خانه » پیشنهاد سردبیر » جغرافیای غریب/نگاه وقایع استان به هنرمندان سینما و تلویزیونی که زاده شهر اراک هستند

جغرافیای غریب/نگاه وقایع استان به هنرمندان سینما و تلویزیونی که زاده شهر اراک هستند

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶  شماره ۷۹۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

هنرمندان بعنوان بخشی از مفاخر یک شهر و منطقه جایگاه هویتی برای آن شهر دارند. در این میان همیشه هنرمندان حوزه سینما و تلویزیون به دلیل همه گیر بودن هنرشان بیشتر مورد توجه هستند و شناخته شده تر از هنرمندان عرصه های دیگر هستند. شهر اراک نیز در حوزه تلویزیون و سینما هنرمندان مطرحی داشته و دارد که شاید خیلی از ما ندانیم که اراکی هستند؛ اما چرا ما آن ها را نمی شناسیم و اساسا آیا شناخت آن ها ضرورتی دارد یا نه؟ یکی از دلایل عدم آشنایی با آن ها این است که اغلب آن ها از شهرمان مهاجرت کرده اند و در پایتخت حضور دارند و کمتر تمایلی برای حضور در شهر خود و انجام فعالیت های هنری دارند البته این طبیعی است زیرا برای کار حرفه ای هنری نیاز به امکانات است و این شرایط قطعا در شهرستان ها به اندازه کافی مهیا نیست. از طرفی به نظر می رسد مسئولین و متولیان فرهنگی و برنامه ریزان خیلی علاقه ای به حضور این هنرمندان در شهر ندارند زیرا هستند تعدادی از این هنرمندان که تمایل به حضور در شهر خودشان برای برگزاری کارگاه ها یا حتی حضور در نشست ها و مراسم ها داشته باشند. البته در مقابل تعدادی از این هنرمندان به طور کامل شهر خود را فراموش کرده اند و حتی تمایلی به این ندارند که خود را از اهالی این شهر بدانند. مسئله وابستگی به شهر و زادگاه شاید به خودی خود خیلی جای تامل و مناقشه نداشته باشد؛ اما شاید حضور هنرمندانی مطـرح شهر و معــرفی آن ها در شهــر رخوت زده و پر از یاسی چون اراک بتواند کمی انگیزه فعالیت های هنری و فرهنگی را بالاتر ببرد و از طرفی ایجاد شرایط حضور آن ها حتی باعث پرورش و یافتن هنرمندان و استعدادهای شهر نیز شود زیرا برای همه امکان رفتن از این شهر مهیا نیست.
در ادامه تعدادی از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون که در شهر اراک به دنیا آمده اند و حتی فعالیت های هنری خود را از این شهر آغاز کرده اند معرفی می کنیم و حتی اگر در زمینه ارتقای هنر این شهر فعالیتی داشته اند به آن خواهیم پرداخت.
یکی از قدیمی ترین بازیگران سینما و تئاتر ایران پوری بنایی است. نقش به یادماندنی او در فیلم های قیصر و کوچه مردها را خیلی ها به یاد دارند. او در اراک به دنیا آمده است و همچنان به این شهر رفت و آمد دارد. ماجرای عشق او و بهروز وثوق و دوستی شان با فائقه آتشین همچنان برای بسیاری جالب است. اکی بنایی خواهر پوری بنایی نیز در حوزه موسیقی فعالیت دارد و خارج از کشور مشغول به فعالیت است.
اما یک از کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح سینمای ایران که بیشتر فیلم هایش دغدغه های زنانه را مطرح می کند منیژه حکمت است. او زاده اراک است و فعالیت فیلمسازی را با همسر سابقش جمشید آهنگرانی که او نیز کارگردان است از شهر اراک آغاز کردند. «جاده قدیم» آخرین ساخته او بود که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت. حکمت قبل از این «زندان زنان»، «سه زن» و «لالایی» را ساخته بود.
واروژ کریم مسیحی نیز از کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوین گر اراکی سینمای ایران است او در ابتدا دستیار کارگردانان مطرحی چون بهرام بیضایی، امیر نادری، بهمن فرمان آرا بود. او بعد از ساختن اولین فیلم بلندش «پرده آخر» بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و فیلم «تردید» او هم اقتباسی آزاد از نمایشنامه «هملت» شکسپیر یکی از آثار ماندگار سینمای ایران است.
غلامرضا رمضانی یکی از فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان نیز اراکی است. او فیلم هایی چون «سبز کوچک»، «قفل‌ساز»، «هم‌بازی»را ساخته است. رمضانی از آن دست کارگردان هایی است که در مراسم های مختلف در شهر اراک حضور پیدا می کند و تعامل بیشتری با اهالی هنر این شهر دارد.
محسن شاه محمدی نیز یکی از نویسندگان و کارگردانان اراکی است که بیشتر او را با مجموعه های تلویزیونی اش می شناسیم. کلانتر، شلیک نهایی و آیینه عبرت از مجموعه های شناخته شده او در ژانر پلیسی و کارآگاهی است.
مسعود سلامی از مدیران فیلمبرداری و از تصویربرداران به نام سینمای ایران است. او متولد سال ۵۵ در اراک است و برای فیلمبرداری فیلم های مختلف جوایز بسیاری به دست آورد. تصویربرداری او برای فیلم « خفه گی» بسیار مورد توجه قرار گرفت. او چند سال گذشته تصمیم به تاسیس یک آموزشگاه سینمایی در اراک کرد؛ ولی متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم استقبال این آموزشگاه فعال نشد.
مهدی دلخواسته یکی از عکاسان سینمای ایران است او این اواخر عکاس مجموعه «شهرزاد» و همچنین فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی بوده است. دلخواسته از اینکه مسئولین و متولیان فرهنگی شرایط را برای حضور هنرمندان در شهر اراک و استفاده از پتانسیل آن ها فراهم نمی کنند انتقاد دارد و امیدوار است که در صورت کم شدن مشغله کاری بتواند در اراک نمایشگاهی از عکس های برگزیده خود برپا کند.
اما به غیر از کارگردانان، تصویربرداران و عکاسان هنرمندان دیگری نیز هستند که بیشتر جلوی دوربین بوده اند و شناخته تر شده هستند.
حسین رفیعی بازیگر و مجری برنامه های تلویزیونی است که نوجوانان دهه ۷۰ او را به خوبی به یاد دارند او فعالیت هنری‌ اش را با برنامه «۳۹» از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده است و در آثاری چون «سفر به چزابه»، «شیر و عسل» و آثار دیگر، نقش‌ آفرینی کرده است از سال ۱۳۷۷ وارد عرصه‌ اجرا شد که «نیم‌ رخ» شاخص‌ ترین کار او در این زمینه است. او در اغلب برنامه هایش بر اراکی بودن خود و ویژگی های شهرش تاکید دارد
محمد صالح علا مجری برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ساز و ترانه‌سرا نیز از هنـرمندان اراکی است. او مدت ها در دانشگاه های اراک در زمینه هنر تدریس می کرد. ولی چند سالی است که دیگر در این کسوت در شهرمان حضور ندارد او گاهی به دعوت دانشگاه برای برگزاری کارگاه هایی در زمینه بازیگری به اراک می آید.
گلچهره سجادیه بازیگر کم کار این روزهای سینمای ایران است. او را شاید خیلی ها در نقش رعنا در سریالی به همین نام به یاد آورد. او در دهه ۷۰ و ۸۰ از بازیگران مطرح و پرکار سینما بود. سجادیه متولد شهر اراک است. او نیز مانند خیلی از هنرمندان موفق سینما هرگز در شهرش به درستی معرفی نشد. «کلاغ» بهرام بیضایی و «موج طوفان» منوچهر احمدی، «ایستگاه» یدالله صمدی و «سفر عشق» ابوالحسن داودی، با فیلم «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی از جمله فیلم های او است. او هم اکنون در سریال « آنام» در تلویزیون ایفای نقش می کند.
سحر زکریا یکی دیگر از بازیگران تلویزیون و سینماست که در اراک به دنیا آمده. او را بیشتر با بازی در سریال های و مجموعه های ساخت مهران مدیری از جمله «پاورچین» می شناسیم. او نیز هم اکنون کم کار شده است ولی در دهه ۸۰ بسیار پرکار و موفق بود.
زهره حمیدی نیز یکی از بازیگران سینما و تلویزیون است که در اراک به دنیا آمده است. او در دوران نوجوانی بــا منیژه حکمت در زمینه تئاتر و بازیگری همکاری می کرده؛ ولی هرگز به طور جدی این وادی را دنبال نکرده بود بنابراین وقتی که متاهل بود با وجود دو پسر و دو دختر به طور اتفاقی برای یک پروژه سینمایی انتخاب شد و در این حوزه ماند.
بیتا بادران نیز از هنرمندان اراکی است. او در سینمای ایران خیلی کم کـار است؛ او بــازی را از کارگاه های بازیگری در شهر اراک آغاز کرد. او در اولین تجربه سینمایی خود جایزه نقش مکمل را برای بازی در فیلم « آژانس شیشه ای» بدست آورد. بعد از آن در فیلم «دلشکسته» مورد توجه قرار گرفت. آخرین حضور او در فیلم «دم سرد» بود که برایش جایزه بازیگری جشنواره سالنتو را بهمراه داشت.
پگاه آهنگرانی دختر منیژه حکمت و جمشید آهنگرانی نیز در عرصه بازیگری و مستند سازی فعال است. او زاده اراک است . پگاه آهنگرانی اولین بار در ۶سالگی در فیلم «گربه آوازخوان» در سال ۱۳۶۹ جلوی دوربین بازی کرد. اما در دومین بازی کارنامه هنری‌اش در ۱۵سالگی بود که درخشید، بازی در نقش تداعی در فیلم دختری با کفش‌های کتانی نظرات مثبتی را برای او در پی داشت و توانست جوایز متعددی را برای این بازی کسب کند. ساخت مستندهایی چون «ارباب جمشید»، «ده نمکی ها»، «محاکات غزاله علیزاده» در کارنامه کاری او قرار دارد و این اواخر در فیلم هایی چون «سارا و آیدا» حضور داشته است.
مهران مدیری شاید شناخته ترین هنرمندی باشد که اصالتا اراکی است. او با مجموعه هــای طنــز و برنامه های شبانه اش بسیار مورد توجه است. هرچند او نیز مانند خیلی از هنرمندان اراکی بازگشتی به اراک یا فعالیت هنری در شهر خود ندارد ولی در بیشتر سریال های او نامی از اراک می آید تا شاید ادای دینی به زادگاه خانوادگی اش باشد.
اما شاید پرحاشیه ترین هنرمند اهل اراک را باید بهاره رهنما دانست. او چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی در پاسخ به این سوال که متولد چه شهری است می گوید، من اصولا محل تولدم را دوست ندارم و دلم می خواست شیرازی باشم و می گوید: متاسفانه بنده اراکی هستم و در اراک بدنیا آمده ام اما علاقه ای به آنجا ندارم. همین حرف او حاشیه ها و نقدهایی را برای او بهمراه داشت.
بهرحال آنچه مسلم است نه در خود هنرمندان و نه در مسئولین خیلی تمایلی به معرفی و حضور در اراک دیده نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.