خانه » جدیدترین » از مرگ می گویند تا به تب راضی شویم

از مرگ می گویند تا به تب راضی شویم

یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸   شماره ۱۰۸۵

از مرگ می گویند تا به تب راضی شویم

اندر حکایت نقش سودجویان و دلالان در گرانی های اخیر

سایه راد نیک

تقریبا دو سالی است که در فضای متشنج ارز و کالا قرار داریم. هر لحظه قیمت های جدید و هر لحظه احتکار یک کالا آتشی به جان مردم می اندازد که آنان را برای خرید و تجمع کالا درخانه هایشان سوق می دهند و بعد از مدتی فضا آرام می گیرد اما مانند روز اول نمی شود.
دلار، مسکن، ماشین، لوازم خانگی، مرغ، گوشت ، میوه، پیاز، شکر، برنج و به تازگی ماکارونی موجب ایجاد صف های طویل شده است. اما این افزایش قیمت ها چندان در مقابل سیاستی که پشت قیمت نهایی هر کالا در نظر گرفته شده، اهمیتی ندارد. البته بخش عظیمی از این مشکلات متوجه مردم است که برای خرید یک کالایی که تولید آن کم و یا واردات آن کاسته شده، صف های طویلی را تشکیل می دهند تا این افزایش قیمت را تشدید کنند. البته این موضوع به دلیل عدم اعتماد مردم به تصمیمات این دولت است. این در حالیست که برخی تولید کنندگان و یا انبارداران از این نقطه ضعف مردم سوءاستفاده کرده و برای سود بیشتر خود، قیمت پایه ای را برای کالایشان رقم می زنند. و اما یک مثال واضح تا این مطلب به روشنی بیان شود؛ مرغ در ابتدا کیلویی ۷ هزار تومان بود. هنگامی که گفته شد نهاده های وارداتی برای مرغداری ها کاسته شده بسیاری از سودجویان برای تحمیل فشار اقتصادی و جو روانی با ارائه اخبار متشنج کننده، مردم را برای خرید مرغ و ایجاد صف های طولانی سوق داد و همین مردم بیچاره مرغ را با قیمت ۱۵ هزار تومان با جان و دل خرید می کردند و از آنکه توانسته اند تا چند ماه پیشگام تر از افزایش های پی در پی قیمت باشند ،خرسند می شوند و این در حالیست که پس از مدتی قیمت مرغ به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسید و مردم از این کاهش قیمت بسیار خوشحال و راضی هستند. حال اگر این افزایش قیمت در ابتدا رخ می داد و مرغ کیلویی ۷ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان می رسید مردم ناراضی بودند . این سیاستی است که برخی سودجویان همزمان با دست گذاشتن روی نقطه ضعف مردم و نیز سوء استفاده از جو تحریمی حاکم ،جیب هایشان را پر کرده بدون آنکه نارضایتی از مردم به گوش هایشان رسد. اما این موضوع باید به دست دولتی که مدعی تدبیر بوده و وعده امید به مردم داده، بررسی گردد اما متاسفانه مساله فیلترینگ اجازه ورود دولت دوازدهم را برای رسیدگی به آشفتگی فضای اقتصادی بوجود آمده نمی دهد. اکنون نوبت افزایش قیمت ماکارونی است. یک بسته ماکارونی تا قبل از درج اخبار کمبود آرد به قیمت ۳۸۰۰ تومان بود و هنگامی که اخبار کاهش آرد لازم برای تولید ماکارونی درج شد قیمت هر بسته ۵۸۰۰ تومان از سوی انبارداران تعیین شد و مردم هراسان از افزایش قیمت دوباره آن ، در صف های طویل خرید ماکارونی قرار گرفتند.
حدود یک هفته دیگر بازار ماکارونی آرام می‌شود
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی از کاهش قیمت ماکارونی به ۴۷۰۰ تومان خبر داد و گفت: حدود یک هفته دیگر بازار ماکارونی آرام می‌شود.
وی تصریح کرد: زمانی پیش می‌آید که کالایی در بازار کم‌عرضه می‌شود یا توان و امکان تولید آن پایین است یا تقاضا بیشتر از عرضه است در این صورت قطعاً التهاب به وجود می‌آید در صورتی که در مورد ماکارونی این‌گونه نیست و باوجود ممنوعیت واردات ماکارونی هیچ‌گاه کمبود وجود نداشته است.
سلطانی تصریح کرد: نباید از این مسئله بگذریم که با وجود تمام مشکلات اقتصادی، در سه سال گذشته افزایش قیمت جدی در ماکارونی وجود نداشته است.
وی یادآور شد: چند روز طول کشید تا قیمت تمام‌شده در سامانه فروش گندم شرکت بازرگانی دولتی (جی‌تی‌سی) بارگذاری شود. چند روز نیز طول کشید تا تولیدکنندگان با همکاری سازمان حمایت و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و انجمن صنفی روی قیمت تمام‌شده کار کنند و به تفاهم برسند.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی گفت: به دلیل زمان‌بر بودن فرایند ایجاد تفاهم میان بخش‌های مختلف عرضه ماکارونی در بازار کم شد و مردم یک‌باره نگران شدند اما این نگرانی ماهیتی نبود.
سلطانی افزود: بعد از چانه‌زنی‌ها انجام‌شده قرار شد که یک قیمت متعادل را در نظر بگیرند و در نتیجه مقرر شد که هر ۷۰۰ گرم ماکارونی ۵ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه شود.
یکی از واحدهای پیشرو کشور که در حال حاضر جلودار صنعت ماکارونی است و سهم بالای ۶۰ درصد عرضه‌ی ماکارونی در کشور را دارد، قیمت تمام شده‌اش را پایین‌تر از قیمت رسمی و حدود ۵,۴۰۰ تومان اعلام کرد.
وی ادامه داد: این شرکت در ادامه قیمت را به ۴,۷۰۰ تومان کاهش داد. پس از این تصمیم‌گیری‌ها، تولید دوباره شروع شد و شرکت‌ها در حال حاضر با قیمت جدید به کارشان ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد که تا ۷ یا ۸ روز آینده با توجه به‌سرعت کار تولیدکنندگان همه چیز به روال عادی باز می‌گردد.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت بازار ماکارونی بسیار تلاش شد تا قیمت مهندسی‌شده باشد و یک‌باره و افسار گسیخته افزایش نیابد. بسیار مطالعه انجام شد بین صنف و سازمان حمایت که به قیمت منصفانه‌ای برسند که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده آسیب نبینند.
***
به همین سادگی مردم هر بسته ماکارونی را با قیمت ۴۷۰۰ و مرغ را با قمیت ۱۰ هزار تومان، مسکن را با افزایش ۴ برابری، دلار را با قیمت ۱۵ هزار تومان، پراید را با ۵۰ میلیون تومان قیمت، گوشت را با ۱۲۰ هزار تومان قیمت و برنج ایرانی که تولید خودمان است را با قیمت ۲۴ هزار تومان با جان ودل می خریم و بسیار خوشحال و خرسند هستیم که کمی از قیمت اولیه آن کاسته شده است. و اینگونه است که سوداگران به مرگ می گویند و ما به تب راضی می شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.