خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور سردار عزیزی فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان/روز سبز وقایع

حضور سردار عزیزی فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان/روز سبز وقایع

چهارشنبه ۱۹ آبان شماره ۴۶۰

سمیه انصاری فر
سمیه انصاری فر

حضور سبزپوشان نیروی انتظامی استان، سردار کیومرث عزیزی فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی، به همراه سرهنگ سپهوند جانشین و سرهنگ خلجی معاون اجتماعی وی در دفتر وقایع استان یک روز متفاوت را برای اهالی این روزنامه رقم زد. حضور سردار عزیزی به همراه معاونین خود در دفتر روزنامه وقایع نشان از اهمیت کار رسانه ای و تعامل سازنده با اصحاب رسانه است.
وی رسانه ها را پل ارتباطی برای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، روشنگری و مطالبه گری مردم می داند و از تقویت و ارتباط بیشتر با رسانه ها به عنوان یک اولویت برای استفاده از این ظرفیت یاد می کند. وی در ادامه به سوالات خبرنگاران این روزنامه در خصوص عملکرد خود پاسخ داد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی در پاسخ به اینکه اولین رتبه جرم استان مربوط به چه حوزه ایست، گفت: اولین رتبه جرم در استان مربوط به مواد مخدر است. در این بخش سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دستگیری داشتیم که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار نفر آن ها معتاد و خرده فروش بودند، با توجه به اینکه مجموع دستگیری های کل جرایم استان در سال گذشته ۳۱ هزار نفر بود، رقم ۱۳ هزار نشانگر این است که دستگیری های حوزه مواد مخدر بیشترین آن بوده است.
سردار عزیزی با اشاره به افزایش ۴۳ درصدی کشفیات در این حوزه افزود: سال گذشته مقدار کشفیات مواد مخدر در استان پنج تن و ۸۰۰ کیلوگرم بوده؛ ولی در سال جاری با اینکه هنوز چهار ماه از سال مانده است پنج تن و ۳۰۰ کیلوگرم کشف مواد مخدر داشته ایم که به نظر می رسد تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

نبود سیستم حمایتی و پیگیری علت تکرار جرم در حوزه مواد مخدر
سردار عزیزی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی دستگیری در حوزه مواد مخدر تصریح کرد: در این حوزه اغلب تکرار جرم وجود دارد که به دلیل سیکل معیوب در این بخش است زیرا هیچ سیستم حمایتی و پیگیری در این خصوص وجود ندارد بنابراین تمام این افراد دستگیر شده بعد از آزادی از زندان یا بعد از پاکی و بهبود به دلیل طرد از جامعه و خانواده و به عدم اشتغال یا دوباره به فروش مواد دست می زنند و یا اینکه تنها حامیشان می شود همان فردی که برایشان مواد تهیه می کرده است.
وی تصریح کرد: این مسئله به دلیل تنگناهای اعتباری که در دستگاه مسئول وجود دارد و بخشی نیز سهل انگاری و کم کاری دستگاه های مرتبط است که نیاز به بررسی دارد و البته رسانه در این حوزه می تواند یاری دهنده باشد.
سردار عزیزی در پاسخ به این سوال که بیشترین وقوع جرم در کدام مناطق است، گفت: نیروی انتظامی برای تمامی مردم احترام قائل است ولی نمی توان این مسئله را انکار کرد که در بعضی از مناطق شهر هم شیوع اعتیاد و هم فروش مواد مخدر بیشتر است، یعنی در آن مناطق به راحتی مواد خرید و فروش و تعداد معتادین بیشتر است نمی شود.
وی با بیان اینکه شیوع برخی جرایم در مناطق حاشیه نشین بیشتر است، اضافه کرد: با تمام احترامی که برای جمعیت حاشیه نشین شهر قائل هستم باید بگویم معمولا این آلودگی در مناطق حاشیه بیشتر است و متاسفانه در شهر اراک تعداد مناطق حاشیه نشین زیاد و جمعیت آن بالا است، البته در این مناطق به دلیل تعارض فرهنگی موجود جرم های دیگری چون نزاع های دسته جمعی و فردی نیز بسیار دیده می شود.
رییس پلیس استان مرکزی با بیان اینکه به صورت عموم آمار سرقت در استان کاهش پنج درصدی نسبت به سال گذشته داشته ادامه داد: اغلب سرقت ها در زمینه سرقت خودرو، مغازه، احشام، طلاجات اطفال در معابر و کیف قاپی است، البته فراوانی دو فقره آخر کم است ولی متاسفانه احساس ناامنی زیادی ایجاد می کند.
سردار عزیزی بیان کرد: نزدیک به ۷۵ درصد سرقت های انجام شده خرد هستند و توسط همین افراد معتاد صورت می گیرد، زیرا تنها راه تامین مایحتاجشان است، در مورد کاهش سرقت باید گفت در زمینه های مختلف اقدام شده است؛ ولی مسئله این است که سرقت مادامی که عامل آن یعنی مسائل اقتصادی حل نشود وجود دارد، ما هربار در یک بخش قدرت پیشگیری را بالا برده ایم آمار سرقت در حوزه دیگر زیاد شده است در واقع سرقت قطع نمی شود و از جایی به جای دیگر شیفت پیدا می کند.

استان مرکزی رتبه سوم سلامت و صداقت آماری در کشور را داراست
سردار عزیزی استان مرکزی را یکی از سه استان برتر در زمینه سلامت و صداقت آماری خواند و گفت: بعد از استان های قم و اردبیل استان مرکزی در رتبه سوم سلامت و صداقت آماری قرار دارد و تمام تلاش نیروی انتظامی این است که میزان این سلامت بالاتر رود زیرا آمار نادرست باعث برآورد اشتباه و در نتیجه برنامه ریزی هایی که بر پایه این برآورد اشتباه باشد ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به گسترش فضای مجازی در دنیای امروز و در نتیجه آن برخی جرایم مربوط به آن گفت: پلیس فتا همواره در حال رصد عمومی فضای مجازی است و قطعا در صورت بروز جرمی رسیدگی کند، برخی از جرایم این حوزه نیز مربوط به شکایت مردم در زمینه کلاهبرداری اینترنتی، اغفال و هتک حیثیت است که پلیس به صورت پس رویدادی وارد قضیه می شود و بسیار دیده شده که در حین رسیدگی به یک پرونده به جرایم و متهمین دیگری نیز می رسد.
سردار عزیزی اضافه کرد: پلیس فتا به صورت عمومی و خاص فضای مجازی را رصد می کند و مواردی که احتمال جرم آن بیشتر است را به صورت رندمی و روزانه پایش می کند.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال جرایم مجازی و سایبری در کشور ۶۳ درصد افزایش داشته، ادامه داد: این عدد در استان مرکزی ۵۷ درصد بوده، در حوزه کشف نیز ۱۲۰ درصد کشف داشتیم، همچنین پلیس فتای استان علاوه بر جرایمی که در استان رخ می دهد در کشف جرایم سایبری سایر استان ها نیز موفق بوده و توانسته تا پایان مهرماه ۴۹۰ فقره پرونده که جرم آن در استان دیگر بوده را تشکیل و به پلیس فتای آن استان تحویل دهد.

دستگیری باند چهار نفره سرقت و کلاهبرداری اینترنتی در اراک
سردار عزیزی در ادامه از دستگیری یک باند حرفه ای سرقت و کلاهبرداری سایبری در استان خبر داد و گفت: در سال جاری موفق شدیم یک باند که در تخلیه حساب مشترکان بانک ها دست داشته است را شناسایی و دستگیر کنیم، خوشبختانه بعد از هفت ماه کار مداوم همکاران موفق به دستگیری چهار عضو این باند قبل از خالی شدن حساب های همشهریان شدند.
وی گفت: اعضای این باند توانسته بودن اطلاعات چهار هزار و ۲۰۰ حساب را بدست بیاوند و این کار را از طریق تشکیل سامانه تبلیغی بانک ها و اپراتورهای تلفن همراه انجام داده بودند، به طوریکه به مشترک می گفتند برای دریافت هدیه خود باید در پای دستگاه خودپرداز حاضر باشند و یا با سایت های فیشینگی که درست کرده بودند تمامی اطلاعات حساب از جمله شماره حساب، رمز دوم و رمز اینترنتی آن ها را بدست می آوردند.
سردار عزیزی با تاکید بر اینکه اغلب این کلاهبرداری های اینترنتی به دلیل نداشتن برخی اطلاعات از سوی مشترکان بانک است، تصریح کرد: مردم باید بدانند که در سیستم بانکی کشور ما هرگز برای عملیات واریز پول به حسابشان نیاز به حضور در دستگاه خودپرداز نیست یعنی اگر فردی یا شرکتی بخواهد پولی به حساب مشترک برسد نیاز نیست آن مشتری در پای دستگاه خودپرداز حاضر شود و یا در هیچ صورتی از زبان انگلیسی آن استفاده کند.

آموزش در زمینه امنیت فضای سایبری پایین است
وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه امنیت فضای سایبری آموزش و آگاهی پایین است، اظهار کرد: در این بخش یکی از مشکلات این است که افراد جامعه و کاربران تمامی امکانات و تجهیزات را در اختیار دارند و در زمینه کاربری آموزش می بینند ولی هیچ آگاهی در زمینه امنیت و حفظ داده های خود نمی بینند از طرفی برخی اعتمادها در این فضا چون ساختن ایمیل یا حساب کاربری توسط دوستان دیگر موارد مشکل ساز و سواستفاده است.
سردار عزیزی ادامه داد: در این خصوص همکاران ما برخی پیامک های آموزشی و هشداری را برای شهروندان ارسال می کنند؛ البته علی رغم تمام اقداماتی که در زمینه آموزش عمومی و فرهنگ سازی از سوی نیروی انتظامی می شود، هیچ اعتبار و بودجه دولتی در این خصوص برای این نهاد وجود ندارد.
فرمانده انتظامی استان با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن پلیس در بیش از یک دهه اخیر گفت: از اواخر سال ۷۰ پلیس جامعه محوری را در اولویت کاری خود قرار داد و هم اکنون پلیس به هدف اجتماعی شدن خود نزدیک شده و تمام سعی آن بر مردم محوری و مردم داری است.
سردار عزیزی ادامه داد: در نتیجه با این رویکرد ناجا برای آغاز ارتباط بهتر با مردم معاونت اجتماعی را دایر کرد تا پل ارتباطی میان خود با بدنه مردم، نخبگان و رسانه ها باشد.

امنیت حاصل از قوه قهریه ناپایدار است
سردار عزیزی خاطرنشان کرد: اجتماعی شدن پلیس یک نیاز و ضرورت بود که هم تجربه جهانی و هم نیاز به همکاری مردم برای برقراری امنیت بر آن تاکید داشت، در واقع مشارکت عمومی مردم در حوزه رعایت الزامات اجتماعی، انضباط اجتماعی و رعایت قانون و قانونمندی با تاکید و تکیه بیشتر بر حضور مردم در برقراری امنیت موثر است.
وی بیان کرد: به نظر می رسد سهل ترین راه برقراری امنیت استفاده از قوه قهریه است؛ ولی معمولا امنیت برقرار شده با قوه قهریه ناپایدارترین امنیت است، زیرا وقتی قهر را برداریم نا امنی و ناهنجاری دوباره بازمی گردد.
رییس پلیس استان مرکزی با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن، رویکرد خوبی در لایه های مختلف مدیریتی در نیروی انتظامی بهمراه داشت و موجب اعتماد بیشتر مردم به نیروی انتظامی شد، اضافه کرد: تا سال ۸۰ سامانه ای بنام ۱۱۰ وجود نداشت و مردم برای گزارش هر اتفاقی باید یا تلفنی و یا حضوری به کلانتری می رفتند که مشکل ساز و زمان بر بود، که ایجاد سامانه ۱۱۰ نشان داد که این رویکرد در حوزه تئوری نماند و برای اجرایش ساختار نیز ایجاد شد.
سردار عزیزی توضیح داد: در کنار معاونت اجتماعی و سامانه ۱۱۰، سامانه ۱۹۷ برای کنترل و نظارت بر آن ها ایجاد شد تا پلیس نظارت همگانی بر رسیدگی و کیفیت رسیدگی و عملکرد نیروهای خود در حمایت از مردمی که امداد و امنیت می خواهند داشته باشد.
وی گفت: هم اکنون سامانه ۱۹۷ مترقی ترین سامانه در ایران است، هر تماسی که با این سامانه گرفته می شود ثبت و برای آن یک پرونده جداگانه تشکیل و رسیدگی می شود همچنین هر روز تمام تماس ها مکتوب در قالب بولتن به عالی ترین مقام انتظامی آن منطقه داده می شود.
سردار عزیزی در خصوص عمده ترین نارضایتی مردم از پلیس اظهار کرد: بیشترین نارضایتی در حوزه تاخیر نیروهای ۱۱۰ برای رسیدن به محل است که البته به طور معمول این زمان ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شده است، برخی نارضایتی مردم مربوط به اطلاعات کم آن ها از مسائل و محدودیت های قانونی است، مثلا رسیدگی به برخی اتفاقات با ناجا و فوریت های پلیس نیست. برخی نارضایتی ها نیز در حوزه رفتاری ماموران است که ممکن است منطبق با انتظار و قوانینی نبوده باشد که این موارد نیز بررسی و ماموران در صورت سهل انگاری تذکر و تنبیه درون سازمانی و در صورت ارتکاب جرم به مراجع ذیصلاح برای رسیدگی ارجاع داده می شوند.
وی توضیح داد: برای تکمیل این زنجیره دفتر تحقیقات کاربردی ناجا راه اندازی شده است که به آسیب شناسی برآوردهای اجتماعی گزارشی از سوی معاونت اجتماعی با حضور کارشناسان و صاحب نظران می پردازد و در قالب پروژه، تحقیق علمی، مقاله، کتاب و … عرضه می شود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: هم اکنون راهکارهایی علمی و عقلانی جایگزین راهکارهای احساسی شده و در این مسیر ۵۲ استاد دانشگاه با ما همکاری علمی دارند و آسیب های اجتماعی که احصا می شود با آن ها در اتاق های فکر مورد کنکاش قرار گرفته و راهکارهای علمی منتج از آن اجرایی می شود.
سردار عزیزی افزود: حتی کار علمی روی مجرمان نیز انجام می شود مثلا از سارقین شگردهایشان و دلیل استفاده از آن ها را می پرسیم و این اطلاعات را با داده های خود منطبق کرده تا ببینیم در چه مواردی ضعیف عمل کرده ایم و در چه مواردی قوی بوده ایم که به اصلاح و تقویت بپردازیم.

رویکرد من در زمینه مدیریتی نرم و منطقی است
سردار عزیزی در خصوص رویکرد مدیریتی خود در مدت زمان حضورش در استان گفت: بی شک رویکرد هر مدیری با مدیر قبلی متفاوت است، تمام تلاش من این بوده که رویکردی نرم داشته باشیم و راهکارهایی علمی و عقلانی را جایگزین راهکارهای احساسی کنیم.
وی تصریح کرد: بعنوان مثال مواردی چون تعقیب اراذل و اوباش و تیراندازی ها را کاهش داد و سعی کردیم در داخل محلات امنیت برقرار کنیم؛ ولی با کار آرام اطلاعاتی و فنی و ورود به حوزه های تاثیرگذار اقدام کرد که در این بخش با کاهش آمار شرارت شامل باجگیری، چاقو کشی و قمه کسی رو به رو بودیم.
سردار عزیزی افزود: در این خصوص دستگیری ۱۴ ماهه گذشته نسبت به سال های قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. برابر آمار تعداد اراذل و اوباش سطح استان کاملا مشخص است، اراذل و اوباش در سه سطح ۱،۲،۳ هستند و هر سطح ویژگی های خود را دارد هم اکنون تمام این افراد شناسایی شده اند و افرادی که زمینه شرارت بیشتر دارند و افرادی نیز در کنارشان همکاری می کنند به صورت هفتگی و ماهیانه احضار می شوند و در مناسبت های خاص که امکان شرارت هست همه آن ها یک جا احضار و دوباره تعهد از آن ها گرفته می شود و کاملا تحت کنترل هستند.
فرمانده انتظامی استان ادامه داد: در زمینه تعقیب موتور سواران در معابر علاوه بر اینکه این عمل وهن برای ناجا داشت و برای عابران و حتی راکب موتور نیز خطرآفرین بود و در شهر بسیار دیده می شد سعی کردیم اطلاعات موتورهای سنگین را بدست آوریم و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری، هیات موتورسواران استان و دستگاه قضا و اختیاراتی که از سلسله مراتب بالاتر گرفته شد ۱۱۵ دستگاه از ۱۲۰ دستگاه موتور در شهر را شناسنامه دار کنند تا این وضعیت ساماندهی شود.
سردار عزیزی گفت: برقراری امنیت و التزام قانون نیازمند فرهنگ سازی است، یکی از این اقدامات تهیه هزار کلاه کاسکت با همکاری دهیاران برای موتورسواران روستایی در ماه های گذشته بود، همچنین طرح های تشویقی برای موتورسواران دارای کلاه کاسکت چون عدم انتقال به پارکینگ برای هرجرمی به غیر از موتورهای سرقتی اساز جمله مواردی بوده که برای ترغیب استفاده از کلاه به کار برده شده، هرچند با وجود این مسائل باز هم ۳۲ درصد تلفات درون شهری را راکبین موتورسیکلت تشکیل می دهند.
وی در پایان گفت: من از روزنامه وقایع به دلیل انعکاس آسیب های اجتماعی، انتقادها و مطالبات مردمی تشکر دارم و باید بگویم که ناجا تمام دغدغه ها و نارضایتی های مردم از بخش های اداری و مدیریتی استان را جمع آوری و به صورت بولتن در اختیار مقامات ذیصلاح قرار می دهد تا در این زمینه رسیدگی و تصمیم گیری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.