خانه » پیشنهاد سردبیر » طرح شناسایی خانه به خانه معتادان در سال جدید آغاز می شود/در جستجوی معتاد

طرح شناسایی خانه به خانه معتادان در سال جدید آغاز می شود/در جستجوی معتاد

یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ شماره ۴۹۵
علی امیدی- وقایع استان:
در هفته ای که گذشت خبر آمد که معتادان از سال ۹۶ خانه به خانه شناسایی می‌شوند. رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در تکمیل این خبر اعلام کرد: از سال آینده طرح پیشگیری خانه به خانه برای شناسایی معتادان اجرا می‌شود. رضازاده ادامه داد: در زمینه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی سه مرحله پیشگیری، درمان و حمایت‌های پس از درمان را اجرا می‌کند.
وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد پنج هزار تیم اجتماع محور در قالب شبکه “اترک” در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در محله‌ها در تیم‌های اجتماع محور آموزش و انگیزه ایجاد می‌شود که اجرای طرح توانمندسازی محله محور بر اساس همین رویکرد بوده است.
شایان ذکرست پیش تر این طرح یکبار انجام شده است. برخی از کارشناسان البته این طرح را یک طرح شکست خورده می دانند و شاهد آن را افزایش آمار بالای معتادان بیان می کنند. مقدمات طرح شناسایی خانه به خانه معتادان از سال ۹۳ با جمع‌آوری داده ها کلید خورد. در این طرح براساس فرمول پژوهشی نمونه‌گیری انجام شده و براساس آن ۱۲۰ پژوهشگر آموزش دیده به درب منازل مراجعه می‌کنند که کافی است مردم به آنها اعتماد کرده و اطلاعات واقعی بدهند تا برنامه‌ریزی در این خصوص بادقت بیشتری انجام شود.
در خرداد سال ۹۴ مسئولان بهزیستی خبر دادند که این طرح به صورت منزل به منزل در تمامی استانهای کشور درحال انجام است و در آن علاوه بر بررسی چگونگی میزان شیوع مصرف مواد، بررسی الگوی مصرف نیز مورد تاکید است. در این طرح نمونه‌های استانها براساس تخمین میزان شیوع اعتیاد که در مطالعات قبلی بدست آمده بود و همچنین متناسب با جمعیت شهرها و روستاهای کشور به صورت کاملا اتفاقی انتخاب شده‌اند.
مسئولان گفته بودند: در راستای ایجاد اعتماد، برای دستیابی به پاسخ‌های صحیح در این طرح تمامی پرسش نامه‌ها کاملا بدون نام و نشان و محرمانه هستند و به هیچ عنوان امکان دسترسی به اطلاعات افراد شرکت کننده در این پژوهش، جز توسط تیم تحلیلگر وجود ندارد. در این پژوهش همواره ۲ پرسش گر زن و مرد، کاملا آموزش دیده همراه با کارت شناسایی به نمونه‌های انتخابی مراجعه کرده و تحلیل داده‌ها نیز توسط همین گروه صورت می‌گیرد.
حال دوباره خبر رسید که این طرح برای پیشگیری خانه به خانه انجام خواهد شد و باید دید اثری در کاهش آمار اعتیاد خواهد داشت یا خیر.
در استان مرکزی اما، برای پیشگیری از افزایش روند آمار گرایش جوانان به سمت اعتیاد چه اقداماتی صورت گرفته است؟ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در گفتگویی که با سایت تسنیم داشته است در این باره می گوید: به منظور پیشگیری از معضلات موادمخدر در جامعه طرح ویژه توانمندسازی دانش‌آموزان در مقطع دوم متوسطه با همکاری آموزش‌وپرورش استان مرکزی به اجرا رسید و امسال مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار مضاعف از ستاد مبارزه با موادمخدر دریافت و به این طرح اختصاص داده شده و درحال حاضر این طرح در دو منطقه یک و دو کلانشهر اراک در حال اجرا است.
وی افزود: این طرح بیش از ۸۵ هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه، والدین، مشاوران، مربیان و معلمان را تحت پوشش اطلاع‌رسانی قرار می‌دهد تا نوجوان محصل آموزش‌های جامع و لازم را برای حضور در محیط خانواده، محیط آموزشی، مراکز ورزشی، تفریحی و غیره کسب کند. درنظر داریم که این طرح در یازده شهرستان باقی‌مانده در سطح استان مرکزی نیز اجرائی شود، اکنون نیز به‌صورت بومی و با همت فرمانداران و روسای شورای هماهنگی درحال انجام است.
شاه محمدی بیان داشت: در جلسات تشکیل شده با محوریت مبارزه با موادمخدر اجتماعی شدن و مردم محوری شدن مبارزه با موادمخدر مورد تاکید استاندار مرکزی قرار داشت، همچنین در مدت یک ماهه اخیر بیش از ۴۴ ساعت نفر جلسه در دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است.
وی گفت: در نظر داریم که از ظرفیت افراد بانفوذ و تاثیرگذار در همه ادارات و تمامی بخش‌های اصناف و صنوف، بازاریان و غیره استفاده کنیم، همچنین در این طرح افراد اداری حکم اداری و افراد خارج از کادر اداری که به عنوان فعالان مردم محور و یا سمن فعالیت دارند کارت شناسایی با عنوان سفیران فرهنگی و پیشگیری در امر اجتماعی دریافت می‌کنند، همچنین در راستای اجرائی شدن این طرح مقرر شد که نخستین جلسه با حضور بیش از صد نفر از افراد محصل و تاثیرگذار در آموزش‌ و پرورش با حضور استاندار مرکزی تشکیل شود.
آخرین آماری که توسط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان شد شاهد افزایش کشفیات مواد مخدر بوده ایم. شاه محمدی در این خصوص گفته است: با توجه به استقرار ۱۰ محور مواصلاتی در سطح استان مرکزی و دخیل بودن این امر در مسئله مواد مخدر کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مقابله‌ای به ریاست فرمانده انتظامی و در صورت حضور نداشتن شخص نام‌برده به ریاست جانشین و یا رییس پلیس موادمخدر در استان مرکزی تشکیل شده و جلسات این کمیته ماهانه یکبار برگزار می‌شودتا نقطه‌نظرات مهم در این جلسه مطرح شود.
وی افزود: نحوه کنترل محورهای مواصلاتی ترانزیتی و محورهای فرعی و دو گلوگاه مهم توره و دلیجان مستقر در استان مرکزی در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین امسال حدود ۵۴ تا ۵۵ درصد افزایش کشفیات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته توسط نیروهای مقابله با موادمخدر را داشته‌ایم که بیش از ۹۵ درصد از این مقدار توسط پلیس مبارزه با موادمخدر به‌ویژه در گلوگاه شهرستان دلیجان کشف و ضبط شده است.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای درمان نیز اقداماتی صورت گرفته است، وی می گوید: در حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی بیش از ۱۶۱ مرکز درمانی در سطح استان مرکزی درحال فعالیت هستند و از این تعداد ۷۰ مرکز درمانی در کلانشهر اراک استقرار یافته‌اند و بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه استقرار ۳۳ مرکز درمانی پاسخگوی نیاز این کلانشهر بوده و فعالیت ۴۴ مرکز دیگر بیش از اندازه است.
شاه محمدی افزود: ۴۴مرکز درمانی در کلانشهر اراک فعالیت دارد و در این زمینه مذاکراتی با رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک و کمیته درمان انجام شد و مقرر شد این فرهنگ به شهرستان‌های فاقد مراکز درمانی نفوذ یابد، همچنین به منظور ترویج این فرهنگ موارد تشویقی نیز برای پزشکان این مراکز در نظر گرفته شده است .
وی معتقد است در بخش فرهنگی هم می توان اقداماتی انجام داد: در تلاشیم تا معضلات اعتباری دستگاه‌ها به‌منظور انجام اقدامات فرهنگی با محوریت موادمخدر برطرف شود، همچنین بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با موادمخدر ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی هر دستگاهی باید در زمینه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد صرف شود.
شاه محمدی اظهار داشت: در زمینه صیانت اداره‌کار با قدرت به میدان آمده است و اقدامات خوبی را در نظر دارد، امیدواریم که در پایان سال نسبت به برنامه‌های ابلاغی ششم توسعه عملکرد موفقی داشته باشیم و به میزان کاهش ۵ درصدی مقرر دست یابیم تا آمار قابل قبولی از وضعیت اعتیاد استان مرکزی ارائه کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.