خانه » پیشنهاد سردبیر » در نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب اراک مطرح شد/تبدیل تمام موضوعات اجتماعی به قضایی اشتباه است

در نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب اراک مطرح شد/تبدیل تمام موضوعات اجتماعی به قضایی اشتباه است

سه شنبه ۳۰ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۴
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب اراک به مناسبت هفته قوه قضاییه در محل سالن شهید قدوسی دادسرای شهر اراک برگزار شد. عباس قاسمی در بهمن ماه سال گذشته جانشین فرشید محمدحسینی طاهری شد و از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به سمت دادستانی عمومی و انقلاب اراک منصوب گردید.
وی در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه که همراه با محمد یادگاری سرپرست دادسرای انقلاب اراک حضور داشت با بیان اینکه امنیت حال حاضر در کشور به دلیل کوشش ها و خدمات شبانه روزی قوای سه گانه برقرار شده است افزود: پس از حوادث اخیر تروریستی امنیت موجود در کشور بیش از گذشته احساس شد.
وی اظهار داشت: تبدیل تمام موضوعات اجتماعی به قضایی و پلیسی امری اشتباه است و این روند باید اصلاح شود، وی همچنین وجود بیش از ۲هزار عنوان مجرمانه در سیستم قضایی را نامطلوب عنوان کرده و این امر را دلیل بالا رفتن تعداد زیاد آمار زندانیان می داند. قاسمی افزود: نقد و انتقاد لازمه یک جامعه پویا است و از تذکر دلسوزانه و به دور از تخریب استقبال می کنیم.
دادستان اراک بیان کرد: ما در رسیدگی های خود سعی می کنیم که به دور از عوام گرایی و پوپولیست عمل نماییم و ملاک خود را قانون قرار داده ایم. وی تاکید کرد: خط قرمز ما و همکاران مان قانون گرایی است و مطابق فرمایش مقام معظم رهبری براساس قانون عمل خواهیم نمود.
قاسمی در ادامه اظهار داشت: از وظایف ما تعقیب و تحقیق است و بدلیل محرمانه بودن تحقیقات اولیه تا زمانی که دادگاه علنی برگزار نشود نتایج آن منتشر نخواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و اجرایی سیستم قضایی در دادسرا بیان کرد: براساس آمار سیستمی در شهرستان اراک ده اتهامی که بیش از سایر اتهام ها در سه ماهه نخست سال ۹۶ رواج داشته است عبارتند از ضرب و جرح عمدی، مواد مخدر، توهین به اشخاص، سرقت، صدمه بدنی غیرعمد ناشی از تصادفات، تهدید، تخریب، افترا، کلاهبرداری و مفقودی چک که البته بسیاری از این اتهام ها منجر به قرار منع گردیده است.
وی به آمار استان هم اشاره نمود و گفت در استان با کمی تغییرات جزئی ده اتهام نخستی که بیشترین تشکیل پرونده را در دادسراها داشته اند عبارتند از مواد مخدر، ضرب و جرح عمدی، توهین، سرقت، صدمه بدنی غیرعمد ناشی از تصادفات، تهدید، تخریب، افترا، کلاهبرداری و خیانت در امانت.
وی به هماهنگی خوبی که قوه قضاییه با قوه مجریه داشته اشاره کرد و تاکید داشت: با ادامه پیدا کردن این هماهنگی ها می توان نتایج مثبتی را در آینده شاهد بود.
دادستان اراک به برخی از بازدیدهای حوزه زیر نظرش به جهت پیشگیری از جرم اشاره کرده و گفت: دادسرا برای پیشگیری از وقوع برخی جرائم بازدیدهایی در حوزه های بهداشتی، مواد غذایی، اصناف، ورزش و جوانان، دانشگاه ها و چندین حوزه دیگر داشته است. وی ادامه داد: در بازدیدهای خود در سال ۱۳۹۵ در حوزه ورزش و جوانان ۲۱ مورد باشگاه ورزشی غیرمجاز پلمپ شده و داروها و مکمل های غیر مجاز ورزشی جمع آوری گردیده اند.
قاسمی بیان داشت: در بحث مبارزه با جرائم مربوط به مواد مخدر در سال ۱۳۹۵، ۴۵۱۱ کیلوگرم تریاک کشف گردید. وی افزود: کشف ۲۵۹ کیلوگرم حشیش و ۱۰۵ کیلوگرم هروئین از سایر کشفیات مواد مخدر بوده است که در مجموع در سال گذشته ۷۱۱۷ کیلوگرم مواد مخدر کشف شد.
دادستان اراک گفت: در جریان مبارزه با مواد مخدر دراستان ۲۱۱ قاچاقچی و ۶۳۷۴ معتاد نیز در سال گذشته دستگیر شدند.
وی به آمار تاسف بار مشروبات الکلی در استان هم اشاره نمود و گفت: کشف ۱۴۹۰۰ لیتر مشروبات خارجی و دستیگری ۸۹ نفر و ۳ باند نشان از بالا بودن آمار مصرف مشروبات الکلی در استان می باشد.
دادستان افزود: در سه ماهه نخست سال جاری ۱۴۸۳۹ لیتر مشروبات الکلی کشف، ۶۷ مورد دستگیری و انهدام ۵ باند مشروبات داشته ایم.
در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح نمودند. دادستان در پاسخ به سوالی درباره تخلفات انتخاباتی که منجر به تشکیل پرونده شده است گفت: در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در اراک ۳۴ پرونده تشکیل شد که این آمار در سایر شهرستانها ۱۶ پرونده بود. وی افزود: در انتخابات شوراها شهر و روستا نیز در اراک شاهد تشکیل ۸ پرونده و در سایر حوزه ها ۲۳ پرونده بودیم.
قاسمی اشاره ای هم به آمار متهمین تخلفات انتخاباتی نمود و گفت: جمعا برای ۴۵ نفر متهم دولتی و ۱۰۱ نفر متهم غیر دولتی در کل استان پرونده تشکیل شده است که در حال رسیدگی می باشد.
دادستان در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره حادثه پارک شهید باهنر و قتل اخیر در یکی از شهرک های اراک پرسیده بود گفت: در ماجرای تیراندازی در پارک شهید باهنر که با اسلحه کلاشینکف صورت گرفته بود ۵ نفر مصدوم شدند و ضاربین به کوه سرخه متواری گردیده که در نهایت به کرج و ملارد متواری می شوند و پس از اقدامات پلیسی در شهریار دستگیر شدند. در خصوص قتل فردی توسط مادر خانم خود در اراک هم متهم پس از مثله کردن مقتول دستگیر شده است که دلیل اقدام خود را مسائل ناموسی مطرح نموده و البته این پرونده در دست بررسی و تحقیقات بیشتر است.
قاسمی به سوال خبرنگاری درباره بازداشت تعدادی از فعالان دانشگاهی و روزنامه نگاران اظهار کرد: بازداشت های پس از انتخابات براساس اعمال مجرمانه ای نظیر افشای اسناد محرمانه بوده است و هیچ کدام غیر قانونی نبوده است، در برخی موارد سپاه و اداره اطلاعات هم ضابط می شوند و می توانند مجرمان را بازداشت نمایند و علت ورود آنها در برخی بازداشت ها به همین دلیل است.
دادستان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین نتایج پرونده وکیل ۲۰میلیاردی ایرالکو گفت: این پرونده با ۲۸ جلد در شعبه ۸ کارکنان دولت در تهران همچنان در حال رسیدگی است.
خبرنگاری درباره حضور فائزه هاشمی و جریان لغو سخنرانی وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری در اراک پرسید که دادستان در پاسخ گفت: بنده در شورای تامین به ریاست استاندار اعلام کرد که خانم هاشمی دارای محرومیت اجتماعی به دلیل محکومیت خود است، شورای تامین به این نتیجه رسید خانم هاشمی وارد استان نشود ولی متاسفانه بیان کردند که ابلاغ این تصمیم دیر اعلام شده است و نظر ما در این خصوص این بود که به هیچ وجه نباید به خانم هاشمی اجازه ورود به استان داده شود.
دادستان در پایان به مشکلات اخیر برخی موسسات اعتباری هم اشاره کرد و گفت: به جد پیگیر این مشکلات هستیم و بجز موسسه آرمان مشکلی وجود ندارد و حجم مراجعات مردمی در سایر موسسات مشکل ساز شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.