خانه » پیشنهاد سردبیر » در این ضعف بمیریم؟ /اعتراف مدیر کل بحران استان به بالا بودن سطح آسیب پذیری و کمبود تجهیزات مقابله با بحران در استان

در این ضعف بمیریم؟ /اعتراف مدیر کل بحران استان به بالا بودن سطح آسیب پذیری و کمبود تجهیزات مقابله با بحران در استان

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۷۹۶

وقایع استان: مدیریت بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است، که به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌گردد، که مدیریت یک سازمان، در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. بطور کلی مدیریت بحران بمعنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور، به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرایط قبل از بحران است. این روزها با شنیدن اخبار مختلف مبنی بر اتفاقات ناگواری که برای ایرانیان در یک سال گذشته افتاده است، نگرانی های بسیاری در میان اذهان عمومی وجود دارد. از آتش سوزی و سیل و زلزله گرفته تا سقوط هواپیما و غرق کشتی، همه و همه نشان از ضعف سکان داران کشور در کنترل و مدیریت شرایط بحرانی است. این اتفاق از یک سو به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات می افتد و دلیل دیگرش نبود مدیر کاربلد و شـایسته است. وقتی بیشتر شرایط و ارزش های انتخاب مدیران در کشور از شـایستگی به سمت سابقه های دیگری می رود، نتیجه اش می شود کشوری با مدیریت اینچنینی که در هر زمینه اش ایرادات اساسی و پایه ای خودنمایی می کند. مردم هم در این میان یا باید با بی برنامگی و کارنابلدی مدیران اقتصادی بسازند، یا در بحران ها در کنار مدیران و مسئولین بی سواد مرگ عزیزانشان را به نظاره بنشینند. به عنوان مثال وقتی آتش نشانی تهران در ضعف مطلق امکانات نمی تواند آتش پلاسکو را مهار کند و شهردار تهران دم از مدیریت جهـادی می زند، این سوال مطرح می شود که آقایان مدیر این روزها سواد جای جهاد را گرفته است و با مدیریت جهادی در قرن بیست و یکم نمی توان زندگی مناسب و ایده آلی را برای مردم یک کشور ساخت.
وقتی استان مرکزی در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران شیراز اعلام آمادگی کرد، اینگونه القا شد که نیروهای متخصص و توانمند استان مرکزی در سریع ترین زمان ممکن در منطقه هلی بورن می شوند. ناگهان مدیران یادشان افتاد که اصلا مگر ما هلیکوپتر داریم؟ یا نیروهای متخصص و آماده ای که در شرایط مختلف جوی بتوانند در رشته کوه های دنا به دنبال حادثه دیدگان بگردند. نهایت مدیریت بحران در کشور استفاده از نیروی انسانی است. نمونه اش در زلزله کرمانشاه که تجمع نیروی انسانی اعزام شده بدون تجهیزات نه تنها کمکی به روند امداد رسانی نکرد، بلکه آن را مختل کرده بود.
به گزارش وقایع استان به نقل از فارس سعید فرخی مدیرکل بحران استانداری مرکزی گفته است نباید مدیریت بحران را به چشم یک شخص خاص نگاه کرد، بلکه مدیریت بحران به‌ مثابه یک چرخه بوده که از پیش‌بینی آغاز و به مقابله ختم می‌شود. وی بیان کرد: اگر بتوان در مرحله پیش‌بینی و پیشگیری اقدامات مناسبی انجام داد قطعاً شاهد کاهش وقوع حوادث و یا کاهش میزان تلفات ناشی از حادثه خواهیم بود. مدیرکل بحران استانداری مرکزی تصریح کرد: گاهی اوقات پیش‌بینی و پیشگیری از حادثه به‌خوبی انجام‌نشده و بعد از ورود به فاز مقابله نسبت به برنامه‌ریزی اقدام می‌شود.
فرخی با بیان اینکه عملکرد چرخه مدیریت بحران باید از ابتدا تا انتها مناسب باشد، افزود: سوانح به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی تقسیم‌بندی می‌شوند و سوانح غیرطبیعی با رشد تکنولوژی عجین شده و امکان وقوع حادثه وجود دارد. وی با اشاره به سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، اظهار داشت: دلایل سقوط هواپیمای یاسوج اعم از نقص فنی، اشتباه انسانی و… باید بررسی شود.
مدیرکل بحران استانداری مرکزی تأکید کرد: در مدیریت بحران نمی‌توان گفت در مقابل چه نوع حادثه‌ای از آمادگی کامل برخوردار هستیم. فرخی گفت: به دلیل وجود ۷۰ درصد بافت فرسوده روستایی و ایمن نبودن درصد قابل ‌توجهی از منازل و واحدهای تجاری شهری استان در مقابل زلزله آماده نیستیم.
وی با اشاره به برخورداری از نیروی انسانی مناسب، بیان کرد: اگر در شهرها و استان‌های دیگر حادثه‌ای رخ بدهد قطعاً می‌توانیم نیروی انسانی مناسبی را به محل حادثه اعزام کنیم. مدیرکل بحران استانداری مرکزی تأکید کرد: سطح آسیب‌پذیری استان بالا است و قطعاً تجهیزات پاسخ گوی نیاز نخواهند بود.
اعترافات مدیرکل بحران استانداری مبنی بر بالا بودن سطح آسیب پذیری استان و نبود تجهیزات، چندان نگران کننده نیست. به نظر می رسد مردم ایران و به خصوص استان مرکزی امیدشان از پروسه نجات در زمان رویداد بحران بریده است و تنها امیدواری شان این است که اتفاقی نیفتد. باید دید تا چه زمان کمبود منابع باعث ناتوانی کشور در مدیریت بحران می شود. در حالی هزینه های میلیاردی برای موسسه ها و نهاد های گوناگون در کشور خرج می شود، که بسیاری از استان های کشور از جمله مرکزی از داشتن یک هلیکوپتر امداد محرومند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.