خانه » جدیدترین » خانه رویایی دختر

خانه رویایی دختر

یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸   شماره ۱۰۸۵

صفر تا صد فرزند خواندگی در ایران

خانه رویایی دختر

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در گفتگو با «وقایع استان»: ۹۰درصد متقاضیان فرزند خواندگی در استان خواهان فرزند دختر زیر یک سال هستند

الهه فراهانی

بسیاری از زوجین که نمی توانند صاحب فرزند شوند، سالهاست که در آرزوی داشتن فرزند دست به هر کاری می زنند و برخی از آنها سرانجام پس از ناامیدی از راه های درمانی با مراجعه به بهزیستی درخواست می کنند که کودکی را به فرزندخواندگی برگزینند.
با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی، فرایند واگذاری نوزادان و کودکان به خانواده های متقاضی از طریق این سامانه بررسی و پس از احراز شرایط متقاضیان این فرایند تکمیل می شود. در این سامانه دو بخش وجود دارد که مربوط به متقاضیان فرزندخواندگی و کارشناسان بهزیستی است. متقاضیان فرزندخواندگی با مراجعه به بخش مربوط به متقاضیان باید این مدارک را در سامانه قرار دهند:
تصویر کلیه صفحات شناسنامه متقاضیان(زن و شوهر)، تصویر سند ازدواج، تصویر سند مالکیت منزل یا اجاره نامه، گواهی ناباروری با تعیین فرد نابارور، گواهی عدم سوء پیشینه متقاضیان، گواهی سلامت جسمانی متقاضیان، گواهی سلامت روان از متخصص، گواهی اشتغال به همراه میزان تقریبی درآمد زوجین، گواهی مشاوره فرزند خواندگی، گزارش مربوط به مصاحبه اولیه، گزارش بازدید منزل، تصویر کارت پایان خدمت و تصویر دفترچه بیمه

اولویت‌های پذیرش سرپرستی
اغلب متقاضایان درخواست فرزند دختر زیر یک سال دارند و هر چه این کودکان سن هایشان افزایش یابد شانس کمتری برای دگر گون شدن سرنوشتشان دارند. به همین منظور شرایط ویژه ای برای فرزند پسر و فرزند بالای ۷ سال در نظر گرفته شده که شاید این کودکان بتوانندشانس بیشتری برای داشتن والدین و خانواده پیدا کنند.
-بر اساس اعلام سازمان بهزیستی اولویت های پذیرش سرپرستی به ترتیب با زن و شوهر فاقد فرزند، سپس دختران و زنان مجرد و بدون فرزند و در نهایت زوجین دارای فرزند است. در حال حاضر واگذاری طفل زیر دو سال به متقاضیان اولویت های دوم و سوم امکان پذیر نیست.
-طبق اعلام بهزیستی، درخواست متقاضیان فرزند با جنسیت پسر و در مقطع سنی بالای ۳ سال خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
-درخواست متقاضیان فرزند در مقطع سنی بالای ۷ سال خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

۹۰درصد متقاضیان فرزند خواندگی در استان مرکزی خواهان فرزند دختر زیر یک سال هستند
بهزیستی استان مرکزی اعلام کرده است که ۱۶۲۸ متقاضی در استان مرکزی پشت نوبت فرزند خواندگی قرار دارند. ۲۷ پسر و ۵ دختر سال گذشته در این استان به متقاضیان فرزندخواندگی تحویل داده شدند. ۵۷ کودک که در مرکز نگهداری بهزیستی استان بودند نیز به اقوام و بستگان درجه یک تحویل داده شدند. کودکان بد سرپرست تحویل شده به بستگان، کمک هزینه سه میلیون و ۷۰۰ هزار ریالی با عنوان امداد ماهانه دریافت می کنند و مشمول کمک هزینه تحصیلی، درمان و خدمات مشاوره رایگان از طرف بهزیستی هستند. ۹۰ درصد متقاضیان فرزند خواندگی در این استان خواهان فرزند دختر زیر یک سال هستند که پاسخگویی در کوتاه مدت به این مهم مقدور نیست و این شرایط مدت زمان پذیرش فرزند خوانده را طولانی می کند. ۵۰ تا ۶۰ کودک از چهار تا ۱۶ سال در مرکز نگهداری بهزیستی استان نگهداری می شوند که واجد شرایط تحویل به خانواده های متقاضی هستند. داشتن تمکن مالی، صلاحیت اخلاقی، نداشتن اعتیاد و گذشت پنج سال از زندگی مشترک را از جمله شرایط برای دریافت فرزند خوانده از طریق بهزیستی است.

متقاضی برای فرزند بالای ۶ سال و پسر وجود ندارد
دکتر امینی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان اظهار داشت: شرایط متقاضیان فرزند خواندگی مطابق قانون سال ۹۲ و آخرین دستورالعمل اجرایی اسلامی از سال ۹۷ از سوی سازمان بهزیستی کشور تعیین شد که شامل دارا بودن تابعیت ایرانی، سن متقاضیان حداقل یکی از زوجین متقاضی سرپرستی بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد، مقید به انجام واجبات و ترک محرمات باشد، محکومیت جزایی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی نداشته باشد ، دارای تمکن مالی باشند، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان تحت سرپرستی را دارا باشند، اعتیاد به مواد مخدر مانند مواد روانگردان و الکل نداشته باشد ، مبتلا به بیماری های واگیردار و صعب العلاج نباشد ، معتقد به یکی از ادیان مطرح در قانون اساسی( مسلمان، زرتشتی ، کلیمی و مسیحی) باشد و صلاحیت اخلاقی داشته باشد.
وی در ادامه به هزینه های فرزندپذیری در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت :سازمان بهزیستی از متقاضیان هزینه ای دریافت نمی کند لکن انجام بررسی های روانشناختی و سلامت جسم و روان متقاضیان، گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه هزینه هایی را در بردارد که می بایست به مرکز مشاوره و پزشکی قانونی پرداخت گردد. جمع هزینه های فوق حدود یک میلیون تومان برآورد شده ( با توجه به شرایط خانواده و تعدد بررسی هایی که قانونا برای آنها در نظر گرفته می شود که نسبت به هزینه های درمان ناباروری و یا حتی هزینه های مراقبت دوران بارداری و یا زایمان در زمان حاضر بسیار ناچیز می باشد.
امینی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر ( در عرض کمتر از دو ماه)مدارک و پرونده خود را کامل نموده اند و پرونده ثبت شده است ولیکن سالیانه افراد زیادی برای تشکیل پرونده مراجعه می نمایند.
وی متذکر شد : بالای ۹۰ درصد متقاضیان کودک، خواهان فرزند دختر با سن کمتر از یکسال هستند. متقاضی فرزند بالای ۶ سال و بویژه پسر وجود ندارد درحالیکه کودکان در سنین بالا ، سرپرست موثر خود را از دست می دهند و طبق قانون تا سن ۱۶ سالگی کودکان را می توان به خانواده های جایگزین واگذار نمود.
یکی از کسانی که متقاضی فرزند در بهزیستی است در این باره به وقایع استان می گوید: انتخاب ما فرزند دختر زیر یک سال است. دختر آرام تر و احساسی تر است و قطعا خیال ما برای آینده اش آسوده خواهد بود اما تربیت فرزند پسر کمی سخت است البته همسرم هم چندان رضایتی به داشتن فرزند پسری که از خون خودمان نیست ندارد.
وی ادامه داد: فرزند زیر یک سال بهترین گزینه است چراکه هنوز آن کودک شناخت کافی از شرایط زندگی اش پیدا نکرده و راحت تر با ما انس خواهد گرفت . شاید همین دلیل برای پذیرش فرزند زیر یک سال کافی باشد چرا که زوجینی که صاحب فرزند نشده از شرایط روحی نامساعدی برخوردار بوده و اگر کودکان در سنین بالاتر را تقاضا کنند و آن کودک این والدین را از لحاظ باورهای خود نپذیرد ضربه بزرگی به والدین وارد می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.