خانه » پیشنهاد سردبیر » دخل و خرج امیدبخش/بودجه ۴۶۳ میلیاردی سال ۹۷ شهرداری اراک تقدیم شورای شهر شد

دخل و خرج امیدبخش/بودجه ۴۶۳ میلیاردی سال ۹۷ شهرداری اراک تقدیم شورای شهر شد

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۹

***

وقایع استان

علی امیدی

***

بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری اراک به شورای شهر رسید و توسط شهردار اراک تقدیم هیات رئیسه شد. در جلسه اخیر صحن رسمی شورای شهر اراک رئیس شورا خواستار عملکرد مالی شفاف شهرداری در سال ۹۷ شد و بیان داشت: کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار همچون درآمد حاصل از فروش تراکم یکی از اصولی است که باید در تدوین بودجه مورد توجه قرار گیرد.
وی کاهش اجرای پروژه‌های غیر ضروری و تزئینی که به ارتقای کیفیت زندگی در شهر کمک نمی‌کند، شفافیت عملیات‌ها مالی شهرداری و انجام فعالیت‌ها در اتاق شیشه‌ای را دیگر اصول لازم جهت تدوین بودجه عنوان کرد.
فلک‌افلاکی اظهار کرد: شورای شهر همواره بر شیشه‌ای بودن شهرداری تاکید داشته است، اما به دلیل تکثر و متفرقه بودن حساب شهرداری منابع درآمد سازمان‌ها و هزینه‌ها مشخص نیست و باید کانال شفافی وجود داشته باشد که در غیر این صورت شورا عدم شفافیت را بر نمی‌تابد.
داوود تاجران شهردار کلانشهر اراک نیز در صحن رسمی شورا با تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به شورای شهر گفت: بودجه ٩٧ با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد کشور، بودجه سال آتی دولت، اقتصاد مقاومتی و براساس کار علمی تدوین شده است.
وی رقم بودجه ٩٧ شهرداری را ۴۶٣ میلیارد تومان در قالب ٢٠٠ میلیارد تومان بودجه جاری و ٢۶٣ میلیارد تومان بودجه عمرانی عنوان کرد و افزود: بودجه ٩۶ شهرداری اراک تا پایان سال ٣٠٠ میلیارد تومان محقق خواهد شد.
بر همین اساس بودجه ٩٧ عملیاتی و واقع‌بینانه تدوین شده است و البته برنامه‌های ویژه‌ای در شهرداری مدنظر است که امید است با تحقق آن و کسب درآمد، مازاد آن در متمم لحاظ شود.
شهردار اراک در پاسخ به نطق پیش از دستور دو تن از اعضای شورا درباره وضعیت مشاورش اظهار کرد: در خصوص وضعیت مهندس وکیلی مسئول هماهنگی و پیگیری سیاست‌ها و اهداف عالی شهردار، حکم وی پنجشنبه به شورای شهر ارسال شده است.
وی با قبول معوقات پرسنل شهرداری بیان کرد: باید توجه داشت که معوقات مربوط به ١٠٠ روز گذشته نیست بلکه شهرداری از سال ٩۴ با موضوع معوقات پرسنل مواجه است و این امر بخش اعظمی از وقت مجموعه شهرداری را به خود اختصاص داده است و حتی زمان زیادی صرف بازگشایی حساب‌ها جهت برداخت حقوق‌ها می‌شود.
مهندس تاجران با اشاره به اینکه شهردار فعلی اراک مسئول پرداخت حقوق و معوقات است، اما علت و عامل آن نیست، تاکید کرد: تا به امروز حقوق و بیمه کارکنان و پرسنل پرداخت شده است، در حال حاضر روزانه ٢٩ میلیون تومان به عنوان سود و بهره بانکی برداخت می‌شود و گاهی این رقم به ۵٠ میلیون تومان نیز می‌رسد، شهرداری دارای ٧١ حساب است که می‌توان با کمتر از ١٠ حساب امور شهرداری را به انجام رساند.
وی در خصوص فعال شدن تابلوهای روزشمار عنوان کرد: از شامگاه گذشته ٢ تابلو فعال شده است و تابلوهای دیگر طی اتمام حجت با پیمانکاران و بیان تاریخ دقیق اتمام پروژه فعال می‌شوند.
شهردار اراک با اشاره به جمع‌آوری کمپوست استفاده شده در پارک بانوان بیان کرد: علیرغم میل باطنی کمپوست پارک جمع‌آوری شده است و امروز حتی یک گرم کمپوست در پارک وجود ندارد و حتی صبح امروز نیز دادستانی نیز از پارک بازدید داشت.
وی در خصوص نصب سرعت‌گیر در محل احداث پل سنجان گفت: نصب سرعت‌گیر براساس مصوبه شورای ترافیک انجام می‌شود و شهرداری تنها مجری مصوبات است و اگر در این راستا مشکلی وجود دارد با نظر شورا دلایل فنی مشکلات ایجاد شده در این محل، تجمیع و به شورای ترافیک ارائه خواهد شد.
مهندس تاجران در خصوص شفافیت مالی در پروره پارک بانوان تصریح کرد: تلاش مجموعه شهرداری راه‌اندازی پارک است و اگر شورا مخالفتی در این راستا داشته باشد با توجه به مطیع شورا بودن دستور توقف کار داده می‌شود.
وی با تاکید در مخالفت با ایجاد پیست آفرود در منطقه گردشگری دره گردو، در خصوص نقد فرزانه رحمتی نسبت به تعامل شهردار با اصحاب رسانه بیان کرد: در نشست خبری بیش از سه ساعت به امر پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه اختصاص یافت و تمام تلاش در جهت عدالت رسانه‌ای اعمال شد.
مهندس تاجران همچنین زمان بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ تقاطع‌های غیرهمسطح شریعتی، علم‌الهدی و شهید صیدی را ۳۰ مهرماه ٩٧ و بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح میدان ورزش را ۳۰ شهریورماه سال آینده عنوان کرد.
وی در خصوص فعالیت دو سازمان جدید شهرداری اراک (سازمان فناوری و اطلاعات و سازمان سرمایه‌گذاری) گفت: با وجود آنکه از برنامه راه‌اندازی این سازمان‌ها عقب هستیم، اما ساز و کار تاسیس و در نظر گرفتن فضای سازمان در حال انجام است، اما با توجه به مشغله‌های موجود در زمینه تدوین بودجه، افتتاح برخی پروژه‌ها برای نوروز و اقدامات عقب افتاده سرعت کار کند است و سعی می‌شود به زودی امور پیش رود.
علیرضا مرادی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک نیز در این جلسه گفت: اصلاح شرایط گذشته انرژی بسیاری از شورا و کمیسیون می‌گیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای در جلسه‌ای سه ساعته بخشی از داشته‌های شهرداری را مورد بررسی قرار داد و به نقاط مطمئنی در این راستا دست یافتیم.
وی با اشاره بررسی بدهی شهرداری که عدد قابل توجهی است، افزود: با توجه به اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری در مجموعه شهرداری و بدهی وجود دارد امکان برنامه‌ریزی سلب شده است.
مرادی تصریح کرد: بودجه ٩٧ در مقایسه با سال گذشته کمتر است که شورای شهر نیز خواستار بودجه عملیاتی و تعهدی است.
وی با بیان اینکه ضرر و زیان بسیاری در سال‌های گذشته متحمل سازمان‌های شهرداری شده است و اموری انجام گرفته که سندی برای آن وجود ندارد و این امر زیان در پی داشته است، گفت: قطعا این امر در جلسه‌ای غیرعلنی بررسی و شفاف‌سازی خواهد شد تا در پایان سال جاری شرایط مشخص و همه موارد بررسی شود، اما اصلاحات شرایط گذشته انرژی بسیاری از شورا و کمیسیون خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تقدیم بودجه ٩٧ شهرداری به شورای شهر گفت: تا پایان بهمن ماه فرصت بررسی بودجه و اعمال نظر در این راستا باقی است.
در ادامه جلسه مرتضی سورانه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در صحن علنی شورا با اشاره به اینکه بودجه ۹۷ محتاطانه و با ترس نسبت به سال گذشته بسته شده اظهار داشت: اگر بودجه شهرداری محتاطانه بسته شود این موضوع باعث می‌شود که تلاش و حرکت کمتر شود لذا ابتدا می‌بایست برنامه بودجه را مطالعه نماییم بعد به اظهارنظر بپردازیم.
وی خاطرنشان ساخت: شهرداری می‌بایست تعامل و همراهی شهروندان را با خود بیشتر نماید تا وی نیز در پرداخت عوارض مجموعه مدیریت شهری را یاری نمایند و شاهد افزایش درآمدهای شهرداری باشیم. لذا با این طرز تفکر که بخش کمی از بودجه سال ۹۶ تا پایان سال جاری محقق می‌شود نباید بودجه سال ۹۷ هم نیز به همین منوال بسته شود. همچنین در بودجه ۹۷ باید بدهی‌ها دیون شهرداری نیز در نظر گرفته شود.
سرلیست فهرست امید به عملکرد شهردار هم اشاره کرد و گفت: عملکرد تاجران را در ۱۰۰ روز گذشته مثبت ارزیابی می کنم و ضمن احترام به نظر دیگر اعضای شورا معتقدم که مدیریت شهر فرصتی برای ورود به اختلافات سلیقه ای ندارد و قاطبه شورا باید با حمایت از شهردار ضمن اعمال نظارت منطقی بر فرایندهای عملیاتی، از شهردار بخواهند تا برنامه کامل وجامع مدیریتی خود را برای اداره شهرداری در سال ۹۷ و دوره ۴ ساله به منظور تحقق وعده های لیست امید به شهروندان مبنی بر اجرای برنامه های جامع کاهش آلودگی و احیا وبازسازی بافت فرسوده و همینطور مرمت و بهسازی بافت تاریخی و حفظ هویت اراک و اتمام هرچه سریعتر پروژه های نیمه کاره و جبران عقب ماندگی اراک نسبت به سایر کلانشهرهای کشور نه در ادعا که منطبق با واقعیات ارائه کند.
منتخب اول مردم اراک در شورای پنجم اضافه کرد: عقلانیت و فن سالاری حاکم بر شورای پنجم بعلاوه دانش، تجربه و سال ها سوابق مدیریتی ارزشمند تاجران در شهرداری تهران جایی برای تردید و ناامیدی به آینده ای خوب برای شهر اراک باقی نخواهد گذاشت ودر اوایل سال ۹۷ همراه با شهروندان اراک شاهد تغییرات و پیشرفت های چشمگیری در توسعه همه جانبه مدیریت شهری اراک خواهیم بود.
ایرج رضایی دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در این نشست بر لزوم توجه به دو سازمان سرمایه‌گذاری و فناوری و اطلاعات در بودجه ۹۷ تاکید کرد و بیان داشت: شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به راه‌اندازی دو سازمان سرمایه‌گذاری و فناوری و اطلاعات به عنوان قلب تپنده شهرداری اقدام نماید و در برنامه و بودجه سال ۹۷ اعتباری مناسب به این دو سازمان اختصاص داده شود.
وی در ادامه افزود: همچنین به جای نصب تابلو روزشمار، پول شمار نصب نمایید تا مشخص شود مهندس تاجران و مدیریت شهری تا چه اندازه در حال آباد نمودن خرابی‌ها و پرداخت بدهی‌ها می‌باشند.
رضایی با بیان اینکه نهاد شورای اسلامی و شهرداری پس از دولت و مجلس شورای اسلامی از تاثیرگذارترین نهادهای منتخب مردمی است، گفت: اکنون شهردار اراک در آستانه ۱۰۰ روزه از فعالیت خود در این شهر است و عملکرد وی در این مدت در تاریخ مدیریت شهری ثبت و ضبط شده و همواره در تیررس نگاه های تیزبین شهروندان قرار دارد و لذا از نگاه بنده کارنامه ایشان در این مدت با تمام کاستی ها و کمبود منابع مالی، مورد قبول بوده و می توان گفت که کلانشهر اراک در مسیر توسعه قرار گرفته و انشالله با کمک مردم فرهیخته و حمایت همه اعضای شورای پنجم از شهردار پرتوان، اهداف بلند مدت در مدیریت و مدرن سازی جامعه شهری، قطعا قابل اجرا خواهد بود.
محصولی عضو دیگر شورای شهر اراک نیز در صحن رسمی شورا بیان کرد: از عملکرد تاجران شهردار اراک تا به الان کاملا رضایت دارم چراکه با وجود چنین شرایط اقتصادی واوضاع مالی فعلی شهرداری توانست دربخشهای مختلف شهرداری درهمین مدت کوتاه تحولات خوبی را صورت دهد.
محصولی افزود:نکته حائز اهمیت درخصوص تاجران اینست که وی تابه حال خطی کار نکرده است و در انتصابات نیز اینگونه رفتار نکرد که قابل تقدیر می باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه افرادی سعی برتخریب تاجران دارند و از هر طریقی می خواهند وی را ناکارامد جلوه دهندکه البته تجربه تاجران درگذشته و عملکرد مثبت وی دراین مدت در اراک را درنظر نگرفته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.