خانه » پیشنهاد سردبیر » در گفتگو با اعضای شورای شهر مهاجران مطرح شد/توسعه و ارتقا شهر مهاجران چشم انداز اصلی شورای شهر

در گفتگو با اعضای شورای شهر مهاجران مطرح شد/توسعه و ارتقا شهر مهاجران چشم انداز اصلی شورای شهر

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ شماره ۸۴۳
***
وقایع استان
***
شوراها یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی است و هدف نهایی آن مشارکت مردم در بدنه حاکمیت است تا نیازهای جامعه از طریق خود مردم پیگیری و پاسخ داده شود. شوراهای شهر و روستا در نظام حقوقی ایران از سابقه چندانی برخوردار نیستند و بدون شک نیازمند زمان و وضع قوانین لازم به منظور پیشبرد و کارکردهای موثر آن است تا وظایف بر اساس شان تاسیس آن به خوبی انجام شود. اهمیت شوراها به ویژه در اصل ۱۰۳ قانون اساسی صراحتا آمده است بنابراین دستگاه و مسئولان دولتی ملزم هستند در حدود اختیارات شوراها تصمیمات آن ها را رعایت کنند تا مصوبات آن ها در زمینه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجب پیشرفت محلی شود. هرچند همچنان آنطور که باید و شاید آنچه در خصوص جایگاه شوراها با وجود اهمیتش در اسلام و تاکیدش در قانون آمده تبیین نشده است. شهر مهاجران یکی از شهرهای جوان استان مرکزی و در زمره برترین شهرهای جدید کشور است که شورای شهر آن در طی چند دوره گذشته توانسته اثرات ثمربخشی داشته باشد. اعضای این دوره شورای اسلامی شهر همان اعضای دوره چهارم هستند که با توجه به تحصیلات عالیه و تاثیرگذاری در توسعه شهر دوباره از سوی مردم انتخاب شده اند. به مناسبت روز شوراها و با توجه به تاثیر مستقیم آن ها در مدیریت شهری گفتگویی داشته ایم با اعضای این شورا تا در خصوص چالش های پیش رو برای ارتقا و توسعه شهر مهاجران توضیح دهند.
***
زهرا حاتمی، رئیس شورای شهر مهاجران :
مشکلات مالی شهرداری ها بزرگترین مانع پیش روی شوراهای شهر است
رئیس شورای شهر مهاجران در گفتگو با وقایع استان با اشاره به سالروز تاسیس شوراها گفت: با وجود اهمیت شوراها و گذشت پنج دوره از ایجاد آن، این نهاد مردمی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و به تبع آن برای انجام وظایف خود موانع زیادی پیش رو دارد.
زهرا حاتمی افزود: شوراها به عنوان یک پارلمان محلی و منتخبین مردم جهت تصمیم گیری های منطقه ای با مشکلات عدیده ای مواجهه هستند که شاید مهمترین آن مشکلات مالی شهرداری هاست که باعث می شود انجام پروژه های عمرانی به تعویق افتد و امکان تصمیم گیری های جدید جهت آبادانی بیشتر میسر نباشد.
وی در شمردن مهم ترین اهداف و چشم انداز شورای شهر مهاجران تاکید کرد: مهمترین هدف دوره پنجم شورای شهر مهاجران ایجاد هرچه بیشتر رفاه و امکانات مناسب برای شهروندان فهیم مهاجران است.
حاتمی ادامه داد: ایجاد نشاط در خانواده بویژه بانوان نیز از دیگر اهداف شورای شهر مهاجران است. بانوان به عنوان رکن اصلی در نظام خانواده و تربیت فرزندان هستند و قطعا شادابی آن ها به خانواده منتقل و از بسیاری مشکلات می کاهد.
وی با اشاره به اهمیت استقرار امکانات بیشتر در شهر مهاجران تصریح کرد: خوشبختانه با ایجاد امکانات بیشتر و تا حد امکان رفع نیازها، از تردد همشهریان عزیز کم شده که این امر علاوه بر صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه رفت و آمد، آسایش و سلامت بیشتر را در پی خواهد داشت.
رئیس شورای شهر مهاجران نبود اداره های مختلف در این شهر را از چالش های پیش رو شورای شهر و شهرداری عنوان کرد و گفت: در شهرهای جدید استقرار ادارات با مشکل روبروست بنابراین تنها ارگان پاسخگو شهرداری و شوراست هرچند این مهم افتخاری است که خدمتگزار مردم باشیم؛ اما با توجه به اینکه نمی توان همه مسایل را حل کرد بنابراین این مورد مشکلی بر سایر مشکلات شورا می افزاید.
حاتمی در خصوص تعامل این نهاد با شهرداری گفت: خوشبختانه از افتخارات شهرداری و شورای مهاجران تجربه ی همکاری طولانی مدت و موفق با مهندس حمید حیدری اولین شهردار مهاجران است که با درایت، صداقت و پشتکار در ارتقا این شهر کوشید که این خود نمونه بارز تعامل شورا و شهرداری است.
وی تاکید کرد: البته الطاف خداوند شامل حال این شهر بوده و هم اکنون نیز با شهرداری پویا و توانمند ادامه راه را طی می کنیم و بدون شک با وجود شهردار جدید دکتر رجاییان که در راستای اهداف قبلی قدم برداشته اند و تعامل خوبی از زمان حضورش داشته می توان آینده ای روشن را برای شهر زیبای مهاجران رقم زد.

محمدتبرته فراهانی عضو شورای شهر مهاجران: انجام پروژه های اولویت دار در دستور کار شورای مهاجران قرار دارد
محمدتبرته فراهانی عضو شورای اسلامی شهر مهاجران در خصوص اهمیت شورا ها گفت: اهمیت شوراها در قانون اساسی کاملا محرز و مشخص است و می توان از آن به عنوان قوه چهارم تصمیم گیری نام برد.
وی با بیان اینکه شوراها از سه پشتوانه قانون، شرع و رای مردم برخوردار هستند، اضافه کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصولی چون اصل هفتم و اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ به شرح جایگاه، وظایف و اختیارات شوراها پرداخته است. در قرآن نیز سوره ای به نام «شوری» وجود دارد و آیه شریفه ای به طور صریح بر این مسئله تاکید کرده است. درخصوص پشتوانه مردمی نیز باید گفت اعضای شوراها با رای و نظر مردم انتخاب می شود و نمادی از مردم سالاری دینی به شمار می آید.
تبرته فراهانی اضافه کرد: شورای شهر را می توان پارلمان مردمی دانست که برای تصمیم گیری های امور شهری از سوی مردم انتخاب می شوند؛ اما مسئله این است که همچنان جایگاه آن در میان دولت ها به درستی تفویض نشده است.
وی با بیان اینکه شورای شهر دارای اختیاراتی بود که به مرور کم و حتی مصادره شد، ادامه داد: متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی و مسئولین همکاری لازم را با شوراها ندارند و به نظر می رسد تصمیم گیری ها و نظارت این نهاد را دخل و تصرف در امور خود می دانند.
این عضو شورای شهر مهاجران افزود: به نظر می رسد این چالش با تصویب و اجرای نظام جامع مدیریت شهری رفع شود زیرا برخی اختیارات در خصوص بسیاری از سازمانهای خدماتی و اجرایی مانند آب و فاضلاب، گاز و برق به شوراها داده می شود و سیکل اجرای طرح ها کوتاه شده و از بروکراسی و موازی کاری ها جلوگیری می کند.
تبرته فراهانی تصریح کرد: شوراها به دلیل ارتباط حاکمیت و مردم از نقش مهمی برخوردار هستند زیرا سطح دسترسی مردم به اعضای شوراها بیشتر از مسئولین و مدیران ارشد است و در واقع مردم می توانند مشکلات را با آن ها مطرح کنند و شوراها جهت رفع و تسهیل، آن را به مسئولین ارجاع دهند.
وی در خصوص عملکرد شورای شهر مهاجران گفت: حدود ۵۰ درصد از بودجه شهرداری عمرانی است. پیشنهاد شورا به شهرداری این بود که این اعتبار صرف پروژه های کوچک نشود بلکه در ابتدا پروژه هــای اولویت دار که از فراوانی تقاضای مردم برخوردار است اجرا و تکمیل شود و بعد به سراغ پروژه بعدی رفت زیرا در این صورت زمان اجرای پروژه ها نیز کوتاه تر می شود و خوشبختانه با همکاری شهرداری مهاجران این مهم عملیاتی شد.
تبرته فراهانی از جمله اقدامات عمرانی انجام شده شورای شهر مهاجران را اینگونه برشمرد: بخشی از اقدامات کنونی تصمیماتی است که در شورای قبلی گرفته شده و هم اکنون یا به بهره برداری رسیده و یا در حال انجام است چون بهره برداری از باشگاه ورزشی و ساخت جایگاه سوخت که نیاز اساسی شهر بود. هر چند که توقع این بود که ارگان های مالک زمین های این پروژه ها در واگذاری آن با ما همکاری می کردند و از ما هزینه دریافت نمی کردند.
وی افزود: همچنین ساخت درمانگاه شبانه روزی نیز در دست اقدام است و اگر استانداری به تعهدات مالی خود در خصوص آن عمل کند در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
عضور دوره پنجم شورای اسلامی شهر مهاجران بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه سهم عوارض پرداختی به شهر مهاجران کاهش یافته بنابراین برخی پروژه های مورد نظر به دلیل تامین نشدن منابع مالی وارد مرحله اجرایی نشدند که امیدواریم با رفع موانع در آینده این مهم میسر شود.
تبرته فراهانی گفت: اعضای شورای شهر مهاجران از وفاق و همدلی خوبی برخوردار هستند و خوشبختانه شهردار فعلی و شهردار قبلی نیز تعامل خوبی با شورای شهر داشته و دارند.

احمد حیدری دیگر عضو شورای شهر مهاجران: شوراها مهم ترین نهاد محلی هستند
احمد حیدری دیگر عضو شورای شهر مهاجران نیز در خصوص اهمیت جایگاه شوراها گفت: شورای شهر و روستاها بعنوان شورای محلی نماد عدم تمرکز در هر شهر و روستایی هستند و به کاستن حجم مبادلات کاری در دولت مرکزی کمک می کنند.
وی ادامه داد: شوراها پدیده جدید در مدیریت کشور محسوب می شوند و مهمترین نهاد محلی هستند که حق اداره امور شهر و نظارت بر عملکرد مدیران شهری را دارند.
حیدری با بیان اینکه شورای کنونی شهر مهاجران همان شورای دوره چهارم است، افزود: بـدون شک چشم انداز شورای پنجم در ادامه و تکمیل اهداف دور چهارم شورا است و خوشبختانه بسیاری از برنامه ها و اهدافی که تعریف کرده ایم در حال ثمربخشی است.
وی اضافه کرد: شهر مهاجران یکی از شهرهای جوان استان است که با مشکلات زیادی رو به رو است و شورای شهر با همکاری نهادهای زیربط به دنبال پیشبرد سریع برنامه های شهری است.
این عضو شورای شهر مهاجران یادآور شد: شهر مهاجران از کمبودهای بسیاری رنج می برد و تمام دغدغه ما ایجاد رفاه برای مردم بوده و هست بنابراین در وهله اول ما به دنبال تکمیل طرح های نیمه تمام قبلی هستیم و در این مدت طرح های عمرانی، فرهنگی و زیرساختی بسیاری انجام شده است.
حیدری ادامه داد: ساخت و بهره‌برداری از فرهنگسرا، بهره برداری از پمپ بنزین، احداث پارکینگ خودروهای سنگین در جهت ایجاد امنیت شهری و استقرار پلیس راهور از جمله اقدامات انجام شده در سال های اخیر است.
وی گفت: درمانگاه شبانه روزی و پایگاه سلامت شهری هم اکنون در حال ساخت است همچنین در حال پیگیری برای استقرار دستگاه های خدمات رسان در شهر هستیم از دیگر طرح های مهم در حال پیگیری راه اندازی قطار مهاجران- اراک است.

شیدا بدیرزاده، عضو شورای شهر مهاجران:زیرمجموعه بخش بودن مهاجران باعث کندی پیشرفت آن شده است
شیدا بدیرزاده دیگر عضو شورای شهر مهاجران نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: در مورد اهمیت شوراهــا می توان به آیه صریح قرآن اشاره کرده که بر همفکری و مشورت تاکید دارد البته در تمامی دنیا نیز کار گروهی و مشورت به عنوان یک شیوه مثبت در توسعه امور مورد توجه است.
وی با بیان اینکه جایگاه شوراها در دوره پنجم نسبت به ادوار قبلی آن ارتقا پیدا کرده است، افزود: بدون شک با گذشت زمان اشکالات و نواقص در خصوص قوانین مربوط به شوراها مشخص می شود تا در تصمیم گیری ها در مورد آن تجدید نظر شود و شورا بتواند به جایگاه مطلوب تری برسد.
بدیرزاده ادامه داد: این یک واقعیت است که جایگاه شوراها به درستی تبیین نشده و مسئولین نیز خیلی این جایگاه را نمی شناسند در حالیکه مسئولین شوراها واسطه بین مردم و مسئولین هستند؛ در بیشتر موارد نیز دیده می شود که به درخواست شوراها برای رسیدگی به یک موضوع یا برگزاری جلسات برای رفع یک چالش اهمیتی داده نمی شود.
وی افزود: برخی مسئولین نیز کار شوراها را تداخل در کار خود می دانند و قطعا اگر قانون شوراها اصلاح شود جایگاه آن هامستحکم تر و تصمیم گیری ها و نظارت از سوی شوراها با صراحت بیشتری دنبال خواهد شد.
این عضو شورای شهر مهاجران بیان کرد: در شهر مهاجران موارد زیادی هست که باید پیگیری شود، متاسفانه شهر مهاجران چون زیرمجموعه بخش زالیان است نتوانسته رشد کافی داشته باشد و گاه وضعیت آن نادیده گرفته شده است.
بدیرزاده تاکید کرد: شهر مهاجران هم اکنون ۲۰ هزار جمعیت رسمی و به طور غیر رسمی نزدیک به ۲۸ هزار جمعیت دارد و شهر بزرگ بخش نیز محسوب می شود؛ ولی متاسفانه اعتبارات آن بسیار کم است و همین موجب شده تا کارهای اجرایی در آن کمرنگ باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت نیازهای موجود در شهر به خوبی رفع نشده است همانطور کـه می دانیم سرریز جمعیت اراک به سمت مهاجران آمده در حالیکه زیرساخت های مناسب برای آن در نظر گرفته نشده است.
بدیرزاده با بیان اینکه حق آلایندگی که به شهر مهاجران تعلق می گرفته نیز قطع شده، اضافه کرد: از دست دادن این امتیاز موجب شد تا بسیاری از اقدامات عقب بماند. قطعا اگر منابع پایداری برای شهرداری وجود داشته باشد با توجه به همکاری خوب و وفاق میان شهرداری و شورای شهر می توان طرح های خوب و پروژه های مهمی را برای شهر پیش بینی کرد.
وی در خصوص اهداف شورا در آینده گفت: یکی از برنامه هایی که به دنبال پیگیری آن هستیم این است که شهر مهاجران را بعنوان شهر توریستی برای تحصیل آماده و معرفی کنیم و زیرساخت های آن را در آینده نزدیک فراهم کنیم.
بدیرزاده اضافه کرد: از موارد مهم دیگر در شهر مهاجران مبحث درمان و ورزش است که در هر دو زمینه اقداماتی انجام شده است؛ ولی با توجه به جمعیت و نیاز شهر کافی نیست.
وی اضافه کرد: وظیفه اصلی شورای شهر تصمیم گیری و نظارت است و این مسئولین و مدیران اجرایی هستند که باید برای انجام امور اعتبارات و زیرساخت های لازم را فراهم کنند.

سعید عزیزی، عضو شورای شهر مهاجران:صداقت و راستگویی مهم ترین شاخصه یک شورای موفق است
سعید عزیزی دیگر عضو شورای شهر مهاجران نیز گفت: شورای شهر بعنوان حلقه اتصال میان مردم و مسئولین است که در قانون نیز به رسمیت شناخته شده بنابراین می توان آن را یک پارلمان محلی دانست که ارتباط بین مردم و مسئولین را تسریع می کند.
وی ادامه داد: در واقع شوراها تحقق این فرموده رهبر معظم انقلاب است که می فرمایند: «شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است.»
عزیزی با بیان اینکه هنوز جایگاه شوراها آنطور که باید مورد توجه نیست، ادامه داد: البته باید نیمه پر لیوان را دید و به نقاط مثبت وجود شوراهای شهر و روستاها صحه گذاشت.
وی اضافه کرد: شوراهای شهر نقشی همانند مجلس شورای اسلامی دارد ولی در عرصه ای کوچکتر مانند شهر و روستا و چون مردم به اعضای این شوراها دسترسی دارند می توانند مشکلات و مطالبات خود را منتقل تا شورای شهر آن را از طریق دستگاه های مختلف پیگیری کند.
عزیزی با بیان اینکه نقش مستقیم شورای شهر در مدیریت شهری نقشی برجسته است، افزود: برخی معتقد هستند که اختیارات شوراها کم است البته باید قبول کرد که در طی سال های اخیر این اختیارات کم شده است؛ ولی به نظر من انتخاب شهردار یکی از مهمترین اختیاراتی است که به شوراها داده شده است.
وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری دو نهاد تفکیک ناشدنی هستند و خوشبختانه اعتماد و تعامل دو سویه در این دو ارگان در مهاجران وجود دارد.
این عضو شورای شهر مهاجران در خصوص مشکلات کنونی شهر مهاجران که نیازمند پیگیری است، گفت: هم اکنون مهاجران بخشداری ندارد و زیرمجموعه بخش زالیان است بنابراین اداره های مختلف در آن مستقر نیستند و مردم برای انجام امور اداری خود مجبور هستند به شازند یا اراک مراجعه کنند که موجب زحمت آن ها و هدررفت هزینه و زمان برایشان می شود.
عزیزی افزود: به دنبال پیگیری استقرار اداره های مورد نیاز در شهر مهاجران هستیم و به زودی این مهم انجام خواهد شد.
وی در خصوص مشکل درمانی این شهر گفت: با ساخت درمانگاه و بهره برداری از آن در آینده نزدیک این مشکل تاحدودی مرتفع خواهد شد.
عزیزی با بیان اینکه انتخاب از سوی مردم فرصت گرانبهایی برای خدمتگزاری است، ادامه داد: به فرموده امام علی (ع) «فرصت ها همچون ابر از افـــق زندگی می گذرد، مواقعی که فرصت های خیری پیش می آید غنیمت شمارید و از آن استفاده کنید.» بنابراین ما نیز باید مجال حضور در شوراها را غنیمت شمرده و به نحو احسن در تسهیل امور مردم از آن استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به شورای مطلوب باید از هرگونه سیاسی کاری دور شد زیرا باعث لطمه بـه آن می شود و باید تمرکز بر مسائل فرهنگی، اجتماعی و عمرانی باشد.
عزیزی در پاسخ به این سوال که چرا اغلب اعضای شورای شهر مهاجران چندین دوره برای حضور در آن از سوی مردم انتخاب شده اند، گفت: فکر می کنم صداقت و راستگویی مهم ترین فاکتور باشد. من به شخصه معتقدم باید وعده دور از ذهن به مردم نداد و با توجه به اعتبارات و اولویت ها به فکر ساماندهی مسائل بود از طرفی مردم قدرت تجزیه و تحلیل دارند و عملکـرد را می بینند و دست به انتخاب می زنند.

حجت الاسلام نیکزاد امام جمعه شهر مهاجران: اعضای شهر مهاجران دغدغه ارتقا شهر را دارند
حجت الاسلام نیکزاد امام جمعه شهر مهاجران نیز به وقایع استان گفت: مجموعه شورای شهر مهاجران متشکل از اعضای تحصیل کرده و با دغدغه است و هر کدام از اعضای کنونی حداقل دو دوره در شورای شهر عضو بوده اند و همین تجربه حضور باعث شده است که اشراف کامل به شرایط شهر و پتانسیل ها و کمبودها داشته باشند.
وی با اعلام رضایت از عملکرد شورای شهر و شهردار مهاجران افزود: وحدت و انسجام موجود در میان اعضای شورای شهر و تعامل با شهرداری یکی از علل این موفقیت است.
امام جمعه شهر مهاجران با بیان اینکه ارگان ها و نهادهای دیگر باید همکاری مستمری با شورای شهر داشته باشند، ادامه داد: ارگان های دیگر و شورای شهر باید خود را اعضای یک خانواده و شهر مهاجران را به مثابه خانه خود بدانند و برای رسیدن به شرایط مطلوب و ایده آل شهر با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.
حجت الاسلام نیکزاد تاکید کرد: بدون شک هر چه وحدت و انسجام بیشتر باشد اقدامات فرهنگی و اجتماعی در شهر بیشتر و در معرفی و بهتر شدن مهاجران موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.