خانه » جدیدترین » در گفتگو با رییس هیئت کبدی استان مرکزی/خوب اما مظلوم

در گفتگو با رییس هیئت کبدی استان مرکزی/خوب اما مظلوم

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۷

گروه ورزش-مسعود مهاجرانی

کبدی همان ورزش زو ایرانی است، هرچند این ورزش بیشتر بعنوان یک ورزش سنتی هندوستان شناخته شده است،؛ اما از دیرباز در مناطقی چون سیستان و بلوچستان انجام می شده است با وجود اینکه این ورزش یک بازی بومی و محلی است ولی هنوز در میان مردم و در استان های مختلف خیلی شناخته شده نیست؛ این ورزش هم اکنون بعنوان یک ورزش تیمی موفق در ایران فعال است. کبدی همچنین در استان مرکزی یکی از رشته های موفق است صعود به رده های بالا لیگ در سال های اخیر و حضور ورزشکاران استان در تیم های ملی، ما را بر آن داشت تا گفتگویی با رئیس هیئت کبدی استان مرکزی در خصوص چالش های پیش رو این ورزش در استان داشته باشیم. احمد پورجعفری در اولین دوره انتخابات هیئت کبدی استان مرکزی که در سال ۸۶ انجام شد بعنوان رئیس هیئت انتخاب و تا سال ۸۹ به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن دوباره با انتخاب مجمع در سال ۹۳ ریاست این هیئت را به عهده گرفت.
پورجعفری در خصوص وضعیت این ورزش در کشور گفت: تشکیلات این رشته ورزشی درایرا ن ازسال۱۳۷۵باعنوان انجمن کبدی (تحت پوشش فدراسیون ورزشهای همگانی)شروع به فعالیت کرد و با توجه به کسب مدال های ارزشمند در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در بعد قهرمانی با صلاحدید مسئولین سازمان تربیت بدنی در سال ۸۴ ،با تشکیل مجمع عمومی و تحت عنوان فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران عملا شروع به فعالیت کرد.
وی ادامه داد: ورزش کبدی از همان سال که در کشور فعال شد در استان مرکزی نیز آغاز بکار کرده است؛ ولی پس از اینکه انجمن کبدی تبدیل به فدراسیون شد اولین انتخابات هیئت کبدی استان مرکزی نیز در سال ۸۶ برگزار شد و در آن زمان بنده بعنوان رییس هیئت انتخاب شدم.
پورجعفری توضیح داد: از همان سال ۸۶ زیربنای خوبی برای این ورزش در استان ایجاد شد و ما سعی کردیم ورزشکارانی که در انجمن داشتیم را حفظ کنیم و از همان ابتدا در این زمینه استعدادیابی شد و این روند در سال های بعد نیز ادامه یافت.
وی ادامه داد: هم اکنون استعدادیابی و توجه به ورزش پایه به منظور پشتوانه‌سازی زیرساخت های این ورزش در اولویت برنامه های این هیئت است به طوریکه استان مرکزی هم اکنون یکی از قطب های مهم کبدی کشور است.
وی با اشاره اینکه ورزش کبدی جز رشته های مدال آور تیمی کشور است، اظهار کرد: کبدی تنها رشته تیمی مدال آور ایران در بازی های آسیایی دور قبل و این دوره بود به همین دلیل و همچنین ضرورت وجود پارامترهای قهرمانی چون چابکی، استقامت، قدرت و سرعت مورد توجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بوده است.
پورجعفری با بیان اینکه استان مرکزی در این رشته بضاعت خوبی دارد، ادامه داد: ورزش کبدی در استان مرکزی طی دو سال گذشته روند صعودی داشته و از رده ۲۱ کشور در سال ۹۲ به رده نهم در هشت ماهه دوم سال ۹۳ رسیده است.
وی افزود: هم اکنون استان مرکزی در تمام رده های سنی چه خانم و چه آقا مربی و عضو تیم ملی دارد و هم اکنون خانم رویا لک علی آبادی و آقای مصطفی آرزومندی دو تن از ورزشکاران این رشته در اردوی تیم ملی جوانان حضور دارند، همچنین چهار ورزشکار و یک مربی نیز به اردوی تیم ملی کبدی ساحلی اعزام شده اند.
پورجعفری با بیان اینکه با وجود وضعیت مطلوب این ورزش در استان اعتبارات این رشته بسیار ناچیز است، تصریح کرد: ما در تمام رده های سنی آقایان و بانوان در استان تیم کبدی داریم، بنابراین نیازمند اعتبارات بیشتر در راستای هزینه ها هستند.
رئیس هیئت کبدی استان مرکزی ادامه داد: اعتبارات این هیئت از سوی فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان تامین می شود که تنها جوابگوی هزینه های جاری مثل هزینه آب ، برق و گاز سالن، حق الزحمه مربیان و داوران و مکاتبات این هیئت است.
پورجعفری اضافه کرد: با توجه به جایگاه خوب این ورزش در کشور، هم اکنون کبدی نیاز مبرم به اسپانسر و کمک مالی دارد و توقع می رود که مورد حمایت ارگان ها و صنایع قرار بگیرد.
وی توضیح داد: شاید یکی از دلایل مهجوریت این رشته ناآشنایی با آن باشد، بیشتر ارگان ها برای ورزش های شناخته تر چون والیبال، بسکتبال و فوتبال هزینه می کنند و چون این ورزش را نمی شناسند، به دلیل بودجه های محدود حمایتی از آن نمی کنند.
پورجعفری اظهارکرد: سال گذشته بنابر قول های اعضای شورای شهر مبنی بر حمایت از این ورزش رایزنی هایی با مدیریت باشگاه شهرداری اراک شد ولی از آنجا که منابع مالی این باشگاه برای رشته های فعال محدود بود از ما بابت حمایت عذرخواهی کردند و قول هایی برای آینده دادند.
وی با اشاره به اینکه رشته کبدی بعنوان یک بازی بومی و محلی نیز در برخی مناطق کشور اجرا می شده، تصریح کرد: این ورزش خیلی در میان مردم شناخته شده نیست و برخی حتی نمی دانند چنین رشته ورزشی وجود دارد حتی در استان هایی که قهرمان تیم ملی دارند.
رییس هیئت کبدی ادامه داد: حتی برخی از همکاران ما در اداره کل ورزش و جوانان نیز به طور صددرصد این رشته را نمی شناسند فقط می دانند چنین رشته ای وجود دارد و از فردی و گروهی بودن آن اطلاعی ندارند این نشان از ناشناخته بودن این ورزش است.
پورجعفری با تاکید بر ضرورت معرفی این رشته در جامعه و خصوصا میان جوانان، اظهار کرد: بیشتر ورزشکارانی که در این رشته فعالیت می کنند با هم دوست و اقوام هستند یعنی به واسطه حضور آشنایانشان از این رشته مطلع و وارد آن شده اند و تا کنون پیش نیامده که فردی از روی شناخت نسبی یا بررسی این ورزش برای حضور در آن اقدام کند.
رئیس هیئت کبدی استان مرکزی بیان کرد: ما نیاز به فرهنگ سازی و معرفی این رشته داریم تا آن را از مظلومیت و مهجوریت کنونی خارج کنیم و از رسانه ها در خواست داریم در این زمینه ما را یاری کنند.
وی افزود: این ورزشهمچنین در شهرستان های استان خیلی شناخته شده نیست بغیر از اراک کبدی در شازند و خمین هم فعال بوده؛ ولی آن هم کمرنگ شده است، هم اکنون هیئت به دنبال تامین زیرساخت ها جهت توسعه این ورزش به خصوص در شهر ستان هاست.
پورجعفری با بیان اینکه ورزش قهرمانی نیازمند زیرساخت ها و امکانات است، اضافه کرد: تجهیزات و امکانات این ورزش در استان مرکزی بسیار کم است، تنها تاتمی مخصوص کبدی با خط کشی هم اکنون در سالن شهید محمد حمزه وجود دارد که خود یک غنیمت است، البته ما به دنبال برگزاری یک ساعت تمرین در باشگاه پنج مرداد، شهید باهنر و شهید رجایی برای معرفی بیشتر این رشته هستیم.
وی نبود رقابت در میان ورزشکاران این رشته را یکی از آسیب های کبدی استان عنوان و اظهار کرد: تنها مشکل این است که رقابت بین بچه ها تک بعدی شده چون تعداد ورزشکاران این رشته کم است و مطمئن هستند رد هر صورت برای اعزام به رقابت ها انتخاب خواهند شد و انگیزه و حس رقابت در آن ها خیلی پررنگ نیست. پورجعفری تصریح کرد: قطعا اگر رقابت سالم در میان ورزشکاران مناطق مختلف اراک و شهرستان های استان ایجاد شود و ورزشکار بابت قهرمانی و اعزام به مسابقات مطمئن نباشد، تلاش و تمرین بیشتر و آن ورزش چه کبدی چه هر رشته دیگری ارتقا پیدا می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون در استان مرکزی نزدیک به هفتاد ورزشکار زن و مرد در رده های مختلف این رشته فعال هستند و پنج مربی فعال در استان وجود دارد. پورجعفری گفت: به زودی کلاس مربیگری درجه سه بانوان در اراک برگزار می شود و ۱۵ مربی کارت مربیگری خواهند گرفت که این تعداد مربی برای بضاعت استان کافی خواهد بود.
وی در خصوص استعدادیابی این ورزش گفت: از آنجایی که چابکی و استقامت از پارامترهای این رشته است بچه های روستا گزینه های خوبی برای این ورزش هستند بنابراین تمرکز ما خصوصا در بخش کبدی ساحلی بیشتر بر روستاها و شهرستان های با تعداد بیشتر روستا است.
پورجعفری گفت: ورزش کبدی استان با وجود تمام کمبودها عملکرد قابل قبولی در این سال ها داشته و امیدوارم فضا برای معرفی و حمایت بیشتر از آن ایجاد شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.