خانه » پیشنهاد سردبیر » در پنجمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عنوان شد/دریافت تسهیلات آلایندگی توسط ایرالکو مدعی صنعت سبز!/ نیروگاه تعطیل شود، ولی از سوخت مازوت استفاده نشود

در پنجمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عنوان شد/دریافت تسهیلات آلایندگی توسط ایرالکو مدعی صنعت سبز!/ نیروگاه تعطیل شود، ولی از سوخت مازوت استفاده نشود

چهارشنبه ۱۹ آبان شماره ۴۶۰

علی امیدی- وقایع استان:
پنجمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در استانداری مرکزی برگزار شد. در این جلسه به مصوبات اجرا نشده چند سال اخیر و در نظر نگرفتن اعتبار جهت مطالعه دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص میزان و تاثیر آلاینده ها بر سلامتی شهروندان انتقاد شد. شرکت ایرالکو هم به عنوان پایه ثابت این جلسات مورد بحث قرار گرفت؛رییس شورای شهر اراک اعلام کرد این شرکت ادعای غیر آلایندگی را مطرح کرده و از طریق قانون پیگیر ادعای خود است، از طرفی با پرچم آلایندگی تسهیلات ۳۰۰ میلیاردی دریافت می کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، معاون امور عمرانی استانداری مرکزی در این جلسه گفت: در سفر هیات دولت به استان مرکزی توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی استان شد که در نظر گرفتن ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای انتقال بخش آندسازی شرکت ایرالکو، ارائه تسهیلات برای ناوگان شهری اراک، تصویب ۵۳ میلیارد تومان برای کنار گذر شمالی اراک از جمله تصمیم های مهم سفر هیات دولت در بخش محیط زیست بوده است.
عزیز فیلی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل نیروگاه شازند مبنی بر اینکه رییس جمهور در سفر به استان مرکزی نگفته شیر مازوت پلمب شود و تنها گفته شده گاز مورد نیاز تخصیص داده شود، تاکید کرد: صحبت قاطع و صریح رییس جمهور که در پخش زنده نیز عنوان شد مبنی بر پلمب شیر مازوت نیروگاه شازند بوده و تخطی از این موضوع قابل پذیرش نیست.
معاون امور عمرانی استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه نیروگاه شازند به هیچ عنوان اجازه استفاده از سوخت مایع را ندارد، بیان کرد: حتی ترجیح می دهیم نیروگاه تعطیل شود تا اینکه از سوخت مازوت استفاده کند. طبق تصمیمی که در سفر هیات دولت اتخاذ شد شیر مازوت نیروگاه شازند پلمب می شود.
وی در رابطه با شرکت ایرالکو نیز تاکید کرد: این شرکت باید تا ۳۰ آذرماه سال جاری نیم خط دیگر را از مدار خارج و تا پایان سال جاری تمامی خط چهار و پنج را از مدار خارج کند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان باید هر دو هفته اقدامات را ارزیابی و به کارگروه گزارش دهد.
معاون امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در صورت تخلف این شرکت از مصوبه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
فیلی در رابطه با ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای سبز اراک عنوان کرد: زمین فضای سبز باید مشخص شود و اقدامات و همکاری لازم با شورای شهر و شهرداری اراک انجام شود.
وی در رابطه با شرکت املاح معدنی گفت: این شرکت طبق مصوبه کارگروه موظف به توقف برداشت از تالاب میقان تا زمان جبران خسارات بود که در این خصوص اداره کل حفاظت از محیط زیست نظارت و ارائه گزارش قابل انتظار را نداشت و البته برداشت متوقف شده اما باید توجه داشت که در حقیقت فصل برداشت تمام شده است.
معاون امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: اقدامات این شرکت در راستای جبران خسارات باید به صورت ماهانه بررسی و گزارش ارائه شود و ادامه برداشت منوط به انجام مصوبات در جهت کاهش خسارات است البته در رابطه با میزان برداشت، بعد از انجام اقدامات باید بررسی دقیقی صورت گیرد.
معاون دادستان استان مرکزی نیز گفت: نیروگاه شازند به هیچ عنوان حق استفاده از مازوت را ندارد و در صورت تخطی از این موضوع قطعا از طریق مراجع قضایی پیگیری و منجر به تعطیلی این واحد می شود.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی نیز در خصوص مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا در سفر هیات دولت به استان مرکزی، گفت: احیا و تثبیت پنج هزار هکتار از تالاب میقان به روش بیولوژیک، ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای سبز در اراک، در نظر گرفتن تسهیلات برای شهرداری اراک جهت خریداری ۸۰ دستگاه اتوبوس شهری و نوسازی ناوگان تاکسیرانی از جمله مصوبات سفر هیات دولت به استان مرکزی بود و اجرای مصوبه ها باید پیگیری شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی در رابطه با ایرالکو بیان کرد: طبق قانون این شرکت ملزم به ایجاد شرایط جهت اندازه گیری الایندگی خط چهار و پنج بوده که این شرکت با تخطی از قانون این اقدام را انجام نداده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: به دلیل عدم انجام مطالعات در خصوص تاثیر آلایندگی بر سلامت مردم نمی توان ادعایی را به اثبات رساند و با اینکه دانشگاه علوم پزشکی پروپزالی در این خصوص انجام داده و یکی از مصوبه های کارگروه تامین هزینه انجام این مطالعات بوده که تا به حال مساعدتی برای این کار صورت نگرفته و سازمان برنامه ریزی و بودجه استان همکاری در این رابطه نداشته است.
حسن طاهر احمدی بیان کرد: سرطان مردم این استان را از بین می برد و ما هنوز مطالعاتی به عنوان مستندات علمی برای برخورد با صنایع در دست نداریم.
وی بیان کرد: انجام تحقیقاتی به دانشگاه اصفهان با تامین هزینه ۵۰۰ میلیون تومان واگذار شده و موضوع مهم این است که تجهیزات سنجش میزان الاینده های در اراک کامل نیست و با این تفاسیر سوال اینجاست که تحقیقات مذکور بر چه اساسی می تواند کامل باشد و چرا برای اقدامی اساسی نباید تامین هزینه و اقدام شود.
مدیر کل صدا و سیمای استان مرکزی نیز، با طرح این سوال که چرا اثرات آلاینده ها بر سلامتی مردم به صورت شفاف مطرح نمی شود؟ گفت: چرا هزینه مطالعه در خصوص تاثیر الاینده ها بر سلامتی مردم تامین نمی شود و سوال مهم این است که آیا دست هایی پشت پرده است که نمی خواهند این تحقیق انجام شود؟
قربانی جم بیان کرد: تمامی مصوبات این کارگروه به صورت مستند در دسترس است، چرا باید مصوبه ها به صورت کامل اجرا نشود. این موضوع قطعا از طریق رسانه های استان پیگیری می شود.
رییس شورای شهر اراک نیز گفت: ۵۰ هزار هکتار وسعت تالاب میقان است که از این میزان ۱۲ هزار هکتار تقریبا مرطوب و ۱۲ هزار هکتار به اصطلاح مرده است و احیا و درخت کاری تالاب ۲۴۰ سالی طول می کشد، این موضوع جدا از بحث تامین اب است و مشخص نیست بر چه اساسی گفته شده سالانه ۵۰ هکتار احیای تالاب میقان انجام شود.
اسماعیل تاج آباد بیان کرد: در خصوص استفاده نیروگاه از مازوت در سال جاری چرا اداره کل حفاظت از محیط زیست با این موضوع برخورد مناسب نداشت و گزارش ارائه نداده است؟
وی در رابطه با شرکت ایرالکو گفت: اگر به این شرکت تسهیلات برای رفع الایندگی داده می شود پس به معنای الاینده بودن است و چرا این شرکت با ادعای آلاینده نبودن شکایت می کند و از طرفی با پرچم آلاینده بودن تسهیلات ۳۰۰ میلیاردی دریافت می کند.
رییس شورای شهر اراک در رابطه با ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای سبز در اراک طبق مصوبه هیات دولت بیان کرد: زمین این ۷۰۰ هکتار، تامین آب و درخت کاری باید تعیین تکلیف شود.
عضو شبکه محیط زیست خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز، گفت: حقابه تالاب میقان داده نشود، تالاب مرگ را پیش رو خواهیم داشت و این موضوع را رییس جمهور در سفر به استان نیز مطرح کرد و باید مورد توجه قرار گیرد.
احسان آخانی بیان کرد: بندها و سدهایی که در حوزه آبریز تالاب میقان ایجاد و احداث شده مانع رسیدن آب به تالاب میقان می شود با این حال دانشگاه اراک طبق رایزنی با منابع طبیعی استان قصد ایجاد سدی جدید در این محدوده دارد.
بنا به اظهارات رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیروگاه شازند در سال جاری ۲۳ هزار متر مکعب سوخت مازوت استفاده کرده است.
همچنین طبق اظهارات نماینده شرکت ایرالکو با خروج خط چهار و پنج این شرکت یک ششم آن باقی می ماند و دو سال زمان برای انتقال کامل بخش آند سازی به خارج از محدوده شهر زمان نیاز است.
در این جلسه پلمب شیر مازوت نیروگاه شازند، ممنوعیت ایجاد سد و بند در محدوده تالاب میقان بدون مجوز کارگروه، خروج نیم خط از خطوط چهار و پنج ایرالکو تا ۳۰ آذرماه جاری و خروج کامل این دو خط از مدار تا پایان سال و بررسی و پیگیری طرح LEZ مربوط به محدودیت های ترافیکی به تصویب رسید.
همچنین مصوب شد اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مصوبات ۱۷ خردادماه سال گذشته کارگروه در رابطه با برخورد با صنایع آلاینده را پیگیری کرده و گزارش مربوطه را به کارگروه ارائه دهد.
همچنین مصوب شد دانشگاه علوم پزشکی در جلسه آینده کارگروه پروپزال مربوط به مطالعه تاثیر آلاینده ها بر سلامت مردم را ارائه دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.