خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی مصوبات سفر هیات دولت به استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:/پنجگانه دولت برای میراث

بررسی مصوبات سفر هیات دولت به استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:/پنجگانه دولت برای میراث

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ شماره ۴۵۴

وقایع استان
سمیه انصاری فر

سفر هیات دولت به استان مرکزی ثمرات مثبتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت و این حوزه در این سفر توانست پنج مصوبه داشته باشد که قطعا در صورت ابلاغ و تخصیص می توان شاهد روند تسریع در مواردی که گاه به دلیل کمبود سال ها دچار وقفه در اجرا بوده اند، باشیم. مواردی که در توسعه این حوزه در استان موثر است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اذعان به مصوبات خوب سفر هیات دولت به استان در بخش میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما توانستیم در این حوزه پنج مصوبه با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان داشته باشیم که در صورت ابلاغ و عملیاتی شدند شاهد نتایج مثبتی در توسعه این بخش استان خواهیم بود.
سید محمد حسینی اضافه کرد: بازار تاریخی اراک، موزه بزرگ اراک، خانه امیرکبیر، مقبره پروفسور حسابی و اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی پنج موضوعی بود که در این سفر مصوبه داشت.
همانطور که می دانیم یکی از بحث های مهم در حوزه میراث فرهنگی در سال های اخیر ثبت جهانی بازار اراک بوده، در تیرماه سال ۹۳ طی یک طرح سه ساله برای مرمت و بازسازی مراحل آماده شدن برای ثبت جهانی بازار اراک عنوان شد؛ این طرح سه ساله با اعتباری بالغ بر ۲۲میلیاردتومان پیش بینی شده بود؛ ولی متاسفانه به دلیل تامین نشدن اعتبار و عدم پایبندی به تعهد از سوی برخی از ارگان ها این روند به کندی پیش رفت. به نظر می رسد اعتباری که از سوی هیات دولت برای این امر به بازار تعلق گرفته است می تواند این حرکت را تسریع بخشد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به این موضوع به وقایع استان گفت: در این سفر مقرر شد تا در سال جاری ده میلیارد تومان برای بهسازی و مرمت بازار اختصاص داده شود.
حسینی اضافه کرد: با ابلاغ این مبلغ ۵۰ درصد از اهداف ما در رابطه با آماده سازی بازار اراک برای ثبت جهانی محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم که ۵۰ درصد باقی نیز در سال آینده محقق شود زیرا قول مساعد آن نیز گرفته شده است. حسینی تاکید کرد: البته این موضوع هنوز کتبی و ابلاغ نشده است و ما امیدوار به ابلاغ و تخصیص هستیم.
به گزارش وقایع استان یکی دیگر از مصوبات این سفر در زمینه موزه بزرگ استان مرکزی است، این موزه نیز یکی دیگر از طرح های حوزه میراث فرهنگی است که به دلیل کمبود اعتبار بعد از هفت سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.
موزه بزرگ اراک مجموعه کاملا فرهنگی متشکل از موزه مردم شناسی، موزه میراث فرهنگی و موزه آثار تاریخی و موزه صنایع دستی خواهد بود. این موزه با زیربنای پنج هزار متر مربع در مرکز شهر اراک و در سه طبقه ساخته می‌شود که یک طبقه به انبار و گنجینه‌های موزه اختصاص دارد و در ۲ طبقه دیگر تالارهای نمایش موزه راه‌اندازی خواهد شد. در زمان آغاز این طرح زمانی چهار ساله و اعتباری ۱۴ میلیاردی برای آن در نظر گرفته شده بود، که این موزه نیز با تامین نشدن این اعتبار و بالا رفتن هزینه ها مراحل ساخت و راه اندازی اش به تعویق افتاد
مدیر کل میراث فرهنگی یکی از مصوبات دولت در سفر به استان مرکزی را مربوط به این موزه خواند و گفت: ساخت این موزه از سال ۸۸ آغاز شد و در این سفر برای تکمیل و تجهیز آن ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که پنج میلیارد آن برای امسال و ده میلیارد آن برای سال آینده مصوب شده است.
به گفته حسینی تخصیص اعتبار به مرمت خانه امیرکبیر و توسعه مقبره پروفسور حسابی دو مصوبه دیگر هیات دولت در این سفر بوده است.
و اما خانه امیرکبیر در هزاوه، سال ۸۹ به ثبت ملی رسید و از همان سال بنا بود که مرمت این خانه آغاز شود تا با تغییر کاربری به یک مکان فرهنگی تبدیل شود که این موضوع نیز آنقدر به تاخیر افتاد که خانه تقریبا به مرز نابودی و تخریب رسید تا اینکه امسال کار مرمت آن دوباره از سر گرفته شد. این خانه در دو طبقه دارای ۶۲۵ متر مربع وسعت و ۸۱۵ متر مربع زیربنا است که از ویژگی های خاص معماری آن سقف های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای کلفت خشتی و گلی است
حسینی در این خصوص نیز افزود: هم اکنون کار مرمت خانه آغاز شده است ولی برای تعمیر خانه و تجهیز آن به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم با توجه به مصوبات این سفر نیمی از آن امسال ابلاغ و تخصیص پیدا کند.
وی ادامه داد: در صورت تخصیص نیم دیگر این مبلغ در سال آینده کار تجهیز این خانه به اتمام رسیده و بعنوان بنیاد امیرکبیر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
همانطور که گفته شد توسعه مقبره پروفسور حسابی یکی دیگر از مصوبات دولت برای حوزه میراث فرهنگی استان بود، چند سالی از طرح بحث توسعه اطراف مقبره پروفسور حسابی می گذرد ولی امسال عزم برای انجام این امر جدی تر شد تا تبدیل به یک مکان فرهنگی در خور شان و مقام حسابی باشد.
به همین منظور حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع فضای اطراف مقبره که شامل منازل مسکونی، پمپ بنزین و اداره مخابرات در این فاز آزاد سازی می شوند تا مقبره در خیابان اصلی چشم انداز بهتری پیدا کند.
حسینی در این خصوص نیز گفت: طرح توسعه مقبره پروفسور حسابی با تملک زمین های اطراف مقبره آغاز شده است و طرح تکمیلی این مقبره در حال آماده سازی است.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که پنج میلیارد آن دراین سفر مصوب شده است.
به گزارش وقایع استان هم اکنون در استان مرکزی بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که نیاز به مرمت اضطراری دارد به طوریکه مرمت کامل بناهای تاریخی نقاط مختلف این استان نیازمند بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبار است، به دلیل کمبود اعتبار این مرمت ها با توجه به قدمت، تاریخ و ویژگی های معماری اولویت بندی شده اند، ولی با توجه به اهمیت این بناها در سفر اخیر یک مصوبه برای مرمت آنها نیز در نظر گرفته شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان در این مورد توضیح داد: در واقع این مصوبه مربوط به مرمت این بناهاست یعنی مبلغی درخواست شده تا به طور کلی در مرمت بناهای تاریخی استان هزینه شود.
حسینی با بیان اینکه نگاه دولت تدبیر و امید به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مثبت و موثر است، گفت: این نگاه کارشناسی و اساسی است و توجه به این بخش در اولویت های دولت نیز مشهود است.
وی ادامه داد: اعتبارات این بخش در دولت فعلی نسبت به دولت های گذشته و توجه به گردشگری و زیرساخت های آن بیشتر دیده می شود. حسینی با بیان اینکه گردشگری هم اکنون یکی از محورهای توسعه است، اظهار کرد: استان مرکزی با توجه به شرایط و ویژگی های خاصی چون بناهای تاریخی، چشم اندازهای زیبا و منابع طبیعت گردی منحصر بفرد چون آب معدنی و غارهای شاخص و کویر، پتانسیل و زیرساخت خوبی برای استفاده از گردشگری بعنوان یکی از عوامل توسعه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.