خانه » پیشنهاد سردبیر » رییس کل دادگستری استان مرکزی:/عدالت محوری و صداقت سرلوحه فعالیت قوه قضاییه است

رییس کل دادگستری استان مرکزی:/عدالت محوری و صداقت سرلوحه فعالیت قوه قضاییه است

سه شنبه ۳۰ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۴
**** افزایش کشف مواد مخدر و مشروبات الکلی در استان نگران کننده است
***
وقایع استان
***
رییس کل دادگستری استان مرکزی در آستانه هفته قوه قضاییه (یکم تا هفتم تیرماه) در نشست خبری با اهالی رسانه شرکت کرد.
حجت الاسلام قاسم عبدالهی در این جلسه ضمن تشریح عملکرد قوه قضاییه به مواردی چون روند افزایشی آمار طلاق، کشفیات موادمخدر و زنان آسیب دیده در استان اشاره کرد و بر نگاه کارشناسانه و جامعه شناسی برای رفع این معضلات تاکید کرد.
وی گفت: در حوزه مواد مخدر در سال ۹۵ شاهد افزایش ۲۲ درصدی آمار کشفیات بوده ایم که با توجه به اینکه تعداد مجرمین و پرونده های ما در این زمینه افزایش نداشته است، این کشف حکایت از افزایش میزان قاچاقچیان عمده در استان دارد.
عبداللهی بیان کرد: هم اکنون با نوعی تجری در مساله قاچاق رو به رو هستیم، به طوریکه در سال های قبل قاچاقچیانی با حمل ۳۰ گرم یا ۱۰۰ گرم داشتیم ولی حالا دستگیری با ده کیلوگرم مواد مخدر هم داشته ایم.
وی تاکید کرد: به تازگی در مجلس شورای اسلامی بحث اصلاح قانون مجازات جرایم مواد مخدر مطرح است که به موجب آن اعدام از مجازات قاچاق آن حذف شود؛ حذف این مجازات از قانون نه تنها جامعه را از سوداگران مرگ نجات نمی دهد بلکه باعث گسترش دسترسی از راه های آسان به مواد مخدر در جامعه می شود.
حجت الاسلام عبداللهی با انتقاد از لایحه حذف اعدام از جرایم مواد مخدر، گفت: دستگاه قضایی برای قاچاقچیان مواد مخدر برنامه ریزی مدونی دارد و افراد فریب خورده و کسانی که اظهار ندامت و پشیمانی داشته باشند و همچنین نسبت به حفظ قرآن مجید اقدام کنند، مشمول رافت اسلامی در حکم قضایی می شوند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: ۱۳۰ نفر از مجرمان مواد مخدر که در ندامتگاه های مختلف استان به سر می برند در صدد حفظ قرآن کریم هستند که موفقیت در این حوزه آنان را مشمول رافت اسلامی قرار می دهد و تخفیف چشمگیری در احکام آنان در نظر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه کشف مشروبات الکلی نیز با افزایش رو به رو بوده ایم، گفت: در این زمینه نیز کشفیات ۴۷ درصد بوده است و متاسفانه این کشفیات بیشتر در زمینه مشروبات داخلی بوده است و حتی در زمینه کشف مشروبات خارجی با پنج درصد کاهش رو به رو بودیم.
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه این موضوع آن هم در جامعه ای با سبک زندگی اسلامی نگران کننده است، گفت: افزایش کشف شاید در ماهیت خود امر مثبتی است و خوب به نظر برسد؛ ولی همین رشد از طرفی بیانگر این است که آن مشکل در جامعه بیشتر شده است.
عبداللهی در ادامه با اشاره به بحث مهم زنان آسیب دیده گفت: در این مورد ارائه آمار خیلی مطلوب نیست زیرا ارتکاب حتی یکبار برخی از جرائم برای نظام ما زیاد است.
وی افزود: وجود زنان آسیب دیده را در جامعه یکی از آسیب های اجتماعی نگران کننده در جامعه است و اصحاب رسانه و خبرنگاران باید مسئولان ارشد استان را نسبت به پیامدهای وجود این قشر از جامعه حساس کنند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی، فقر را دلیل اصلی تعدد زنان آسیب دیده در جامعه دانست وگفت: زنان آسیب دیده معلول مشکلات اقتصادی و برخی کم کاری و کوتاهی مسئولین است بنابراین ساماندهی چالش های زنان آسیب دیده باید به یک دغدغه کلی در جامعه تبدیل شوند و افراد توانمند حمایت از این افراد را در دستور کار خود قرار دهند.
وی با اشاره به افزایش حمل و نگهداری سلاح گرم در استان مرکزی گفت: در گذشته این آمار کم بود ؛ ولی بعد از حادثه قتل عام در اراک طی یک روال در استان ۴۵ فقره کلت و چندین فقره کلانشینکف کشف شد.
عبداللهی ادامه داد: با توجه به تردد و قاچاق سلاح گرم در کشور و دسترسی آسان به آن از وزیر کشور خواسته ایم تا طرحی در این خصوص اجرا شود.
وی در ادامه مجموع پرونده های ورودی به دادگستری استان مرکزی طی سال گذشته را۲۳۱ هزار و ۹۶۰ فقره و پرونده های خروجی را طی همین مدت ۲۲۷هزار و ۹۶ فقره اعلام کرد و اظهار داشت: به رغم تمام تلاش و برنامه ریزی های انجام شده در دادگستری، ۵۳ هزار و ۱۴۷ فقره پرونده قضایی در استان مرکزی از سال گذشته به سال ۹۶ موکول شده و این در حالی است که هم در زمینه پرونده های ورودی و هم پرونده های خروجی افزایش داشتیم.
عبداللهی افزود: طی سال گذشته حدود پنج هزار و ۹۹۵ پرونده ورودی نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته ایم، همچنین در زمینه پرونده های مختومه هم یازده هزار و ۵۴۲ فقره پرونده نسبت به سال ۹۴ افزایش نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه شورای حل اختلاف هم طی سال گذشته ۶۳ هزار و ۳۳۶ فقره پرونده وارده ثبت شده که از این رقم پرونده ۶۲ هزار و ۱۶۳ فقره پرونده منتهی به رای شده است.
عبداللهی اضافه کرد: افزایش پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان طی سال گذشته نسبت به سال ۹۴، بیش از ده درصد بوده و طی سال گذشته ۲۷درصد از پرونده ها به صلح و سازش انجامیده، که آمار مطلوبی نیست و امیدواریم این رقم افزایش یابد.
وی تصریح کرد: طی سال گذشته، به میزان دو و ۱۶ صدم درصد کاهش پرونده وارده درخواست طلاق داشته ایم؛ اما به معنای این نیست که طلاق در استان کاهش پیدا کرده است.
رییس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: علت کاهش این است که ما پنج شعبه حل اختلاف صلح و سازش قرار داده ایم و سه مرکز مشاوره راه اندازی شد که این امر باعث شد کاهش پرونده در دادگستری ایجاد شود، اما در مجموع کاهشی در بحث طلاق مشاهده نمی شود.
عبداللهی خاطرنشان کرد: قبل از سال ۹۰ تقریبا در هر شش ازدواج یکی منتهی به طلاق می شد ولی در سال گذشته این رقم به یک طلاق در ازای هر سه و شش دهم ازدواج رسیده است که متاسفانه شاهد روال افزایش ناخوشایندی در این رابطه هستیم.
وی ضمن نکوداشت هفته قوه قضائیه، یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران باوفایش را گرامیداشت و گفت: در هفته قوه قضائیه با جدیت بیشتری وارد میدان عمل شده و مردم را نسبت به خدمات دستگاه قضایی آگاه می کنیم، زیرا پاسخگویی به افکارعمومی همتراز با خدمات ارائه شده ازسوی این قوه اعتماد عموم نسبت به این مجموعه را افزایش خواهد داد.
عبداللهی ادامه داد: نظام مردم سالار دینی ایران بر مبنای پاسخگویی شفاف به مردم بنا شده و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر این مهم است و دستگاه قضایی نیز از این منظر عدالت محوری و صداقت را سرلوحه کار خود دارد.
۲۱۲ شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارائه می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.