خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور نمایندگان استان مرکزی در جشنواره بین المللی تئاتر معلولین /فرصت های طلایی

حضور نمایندگان استان مرکزی در جشنواره بین المللی تئاتر معلولین /فرصت های طلایی

شنبه ۱۳ آذر ۹۵ شماره ۴۷۳

سمیه انصاری فر
وقایع استان

ایجاد فرصت های برابر زندگی برای همه بی شک یک شعار آرمانی است؛ ولی تلاش برای نزدیک شدن به آن همیشه بوده، یکی از اقشاری که در این خصوص مورد توجه اند و همیشه بحث پیرامون آن ها و حقوقشان بوده است معلولین هستند و فراهم آوردن حضور این قشر در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک اولویت مهم شهروندی در دنیای امروز محسوب می شود، هم اکنون نزدیک به دوازده درصد جامعه ما را افراد با معلولیت مختلف تشکیل می دهند؛ ولی آیا به راستی سهم برابری برای آن ها در زندگی اجتماعی در نظر گرفته شده است؟ قطعا نه؛ یکی از وجه های مهم در حقوق معلولین توانمند سازی آن ها است. هنر یکی از ابزارهای مناسب در توانمندسازی معلولین است و در این زمینه نقشی انکارناپذیر دارد، به همین دلیل است که ایجاد فرصت فعالیت فرهنگی و هنری بیشتر باید مورد توجه باشد. اهمیت و گسترش تئاتر معلولین با توجه به ویژگی های درمانی تئاتر می تواند یکی از روش های بکارگیری هنر در توانمندسازی معلولین باشد. نمود عینی این مقوله این روزها در برگزاری جشنواره های تئاتر معلولین دیده می شود زیرا عرصه ای برای ظهور استعدادها و طرح جدی توانایی های معلولین است. هدف از برگزاری جشنواره تئاتر معلولین ایجاد یک فضا برای ارائه توانمندی معلولان و تغییر نگرش جامعه نسبت به آن ها است.
در واقع تئاتر معلولین مشکل معلولیت را از یک تراژدی فردی به یک مساله اجتماعی تغییر می دهد، معلولین با واسطه این هنر زنده از انزوا در آمده و فرصتی برای بازگشت به اجتماع دارند.
اما چرا اهمیت اجرای تئاتر و گسترش آن در میان معلولین اینقدر زیاد است؟ این مسئله جنبه های متعددی دارد قبل از هرچیز باید به ویژگی تئاتر جدای از اینکه توسط چه افرادی یا چه گروهی اجرا می شود توجه کرد، تئاتر هنر زنده نام دارد، هنری که به واسطه آن بازیگر با مخاطب ارتباط آنی برقرار می کند و انتقال حس و پیام در همان لحظه صورت می گیرد در واقع هنرمند تئاتر در همان لحظه نتیجه و اثر هنر خود را می بیند دقیقا این نکته می تواند آن بخش تاثیر گذار در تئاتر معلولین باشد یعنی مخاطب و ارتباط با آن، معلول می تواند به واسطه همین حضور و ابراز خود هم بر اعتماد بنفس خود بیفزاید و هم موجب تغییر نگاه جامعه شود که در قالب مخاطب تئاتر او را می بیند بشود.
از منظر دیگر باید اینطور گفت که هدف از انجام فعالیت های هنری چون تئاتر برای معلولان این است که بتوانند با اجرا تئاتر، خلاقیت های ذهنی، افزایش حس اعتماد به نفس و خلاقیت خود را افزایش دهد و استعدادهای خود را به منصه ظهور برساند.
با توجه به نگاه جامعه ما به معلولیت و فراهم نبودن فرصت های زندگی معمول برای این قشر، این افراد دچار یک انزوا شده که از سوی جامعه به آن ها تحمیل شده است، بنابراین تئاتر از وجه درمانی هم به نفع جامعه و هم به نفع معلول است، پس باید به سمتی رفت که نگاه به این افراد مثبت شده تا معلولان نیز بتوانند مانند سایر انسان ها در جامعه حضور پیدا کنند.
و اما برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر معلولین امید آفرین در مسیر توسعه تئاتر معلولین از دوازدهم آذر در اصفهان آغاز شده است، در این جشنواره آثار برتر جشنواره های تئاتر مناطق مختلف کشور بهمراه آثاری از کشورهای خارجی به رقابت خواهند پرداخت. این جشنواره در بخش های صحنه ای، خیابانی، کودک و نوجوان، بین المللی و نمایشنامه نویسی برگزار می شود و آثاری از کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، اوگاندا و ارمنستان، فرانسه و بنگلادش در آن حضور دارند. جشنواره امید آفرین با شعار «جشن دوستی ها با احترام به تفاوت ها» کار خود را آغاز کرده است و رویکرد آن تبدیل هنر به ابزاری است تا تفاوت ها در آن تعریف دیگری پیدا کند و به یک معلول دیگر با دید محدودیت و نقص نگریسته نشود.
نکته قابل تامل در این جشنواره حضور دو نماینده از استان مرکزی در بخش صحنه ای و خیابانی است. نمایش های « تابلویی دیگر» به نویسندگی حمیدرضا صالحی و کارگردانی سمیه انصاری فر در بخش صحنه ای و « کافیه چند لحظه چشماتو ببندی» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی در بخش خیابانی دو اثر برگزیده جشنواره منطقه ای آفتاب هستند که در این جشنواره حضور دارند.
نمایش تابلویی دیگر با حضور هنرمندان دارای معلولیت شنوایی روز جمعه دوازدهم آذرماه به روی صحنه رفت و نمایش خیابانی کافیه چند لحظه چشماتو ببندی نیز امروز اجرا خواهد شد.
صالحی نویسنده و طراح نمایش تابلویی دیگر در خصوص این نمایش گفت: این نمایش یک روایت یک روزه از زندگی مردی جوان و در آستانه ازدواج است که به دنبال دریافت وام ازدواج با مشکلاتی رو به رو می شود.وی افزود: در این نمایش تمامی وسایل صحنه توسط گروه فرم درست می شود، یکی از ویژگی های این نمایش موسیقی و افکت آن است که با معمولی ترین وسایل اطرافمان ایجاد می شود.
صالحی اظهار کرد: نمی توان از تاثیر مثبت تئاتر در ایجاد انگیزه و اعتماد بنفس معلولین چشم پوشید ولی بهتر این است که فرصتی برای اجرای عموم نمایشهای آن ها ایجاد شود تا این تئاتر از انحصار جشنواره خارج و به میان مردم راه پیدا کند تا به اهداف خود نزدیک شود.
میثم سرآبادانی نیز در خصوص نمایش خیابانی خود گفت: این نمایش در واقع تلنگری است برای آن ها که بینا هستند و در آن از مخاطب بازی گرفته می شود و با بستن چشم های او سعی می کنیم برای لحظاتی او را با زندگی بدون دیدن و تفاوت های آن مواجه کنیم.
وی افزود: ایده برگزاری جشنواره بسیار خوب است ولی باید این تئاتر بیشتر به جامعه شناسانده شود و البته مسئولین در اندازه یک وظیفه مقطعی به آن نگاه نکنند و مستمر باشد.
چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین امیدآفرین از دوازدهم آذرماه در اصفهان آغاز و تا هفدهم آذر ادامه دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.