خانه » جدیدترین » به همت اداره کل بهزیستی استان مرکزی برگزار شد:/همـایش روز ملی مددکـار در اراک

به همت اداره کل بهزیستی استان مرکزی برگزار شد:/همـایش روز ملی مددکـار در اراک

شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵     شماره ۳۳۳

گروه اجتماعی- وقایع استان:

به همت اداره کل بهزیستی استان مرکزی، همایش روز ملی مددکار در اراک برگزار شد.
مدیر کل بهزستی استان مرکزی در این مراسم گفت: مددکاری یک فرآیند علمی است که نگاه اصلی آن به نیازمندان و محرومان است ولی در واقع با توجه به علم مددکاری همه اقشار و افراد جامعه به نیروی مددکار در همه عرصه ها نیاز دارند. بهروز رفیعی افزود: سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی دانش مدار است که در سه حوزه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی خدمات خود را ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه این خدمات در دو بخش است ادامه داد: بخشی از خدمات این سازمان برای تمامی مردم است و همه جامعه از آن استفاده می کند و بخش دیگر در راستای خدمات دهی به جامعه هدف تعریف شده این سازمان چون ایتام، معلولان، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته و نیافته است.
رفیعی با بیان اینکه مددکاری تمامی ابعاد سلامت را شامل می شود، اضافه کرد: خدمات بهزیستی به دنبال ایجاد رفاه و سلامت اجتماعی است و مددکاری عنصر مشترک تمامی این فعالیت ها است.
وی ادامه داد: حوزه مددکاری از فعالیت های تخصصی بهزیستی است که حیطه جسمی، روحی – روانی و اجتماعی را شامل می شود و نقش محوری در توسعه پایدار سلامت جمعیت هدف دارد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، ارتقای کیفیت زندگی، توسعه شاخص سلامت اجتماع و کاهش آسیبهای اجتماعی را هدف مددکاری اجتماعی عنوان کرد و گفت: برای مدیریت اجتماعی هوشمند و افزایش سرمایه اجتماعی به فعالیت تخصصی مددکاران اجتماعی نیاز است.
وی شرط تحقق امنیت اجتماعی پایدار در جامعه را مسئولیت پذیری شهروندان دانست و افزود: نقش مددکاری اجتماعی در برنامه ششم توسعه باید هدفمند و حساب شده ارتقاء یابد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: مشاوره و مددکاری کلید پیشگیری از معضل اجتماعی و کانون امن آسیب دیدگان اجتماعی است.
رفیعی افزود: یکی ازعلل و انگیزه ایجاد مراکز شناخت آسیب های روانی و اجتماعی برای انجام اقدام های پیشگیرانه و ارتقای سطح بهداشت روانی، ارائه خدمات مشاوره ای به مراجعان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
در ادامه این مراسم احمد حاج دایی معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی بعنوان نماینده معاونین بهزیستی استان گفت: بهزیستی تنها سازمانی دولتی حمایتی است که در راستای وظایف متعددی در حوزه های مختلف چون آسیب و ناهنجاری های اجتماعی و معلولیت ها در حال ارائه خدمات است.
وی با بیان اینکه ارائه این خدمات در گرو مشارکت اجتماعی و همکاری مددکاران با بهزیستی است، افزود: پس از واگذاری بهزیستی به بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بهزیستی نقش نظارتی و هدایتی خود را دنبال و وظایف بیشتر بر عهده مراکز و موسسات غیردولتی و مشارکت مددکاران شد.
حاج دایی ادامه داد: مددکاری حرفه‌ای، مبتنی بر علم، هنر، مهارت و هدف تعریف می‌شود که در آن مددکار کمک می‌کند که مددجو شکل خود را شناخته و به توانایی‌هایش پی ببرد و با استفاده از منابع و امکانات موجود برای حل مشکل خود بکوشد.
در این آئین پیام دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور توسط محمدعلی الله دادی رییس انجمن مددکاری استان مرکزی قرائت شد که در آن آمده است: مددکار اجتماعی در نگاه نوین خود دو ماموریت اساسی شامل کمک به ارتقاء مستمر کیفیت زندگی آحاد مردم و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی را دنبال می کند.
تحقق این دو ماموریت نیازمند توجه به رویکرد سلامت محوری با تاکید بر سلامت اجتماعی و توسعه برنامه پیشگیرانه اجتماعی است.
در این مراسم از تعدادی مددکار، پزشک، پرستار و روانشناس فعال در حوزه مددکاری اجتماعی استان تقدیر شد. همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته زن از تعدادی از بانوان سرپرست خانوار و موفق مددجوی این اداره کل نیز تقدیر شد.
تست فشار و سنجش قند خون از مراجعان به مناسبت آغاز هفته سلامت از برنامه های جانبی این آئین بود همچنین در این مراسم از سایت انجمن مددکاری استان مرکزی نیز با حضور مسئولین استانی رونمایی شد.
انجمن مددکاری اجتماعی استان مرکزی سال ۹۰ فعالیت خود را در این استان آغاز کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.