خانه » پیشنهاد سردبیر » در گفتگو با مدیران دو سینمای اراک مطرح شد/دغدغه آقایان سینما دار

در گفتگو با مدیران دو سینمای اراک مطرح شد/دغدغه آقایان سینما دار

یکشنبه ۲۱ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۵

وقایع استان- سمیه انصاری فر:
اولین سالن های سینما در اراک حدود ۹۰ سال پیش ساخته شد، از آن سال تاکنون نزدیک به ۹ سینما در اراک ساخته شد؛ ولی هم اکنون تنها دو سینما در اراک وجود دارد، یکی سینمای فرهنگ و دیگری سینما عصر جدید. نزدیک به یک سال است که سینما عصر جدید تبدیل به پردیس سینمایی با سه سالن شده است و سینما فرهنگ نیز در آغاز مسیر برای بازسازی و بهسازی است. روز ملی سینما بهانه ای است تا پای صحبت مدیران این دو سینما بنشینیم مردانی که قطعا علاقه به سینما اولین انگیزه آن ها برای ماندن در این مسیر بوده است، افرادی که در شرایط اقتصادی کنونی سینما هنوز سالن های خود را سرپا نگه داشتنه اند والبته که دغدغه های از جنس خودشان نیز دارند.
یکی از باسابقه دارترین اهالی سینما در اراک مدیر سینما فرهنگ است مردی که بیش از پنج دهه از زندگی خود را در این راه صرف کرده است. او از سال ۴۳ وارد کار سینما شد و از سال ۵۰ مدیریت سینما فرهنگ فعلی یا همان دیانای سابق را به عهده گرفته است.
احسان بیات در خصوص مشکلات امروز سینما در ایران و خصوصا در اراک می گوید: برخی از چالش های کنونی در کشور عمومیت دارد مشکلی که هم سینمادار و هم مخاطب با آن مشترک هستند در وهله اول تولید فیلم خوب است زیرا هم ما و هم مخاطب مصرف کننده سینمای ایران هستیم و تعامل ما با مخاطب و نیاز هر دو ما فیلم خوب است.
سینما دار و مخاطب هر دو مصرف کننده یک کالا هستند
وی افزود: در واقع مشکلات سینماداری در این مورد به راحتی قابل حل نیست، وقتی فیلم خوب ساخته نمی شود مخاطب هم رغبت و انگیزه ای برای آمدن به سینما ندارد، در حالیکه ما می بینیم فیلم های خوب با تبلیغات مناسب این روزها مخاطب خوبی دارند.
بیات ادامه داد: متاسفانه سریال های تلویزیونی و ماهواره بر روی نزول سلیقه تماشاچی تاثیر گذاشته است و البته ساخت فیلم هایی با مضامین تاریخ مصرف دار و تولید نشدن فیلم قوی یکی از مشکلاتی است که باعث بی میلی مخاطب به سینما می شود.
وی با بیان اینکه سینما نیازمند اقتصاد قوی و پایدار برای ادامه است، گفت: سینما یک صنعت و قطعا بحث تجاری و درآمدزایی آن مهم است و نباید به آن فقط از جنبه هنری نگاه کرد، بنابراین بحث مخاطب مهم است، زیرا اگر مخاطب نباشد این بخش با مشکل رو به رو می شود.
بیات گفت: سینما هزینه های متعدد سخت افزاری و نرم افزاری دارد که باید تامین شود، پس رونق گیشه در آن مهم است البته نه به هر بهایی بلکه باید فیلم های مناسب ساخت و ابتدا سلیقه مخاطب را تغییر داد و بعد آن ها را به سینما دچار کرد تا آن را جز سبد خانوار خود قرار دهند.
وی در خصوص فرسوده بودن تجهیزات سالن و ساختمان این سینما اظهار کرد: یکی از مشکلات سینما فرهنگ بازسازی آن بود که با توجه به هزینه های بالا و کمبود مخاطب امکان آن نبود؛ ولی خوشبختانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای حقیقی در این زمینه ما را یاری کرده اند و قول تامین هزینه ها داده شده است.
بیات اظهار کرد: کارهای اولیه تبدیل سینما فرهنگ به پردیس فرهنگ در حال انجام است و به زودی کارهای عمرانی آن بعد از تایید طراحی های آن توسط شهرداری آغاز خواهد شد.
مدیر سینما فرهنگ در خصوص نمایش همزمان فیلم ها در دو سینمای اراک، گفت: با توجه به شرایط امروز این مسئله اجتناب ناپذیر است. سالن های سینمای عصر جدید ظرفیت کمی دارد؛ ولی سینما ما ظرفیت بیشتری دارد و اینطور همزمان امکان دیدن فیلم برای علاقمندان است.
وی توضیح داد: در ضمن اگر هر فیلمی تنها در یک سینما نمایش داده شود باید زمان بیشتری بر روی پرده بماند و همین امکان دیده شدن فیلم های روز را میسر نمی کند و فیلم ها با فاصله بسیاری نمایش داده خواهند شد.
بیات در خصوص طرح بلیت های نیم بهای سینما گفت: این طرح هیچ الزامی ندارد زیرا شنیده می شود که برخی می گویند که باید در روزهای سه شنبه وصبح ها حتما بلیت های سینما نیم بها باشد؛ اما در واقع این طرح اجباری نیست و هر سینماداری با توجه به شرایط موجود آن را می سنجد و اجرایی میکند.
وی با بیان اینکه طرح نیم بها در شهرستان ها جواب نمی داد، گفت: در سال های گذشته این طرح در روزهای سه شنبه در سینما فرهنگ اجرا می شد ولی ما را با مشکلات متعددی رو به رو کرده بود از جمله اینکه بسیاری از مخاطبان به بهانه نیم بها بودن سه شنبه را برای دیدن فیلم انتخاب می کردند که هم ما را با ازدحام جمعیت در ان روز مواجه می کرد که ایجاد نظم را برای همکاران من سخت می کرد و هم اینکه در وزهای دیگر ریزش مخاطب داشتیم.
بیات توضیح داد: مسئله دیگر شاید وجهی بود که مخاطب با آن رو به رو بود چون بسیاری برای این روز برنامه ریزی می کردند؛ ولی ممکن بود نتوانند آن روز به هر دلیلی فرصت پیدا کنند که به سینما بیایند، بنابراین فیلم را از دست می دادند.
وی تصریح کرد: با برداشته شدن این طرح هم اکنون در تمام روزهای هفته فروش یکنواخت داریم و این هم برای سینما دار و هم مخاطب مفیدتر است به نظر من این طرح در شهرستان جواب نمی دهد.
بیات درباره آمار فروش فیلم ها در ماه های اخیر گفت: امسال رشد نسبتا خوبی در فروش و استقبال مخاطب از فیلم ها داشته ایم و به نظر می آید فیلم ها توانسته اند ذائقه مخاطب را ارضا کنند و در این مسیر جدای از ساخت فیلم خوب، گستردگی تبلیغات در شبکه های مختلف بی تاثیر نبوده است.
وی با بیان اینکه امکانات سخت افزاری و تجهیزات در جذب مخاطب موثر است گفت: هم اکنون پیگیر طرح بازسازی سینما هستیم؛البته هم اکنون تجهیزات پخش فیلم سینما به روز و دیجیتال شده است.
فرهنگ سینمارَوی هنوز جا نیفتاده است
محسن ذوالفعلی نیز پانزده سال است که صاحب سینمای عصر جدید است. سینماداری که اولین پردیس سینمایی استان مرکزی را راه اندازی کرد و هم اکنون با سه سالن به اکران فیلم های روز سینمای ایران می پردازد.
وی نبود فیلم خوب که مورد توجه مخاطب باشد را یکی از مشکلات کنونی سینمای ایران عنوان و اظهار کرد: البته نباید فروش بالای فیلم های چند ماه اخیر را نادیده گرفت و باید گفت شاید سینمای ما دارد مسیر شناخت ذائقه مخاطب را طی می کند.
این سینما دار اراکی یکی از مشکلات کنونی سینما داران را جدای از درآمدزایی و نیاز به فیلم خوب برای جذب مخاطب را عدم فرهنگ سازی برخی تماشاچیان عنوان و افزود: هنوز برخی از افراد جامعه نتوانسته اند با این موضوع کنار بیایندکه سینما یک مکان فرهنگی است و در خور برخی رفتارها نیست.
ذوالفعلی تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از مخاطبین در فضای سالن سینما مبادرت به رفتارهایی چون کشیدن سیگار و خوردن انواع خوراکی می کنند که این باعث آزار بقیه مخاطبین می شود، حتی برخی با به جا گذاشتن زباله های خود موجب کثیف شدن سالن ها به طرز وحشتناکی می شوند.
صاحب سینمای عصرجدید گفت: مشکل دیگر این است که برخی مخاطبان نمی خواهند فرهنگ سینما رفتن در میان فرزندانشان جا بیفتد و هزینه برای هنر و فرهنگ را از کودکی به آن ها آموزش دهند و ما گاه با این برخوردها مواجهیم که چرا باید ما برای کودکان خود بلیت تهیه کنیم و چرا ورود آن ها رایگان نیست.
ذوالفعلی در خصوص طرح نیم بها گفت: این طرح برای سینما آن هم با مخاطب کم به صرفه نبود در حالی که با برداشته شدن آن هم اکنون شاهد فروش یکنواخت در روزهای هفته هستیم، در حالیکه در زمان اجرای این طرح همه می خواستند که سه شنبه ها به سینما بیایند بنابراین حجم تماشاچی در آن روز بالا می رفت و ما را با مشکل مواجه می کرد در حالیکه روزهای دیگر مخاطب بسیار کم بود.
وی در خصوص اکران همرمان برخی فیلم ها در دوسینمای فرهنگ و عصر جدید گفت: شهر اراک کشش اکران همزمان یک فیلم را ندارد و ما سعی می کنیم تا آنجایی که بشود این اتفاق نیفتد که احیانا مخاطبان سینمای دیگر ریزش نداشته باشند.
وی با بیان اینکه بازسازی و بهسازی عصر جدید در جذب مخاطب بسیار تاثیر داشته تصریح کرد: هم اکنون این پردیس ظرفیت اکران همزمان هفت فیلم با هم را دارد و در خصوص سینمای هنر و تجربه نیز باید گفت به زودی دوباره اکران فیلم های این گروه در این سینما از سر گرفته خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.