الله دری نجف آبادی در این نشست با اشاره به اینکه در رابطه با بودجه چند نکته حائز اهمیت است، افزود: بودجه ۹۷ مثل بودجه سال قبل از آن در بحث عمرانی تعریف ویژه ای ندارد و ما باید تدابیر و سیاست های دیگری بیاندیشیم تا کار ما در این زمینه پیشرفت کند. قطعا نمی توان همه کارها را به موازات یکدیگر پیش برد یا از ابتدا شروع کرد چرا که ضمن هدررفت زحمات پیشین، هزینه بسیار سنگینی دارد بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید اولویت بندی کنیم. وی ادامه داد: امکان سنجی یکی از الزامات اولویت بندی است و با استفاده از آن می توانیم طرح هایی که امکان بهره برداری آن ها در سال ۹۷ وجود دارد را تعیین و در اولویت برای اختصاص بودجه قرار دهیم.

امام جمعه اراک بیان کرد: با توجه به اینکه سال آینده کسری اعتبارات عمرانی را خواهیم داشت و بروز مشکل در شرایط نفتی منطقه محتمل خواهد بود، نباید تنها به معجزه در این زمینه ها چشم بدوزیم .
استاندار مرکزی در ادامه این نشست اظهار کرد: باید تلاش و پیگیری کنیم تا استان مرکزی از حداکثر سهم خود از بودجه برخوردار شود. علی آقازاده ادامه داد: سال آینده قطعا اعتبارات عمرانی کشور بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال نسبت به امسال کمتر است، بنابراین مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با این واقعیت کنار بیایند. استاندار مرکزی بیان کرد: بودجه استان مرکزی کم است و ما باید سعی کنیم در جلسه بررسی لایحه بودجه ای سال ۹۷ بودجه استان را به نسبت شاخصه های آن افزایش دهیم. آقازاده اذعان داشت: باید سعی کنیم که بودجه استان مرکزی نسبت به استان های دیگر که هم از نظر ردیف بودجه ای و هم از نظر شاخص ها برابر هستند، کمتر نباشد. وی اضافه کرد: باید چندین موضوع مهم مطرح شود تا استان از نظر شاخصه ها ارتقاء یابد و در نتیجه اصلاح بودجه ای را در پی داشته باشد.
استاندار مرکزی خاطرنشان ساخت: با توجه به وضعیت فعلی نفتی کشور نمی توان متکی به بودجه کشور باشیم و در نتیجه پیش بینی دقیق ارزی برای بودجه سال ۹۷ نخواهیم داشت. آقازاده تصریح کرد: نکته قابل تامل این است که نگاهی ویژه به یارانه ها داشته باشیم و با حــذف دهک های بالا از یارانه می توان مبلغ قابل توجهی از سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال مبلغ پرداختی یارانه ها را صرف موارد دیگری از جمله تامین بودجه عمرانی کشور کرد. وی ادامه داد: با تقسیم این مبلغ میان استان ها، ضمن درنظرگیری پرداخت یارانه به دهک های پایین، حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال سالیانه برای هر استان باقی می ماند و با این مبلغ می توان حدود هفت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان درآمدزایی کرد.
استاندار مرکزی تشریح کرد: این درآمدهای خرد که در جیب مردم تاثیر چندانی نخواهد داشت در جایی هزینه خواهد شد که اشتغال، زیرساخت، توسعه عمرانی و… را ایجاد کند و حتی منفعت آن شامل حال کسانی که به این پول نیازی هم ندارند خواهد شد. آقازاده در پایان اظهار داشت: غیر از این دولت منابع دیگری ندارد که امیدوار باشیم بر اساس آن بتوانیم مشکلات استان ها و کشور را در سال ۹۷ رفع کنیم بنابراین باید به برنامه ریزی صحیح بپردازیم.
اما نمایندگان مجلس هم سخنان قابل تاملی در نشست ایراد کردند. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس گفت: سهم استان مرکزی از اعتبارات عمرانی کشور بسیار پایین و غیرقابل قبول است و باید پیگیری جدی برای افزایش بودجه عمرانی این استان انجام پذیرد. محمد حسینی اظهار داشت: در حوزه اعتبارات استان نباید نگاه منطقه ای داشته باشیم چرا که کاری از پیش نخواهد رفت و باید رویکرد بهره مندی کل استان از اعتبارات را در دستور کار قرار دهیم.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان بیان کرد: در رابطه با کاهش بودجه عمرانی کشور، استان مرکزی دو نقطه قوت دارد یکی اینکه بودجه استان مرکزی نسبت به تعدادی از استان ها بسیار پایین بوده و رقمی کمتر از یک درصد است، بنابراین باید در این زمینه رایزنی و پیگیری جدی انجام دهیم تا اعتبار بیشتری تخصیص یابد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس خاطرنشان ساخت: دستگاه های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه استان بایستی با جدیت پیگیر تامین و تخصیص اعتبار باشند و رایزنی نمایندگان استان در این رابطه به تنهایی کافی نیست. وی تصریح کرد: متاسفانه فضای کارشناسی در استان منفی است، به این معنی که بسیاری از طرح ها با پاسخ «نه» مواجه می شوند، باید بگوییم که وقتی استان به دنبال اجرای طرح های کارآمد نیست و استقبال نمی کند، طبیعتا کاری هم از پیش نمی رود و اعتباری از بالا تخصیص داده نمی شود.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس ادامه داد: برمبنای ماده ۱۱۸ قانون برنامه ششم توسعه، تمام افرادی که در رابطه با طرح ها و اعتبارات آن درخواستی دارند باید به دستگاه مرتبط با خود مراجعه کنند، بنابراین در این رابطه عملکرد دستگاه های اجرایی و پیگیری مسئولان سازمان ها بسیار مهم است. حسینی اضافه کرد: بایستی هر چه سریعتر در رابطه با اعتبارات عمرانی سال آتی استان با مسئولان مربوطه ملی و رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه گذاشته و رایزنی شود، در این زمینه اگر اهمال کاری و کوتاهی داشته باشیم فرصت از دست خواهد رفت.
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه در برخی مناطق استان مرکزی هم اکنون با مشکل کمبود آب روبرو هستیم، تامین اعتبار پروژه های آبرسانی باید در اولویت قرارگیرد. کریمی اظهار داشت: در حوزه راه یکی از مهمترین پروژه ها در کشور، اتوبان های در دست ساخت تهران – اندیمشک است و از استاندار مرکزی در خواست داریم نسبت به تغییر مسیر این اتوبان از اراک، سلفچگان و قم به مسیر اراک، تفرش و آشتیان اقدامات و پیگیری های لازم انجام شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیری و تحقق این مسئله باعث می گردد که مسیر به طول ۴۰ کیلومتر کوتاه تر شود و همچنین سبب ایجاد یک محور توسعه در این چند شهرستان می شود و از سوی دیگر باعث تقویت همگرایی در استان خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.