خانه » پیشنهاد سردبیر » در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت به مجلس چه گذشت/دفاع جانانه مقدسی از سلطانی فر

در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت به مجلس چه گذشت/دفاع جانانه مقدسی از سلطانی فر

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ شماره ۴۵۴

وقایع استان
علی امیدی

روز گذشته رییس جمهور در توییتی خطاب به مردم خبر از استقامت دولت در برابر کارشکنی ها وتخریب های منتقدان بداخلاقی داد که این روزها به بهانه ترمیم سه وزارتخانه از هیچ کاری برای تخریب دولت کوتاهی نمی کنند، رییس جمهور در این توییت به مردم می گوید: دولت بر راه و هدفی که انتخاب کرده و بر پیمانی که با مردم بسته تا روز آخر خواهد ایستاد و در این مسیر از فشار و تخریب، هراسی ندارد.
از سویی دیگر در مجلس شورای اسلامی رییس جمهور دفاع جانانه ای از سه وزیر پیشنهادی خود ارائه داد. به گزارش وقایع به نقل از عصر ایران روحانی در برابر نمایندگان حضور یافت و گفت: امروز سه وزیری که معرفی شده‌اند و نمایندگان محترم رای اعتماد ان شاا… خواهند داد، وزیر امور اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند. برخی از آنها نقششان بسیار بنیادین است. اتفاقا در جلسه دیشب مقام معظم رهبری، در مورد راه حل اجتماعی بحث می‌شد که معظم‌له از دستگاه‌هایی نام می‌بردند که همین سه دستگاه بودند. آموزش پرورش، ورزش و ارشاد. اینها وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ایجاد عدالت در جامعه را به دوش بکشند. آموزش و پرورش بزرگترین دستگاهی است که در سراسر کشور همه نوجوان‌ها را در سراسر کشور، پای یک کلاس می‌نشاند و معلمان عزیر با دلسوزی واحد در برابر دانش‌آموزان به تعلیم و تربیت مشغول می‌شوند.
رییس جمهور با بیان اینکه آمار افسردگی جوانان ما نگران‌کننده است، یادآور شد: نسل جوان باید امیدوار شود؛ چرا این همه معتاد داریم؟ برخی نهادها غیرمسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند ما را چه شده که وقتی همه دچار بحران نفتی شدند. حتی عربستان و تنها ایران است که در شرایط سخت کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش داشته هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و نه تنها از ذخیره استفاده نکرده و بلکه ۳۰میلیلارد دلار ریخته است.
او خاطرنشان کرد: یه عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند در حالیکه همه دنیا به این اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود. اگر زبان خود را واحد کنیم، ببینید جاذبه بیشتر می‌شود، یا خیر؛ اگر طوری حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم به سمت مواد مخدر و الکل و فساد میرود؟ باید امید و نشاط بدهیم. ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه نشاط و امید بدهد برای همین هم به سلطانی‌فر گفتم ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است، از این دو مهم تر مساله جوانان است.
روحانی افزود: متاسفانه این دو را مخلوط کرده‌ایم، در حالی که همه آنها مهم است. بعدا هم باید با شما مشورت کنیم. شاید راه حل بهتری بیابیم که جوانان ما به آینده امیدوار و برای پیشرفت کشور مصصم باشند و با نشاط در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش، نشاط روحی پیدا کنند در زمینه فرهنگی هم نشاط اجتماعی پیدا کنند و در اجتماعات مختلف و احزاب نشاط سیاسی داشته باشند نباید وقت خالی برای جوانانمان بگذاریم. اگر هم جوانی به فضای اجتماعی می‌رود تقصیر ماست که محتوا را قوی نمی‌کنیم.
وی افزود: فضای مجازی، واقعیت جهان و کشور است این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. این فضا ابزار است، محتوا مهم است و همه باید این محتوا را قوی کرده و جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم، چرا جاذبه ایجاد نمی‌کنیم و وقتی یک نفر علیه ما جاذبه ایجاد می‌کند، با ابزار مخالفت می‌کنیم. این پیچ و مهره که تقصیر ندارد. مقصر ما هستیم باید محتوا را طوری غنی کنیم که کاربران به آن سمت بروند و مراجعه کنند باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم. این بار بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه‌ها و روزنامه را مدیریت می‌کند باید از این ابزار بزرگ برای هدایت نسل خود استفاده کنیم.
روحانی افزود: برخی به بدهی معوق اختلاس می‌گویند و دقتی به لغات نمی‌کنند. آنها فساد را بزرگ می‌کنند نه آنکه با آن مبارزه می‌کنند. برخی فساد را عادی‌سازی می‌کنند. باید حواسمان جمع باشد. کار بد را نباید شیوع داد. چرا قران می‌گوید اگر کسی گناه کرده، آن را نگوید؟ نباید به دوستش بگوید گناه کرده چرا که دو گناه می‌شود. اگر پخش بشود، می‌شود میلیون گناه.
رییس جمهور ادامه داد: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید از نیروی جدید با توانمندی خوب استفاده کنیم. در آموزش و پرورش کار بزرگی کردیم. علیرغم اینکه وضعیت مالی هزینه جاری آموزش و پرورش در سال ۹۲، ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر شده است. علاوه بر این، یکشنبه در دولت تصمیم گرفتیم با اوراق چهار هزار میلیارد در اختیار این وزارتخانه بگذاریم.
روحانی با بیان اینکه کار فرهنگی را نمی‌توان با پول ارزش‌گذاری کرد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کشور است فاصله آموزش عالی با آموش و پرورش است. همه جا این دو وزارتخانه، یک وزارتخانه هستند، الان باید این دو به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم پذیرای فارغ‌التحصیلان وزارتخانه‌های اول است.
او در رابطه با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فردی را برای این وزارتخانه معرفی شده است که با او آشنا هستیم. در مجلس شورای اسلامی خانواده آقای دانش آشتیانی حضور داشته است. او دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا است.
روحانی اضافه کرد: تجربه او در آموزش عالی و آموزش و پرورش بوده است. سال‌ها در این وزارتخانه‌ها مشاور و معاون و مسئول بوده و به زوایای آن آشناست. ایشان به بنده گفتند در احزاب و جریان‌های سیاسی نیستم. سال‌ها است که در این کار ترک کردم و در کار تخصصی خودم متمرکز هستم. ما نیز همین نیرو را می‌خواهیم که از همه جناح‌ها استفاده کند. تلاش او برای ارتقای نسل جوان باشد به شیوه‌های آموزشی بسیاری کشورها آشناست و تخصص دارد. تردیدی ندارم آموزش و پرورش با مدیریت دانش آشتیانی شاهد تحول مثبت برای معلمان و بخش آموزش و نسل جوان خواهد بود.
روحانی با اشاره به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است و حداقل ۱۳ یا ۱۴ سال در شورای عالی امنیت ملی، مرکز تحقیقات و در دولت همکار بودیم. ایشان در کتابخانه همکار دولت بودند. در مرکز تحقیقات و کتابخانه کارشان مورد رضایت بود و پرتلاش با روحیه بودند. صاحب‌نظر و برنامه‌ریز هستنتد و با توجه به سوابق ایشان، مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده و دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌شناسد به تنوع فرهنگی تسلط دارد و می‌داند که دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن‌های علمی و هنرمندان و نویسندگان کار کند.
رییس جمهور افزود: در حوزه ورزش با آقای سلطانی‌فر هم آشنا هستیم. ایشان هم فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته هم فعالیت ورزش داشته و امور ورزشی را دنبال می‌‌کنند. خود علاقه کار را سهل می‌کند. شاهد پیشرفت خوبی در جذب گردشگران بودیم و در اعتلای رونق صنایع دستی فعالیت خوبی داشتند و در مسئله ورزش مطمئنم بار مسئولیت را به مقصد می‌رساند، ضمن اینکه از دکتر گودرزی تشکر می‌کنم و سپاسگزارم اما در عین حال آقای سلطانی‌فر با روحیه جدید و همفکری شما و حمایت شما شاهد پیشرفت در ورزش باشم که بسیار حائز اهمیت است.
پس از صحبت های یک ساعته روحانی، موافقان و مخالفان وارد گود شدند و در دفاع یا نقد وزرای پیشنهادی صحبت کردند. یکی از نمایندگان نزدیک به جریان پایداری برای تسویه حساب سیاسی با روحانی و به جهت تخریب دانش آشتیانی در صحن علنی ادعاهایی عجیب و به گفته بسیاری خلاف واقعی را مطرح کرد. نقوی حسینی در مخالفت با گزینه پیسنهادی روحانی برای پست وزارت آموزش و پرورش مدعی شد: دانش آشتیانی عضو فراکسیون حزب منحله مشارکت در مجلس ششم بوده است! این ادعا در حالی بیان شد که هیچگاه این گزینه پیشنهادی به عنوان نماینده مشغول به کار نبوده است. بلافاصله بعد از ادعاهای نقوی حسینی، جعفرزاده ایمن آبادی دست وی را رو کرد و گفت: دانش آشتیانی اصلا نماینده نبود و هیچوقت بازداشت نشده است. البته این اولین باری نیست که مدعیان اخلاق مداری و دلواپسان بدون مطالعه و توجه، ادعاهایی را مطرح می کنند که خلاف واقع است.
نماینده مردم رشت ضمن حمایت از گزینه پیسنهادی روحانی برای پست وزرات آموزش و پرورش گفت: کسی که استارت فتنه را زد ۸ سال هر بلایی خواست سر مملکت آورد و الان در خیابان‌ها برای خودش راه می‌رود.
جعفرزاده تصریح کرد: خواهش کردم از دانش آشتیانی دفاع کنم. امروز اول صفر است و از دفاع از مظلوم دفاع کردیم. داستان فتنه کی می‌خواهد در این کشور تمام شود. کاسب فتنه اگر بود اینجا به عنوان وزیر معرفی نشده بود. دانش آشتیانی اصلا نماینده نبود و هیچوقت بازداشت نشده است. کسی که استارت فتنه را زد ۸ سال هر بلایی خواست سر مملکت آورد و الان در خیابان‌ها برای خودش راه می‌رود.
وی ادامه داد :نجفی مگر از وزارت علوم نیامده بود. فرهنگیان مشکل دارند. فرهنگیان نمی خواهند کسی با آنها گریه کند آنها فردی را می خواهند که مشکلات آنها را حل کند. به دانش آشتیانی ظلم شده است. عقلای این کشور در مجلس جمع شده اند با تهمت و افترا به هیچکس رای نمی دهند و همه نگران آخرت خود هستند. چه کسی از ما بیشتر نگران انقلاب است؟ این مجلس ولایتمدار است. با تهمت و افترا و برچسب‌های دروغین آخرت خود را نمی فروشد. دولتی که در درآمد با کسری بودجه روبرو است. این نماینده مجلس افزود: اولین امتحان مجلس دهم است. رای بدهیم و کمک کنیم. مجلسی که هم حامی دولت و ملت است. احساس کردم قدری از آموزهای دینی فاصله گرفتیم. دولت و ملت دچار مشکل است.
از حاشیه های جلسه رای اعتماد انتشار خبر پخش شبنامه علیه سلطانی فر یکی از وزرای پیشنهادی بود. مهرداد لاهوتی پس از پایان صحبت‌های مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تذکری نسبت به توزیع «نامه‌هایی بدون دریافت مجوز» از هیات‌رییسه و علیه یکی از وزرای پیشنهادی انتقاد کرد. به گفته یکی از نمایندگان حاضر در صحن شب‌نامه‌هایی که علیه دولت توزیع شدند، مربوط به فعالیت مدیریتی مسعود سلطانی‌فر در حدود دو دهه پیش بوده است.
یکی دیگر از حواشی، صحبت های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که باعث خوشحالی بانوان حاضر در مجلس شد. دانش آشتیانی در مورد مدیریت زنان در وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیریت زنان در این وزارت کمرنگ بوده و من این را نه از حیث جنسیت بلکه از حیث توانمندی میگویم.
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان هم در دفاه از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سخنرانی کرد. مقدسی با اشاره به سابقه ورزشی سلطانی فر گفت: وی علاوه بر سابقه مدیریت ورزشی، انگیزه لازم را داراست. نماینده مردم اراک در مجلس افزود: سلطانی فر از خانواده ای با اصالت برخوردار است که برای وزارت در جمهوری اسلامی یک اصل می باشد.
مقدسی با بیان اینکه سلطانی فر ۲۳ سال قبل خانه جوان را تاسیس کرد و در دوره ای که استفاده از مشاوران جوان مد نشده بود از جوانان به عنوان مشاور استفاده می کرد. وی به حضور بانوان در مدیریت های بالای ورزشی معتقد است و خواهان توجه بیشتر به ورزش بانوان است.
سیدمهدی مقدسی در پایان تاکید کرد: اگر سلطانی فر در دوره پیشیم مجلس رای اعتماد گرفته بود و به وزارت ورزش و جوانان رفته بود الان شاهد این حال و روز برای ورزش کشور نبودیم که برایش تاسف بخوریم.
سرانجام عصر روز گذشته با اعلام علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر شروع رأی گیری برای گزینه های پیشنهادی دولت در ۳ وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان نمایندگان برای رأی دادن بر روی صندلی های خود جلوس کردند.
در پایان شمارش آراء هر ۳ وزیر پیشنهادی رأی موافق کسب کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.