خانه » جدیدترین » حلقه های گمشده

حلقه های گمشده

یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۱۷

وقایع استان به لزوم اهمیت انجام مطالعات در حوزه جوانان می پردازد

حلقه های گمشده

سولماز غنی پور

با توجه به ترکیب جمعیتی کشور نزدیک به ۲۴ میلیون جوان، آنچه بیش از هر موضوع و اقدامی قابل تأمل و مداقه است، طرز تلقی جامعه و به ویژه صاحبان اندیشه و مسئولیت نسبت به پدیده جوانی در کشور است. از یک سو بخشی از نخبگان و مسئولان بر این باور بودند که جوانی یعنی نگرانی اجتماعی و بر همین اساس مجموعه نیازها، مطالبات و خواسته های جوانان را به عنوان بحران های جامعه تفسیر می کردند و وظیفه اصلی حکومت و حتی سازمان های متولی امور جوانان را به حل و پاسخگویی برای این بحران ها محـدود می کنند، و در این مسیر از ابزارهای کنترل برای مدیریت این بحران ها استفاده می کردند.
از سوی دیگر، بخشی از نخبگان و دست اندرکاران، باور دیگری دارند؛ آنان جوانی را فرصت و «سرمایه اجتماعی» می پندارند و با این نگرش، نیازها و خواسته های مشروع جوانان را طبیعی می انگارند و وظیفه حکومت و دولت را به رسمیت شناختن حقوق و نیازهای طبیعی جوانان قلمداد می کنند و جوانان را راه حل مشکل می پندارند، نه مشکل و در نتیجه از خود جوانان برای پاسخگویی به نیازهای آنان مدد می جویند و هر گونه برخورد آمرانه و یا قیم مأبـانه مورد قبول نیست و نقش دولت و حکومت را به مثابه نقش یک راهنما، تسهیل کننده و مشــاور تغییر می کنند. از این رو وقایع استان با سعید موسایی، مدیر کل اسبق سازمان ملی جوانان استان مرکزی گفتگویی انجام داده است که در ذیل از نظر می گذرانید:
موسایی با بیان اینکه بعد از پیروی انقلاب اسلامی، قبل از اینکه فرصت برای برنامه ریزان کشور بوجود آید که به مسائل جوانان در کشور بپردازند، اظهار کرد: کشور ما درگیر جنگ تحمیلی شد، همین امر باعث شد در آن مقطع زمانی موضوعاتی همچون اوقات فراغت، ادامه تحصیل و … در حوزه جوانان مطرح نشود، چون که کشور مورد تجاوز قرار گرفته و تمام امکانات در خدمت جبهه و جنگ قرار گرفته بود تا بتواند از کشور دفاع صورت گیرد.
وی در ادامه گفت:پس از اتمام جنگ تحمیلی، یعنی در اوایل دوره ۷۰ ، در دولت سازندگی مفهوم جوانان در برنامه توسعه کشور مطرح و شورای عالی جوانان در سطح ملی تشکیل شد، این شورا در مراکز استان‌ها شورای‌جوانان را دنبال می‌کرد، و فردی را به انتخاب و حکم استاندار به عنوان دبیر شورای جوانان استان تعیین می‌شد. بزرگترین مشکلی که در این برهه وجود داشت، این بود که هر چند شورای عالی جوانان در حوزه مطالعه و سیاست‌گذاری کلان ملی نسبتاً خوب عمل می‌کرد، ولی بازوی اجرایی نداشت. این شورا وقتی قصد داشت برنامه‌هایش را در مراکز استان‌ها و در مناطق اجرا کند، چون دبیرخانه شورا بود ماهیت اجرایی نداشت که بتواند کارها در مرحله عملیاتی و اجرایی پیگیری کند.

تاسیس سازمان ملی جوانان، افقی روشن در حوزه جوانان
مدیر کل اسبق سازمان ملی جوانان استان گفت: در سال ۷۶ سازمان ملی جوانان تشکیل شد، این سازمان، سازمان بسیار خوب و با کارکرد بسیار مناسبی بود، هر چند از لحاظ اداری و اجرایی ساختار این سازمان هم ایده آل نبود، و با ضعف‌هایی همچون پست سازمانی بویژه در مراکز استان‌ها ، ضعیف بودن ساختار اجرایی، و کمبود اعتبارات مواجه بود، اما عملکرد قابل دفاع در حوزه جوانان داشت.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برای اولین بار مطالعات عالی در حوزه جوانان در سازمان ملی جوانان صورت گرفت، در حوزه مشارکت‌های اجتماعی جوانان، NGO ها سازمان‌های مردم نهاد فعالیت های شاخص و گسترده ای صورت می گرفت، و برای اولین بار مجمع مشورتی جوانان در آن زمان ایجاد و شکل گرفت. NGO ها با شکل گیری سازمان ملی جوانان توانستند با یکدیگر شبکه شوند و در قالب زنجیره‌ای فعالیت ملی انجام دهند، در واقع با تاسیس سازمان ملی جوانان رویکرد تخصصی در حوزه جوانان ایجاد شد، ولی روال در ابتدای دولت آقای احمدی نژاد جدی گرفته نشد، مدتی آنطور که باید و شاید این سازمان فعالیت‌های خود را انجام نمی‌داد تا با تشکیل وزارت ورزش و جوانان این‌سازمان منحل شد.
وزارت ورزش و جوانان اولویت اولش امور جوانان نیست
موسایی اظهار کرد: همانطور که از اسم وزارت ورزش و جوانان مشخص است؛ اولویت اول در این وزارتخانه اول ورزش و سپس جوانان است، ای کاش این وزارتخانه حتی در نام گذاری به وزارت امور جوانان و ورزش تغییر اسم می‌داد، یعنی جوانان در اولویت اول کشورمان بود، نه اینکه در اولویت های بعدی قرار گیرد.
مدیر کل اسبق سازمان ملی جوانان استان در ادامه بیان کرد: به نظر بنده هر چند کارهای خوبی در حوزه جوانان در وزارت ورزش جوانان صورت گرفته است، اما اگر سازمان ملی جوانان به حیات خود ادامه می‌داد بهتر می توانست به حوزه جوانان بپردازد تا اینکه هم اکنون مباحث جوانان به عنوان اولویت درجه دوم وزارت ورزش و جوانان به آن نگاه شود. هر چند دولت تدبیر و امید به مساله جوانان خوب توجه می‌کند و هم اکنون شاهد ارتقاء سهم جوانان در مدیریت کشور هستیم، ولی ما اگر بخواهیم به مسائل جوانان در کشورمان خارج از حوزه شعار و حرف بپردازیم، چاره جز همدلی، هم افزایی و… نداریم، مجموعه مدیریت کشور باید به این نتیجه برسند که مساله جوانان و امور جوانان مساله مختص یک سازمان نیست، بلکه همه کشور باید درگیر آن باشند.
این جامعه شناس گفت:جوان در خانواده خودش باعث افتخار است، ولی همین جوان که باعث افتخار است وقتی وارد فضای جامعه می‌شود تبدیل به یک مشکل می‌شود، که این مشکلات شامل مشکل اشتغال، ادامه تحصیل، مسکن، ازدواج و … است. ما هر وقت جوانانمان را باور کردیم و عرصه را برای ورود استعداهایشان باز گذاشتیم آن ها خوش درخشیدند، المپیاد‌ها‌ علمی جهان در این چند سال اخیر بررسی کنیم، جوانان ایرانی همواره در رده های رتبه های اول جهانی قرار داشته‌اند، در حوزه ورزش، نوآوری و فن‌آوری و … جوانان ایرانی در صدر جهان هستند.

قوانین و مقررات کشورمان خواسته و ناخواسته مانع بروز و ظهور استعداد جوانان شده است
مدیر کل اسبق سازمان ملی جوانان استان تاکید کرد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی نقطه عطف اقتصادی ما باشد و به تحول در حوزه اقتصاد پیدا کنیم، چاره‌ای جز اینکه به جوانانمان اعتماد و توجه کنیم، نداریم. نباید مانع درخشیدن جوان شویم، بعضا قوانین و مقررات کشورمان خواسته و ناخواسته مانع بروز و ظهور استعداد جوانان شده است، بنده با نگاه مسن و پیر نمی‌توانم مسائل جوانان را حل کنم، بلکه باید تسهیلگر در امور جوانان کشور صورت گیرد.
موسایی ادامه داد: به قدری که جوان‌ها در کشورمان مدعی دارند، مدافع ندارند، این واقعیت کشور ما است هر نهاد و اداره ای مدعی جوانان است، ولی مدافعه واقعی آن ها نمی‌شود، باید بستر سازی در قوانین، ساختارهای اجرایی و.. در حوزه جوانان صورت گیرد. اگر بنا است در حوزه جوانان اتفاق مثبتی بیافتد، چاره جز احیای ملی سازمان ملی جوانان وجود ندارد.
این جامعه شناس گفت: جوانان باید از وزارت ورزش و جوانان جدا شود، امور جوانان به عنوان یک هویت مستقل به آن پرداخته شود، امروز جوان ما نباید مشکل هویت داشته باشد، هم اکنون تعامل مان در حوزه جوانان در عرصه بین المللی صفر است، کجا عرصه را باز کردیم،که جوانان کشور ما با جوانان کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنند؟
مدیر کل اسبق سازمان ملی جوانان استان در پایان بیان کرد: متاسفانه با تاسیس وزارت ورزش و جوانان دیگر شاهد حضور مشارکت پر رنگ سازمان‌های مردم نهاد در حوزه جوان نیستیم، در صورتیکه در سازمان ملی جوانان برنامه‌های متعددی در حوزه جوانان و مشارکت NGO ها در حوزه جوانان وجود داشت، هم اکنون وزارت ورزش چه برنامه‌ایی در حوزه جوانان دارد؟ در سازمان ملی جوانان مطالعات و پژوهش‌های بسیار راهبردی و عمیق در حوزه جوان صورت می‌گرفت ولی متاسفانه در وزارت ورزش و جوانان این امر به پایین‌تر حد ممکن رسیده است و ورزش مقدم بر جوانان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.