خانه » جدیدترین » در گفتگو با مدیر عامل انجمن بانوان نیکوکار و موسسه خیریه امام رضا (ع) مطرح شد:/ ضرورت فرهنگ سازی در حمایت از افراد آسیب پذیر

در گفتگو با مدیر عامل انجمن بانوان نیکوکار و موسسه خیریه امام رضا (ع) مطرح شد:/ ضرورت فرهنگ سازی در حمایت از افراد آسیب پذیر

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴      شماره ۳۱۴

گروه اجتماعی -وقایع استان:

گروه اجتماعی:
بیشتر اوقات در اطراف ما اتفاق های خوبی در حال رخ دادن است که از آن بی خبر باشیم. مثلا اینکه عده ای خیر در جایی جمع شده اند و تمام تلاششان برای رفع نیازمندی های افرادی است که شاید روزگار با آن ها خیلی سازگار نبوده است، انجمن ها و موسسات خیریه هم اکنون یکی از بازوهای پرقدرت در رفع مشکلات اجتماعی هستند، همیاری آن ها در سایه کمک های مردمی بار بزرگی را از دوش دولت در رفع برخی نیازمندی ها برداشته است.
انجمن بانوان نیکوکار، موسسه خیریه امام رضا (ع) و نمایندگی موسسه بین المللی زنجیره امید سه خیریه ای هستند که با همت جمعی از خیرین به طور همزمان در زمینه ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و کودکان بیمار فعالیت دارند.
این موسسه ها و انجمن ها نیز علاوه بر لزوم معرفی شان با مشکلات و چالش هایی رو به رو هستند، چالش هایی که می تواند در سایه فرهنگ سازی صحیح در جامعه باعث مثبت و رضلیت بخش تر بودن کیفیت یاری یه نیازمندان شود. در این خصوص هفته نامه وقایع استان با وجیهه نظری مدیر انجمن بانوان نیکوکار که بهمراه همسرش و جمعی از خیرین دو خیریه دیگر امام رضا (ع) و نمایندگی موسسه بین المللی زنجیره امید را نیز اداره می کنند، گفتگویی انجام داده است.
وی در خصوص سابقه فعالیتشان گفت: انجمن بانوان نیکوکار از سال ۸۷ با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست با محوریت اشتغال زایی برای این قشر آغاز بکار کرد.
نظری با بیان ایجاد خودکفایی برای این قشر از بانوان، افزود: این انجمن با برپایی جشنواره های غذا و همچنین پخت غذای خانگی اهداف خود را در حمایت از این زنان دنبال می کند.
وی ادامه داد: در همین راستا نزدیک به سه سال است که یک آشپزخانه غذاهای خانگی با ایجاد فرصت شغلی برای ده زن سرپرست خانوار مشغول بکار است و انواع غذاهای مختلف در آن پخته می شود.
نظری اضافه کرد: در سال ۹۰ ما تصمیم گرفتیم در راستای حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست نیز اقداماتی داشته باشیم بنابراین موسسه خیریه امام رضا (ع) با مجوز مرکز نگهداری از کودکان آسیب پذیر راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه اداره این دو مجموعه به صورت هیئت مدیره ای و با کمک های مردمی است، تاکید کرد: تنها کمکی که به صورت دولتی می شود مبلغی یارانه است که به موسسه امام رضا (ع) از سوی بهزیستی تعلق می گیرد و هزینه ها از سوی مردم و به صورت خودجوش تقبل می شود.
وی در خصوص فعالیت مراکز نگهداری کودکان گفت: در خانه های دختران و پسران ما نزدیک به چهل کودک حضور دارند که نوزده دختر و بیست پسر هستند.
نظری ادامه داد: این خیریه چهار مرکز نگهداری دارد که دو مرکز مربوط به نگهداری دختران با تفکیک رده سنی یعنی از شش سال تا دوازده و از دوازده تا بالندگی است و دو مرکز دیگر به پسران تعلق دارد.
وی اظهار کرد: در این مراکز نگهداری کودکان از سن شش سالگی تا بالندگی که معمولا برای دختران سن ازدواج و برای پسران زمان سربازی و یا فارغ التحصیلی از دانشگاه است، صورت می گیرد.
مدیرعامل انجمن بانوان نیکوکار با اشاره به اینکه اداره این مراکز نگهداری بدون کمک و یاری مردم امکان پذیر نیست، اظهار کرد: در مدت راه اندازی این موسات، مردم در گذراندن امور این مراکز ما را یاری کرده اند؛ ولی هنوز در این مسیر مشکلاتی هست.
نظری توضیح داد: متاسفانه در بخش کمک های مردمی با مشکلات و آسیب هایی روبه رو هستیم از جمله اینکه مردم نذرها و کمک های خود را با نیت خاص در اختیار خیریه قرار می دهند.
وی با بیان اینکه این چالش بیشتر در خصوص مراکز نگهداری وجود دارد، ادامه داد: به طور خاص بیشتر هدایا و نذورات مردم به این موسسه در قالب وعده ها و مواد غذایی است در حالی که نیاز این بچه ها فقط غذا نیست.
نظری اضافه کرد: ما تمام تلاشمان این است که بچه های مراکزمان در شرایط صحیح آموزشی و تربیتی و در رفاه کامل باشند بنابراین هزینه های دیگری را نیز متقبل می شویم که نیازمند یاری از سوی مردم است.
وی گفت: اینکه مردم همیشه حضور دارند ولی تعریفشان از کمک بیشتر در حیطه غذا و خوراک است از دو جنبه ما را در تنگنا قرار می دهد، یکی همان مسئله کمبود اعتبار است که می توانست این هزینه را در بخش های دیگر همچون هزینه های تحصیل و درمان صرف کرد و دیگری بُعد تربیتی آن است.
نظری توضیح داد: تربیت و آمادگی این کودکان برای زندگی اجتماعی با کمک تیم تخصصی مددکار، کارشناس علوم تربیتی و روانشناس در حال انجام است؛ ولی همین هدیه ها و نذورات به شکل کنونی ممکن است یک عادت ناپسند برای این کودکان شود و در زندگی آینده شان مشکل ساز شود.
وی گفت: بیشــتر مردم به مــا مراجعه می کنند و بچه های مرکز را به رستوران و کافی شاپ ها دعوت می کنند، این نوع کمک و نذر به حدی زیاد است که در مواردی این بچه ها هفته ای سه بار هم برای خوردن غذا به بیرون رفته اند؛ در حالیکه مردم عادی شاید ماهی یکبار برای صرف غذا به رستوران بروند و ما می خواهیم این بچه ها با مهارت زندگی در شرایط معمول تربیت شوند.
نظری اضافه کرد: مشکل دیگری که گاه در کمک های مردمی دیده می شود این است که دوستان خیر اصرار دارند که حتما خودشان کمک هاشان را به دست بچه ها برسانند در حالیکه ما تلاشمان این است که این کودکان هرگز کرامت و عزت انسانی خود را از دست ندهند و روحیه گداپروری در آن ها تقویت نشود.
وی گفت: در مواردی دیده می شود که دوستانی که قصد خیر دارند با حضور در مرکز و سوالات شخصی از بچه ها و یا کنجکاوی در امورشان البته از روی دلسوزی موجب دلخوری این بچه ها میشوند، مسئله ای که در مورد این بچه ها وجود دارد که آن ها در خانواده شان حضور ندارند و مرگ عاطفه شده اند پس باید مراقب روح و روانشان بود.
نظری گفت: البته این موارد شاید بخاطر این است که هنوز در زمینه حمایت فرهنگ سازی نشده و با وجود مردم خیر و مهربان ما هنوز آسیب هایی در این زمینه می خوریم البته برخی عملکرد ضعیف بعضی از خیریه ها باعث ایجاد بی اعتمادی به نقدینگی شده است. یعنی خیرین آنقدر مطمئن نیستند که پولشان را در اختیار خیریه ها قرار دهند و مطمئن باشد این پول صرف اموری که ان ها می خواهند شود
وی ادامه داد: درست است که نیروهای فعال در خیریه ما داوطلبانه حضور دارند ؛ولی تیم تخصصی و تربیتی و تعدادی از پرسنل بعنوان کادر استخدامی در این موسسه حضور دارند و فقط اعضای هیئت مدیره و هیئت امنا افتخاری در این مجموعه حضور دارند بنابراین طبیعی است که در این بخش نیز به تامین پول نیاز است.
نظری با بیان اینکه در چند سال گذشته تعداد کودکان بدسرپرست افزایش یافته، گفت: این معضلات ریشه در آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق دارد که متاسفانه آمار آن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این بچه ها علی رغم تمام تلاش برای ایجاد رفاه نسبی شان باز از خلا عاطفی رنج می برند و برای حل این معضل ما سعی می کنیم بچه ها را به خانواده های داوطلب برای فرزند خواندگی البته با شرایط ویژه بدهیم.
نظری در خصوص دیگر فعالیتشان گفت: نمایندگی موسسه بین المللی زنجیره امید با محوریت کمک به کودکان بیمار محروم زیر ۱۸ سال در زمینه بیماری های قلبی، ارتوپدی و شکاف کام دیگر فعالیتی است که در کنار دو مجموعه دیگر انجام می شود.
وی ادامه داد: ما سعی می کنیم کودکان خانواده های نیازمند که در این سه مورد دچار مشکل هستند را شناسایی و برای درمان به تهران معرفی کینم.
نظری با تاکید بر اینکه کار با بچه های بی سرپرست و بدسرپرست در مقایسه با دو فعالیت دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار است، ادامه داد: امیدورایم در این زمینه چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ مادی از حمایت بیشتری برخوردار شویم و به شدت به دنبال تامین دو قطعه زمین برای ساخت مرکز نگهداری هستیم.
وی گفت: ما از خیرین می خواهیم در زمینه ساخت این مراکز ما را یاری کنند زیرا ارائه خدمات به تعداد بیشتر کودکان در گرو ساخت این دو خانه است، قطعا برای ما کمیت همراه با کیفیت در تربیت و آمادگی برای رویارویی با زندگی بیرون این کودکان مهم است.
فعالیت های اجتماعی و ایجاد گروه ها و موسسه های خیریه این روزها در جامعه ما در کنار رشد معضلات اجتماعی و آسیب ها در حال افزایش است ولی مسئله ای که این مهم را باارزش می کند فرهنگ سازی در زمینه حمایت صحیح از اقشار آسیب پذیر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.