خانه » پیشنهاد سردبیر » سومین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اراک برگزار شد؛/مشکلِ عدم احیای بازار

سومین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اراک برگزار شد؛/مشکلِ عدم احیای بازار

یکشنبه ۲۱ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۵

وقایع استان:
سومین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اراک برای بررسی و جمع بندی مشکلات و موانع فراروی صنایع استان و انعکاس به هیات دولت و تهیه بسته پیشنهادی جهت ارائه به وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد. در این جلسه ظفر افشون معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مرکزی با اشاره به سفر رییس جمهور به استان گفت: استاندار درصدد این است که سفر هیات دولت به استان مرکزی یک سفر متفاوت با سایر استانها باشد، به همین دلیل با رایزنی های متعدد با دولت به این جمع بندی رسیده ایم که سفر به دو بخش تقسیم شود.
افشون افزود: در بخش نخست که با هماهنگی معاون اول رییس جمهور انجام می شود بنابر اهمیت استان و اینکه احتمالا تمام مطالبات و مشکلات استان بویژه حوزه صنعت در یک روز قابل طرح نیست هر هفته یکی از مقامات و مسئولین به استان سفر می کنند. به همین سبب در هفته های گذشته شاهد حضور نمایندگان دولت از جمله رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علم و فناوری رییس جمهور و سایر مقامات بوده ایم. در هفته جاری نیز وزیر صنعت و بزودی رییس بانک مرکزی هم به استان خواهند آمد.
معاون استاندار در ادامه بیان داشت: با این اقدام نمایندگان دولت از مشکلات همه حوزه ها مطلع شده و چاره اندیشی پیش از سفر رییس جمهور صورت خواهد گرفت. بخش دوم سفر هم شامل سفر هیات دولت به استان خواهد بود که بیشتر جنبه دیدار مردمی رییس جمهور اهمیت خواهد داشت.
ظفر افشون تاکید کرد: در هیچ استانی بخش نخست سفر اتفاق نیافتاده است و وزرا از چند روز پیش از سفر به استانها نرفته بودند.
وی افزود: با تشکیل کمیسیون ها جهت شنیدن و جمع بندی نظرات در حوزه های مختلف شاهد این خواهیم بود که برخلاف سفر رییس جمهور قبل که تنها مصوبات انبوهی داشت و از عمل خبری نبود شاهد اقدامات عملی بیشتری در این سفر باشیم.
مهندس حاجی پور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این جلسه با اشاره به ستاد اقتصاد مقاومتی بیان داشت: با توجه به ابلاغیه جانشینی وزیر صنعت و معدن در ستاد اقتصاد مقاومتی مقرر شده است که در قالب یک پکیج کلیه مشکلات و راه حل ها به وزیر صنعت و معدن ارائه شود.
حاجی پور افزود: صنایع مشکلات عدیده ای بخصوص با بانک ها دارند و بدهی های معوقه صنایع هم یکی دیگر از موضوعاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
جعفری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این جلسه به ۱۴ کمیسیون اتاق بازرگانی اشاره نمود و افزود: نظرات هر کمیسیون جمع بندی شده و این کمیسیون ها در واقع اتاق فکر ما هستند.
جعفری بیان داشت: یکی از مهمترین آنها، کمیسیون صنعت است که متاثر از شرایط کل کشور وضعیت خوبی ندارد. دولت در بخش تورم و رکود خوب عمل نموده و شرایط نسبت به قبل بهبود یافته است ولی اقدامات کافی نیست و مشکل اصلی ما که عدم وجود بازار است همچنان وجود دارد.
رییس اتاق بازرگانی تصریح کرد: سیستم بانکی همچنان برای پرداخت تسهیلات تمکین نمی کند و انتظار ما که واریز نقدینگی است صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: استان بدلیل عدم سرمایه گذاری، فرسوده شده است و تسهیلات یک ساله خیلی کار ساز نبوده است. باید به وزیر پیشنهاد داد که این تسهیلات را به سه سال افزایش دهند تا اثرگذار باشد.
جعفری با اشاره به واردات کالاهای مشابه خارجی که در استان تولید می شود، گفت: به دلیل واردات متاسفانه از ظرفیت های داخلی استفاده نمی شود و با احیای بازار بر این مشکل غلبه خواهیم کرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی هم در جلسه به ارائه پیشنهاداتی پرداخت، مهدی نیا گفت: یکی از مشکلات واحدهای صنعتی پرداخت مالیات به اداره دارایی است که پیش از دریافت پول از دولت انجام یم شود و این پرداخت سنگین خواهد بود، از دولت می خواهیم که پرداخت مالیات صنایع پس از زمان دریافت مطالبات از دولت باشد.
مهدی نیا همچنین خواستار اعطای تسهیلات ویژه برای نوسازی صنایع شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.