خانه » پیشنهاد سردبیر » در گفتگوی وقایع استان با محمد رجاییان کاندیدای هیات فوتبال استان مطرح شد/رییس همیشه رییس/کاندیدا شدن دوباره غفاری، توهین به جامعه فوتبال است

در گفتگوی وقایع استان با محمد رجاییان کاندیدای هیات فوتبال استان مطرح شد/رییس همیشه رییس/کاندیدا شدن دوباره غفاری، توهین به جامعه فوتبال است

یکشنبه ۱۲ دی ۹۵ شماره ۴۹۵
یاسر هویدی
وقایع استان

محمد رجائیان، یکی از کاندیداهای انتخابات آتی هیات فوتبال استان مرکزی است که سالهاست با فوتبال عجین شده است. او مهندس الکترونیک،کارشناس ارشد مردم شناسی و دکترای مدیریت کسب وکار است و سالها تحت عنوان هوادار، بازیکن و مربی و در نهایت دست اندرکار حوزه مدیریت فوتبال فعالیت نموده است. فوتبال دو دهه اخیر اراک و استان مرکزی با نام او آشنایی دارد و خاطرات خوب و بدی را با او مرور کرده است. او هم اکنون مدیرعامل خانه مطبوعات استان مرکزی است و به عنوان مدرس در دانشگاههای استان فعالیت می کند. عضویت در هیات مدیره دو باشگاه شهرداری و آلومینیوم، ریاست هیات فوتبال کارگران استان مرکزی و ریاست کانون مربیان فوتبال استان مرکزی از جمله فعالیت های این مدیر باانرژی و جوان است. برای این که بدانیم او برای توسعه فوتبال چه برنامه و اهدافی را دنبال می کند با وی به گفتگو نشستیم.
***
لطفا به عنوان شروع گفتگو خودتان را معرفی کنید و از ورودتان به دنیای فوتبال بگویید؟
محمد رجائیان هستم متولد اردیبهشت ۱۳۵۳ در اراک، از ۸سالگی فوتبال محله ای را آغاز کردم و شاید بهترین دوران فوتبالی را همان فوتبال گل کوچک محله ای بدانم که خودم در آن تخصص زیادی داشتم و همواره در سطح اراک جزو بهترین ها بودم. من یاد گرفتم سلسله مراتب را رعایت کنم مثلا کار روزنامه را که امروز در نقش خادم همکارانم در خانه مطبوعات هستم از کیوسک و فروش روزنامه و سایر بخش های ساده تر حرفه روزنامه نگاری آغاز کردم و امروز خودم صاحب امتیاز هستم.
در کودکی و نوجوانی آنقدر عاشق گل کوچک و توپ پلاستیکی بودم که در دبیرستان صمصامی که آن زمان دو نوبته بود در ساعت های قبل از شروع کلاس در ۴ نوبت با دوستانم فوتبال بازی می کردیم. خیلی از هم بازی های آن زمان چون سید جواد رفیعی، احمد خوانساری فرزند مرحوم آیت اله خوانساری ، حمید رضایی، شهرجردی، محمدی،کندی، برادران نیکعهد، برادارن ملوکی و … امروز از مدیران ارشد استان وکشور هستند.
همزمان من یک طرفدار واقعی فوتبال بودم و با لیدر آن زمان شهر آقای قزوینی مسابقات لیگ قدس آن زمان را رصد نموده و متعصبانه تشویق می کردیم. در یکی از بازی ها که استقلال به اراک آمده بود من و مهدی نیکعهد و آقای قزوینی با بقیه هواداران به خاطر تیم شهر اینقدر فریاد زدیم که در نهایت پلیس بازداشتمان کرد. بعد از گل کوچک ها و شرکت در بیش از ۱۰۰کاپ و همچنین برگزار کردن دهها کاپ در محلات به فوتسال وفوتبال به شکل باشگاهی روی اوردم. در فوتسال به گواه مربیان و پیشکسوتان عزیز جزو بهترین های استان بودم و با تیم دانشگاه آزاد عناوین بزرگی را کسب نمودم و چند سال به عنوان بهترین بازیکن اراک انتخاب شدم.
در فوتبال هم با تیم صنعت لباس کار که بزرگان فوتبال اراک در آن حاضر بودند آغاز کردم و با دانشگاه آزاد و راه آهن ادامه دادم و همواره در سطح اول فوتبال استان حضور داشتم اما در بازی مثل فوتسال موفق نبودم.هم در فوتبال و هم در فوتسال به اردوهای تیم ملی دانشجویان دعوت شدم و در مرحله دوم وسوم خط خوردم. این روند ادامه یافت تا مدرک مربیگری فوتسال LEVEL 2 آسیا را زیر نظر استاد ناصر صالح و مدرک B فوتبال آسیا را زیر نظر استاد بهروز معین دریافت کردم.
در مربیگری هم با تیم دانشگاه آزاد اسلامی در هر دو رده فوتبال و فوتسال دهها عنوان قهرمانی باارزش کسب نمودم. در اراک زیر نظر بزرگان و اساتیدی چون غلامحسین واقف، مرحوم صفر شاه محمدی، جمشید تنهادوست، تربتی، ابوالفضل رستمی، اصغر حیدری، سیـــد محمد بنی جمالی، علی رضا علیدادی، محمود چاهی، احمد چاهی، منصور خلیلی، بهزاد نوشادی، عزت اله شاه منصوری، خسرو طالبی، سعید افشار، محمود رفیعی، رضا قاسمی، مجید کتابی، محمد آذرنیا وخیلی از عزیزان بزرگوار دیگر هم درس فوتبال و هم درس شخصیت و اخلاق را فرا گرفتم. در همین راستا تحصیلات خودم را ادامه دادم و در دوره های مختلف دانش افزایی و مدیریتی ورزش زیر نظر مدرسین وزارت ورزش و دانشگاهها شرکت نموده و مدارج عالیه را نیز اخذ نمودم. همه این ها به من کمک کرد تا در فوتبال بمانم و سالها با مربیان، بازیکنان، داوران و دست اندرکاران هم کلام و همکار باشم.
مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی باشگاههای آلومینیوم و صنایع، قائم مقام باشگاههای شن سا وهمیاری، سرپرست تیم فوتبال شهرداری اراک، عضو هیات مدیره باشگاههای شهرداری وآلومینیوم و … همه در سایه عشق به فوتبال حاصل شدند و امروز به عنوان یک خدمتگزار که رسانه ای هم هستم به موضوع ورزش ومدیریت آن کمک می کنم.

شما خودتان در مقطع کوتاهی نایب رییس دوم هیات فوتبال بودید پس چرا کنار رفته و بعنوان کاندیدا ورود پیدا کردید؟
سوال خوبی را مطرح نمودید همانطور که گفتم با فوتبال بزرگ شدم و عاشق فوتبال هستم و بدون شک از حضور در عرصه فوتبال لذت می برم. سومین دور است که در انتخابات ریاست هیات شرکت می کنم. هشت سال قبل در انتخابات شرکت نمودم اما در مجمع به نفع یکی از کاندیداها انصراف دادم. دوره گذشته تا آخر ایستادم و ۲۱بر ۸ نتیجه را به رقیب سنتی و همیشگی خودم حاج محمدرضا غفاری واگذار نمودم و ایشان برای چندمین بار رییس شدند.
چون در فوتبال بزرگ شدم و با همه عوامل درگیر در فوتبال آشنایی دارم، قوانین فوتبال حرفه ای وآماتور را می شناسم، ارتباطات خوبی با همه بزرگان فوتبال ایران دارم، استان مرکزی و استعدادهای بالقوه حوزه های مختلفی که می توانند به توسعه فوتبال کمک کنند را می شناسم، پیشکسوتان، مربیان، داوران و بازیکنان فوتبال وفوتسال استان را می شناسم و گمان می کنم که توان اداره نه سنتی بلکه مدرن هیات فوتبال را با مشارکت همه اهالی درگیر در آن را دارم.
از طرفی می دانم مسوولین استان حاضرند برای مجموعه ای پویا و باتحرک در فوتبال که به سلامت و نشاط جامعه کمک کند، همه توان و قدرت خود را صرف کنند و با هم افزایی به پویایی فوتبالی کمک کنند.
همانطور که گفتید در مقطع کوتاهی نایب رئیس هیات فوتبال استان بودم اما به دلیل این که متوجه شدم تاثیر چندانی در برنامه ریزی ها و کمک به توسعه فوتبال ندارم ،کنار رفتم.

هم اکنون چه نقاط ضعفی در هیات فوتبال استان مرکزی وجود دارد و آنچه ضرورت حضور شما برای کاندیدا شدن را بیشتر کرد چه بود؟
هیات فوتبال استان متاسفانه قائم به فرد است. از کوچکترین موضوع تا بزرگترین موضوع در خصوص فوتبال فقط و فقط با دستور و تصمیم رئیس اجرایی می شود و بقیه اعضای هیات فقط می توانند در امور اجرایی دخالت کنند.
دپارتمانها و کمیته ها حتی نظر مشورتی هم ندارند و مثلا داوران چینش شده برای یک مسابقه بارها و بارها توسط رئیس تغییر می یابند. مربیان واجد شرایط برای اعزام به دوره های بالاتر که کمیته آموزش تعیین می کند توسط رییس عوض می شوند و شایستگی ها و حقوق دوستان به آسانی زیر پا گذاشته می شود.
ببینید فرض کنیم ایشان ۴۰سال در استان تحت عنوان رییس حضور داشته باشد. اگر با پیگیری عاشقانه و رفتار پدرانه تلاش می کردیم هر چهار سال یک داور، یک ناظر و یک مدرس را به عالی ترین سطح فوتبال کشور معرفی می کردیم امروز در کنار رییس هیات، ۱۰مدرس با رتبه عالی ،۱۰داور در سطح لیگ های برتر و دسته اول و ۱۰ناظر داوری و فدراسیون برای نظارت بر مسابقات فدراسیون پرورش داده بودیم. این عوامل با هیات مستقیما ارتباط دارند و اگر امروز داور، ناظر و مدرس نداریم کارنامه سیاهی است که دوست عزیزمان با کم توجهی و بی برنامگی در طول این چهار سال برجای گذاشته است و به جرات اذعان دارم که ما باید در این ۴۰سال حداقل ده مربی لیگ برتری و لیگ یکی هم تحویل کشور می دادیم. وقتی بازیکنان به سن بازنشستگی نزدیک می شوند هیات فوتبال باید پدرانه آنها را در کلاس های مربیگری مشارکت دهد و تلاش کند تا این بچه ها پله پله رشد یابند و بزرگ شوند.
شما فکر می کنید نادر دست نشان، احد شیخ لاری، رضا مهاجری، اکبر میثاقیان، رضا تقوی، امیر قلعه نویی و … چه زمان شروع کردند که امروز در چرخه بزرگ مربیان برتر ایران دور می زنند.
رضا بیاتانی، رضا قاسمی، علی رضا علیدادی، احمد چاهی، مهدی مطلبی، حسن عبادی، حمید نعمتی، حمید جعفری، رضا عقابی، کمال الدین صفا و خیلی از فوتبالیست های نسل دوم که قابلیت های افزونی در بازیگری داشتند را چه مجموعه وکسانی باید حمایت می کردند تا دست نشان ها و قلعه نویی ها پرورش یابند. چه کسانی باید راهکار و قاعده بزرگ شدن را برای فوتبالیست های باعشقی که هیچ چیز برایشان مهم نبود، تبیین می نمودند؟ شک نکنید این وظیفه هیات فوتبال است بروید و تحقیق کنید که در سایر استان ها چگونه این روال آموزشی و حمایت دنبال شده است.
رییس عزیز که می دانست و می داند روش هایش برای توسعه فوتبال توخالی از آب درآمدند و هیچ برنامه ای به جز بله قربان گویی برای بودن برایش باقی نمانده، اجازه رشد فوتبالیست ها در زمینه های مختلف مدیریتی، مربیگری، نظارت و داوری را از همگان سلب نمود. چه دعوتنامه ها و فرصت هایی که برای اهالی فوتبال این دیار در این چند دهه فراهم شد و رئیس عزیز بدون توجه به عواقب آن اجازه نداد تا کسی از آنها بویی ببرد، شما ببینید وقتی یک داور هم رشد پیدا می کند و به لیگ برتر می رود چون ارتباطش با مرکز خوب می شود و احتمال دارد در آنجا نقدی از رییس کنونی داشته باشد از گردونه حذف می شود تا دیگر کسی به فدراسیون رفت و آمد نکند.
وقتی همه اذعان دارند که دوره اینگونه مدیریت بر فوتبال تمام شده، جناب غفاری باید با یک منش والا کار را به افراد دیگر واگذار کند و خودش کنار برود که در غیر اینصورت با کاندیدا شدن مجدد و تکراری نه تنها کمکی به فوتبال نمی کند بلکه توهین به اهالی فوتبال به خصوص پیشکسوتان است.
در دنیا مدیران موفق و باکلاسی که تحول آفرین هم بوده اند را بیش از دو دوره حفظ نمی کنند حال این که مدیریت دوستمان اثری از موفقیت که نداشته هیچ همواره پسرفت و عقب ماندگی فوتبال استان را هم رقم زده است.
ما در اراک چیزی به اسم فوتبال نداریم. باشگاهی باقی نمانده که مسابقات باشگاههای اراک را برگزار کنیم در حالی که در سالهای نه چندان دور فوتبال اراک در سه رده دسته اول، دسته دوم و دسته سوم با حضور حداقل ۲۵تیم برگزار می شد؛ اما بی تدبیری دوستان فوتبال ما را به زیر کشید تا جایی که در سال های اخیر لیگ امید وبزرگسال برگزار نمی شود.
در رده سنی پایه (نونهالان، نوجوانان، جوانان ) هم در حال حاضر چند باشگاه رسمی مثل شهرداری اراک و ساوه وآلومینیوم فعال هستند و عده ای از مربیان جوان و علاقمند که باید توانایی های خود را به منصه ظهور برسانند و بگویند ما هم هستیم مدارس فوتبال را ثبت کرده اند و با خون دل و ضرر و زیان فراوان تیمداری نموده و به ناچار در مسابقات فصلی هیات که بیشتر از چند هفته نیست شرکت می کنند تا رئیس رفع مسوولیت کرده باشد.

وضعیت کنونی فوتبال شهرستان ها را چقدر متاثر از وضعیت هیات فوتبال استان می دانید؟
در شهرستان ها هم به دلیل عدم حمایت و کم توجهی رئیس محترم هیات دیگر از فوتبال چیزی باقی نمانده در حالی که فرمانداران عزیز، بخش خصوصی و خود روسای زحمتکش هیات های شهرستانی آماده اند تا فوتبال به عنوان یک اهرم ارزنده تولید شور و نشاط توسعه یابد و متاسفانه این امر محقق نشده است. شما ببینید اهالی فوتبال در شهرستان ها کجای بازی هیات فوتبال استان هستند؟
تا چه حد در تصمیم سازی ها مشارکت دارند؟ اصلا رئیس هیات می داند که کدام شهرستان در کدام زمینه موفق تر و با استعدادتر است و باید برایش برنامه ریزی مطلوب نمود؟
پیشکسوتان کجای بازی هیات هستند و چقدر توانستیم نسبت به جلب نظر و آرای این عزیزان در تصمیمات خود تلاش کنیم؟
مسابقات فوتبال و فوتسال پیشکسوتان استان در چه سطحی و با چه تعداد تیم برگزار می شود؟ واقعا باید تاسف خورد در حالیکه با برنامه و تلاش بیشتر و بدون خودرایی و با تصمیم سازی مشارکتی خیلی بهتر از اینها می توان عمل کرد.

به نظر شما روند انتخابات چگونه پیش می رود؟
شک نکنید که اهالی واقعی فوتبال استان به دنبال تغییرند. بنده و جناب خدادادی و ناهیدی نژاد هر سه برای تغییر امده ایم شاید در روش و منش تفاوت داشته باشیم؛ ولی آستین ها را بالا زده تا برای تحول و توسعه فوتبال تلاش کنیم. یادم نمی رود طوماری ۱۰سال پیش نوشته و در آن اذعان نموده بودند که حاج محمد رضا غفاری بهترین مدیر فوتبالی دنیاست ولی با وجود آن باید گفت تکرار یک فرد در این سال ها به دور از انصاف است. اهالی فوتبال از رییس همیشه رییس خسته شده اند، وی باید به خاطر فوتبالی که مطمئنم دوستش دارد، برای فرزندان این دیار و برای مربیان و داوران و بازیکنان میدان را به دیگران بدهد و قطعا اهالی فوتبال هم قدردان خدمات او خواهند بود.
ولی اینکه بخواهیم با استفاده از تخریب و روش های قدیمی و مسموم دوباره رییس باشیم،کار انسانی و خدایی نیست و باید پاسخگو باشیم. این که یک روز بگوییم رجائیان با یک قطار آدم بسته و نیروهایش را تقسیم کرده انسانی نیست. من دار و دسته ندارم و برای انتخاب شدن اهل معامله با کسی نیستم. تلاش می کنم تا در دوره خودم بیشترین افراد صالح و کارآمد برای انقلاب فوتبالی در استان بکار گرفته شوند و شادابی و نشاط به فوتبال استانها تزریق شود.
این که شب انتخابات واسطه بتراشیم و به افراد دارای رای زنگ بزنیم و آنها را به اهل بیت قسم بدهیم که باید به من رای بدهید، دیگر نخ نما شده و اسفبار، اجازه دهیم تا روسای محترم شهرستان ها در کمال آزادی انتخاب کنند. این که در روزهای پایانی حضورمان در هیات ضیافت ترتیب دهیم و مبلغی جزئی به حساب هیات ها واریز کنیم و آنها را به رای دادن به خودمان تشویق کنیم، انسانی و اخلاقی نیست.
فیلم انتخابات هیات فوتبال استان مرکزی و مدارک دوره قبل در رسانه های ایران و جهان موجبات سرافکندگی و خجالت اهالی فوتبال این دیار شده است و نباید اجازه دهیم فوتبال این استان و مردان بزرگش در حاشیه قرار گیرند.
این که به روسای هیات های شهرستانی گوشزد کنیم که اگر من نباشم، این آقایان شما را هم کنار می گذارند یک دروغ بیش نیست و بنده معتقدم کار در فوتبال یک عشق و احساس است. اگر روسای هیات شهرستان با این کمک های اندک هیات استان مانده اند و چراغ فوتبال شهرستان ها را هرچند کم سو روشن نگه داشته اند، خیلی بزرگ و با کرامتند ولی در دوره جدیدباید با حمایت های فدراسیون فوتبال، استانداری مرکزی، نمایندگان مردم در مجلس، فرمانداران، مدیران دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی با یک برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، توسعه فوتبال و فوتسال استان را رقم زد.

هیات فوتبال رییسی می خواهد که بتواند وقت بگذارد و مطالبات اهالی فوتبال را دنبال کند، شما مشاغل غیر رسمی زیادی دارید، آیا آن ها را همزمان ادامه خواهید داد؟
شاید خیلی ها بگویند شما که الان شغل های بهتری در ورزش داری چرا می خواهی رییس هیات فوتبال شوی؟با خودم قرار گذاشتم برای ایجاد تحول در فوتبال استان و پاسخ دادن به مطالبات اهالی فوتبال در یک دوره ۴ساله تمام قد در خدمت فوتبال استان باشم و در راه اعتلای این رشته جذاب و پرطرفدار بکوشم.
من خودم به بی قانونی ها اعتراض دارم و همواره فریاد زدم مگر می شود رییس هیات در تشکیلات باشگاه سمت داشته باشد و پول بگیرد؟ یک روز هیات مدیره، یک روز کمیته انضباطی، یک روز مدیر قراردادها، یک روز سرپرست باشگاه، یک روز مشاور و …پس من اگررئیس شوم شغل های جانبی فوتبال را واگذار می کنم و تا حد امکان وقت خودم را برای ساماندهی و جبران عقب افتادگی فوتبال این دیار صنعتی و پراستعداد صرف کنم.

مهمترین موضوعی که اشاره کردید بی برنامگی هیات در ادوار گذشته است، برنامه های شما برای بهبود وضعیت چیست؟
امروز برای توسعه فوتبال بیش از هر زمان دیگری به برنامه ریزی علمی و استفاده از دانش و تخصص مدیریتی نیاز داریم. فوتبال امروزه فقط تفریح و سرگرمی و سلامتی نیست، فوتبالی که امروز با آن روبرو هستیم صنعت است و تجارت و سیاست و لذا با راهبردها و تصمیم سازی های سنتی گذشتگان توسعه که میسر نخواهد شد و ماندن در شرایط فعلی هم غیرممکن است.
هیات فوتبال استان مرکزی سالهاست با همین شیوه و روش مدیریت می شود و ایده جدید در آن نهاده نشده است.حتی کمیته ها وکارگروههای هیات استان مرکزی با استانداردهای فدراسیونی تفاوت های زیادی دارد.به دلیل عدم پیگیری و دنبال نمودن مطالبات شهرستانی ها وضعیت سخت افزاری هیات در شهرستان ها اسفبار است. بر این اساس برای داشتن فوتبالی برنامه محور و روبه جلو چشم اندازکوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در دو حوزه کیفی و کمی تعریف می کنیم.

و در نهایت برنامه های خودتان به طور تیتروار
استاندارد سازی کارگروهها، کمیته ها و دپارتمان ها مطابق با قوانین فدراسیون فوتبال، تقویت ساختار سازمانی با استفاده از توان و پتانسیل مدیریت ارشد استان در تقویت و حمایت از فعالیت های فوتبالی استان مرکزی، تقویت نگاه استانی و توسعه زیرساخت ها و امکانات هیات های فوتبال شهرستانی در راستای پیشرفت فوتبال استان مرکزی، استفاده از توان و تخصص نیروی انسانی شهرستانها در کمیته ها و دپارتمانها برای افزایش انگیزه و مشارکت شهرستانها در تصمیم سازی های توسعه فوتبال استان، استفاده از تجربیات و توان روسای هیات های شهرستانی و همچنین بهره گیری از نیروی انسانی مجرب ، کاردان و با انگیزه در جهت دستیابی به اهداف، با هماهنگی و همکاری کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران چارت سازمانی هیات فوتبال استان مرکزی بر اساس استانداردهای FAFA و AFC بازنگری شده و مستندات و مدارک موجود بر اساس قوانین حاکم بر فوتبال تهیه و ارائه خواهند شد، توجه ویژه به کارگروه اقتصادی و بازاریابی هیات فوتبال استان مرکزی با حضور نخبگان همه شهرستان های استان برای تولید ثروت و بهره مندی همه بخش های فوتبال استان مرکزی از درآمدهای حاصله از این کارگروه ، با همکاری و هماهنگی اسپانسر ورزشی، کلیه دفاتر هیات های فوتبال شهرستانی به صورت یک شکل و یک فرم بازسازی می شوند و آرم نمادین هیات فوتبال به شکل زیبا در آنها طراحی می شود و ملزومات اداری مورد نیاز تهیه و به روسای هیات های شهرستانی تحویل می گردد، استفاده از مزیت پرتال الکترونیکی ،کلیه مکاتبات و پیگیری های فوتبال و فوتسال شهرستان ها و باشگاهها از طریق سیستم انجام خواهد شد و دوستان شهرستانی جهت پیگیری امور نیازی به تردد در مرکز استان ندارند، ایجاد انگیزه با برگزاری مسابقات در رده های مختلف سنی و ارزیابی منطقی و شایسته هیات های شهرستان و باشگاهها و معرفی برترین های سال ، ارتباط مطلوب و منطقی با فدراسیون فوتبال و تلاش برای ارتقای داوران،ناظران و دست اندرکاران فوتبال استان مرکزی، توسعه فعالیت های آموزشی ، تحقیقاتی و پژوهشی، برگزاری نشست های هم اندیشی و نقد در جهت مشخص شدن مشکلات، برپایی دوره های دانش افزایی برای به روز شدن اطلاعات مربیان،داوران و حتی بازیکنان، استفاده از دیدگاهها و نقطه نظرات پیشکسوتان به عنوان بازوی اصلی، کمک به موضوع اخلاق در ورزشگاهها با اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای کانون های هواداران
و البته هیچ یک از این اهداف میسر نخواهد شد مگر با همدلی و همکاری همه اهالی فوتبال در جای جای استان.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.