خانه » جدیدترین » در ستاد مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان مرکزی مطرح شد:/اعتیاد اولین آسیب اجتماعی استان مرکزی

در ستاد مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان مرکزی مطرح شد:/اعتیاد اولین آسیب اجتماعی استان مرکزی

چهارشنبه ۵ خرداد ۹۵ شماره ۳۳۹
گروه اجتماعی-وقایع استان:
مسئله مربوط به آسیبهای اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندیها ، محرومیتهای ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواستها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه‌دار فساد، عصیان، تبهکاری، سرگردانی، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیبها شده است.
هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسلهای مختلف هستند، اما چنانکه مشاهده می‌شود برخی از این انواع در برخی نسلها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حتی برخی انواع این آسیبها در نسلهای بعدی زاده شده‌اند. از سوی دیگر از آنجایی که یکسری علل غالب در هر جامعه وجود دارند که نسبت به سایر علل اهمیت بیشتری در بروز آسیبها دارند، هر چند از انواع متمایز آسیبها سخن می‌رود، اما عمدتا همپوشیهایی بین آنها دیده می‌شود.
آنچه روشن است اینکه بحث آسیب شناسی اجتماعی عمدتا با مسائل و مشکلات سر و کار دارد. پژوهشها و تحقیقات متعدد برای شناخت انواع این آسیبها و علل بروز آنها صورت می‌دهد و نظریاتی را برای حل آن مسائل پیشنهاد می‌کند.
بر این اساس زمینه‌هایی چون فرهنگ و هنجارهای یک جامعه، ویژگیهای اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی یک جامعه نیز در حوزه مطالعات آسیب شناسی اجتماعی قرار می‌گیرد. چرا که بررسی آسیبهای اجتماعی بدون در نظر گرفتن شرایط زمینه‌ای یک جامعه میسر نخواهد بود.
هر جامعه‌ای متناسب با شرایط خود، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبروست که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را بسوی ترقی و تعامل هموار سازد، بطوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حلهایی به سلامت جامعه کمک نماید. به عنوان مثال مسأله اعتیاد را در نظر بگیریم. این مساله هم به عنوان یک مشکل فردی و هم یک معضل اجتماعی مطرح است. روشن است در سطح اجتماعی منجر به از بین رفتن نیروها و انرژی بارآور جامعه می‌شود. شناسایی علل اساسی و کنترل آنها می‌تواند بسیاری از نیروهای از دست رفته جامعه را تجدید نموده، در مسیر کار سالم جامعه هدایت کند. اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد، بی بندوباری و طلاق امروزه از مهم ترین آسیب های اجتماعی است که جامعه ما با آن روبه رو است نکته ای که استاندار مرکزی در ستاد مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان مرکزی از آن ها بعنوان آسیب های اجتماعی اولویت دار استان یاد کرد و گفت: این دسته معضلات در این استان حاد و نگران کننده نیست اما برخی از این آسیب ها در جامعه هرچند اندک هم، نباید وجود داشته باشد.
محمود زمانی قمی افزود: اعداد و ارقام استخراجی در پیمایش های انجام شده در موضوع آسیب های اجتماعی استان مرکزی مبین واقعیت های اجتماعی است و نباید دیدگاه مسئولان به برداشت هایی غیر از واقعیت منجر شود.
وی با بیان اینکه، با مشارکت و همکاری تمام دستگاه ها باید آسیب های اجتماعی کم و یا ضعیف شود اظهار کرد: بررسی و رشد سرمایه های اجتماعی باید در اولویت برنامه متولیان قرار گیرد و توسعه آن نیازمند حمایت جدی همه ارگان های مرتبط است.
اعتیاد اولین آسیب اجتماعی استان مرکزی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: از ۲۰ آسیب اجتماعی پنج آسیب در این استان جایگاه بالاتری قرار دارند که اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد، بی بندوباری و طلاق را شامل می شوند.
غلامرضا فتح آبادی افزود: سرمایه های اجتماعی به سه دسته شامل خرد، میانی و کلان تقسیم می شود که در سرمایه های اجتماعی میانی، رتبه استان مرکزی ۱۹ و در کلان ۳۰ است.
وی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی خرد با شاخص های وجودعدالت، وضعیت رفاه، نابرابری های اجتماعی، وحدت و همراهی و در سرمایه اجتماعی میانی با شاخص های پاسخگویی مسئولان، رفتار تبعیض آمیز، عمل به وعده مسئولان، باندبازی و پایبندی به قانون، و در سرمایه اجتماعی کلان با شاخص های مشارکت اجتماعی، انسجام فرهنگی و اجتماعی را شامل می شود.
فتح آبادی بیان کرد: آسیب های اجتماعی در موضوع مواد مخدر در بخش دستگیرشدگان از ۱۳هزار و ۱۲۱ نفر در سال ۹۳ به ۱۳ هزار و ۵۴۶ نفر در سال ۹۴ رسیده که بیشتر دستگیر شدگان مواد مخدر در شهرستانهای اراک و ساوه بوده اند.
وی گفت: مرگ به علت مصرف مواد مخدر در سال ۹۳ به تعداد ۲۷ مورد با ۳۵ درصد و تعداد زندانیان دو هزار و ۲۹۷ نفر که ۴۸ نفر از آنان را زنان شامل می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری افزود: بیشترین گروه جرمی مربوط به مواد مخدر و روانگردان ها است با ۵۲ درصد فراوانی و در بخش دستگیر شدگان با ۶۱ درصد کاهش از ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سال ۹۳ ۴ به چهار هزار و ۶۴۹ نفر در سال ۹۴ رسیده که دلایل آن قابل بررسی است.
فتح آبادی اظهار کرد: سال ۹۳ حدود ۱۳ هزار و ۹۴ ازدواج در این استان روی داده است و سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۱۲ ازدواج ثبت شده که با ۸،۲ درصد کاهش همراه بود و در این مدت طلاق نیز ۳،۳ درصد کاهش یافته است.
در حوزه آسیب های اجتماعی انسجام مدیریتی وجود ندارد
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز گفت: حل آسیب های اجتماعی به صورت حاکمیتی اشتباه است و باید فرماندهی در این حوزه را به مردم سپرد.
سیاوش آقاخانی افزود: به مردم آنقدر آمار و اعداد در رابطه با مواد مخدر ارایه شده که به بی تفاوتی اجتماعی بزرگی رسیده اند و همواره یک سوی مشکلات مردم هستند باید از این ظرفیت برای حل آسیب های اجتماعی استفاده کرد.
وی اظهار کرد: مشکل این است که در حوزه آسیب های اجتماعی هنوز انسجام مدیریتی وجود ندارد و برخی نهادها به صورت جزیره ای با آسیب های اجتماعی برخورد می کنند.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: در حوزه نظارت، قوی عمل نمی شود و آموزش های مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام شده است اما بازخورد آن و میزان کاهش آسیب در کانون خانواده هرگز مورد بررسی و کنکاش قرار نمی گیرد و اثر بخشی از دوره های آموزشی هرگز ارایه نمی شود.
عملکرد دولت نهم و دهم عامل بروز مشکلات اجتماعی امروز
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: سال گذشته در بررسی تماس ها با سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ این اداره کل ۴۳ درصد تماس ها با فراوانی مشکلات همسر و مشکلات خانواده همسر بوده است.
بهروز رفیعی افزود: هشت درصد خیانت همسر، پنج درصد اعتیاد همسر، ۱۲ درصد تربیت کودک و نگرانی از آینده فرزند را شامل شده و در موضوع طلاق نیز ۱۲ درصد تماس ها اعتیاد، ۹ درصد تماس ها اختلالات همسر و ۱۰ درصد خیانت را در برگرفته است.
وی با بیان اینکه عملکرد دولت نهم ودهم باعث بروز مشکلات اجتماعی امروز شده است، گفت: طلاق موضوعی چند علیتی است و مداخلات هم باید توسط چند دستگاه انجام شود واز عهده یکی دو ارگان ساخته نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.