خانه » جدیدترین » در حاشیه برگزاری نمایشگاه هنری/یک فنجان طراحی ؛ مهمانِ دو هنرمند

در حاشیه برگزاری نمایشگاه هنری/یک فنجان طراحی ؛ مهمانِ دو هنرمند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۳

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

نمایشگاه یک فنجان طراحی از پانزدهم تا نوزدهم دی ماه به ارائه آثار طراحی ستاره بیات و افسانه باقری فر دو هنرمند جوان رشته نقاشی پرداخت. این دو هنرمند بعد از برگزاری چند نمایشگاه گروهی در موضوعاتی چون هنرهای مفهومی، چاپ و نقاشی اولین نمایشگاه دو نفره خود در حیطه طراحی را برگزار کرده اند.
ستاره بیات در خصوص انگیزه و ایده برگزاری این نمایشگاه طراحی گفت: من و دوستم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه همچنان به کار طراحی و نقاشی ادامه داده ایم و این نمایشگاه شاید بیشتر ارزیابی خودمان و مشاهده عملکرد و پیشرفتمان در پروسه بعد از دانشگاه بود.
وی ادامه داد: برخی از آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه مربوط به دوران دانشگاه و تعدادی مربوط به بعد از فارغ التحصیلی است و این معیاری برای سنجش ما در یک سال گذشته بود.
بیات که در این نمایشگاه ۴۷ اثر طراحی را به نمایش گذاشته است، ادامه داد: رشته تحصیلی و فعالیت اصلی من نقاشی است؛ ولی این نمایشگاه، نمایشگاه آثار طراحی است.
وی با بیان اینکه بین نقاشی و طراحی تفاوت بسیار است، افزود: برخی فکر می کنند طراحی و نقاشی یکی است در حالیکه طراحی یک پایه و بنیان در هنرهای تجسمی است و نه تنها دانستنش پیش نیاز، نقاشی، حجم و بلکه شناخت آن در هنرهای دیگری چون تئاتر و موسیقی نیز ضروری است.
این هنرمند جوان در خصوص طرح های ارائه داده در این نمایشگاه گفت: در بیشتر آثار طراحی که در این نمایشگاه دیده می شود، سوژه خودم بوده ام و سعی کردم آن روح زنانگی در آثارم حفظ شود، زیرا برای من هنر در واقع نشان دادن زیبایی و لطافت است و این بی شک در وجود زن و زنانگی خلاصه می شود مسئله ای که من توجه ویژه ای به آن دارم.
بیات که فارغ التحصیل رشته نقاشی است، در خصوص علاقمندی اش به رشته نقاشی گفت: من از زمانی که خود را شناخته ام به نقاشی علاقه داشتم و به طور مشخص در نوجوانی تصمیم داشتم که دیگر درس نخوانم و فقط نقاشی بکشم.
وی افزود: خوش شانسی من این بود که پدرم مرا در این مسیر درک کرد و من را به ادامه تحصیل در رشته هنر و نقاشی تشویق کرد.
بیات افزود: نقاشی برای من همه زندگی است و من فکر می کنم نقاشی برای من زبانی متفاوت است، که با آن دنیای اطراف و زندگی ام را به کمک رنگ ها و طرح های آن ترجمه می کنم.
بیات در خصوص استقبال از نمایشگاه گفت: نگاه به نقاشی در جامعه نسبت به گذشته متفاوت شده است شاید قبلا مردم عادی هیچ توجهی به نقاشی و یک هنرمند نقاش نداشتند؛ ولی هم اکنون در میان مخاطبان نمایشگاه ما افراد معمولی بسیاری بودند و تنها بازدیدکنندگان هنرمندان و مخاطبان خاص نبودند.
افسانه باقری فر دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه در خصوص آثار ارائه داده گفت: من در این نمایشگاه نزدیک به ۲۵ اثر دارم.
وی نیز که فارغ التحصیل رشته نقاشی است، افزود: در تعریف عام همه فکر می کنند طراحی با نقاشی یکی است ولی مسئله این است که این دو متفاوت هستند.
باقری فر ادامه داد: من در آثار خود سعی کردم از مدل زنده استفاده کنم و بیشتر سوژه ها خودم هستم یعنی با دیدن تصویر خود در آینه این کار را کرده ام و یا از حضور یکی از دوستانم بعنوان مدل استفاده می کنم.
وی با اشاره به برخی از سوالات در خصوص آثارش اظها رکرد: من در این آثار سعی کرده ام طرح را کامل نکنم یعنی تاکید روی یک قسمت بوده و بقیه کار را رها کردم و این نگاه خودم است.
این هنرمند جوان با اشاره به اهمیت خلاقیت در ارائه اثر هنری ادامه داد: من تمام تلاش خود را کردم تا زاویه دیدی را انتخاب کنم که آن طرح یا مدل را از نگاه همیشه و معمولی که به آن شده است دور کنم به نوعی یک آشنایی زدایی از زاویه دید و خلاقیتی را دنبال می کرده ام.
باقری فر گفت: من نخواستم که در این کارها معنا یا مفهوم خاصی را دنبال کنم البته این به آن معنا نیست که طراحی این قابلیت را نداشته باشد در واقع من خود را در سطحی نمی بینم که با طراحی به دنبال مفهومی باشم، یعنی احساس می کنم هنوز در نگاه و جهان بینی ام به هنر آنقدر عمیق نشده ام که به این مرحله برسم هر چند که در نقاشی این دیدگاه را ندارم و نقاشی برایم می تواند با ارائه یک پیام همراه باشد.
وی ادامه داد: من در واقع خواسته ام در این طراحی ها مبانی هنرهای تجسمی را در استفاده از خط، سطح و بافت دنبال کنم.
این هنرمند و فارغ التحصیل رشته نقاشی در خصوص علاقمندی اش به نقاشی گفت: من تا قبل از دانشگاه به طورتجربی نقاشی را دنبال می کردم ولی بعد تصمیم گرفتم جدی این رشته را دنبال کنم.
وی افزود: در ابتدا زمانی که هنوز نقاشی را نمی شناختم و تعریف درستی از آن نداشتم تنها هدفم این بود که دیگران و دنیای اطراف را شبیه خودش بکشم و این نگاه دقیقا زاویه دید سطحی و عدم آگاهی من را می رساند.
باقری فر اضافه کرد: بعد از ورود به دانشگاه کم کم با نقاشی، سبک ها و .. آشنا شدم و لذت بردم، با فلسفه هنر آشنا شدم و کم کم علاقه ام بیشتر و نگاه عمیق تر شد.
وی با بیان اینکه هر هنرمندی نگاه خود را بر اثر تحمیل می کند، افزود: هیچ هنری حتی آکادمیک صدرصد نمی تواند ارجینال باشد و در نهایت زاویه دید هنرمند خالقش بر آن خیلی تاثیر خواهد گذاشت.
نمایش یک فنجان طراحی فرصت کوتاهی است تا نگاه دو دختر جوان به مسائل اطرافشان در قالب طراحی بروز داده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.