خانه » جدیدترین » در گفتگو با چهار زن موفق تحت پوشش بهزیستی استان/اراده هایشان ستودنی است

در گفتگو با چهار زن موفق تحت پوشش بهزیستی استان/اراده هایشان ستودنی است

شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵     شماره ۳۳۳

گروه اجتماعی- سحر یاری:

زنان همیشه نقش مهمی را در پیشبرد یک جامعه به عهده داشته اند، حضور زن در عرصه های مختلف جامعه در کنار نقش های اساسی چون مادر و زن در خانواده بازتاب مستقیمی در توسعه یک جامعه دارد؛ اما در این میان هستند زنانی که علاوه بر این به دلیل شرایط خاص دارای وظایف بیشتری در زندگی هستند و با وجود محدودیت های مختلف به خوبی و با انگیزه بر مشکلات خود و خانواده فائق آمده و اجازه نداده اند بنیان خانواده بعنوان رکن اصلی جامعه دچار تزلزل شود.
سازمان بهزیستی یکی از ارگان هایی است که به دلیل نوع وظیفه تعریف شده اش در ارتباط با اقشار مختلف جامعه خصوصا زنان سرپرست خانوار و یا زنان با معلولیت های مختلف است و علاوه بر حمایت های مالی به دنبال حمایت های معنوی از ایشان است. به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و مادر اداره کل بهزیستی استان مرکزی تصمیم به تقدیر از بانوان مددجو مددکار این اداره در بخش های مختلف گرفته است. این چهار بانو از طرف زهرا باقری مشاور مدیرکل در امور بانوان بهزیستی استان مرکزی معرفی شده اند که در ادامه با هر کدام از آن ها گفتگوی کوتاهی داشته ایم.
طاهری: خانواده ام امید و انگـیزه را تحسین می کنند
افسانه طاهری زن معلول سرپرست خانواری است که تا سال ۸۹ در سلامت کامل جسمانی زندگی می کرد؛ ولی بعد از یک تصادف همسر وی دچار ضایعه نخاعی و خود نیز دچار معلولیت در پا شده است. وی با گذشت پنج سال با وجود مشکلات و محدودیت های ایجاد شده پس از آسیب هم اکنون پرتلاش تر از قبل به کار خود مشغول است و امید و انگیزه زندگی را در دل خود و همسر و فرزندان پررنگ تر کرده است. وی هم اکنون کارمند دانشگاه و در حال ادامه تحصیل است.
طاهری در خصوص شرایط خود به وقایع استان گفت: پس از تصادف یک سال و نیم روی ویلچر بودم البته پزشکان می گفتند که ممکن است بتوانم دوباره راه بروم و همین جمله برای من کافی بود تا بخواهم که دوباره روی پاهایم بایستم و همانجا با خود عهد کردم که دوباره بلند شوم و البته در زمان کمی این اتفاق برایم افتاد.
وی ادامه داد: من دوران سختی را گذراندم ولی مسئله خانواده و استحکام آن و اینکه من بعنوان یک مادر و همسر باید مدیریت بحران می کردم و آرامش را به خانواده بازمی گردانم باعث شد تا ناامید نشوم و خود را نبازم.
طاهری در خصوص انگیزه برای ادامه تحصیل گفت: پس از این سانحه نگاه من به زندگی تغییر کرد و اینکه متوجه توانمندی های خود شدم و با توجه به اینکه پس از آن مسئولیت اداره مالی زندگی بر عهده من بود ولی باز ناامید نشدم و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع کاردانی روابط عمومی هستم.
وی ادامه داد: من دو فرزند متاهل و دو فرزند در خانه دارم و تمام تلاشم امیدواری دادن به آن ها است. به حدی که فرزندانم می گویند این همه انرژی و انگیزه مثبت را از کجا آورده ای و مرا تحسین می کنند.
این بانوی موفق توضیح داد: من تاقبل از این سانحه دنیای معلولین را نمی شناختم و به معلولین به چشم آدم های ناتوان و با دلسوزی و ترحم می نگریستم ولی اکنون که خود بخشی ازاین خانواده هستم متوجه اشتباه خود شدم در واقع معلول نیز یک فرد عادی مانند دیگر اعضای جامعه است و محدودیتش دلیل بر ناتوانی اش نیست.
طاهری تاکید کرد: من خود را باور کرده ام و هرگز از تلاش خود دست برنخواهم داشت و می دانم استحکام و نشاط خانواده ام در گرو نحوه برخورد من بعنوان مادر و همسر است. همسر خانم طاهری هم اکنون مستمری بگیر بهزیستی است و به گفته این بانو، بهزیستی در هزینه ها چون فیزیوتراپی او را یاری کرده اند.
عبدی: حمایت از زنان آسیب دیده هدف اصلی ماست
اشرف عبدی دیگر بانوی موفق معرفی شده از سوی حوزه معاونت بانوان بهزیستی استان مرکزی است. وی مسئول سرپناه شبانه شلتر زنان و کارشناس پیشگیری آسیب هستند.
مرکز شبانه شلتر با هدف جذب زنان معتاد، کارتن خواب و ارائه خدمات به موجب کاهش آسیب به این افراد، در قالب ارائه بسته های بهداشتی، آموزشی و مشاوره فعالیت می کند و یک وعده غذای گرم در اختیار این گروه هدف قرار می دهد.
عبدی فارغ التحصیل رشته روانشناسی است و برخی مسائل شخصی انگیزه وی برای فعالیت و مددکاری در حوزه اعتیاد را بیشتر کرد .
وی گفت: با توجه به اهمیت مسئله اعتیاد و آسیب های وارد بر اعضای خانواده یک معتاد تصمیم بر مددکاری و مشاوره در این بخش گرفتم.
عبدی افزود: در ابتدا من در جلساتی که برای خانواده های بهبود یافتگان در محل بهزیستی استان برگزار می شد حضور داشتم و با تنظیم پرسش و پاسخ و برخی جلسه های مشاوره در این حوزه فعال بودم. بعد از یک سال از حضور در این جلسات تصمیم به راه انداری سرپناه شبانه برای زنان آسیب دیده و آسیب پذیر با کمک بهزیستی کردیم که در نهایت سرپناه شبانه شلتر با مساعدت دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان خانم امینی و کارشناسان وی خانم ها قربانی و شجاعی راه اندازی شد.
وی ادامه داد: هم اکنون شش سال از راه اندازی مرکز می گذرد و بیشتر حمایت این مرکز علاوه بر اسکان شبانه تامین یک وعده غذای گرم، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در قالب سی دی و بروشور مشاوره فردی و تلاش برای بالا بردن اعتماد بنفس این زنان است.
عبدی با بیان اینکه بیشتر مراجعه کنندگان به این مرکز زنان معتاد هستند گفت: در واقع این مرکز یک مکان امن برای زنانی است که به هر دلیل دچار اعتیاد یا مسائل دیگر هستند می باشند و شب ها محلی برای اسکان ندارند.
وی اضافه کرد: البته ما امکاناتی داریم که اگر از این خانم ها کسی قصد ترک داشته باشد از طریق ما و با هزینه بهزیستی به کمپ جهت ترک معرفی می شود.
عراقی: علاقه و تعهد به خانواده انگیزه اصلی من است
بانو زهرا عراقی یکی دیگر از زنان موفق و سرپرست خانوار است وی همسر یک نابینای مطلق است و توانسته است علاوه بر هزینه های زندگی فرزندانی تربیت کند که به مدارج بالای علمی برسند و همه در جامعه موفق باشند.
عراقی گفت: بعداز ازدواج متوجه شدم که همسرم دچار بیماری ژنتیکی است و با گذشت زمان بینایی خود را از دست خواهد داد، همسرم بعد از اطلاع از بیماری اش به من گفت شرایط من این است اگر بخواهی می توانی از من جدا شوی ولی من به دلیل علاقه و تعهد به همسرم به زندگی ادامه دادم.
وی افزود: از آنجایی که همسر من معلم بود بعد از نابینایی نتوانست به شغل خود ادامه دهد و از کارافتاده شد ولی من سعی کردم با همان بضاعت کم و با محصولات لبنی که از طریق شیر تنها گاومان تولید می کردم امرار معاش کنم و البته پدرم نیز کمکمان می کردند.
عراقی ادامه داد: ما به دلیل زندگی در روستا شرایط سخت تری را از لحاظ رفاهی و امکانات می گذراندیم ولی من به دلیل اصرار همسرم و علاقه خودم سعی کردم شرایط تحصیل برای سه دختر و یک پسرم را با تمام مشکلات و کمبودهای مالی ایجاد کنم و البته به دلیل نبود مدرسه از مقطع راهنمایی به بعد در روستا خیلی این ادامه تحصیل آسان نبود ولی خدا رو شکر هم اکنون فرزندانم همگی در مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند
وی ادامه داد: قطعا نقش مادر و همسر در قوام زندگی موثر است من به زندگی خود همسر و فرزندانم تعهد داشتم و با وجود اینکه گاهی دچار ناامیدی می شدم ولی باز توکل و اعتماد خود به خداوند را از دست نمی دادم و هم اکنون ثمره تلاش های خود را می بینم.
عراقی تاکید کرد: البته از حمایت های بهزیستی خصوصا در سال های اخیر در کمک هزینه تحصیل و .. نباید غافل شد.
قاسمی: قوانین جامع معلولین ضمانت اجرایی پیدا کند
خانم سیمین قاسمی یکی از زنان موفق استان مرکزی به شمار می آید، وی با وجود معلولیت شدید جسمی از سال ۷۵در دفتر مدیر کل بهزیستی استان بعنوان مسئول امور دفتری مشغول بکار می باشد و در میان همکارانش به پشتکار و همت معروف است. وی در دوران نوجوانی به تدریج دچار تحلیل عضلات شد و بعد از مدتی از گردن به پایین دچار فلج کامل شد.
قاسمی به وقایع استان گفت: قطعا پذیرش معلولیت برای فردی که تا قبل از آن سالم بوده و شرایط مطلوبی داشته سخت است ولی من با مضاعف کردن تلاش خود و با کمک خانواده سعی کردم مشکل را پوشش دهم و حتی در برخی موارد احساس می کنم موفق نیز بوده ام.
وی افزود: از روز اولی که روی ویلچر نشستم با نگاه های تعجب آور و ترحم آمیز روبه رو بودم خصوصا به دلیل اینکه تا قبل از آن سالم بودم و این طبیعی بود من البته اذیت می شدم ولی سعی کردم خودم را به جای طرف مقابل بگذارم و آن ها را درک کنم زیرا ممکن بود اگر من هم بودم همین رویکرد را می داشتم تا اینکه کم کم این مسئله برایم عادی شد و نگاه های مردم دیگر اذیتم نمی کرد.
قاسمی در خصوص تغییر نگرش مردم نسبت به معلولین گفت: هم اکنون نسبت به قبل این شرایط تغییر کرده و خود معلولین با بروز توانمندی در حوزه های مختلف چون ورزش، تحصیلات، کار و معرفی خود بعنوان بازوهای قدرتمند در این تغییر نگرش موثر بودند، از طرفی بازتاب عملکرد معلولین از طریق رسانه ها و همچنین تلاش سازمان بهزیستی برای معرفی معلولین بعنوان افرادی توانمند و کارساز در این تغییر نگاه موثر بوده است.
این بانوی موفق در خصوص حضور زنان در جامعه ادامه داد: من همیشه نگاهم این بوده که تفاوتی بین زنان و مردان نیست و زنان در جامعه ما باید تلاش کنند تا از انزوا و وابستگی خارج شوند. من اعتقاد دارم همه چیز به تفکر، اعتقاد و ایمان بستگی دارد و اگر ایمان داشته باشیم و خود را باور کنیم هیچ تفاوتی بین اقشار مختلف مردم نیست کما اینکه بسیار زنانی هستند که با توجه به مشکلات و حتی برخی محدودیت ها در نقش های خود خیلی موفق عمل کرده اند.
قاسمی تاکید کرد: ما معلولین می خواهیم فضای زندگیمان شاد باشد و از مسئولین نیز می خواهیم در این هدف ما را یاری کنند قطعا اگر معلول اشتغال داشته باشد و به استقلال مالی برسد می تواند زندگی بهتری داشته باشد. البته مسئولین در این زمینه تلاش کرده اند ولی این تلاش کافی نبوده و هنوز قانون سه درصد اشتغال معلولین اجرایی نشده و با وجود معلولین تحصیلکرده در رشته های خوب خیلی ها هنوز وارد بازار کار نشده اند.
وی ادامه داد: درخواست ما این است که دولت در این زمینه حمایتگر باشد تا ما معلولین نیز چون سایر افراد جامعه بتوانیم مستقل زندگی کنیم، همچنین ماشین ویژه معلولین و مناسب سازی استاندارد خواسته دیگر معلولین است تا بتوانند در اجتماع حضور بیشتر داشته باشند و اگر واقعا امکان این کار در بافت های قدیمی شهر نیست حداقل در ساخت و سازهای جدید مورد توجه قرار بگیرد. البته بحث مناسب سازی نه تنها برای معلولین بلکه برای افرادی چون زنان باردار، سالمندان، جانبازان، آرتروز و … نیز می تواند موثر باشد و مسئله اصلی فرهنگ مناسب سازی است. قاسمی گفت: از همین تریبون می خواهم که استاندار بعنوان مرد اول استان و مرد قانون قوانین جامع معلولین را نهادینه کند و اشتغال، مسکن، مناسب سازی و تحصیل را در نظر بگیرد، البته ما معلولین احساس می کنیم در دولت تدبیر و امید بتوانیم امیدی برای بهبود شرایط خود داشته باشیم.
زنان بی شک بازوهای مهم و اهرم های قوی در اداره یک جامعه هستند و در حوزه های خانواده، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شایستگی های خود را نشان داده اند. این چهار زن فقط نمونه ای از زنان موفقی بودند که در اطراف ما وجود دارد. از این بانوان فداکار و موفق در مراسمی به مناسبت مقام گرامیداشت روز زن و در حاشیه روز ملی مددکار تقدیر شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.