خانه » جدیدترین » حمله کن و ببر

حمله کن و ببر

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹  شماره ۱۳۵۲

تحلیل وقایع استان از بازی های ماشین سازی تبریز طی چهار هفته گذشته به بهانه بازی آلومینیوم و ماشین سازی در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشور

حمله کن و ببر

مهرداد یاری

پس از گذشت ۴ هفته از لیگ خلیج فارس حالا می توان با اطمینان به تاکتیک و نوع بازی هر تیمی پی برد و به نقاط ضعف و قوت آن ها اشاره کرد از حالا به بعد هیچ رقیبی ناشناخته نیست و تقابل ها با شناخت و اطلاعات بیشتری صورت می گیرد. پس از انجام ۴ بازی حالا مشخص است که هیچ بازی در لیگ امسال برای آلومینیوم آسان نیست باید جنگید و همه را جدی گرفت به ویژه اگر واقع بین باشیم با توجه به جایگاهی که آلومینیوم دارد و تا کنون نیز نتوانسته هیچ گلی به ثمر برساند بقیه تیم ها به چشم یک حریف ساده به این تیم نگاه می کنند. با این حال قطعا کادر فنی آلومینیوم روی گرفتن امتیاز کامل از تیم هایی مثل ماشین سازی حساب باز کرده اند چرا که اگر نتوان از تیم های پایین جدول امتیاز گرفت پس چگونه باید در لیگ‌ ماند؟
ماشین طی ۴ بازی گذشته اش سه بار شکست خورده و یک بار نیز به تساوی رسیده است. در مشهد ۳ بر صفر مغلوب شهرخودرو شدند در خانه با نتیجه ۱ بر ۱ با ذوب آهن به تساوی رسیدند آن ها در تهران با یک گل مغلوب استقلال شده و در ورزشگاه خانگی خود با گلی که در دقایق پایانی دریافت کردند شکست خوردند. ماشین سازی تیمی است که تغییرات بسیار زیادی داشته و تا کنون نتوانسته آن گونه که باید و شاید به هماهنگی برسد اما هفته به هفته بهتر شده اند. مربی جوان ماشین سازی با فکری نو در حال ساختن تیم مورد علاقه خود است آن ها با سیستم دفاعی بازی می کنند اما بیاتلو به عنوان یک مربی جوان میلی به دفاع کردن صرف ندارد از طرفی ابزارهای زیادی برای ارائه بازی سراسر هجومی در اختیارش نیست. ماشین با ترکیب ۲-۳-۵ بازی می کند آن ها هر گاه به دفاع کردن می پردازند به واسطه مهره های تدافعی پر تعدادی که دارند، قادرند فضاها را به روی هافبک های حریف ببندند و اجازه خلق موقعیت ندهند از طرفی ماشین تیمی با اهداف بلند پروازانه است آنها در طول مسابقه میل به حمله زیادی دارد زمانی که توپ در یک سوم دفاعی حریف در گردش است با ۵ یا ۶ بازیکن وارد زمین حریف شده و با دوندگی زیاد و پرس شدیدی که انجام می دهند سعی در به دست آوردن توپ و خلق موقعیت دارند. دو دفاع کناری ماشین سازی هنگـام بازی سازی به مرور از خط دفاع جدا شده و جلو می کشند و به خط هافبک اضافه می شوند اما هنگامی که توپ به مهاجمین می رسد سرعت اضافه شدن شان بسیار بیشتر از قبل است به طور کلی مدافعین کنــاری ماشین سازی در طول بازی بارها این کار را انجام می دهند و همین پیش کشیدن دو مدافع کنازی است که به ماشین سازی توانایی خلق موقعیت بیشتری می دهد. دو مهاجم ماشین نیز همواره بی امان در حال دویدن و استارت زدن هستند و کار را برای مـــدافعین سخت می کنند. سه هافبک ماشین سازی نیز در هنگام دفاع به صورت خطی جلوی مدافعین قرار می گیرند و با گردش توپ متمایل به چپ و راست می شوند. هنگامی که بازیکن حریف در کناره های زمین صــاحب توپ می شود مدافع کناری ماشین به کمک دو هافبک و یک یا هر دو مهاجم شان دور بازیکن حلقه زده و با پرس شدید اقدام به توپ گیری می کنند. در زمان حمله ایمان با صفا به عنوان مغز متفکر و توپ پخش کن تیم عقب آمده و توپ می گیرد در واقع هنگام حمله از تـــرکیب ۲-۳-۵ به ۲-۴-۱-۳ تغییر سیستم ‌می دهد به این گونه که در هر جناح از زمین دو بازیکن قرار می گیرند تا همدیگر را پوشش داده و بتوانند سانتر کنند به همین دلیل ماشین سازی در بیشتر مواقع حمله هایش را با ارسال از کناره ها ترتیب می دهد و کمتر پیش می آید که به عمق دفاع حریف بزنند یا بخواهند مهاجم هایشان را در موقعیت تک به تک قرار دهند.
ماشین سازی با اتکا بر توانایی های بالای پیمان بابایی در خط حمله موقعیت های خطرناکی را به وجـــود می آورد هر گاه توپ به بابایی می رسد خیلی نمی شود حدس زد با چه الگویی می خواهند موقعیت سازی کنند او هم از ۳۰ متری شوت می زند و هم ضربه سرهای دقیقی دارد خلاصه او مهاجمی با مهارت زیاد است که ایمان فراوانی به توانایی های خود دارد دیگر بازیکن خوب ماشین سازی ایمان با صفا هافبک خلاق این تیم است که بیشتر موقعیت های ماشین سازی را او پی ریزی یا خلق می کند تنها گل ماشین سازی نیز با پاس او به ثمر رسیده است.
اما در آن روی سکه ماشین ضعف های قابل توجهی نیز دارد که باعث شده نتوانند نتایج خوبی بگیرند و به این ترتیب در قعر جدول قرار گرفته اند. تیم ماشین سازی بازی را با نظم قابل توجهی شروع می کند و روی این نظم اصرار دارد اما با وارد شدن اولین شوک به این تیم، نظم شان را از دست داده و تا دقایق طولانی نمی توانند خودشان را پیدا کنند در این لحظات در نقاط مختلف زمین این تیم فضاهای قابل توجهی خالی می ماند که استفاده کردن از آن کار سختی نیست. همین عامل باعث شده است که در بازی های گذشته تیم رقیب بتواند گردش توپ راحت تری داشته باشد.
مدافعین کناری ماشین سازی در طول بازی میل به نفوذ زیادی دارند و خود را به زمین حریف می رسانند و تا نزدیکی های محوطه جریمه پیش آیند این وضعیت باعث شده که اولا هافبک های ماشین سازی به جای بازی سازی در میانه زمین و حرکت در عمق و باز کردن مدافعین حریف راه ساده تر را انتخاب کرده و توپ را به کناره ها ببرند دوما این پیش کشیدن بیش از حد باعث می شود که فضای بسیار زیاد و بدون پوششی پشت سر آن ها به وجود بیاید. از طرفی چون بیشتر بازیکنان ماشین میل به حمله دارند هنگام لو رفتن تـوپ بازگشت های کُند و ضعیفی داشته و مدافعین خود را تنها می گذارند بــه این ترتیب هم فضا هم وقت مناسب و قابل توجهی را در اختیار مهاجمین حریف قرار می دهند.
به دلیل بالا بازی کردن تیم ماشین سازی چیزی حدود ۳۰ متر فضا پشت مدافعین این تیم وجود دارد که در صورت فرار مهاجم ها امکان دارد فرصت های گلزنی خوبی نصیب تیم حریف کند.
یکی از ضعف هایی که ماشین سازی در بازی های گذشته از آن رنج برده نداشتن برنامه مناسبی برای استفاده از ضد حمله ها است آن ها پس از به دست آوردن توپ با عجله زیر آن کشیده و توپ را برای مهاجمین تنها اما تند و تیزشان می فرستند نتیجه این زیر توپ کشیدن ها در بازی های گذشته تقدیم کردن آن به مدافعین حریف بوده است.
در آخر نیز باید به این موضوع اشاره کرد که تیم ماشین سازی با گذشت زمان و نزدیک شدن به انتهای بازی خسته و خسته تر می شود تا آنجا که در بخش انتهایی بازی بیشترین اشتباهات خود را مرتکب شده اند آن ها در سه بازی، در دقایق پایانی سه گل دریافت کرده اند و در بازی مقابل استقلال، این تیم توانست موقعیت های زیادی در اواخر نیمه دوم روی دروازه ماشین سازی ایجاد کند.
با توجه به آنچه گفته شد در بازی برابر این تیم باید این نکته را دانست که اگر مقابل ماشین بخواهید مطلقا دفاع کنید آن ها یازده نفری تا روی خط دروازه تان پیش می آیند پس خوب است کادر فنی آلومینیوم با رویکرد هجومی تری وارد زمین بشوند و به تمام بازیکنانشان بقبولانند که در این بازی حتما گل می زنند در واقع هدف اصلی آلومینیوم باید کسب ۳ امتیاز باشد.
کادر فنی آلومینیوم باید مدام در گوش بازیکن هایش بخواند که در زمان مناسب با تعداد زیاد حمله کنند چرا که در زمین ماشین سازی فضاهای پوشش نیافته زیادی وجود دارد و بازیکنان این تیم در بازگشت به فاز دفاعی کُند عمل کرده و بسیار ضربه پذیر اند.
نکته مهم دیگر این است که تیم ماشین سازی علاقه دارد با نفرات زیاد پرس را از جلو انجام دهد و این موضوع شرایط سختی را برای مدافعین حریف به وجود می آورد اما مدافعین و هافبک های آلومینیوم می توانند با تحرک زیاد و رد و بدل کردن چندین پاس فشار اولیه پرس ماشین سازی را کنترل کنند و سپس با یک انتقال سریع یا یک پاس هوشمندانه صــــاحب موقعیت های عالی گلزنی شوند.
ضعف اساسی ترکیب ۵ دفاعه، فضایی است که میان مدافعین کناری و سه مدافع وسط به وجود می آید حالا تیم ماشین سازی از اساس در پوشش دادن این فضا مشکل دارد اگر آلومینیوم تمرکزش را روی همین نقطه ضعف بگذارد، می تواند بیشتر موقعیت سازی کند به ویژه اگر هنگام یورش بردن سمت دروازه ماشین خط حمله را با ۳ بازیکن ببندد.
در مجموع با توجه به نوع بازی کردن دو تیم به عقیده نگارنده اگر مدافعین آلومینیوم مثل بازی های گذشته دفاع کم نقصی از خود به نمایش بگذارند به احتمال فراوان مهاجمین ماشین سازی نخواهند توانست عرض اندامی داشته باشند. از طرفی آلومینیوم بر خلاف حریف در دقایق پایانی برنامه ها و خلق موقعیت بیشتری دارد و مجموعا بهتر بازی می کند و این عامل احتمال به گل رسیدن این تیم در ده دقیقه پایانی را افزایش می دهد.
ماشین سازی در دو بازی گذشته خود به دلیل اینکه مقابل حریف های بزرگ و خوبی بازی داشته ناچارا رویکرد تدافعی تری پیش گرفته و ضعف های دفاعی خود را تا حدودی پوشش داد اما در بازی مقابل آلومینیوم قطعا به دنبال ۳ امتیاز خواهد بود و بازتر بازی خواهد کرد پس به عقیده نگارنده مطلوب آن است که خطیبی مهاجم هایش را برای گلزنی آماده کند. بازی اخیر بهترین فرصت برای فاصله گرفتن از انتهای جدول است و باید از آن استفاده کرد قطعا اگر خطیبی و تیمش بخواهند، دوشنبه روز خوبی خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.