خانه » پیشنهاد سردبیر » اجرای سند کاهش طلاق در استان مرکزی؛ یکی از پیشتازان طلاق در کشور/فیتیله را پایین بکشید

اجرای سند کاهش طلاق در استان مرکزی؛ یکی از پیشتازان طلاق در کشور/فیتیله را پایین بکشید

شنبه ۱۳ آذر ۹۵ شماره ۴۷۳

وقایع استان:
کدام یک از چالش های امروز جامعه ما مهم تر از بقیه است؟ این سوال همیشه مطرح بوده؛ برخی بیکاری را مهم ترین چالش این روزهای جامعه می دانند و آن را موجب بسیاری از پیامدهای ناخوشایند بعدی می دانند، برخی تزلزل خانواده وگسست بنیان و شکل خانواده را مهم ترین آسیب می دانند و برخی دیگر اعتیاد را … این روزها نام پنج آسیب اجتماعی و اولویت دار در رسانه ها و نشست های اجتماعی بسیار شنیده می شود، طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد، فساد اخلاقی و مناطق بحرانی که قطعا هر کدام پیامدهای منفی را با خود به دنبال دارد.
آسیب‌های اجتماعی هریک به نوبه و اندازه خود برای جامعه زیان‌بار بوده و همواره افراد اجتماع از ناهنجاری‌های اجتماعی دچار زیان‌های معنوی و مادی می‌شوند. در کشور ما براساس مناطق جغرافیایی و نوع پوشش فرهنگی و اجتماعی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مشترک و بعضی از آنها اختصاصی یا بیشتر در یک منطقه از کشور متمرکزهستند. استان مرکزی به دلیل شرایط صنعتی خود یک استان مهاجر پذیر است و چون افراد مختلف از مناطق گوناگون و با فرهنگ های مختلف در آن زندگی می کنند شرایط اجتماعی و نوع آسیب های شایع در آن نیز متفاوت است، طبق پایش های به عمل آمده در استان مرکزی طلاق و مناطق حاشیه نشین در راس آسیب های اجتماعی این استان قرار دارد.
طلاق به دلیل از بین بردن بنیان خانواده بی شک یک اتفاق ناگوار محسوب می شود که با رخ دادنش تمامی افراد خانواده دچار بحران شده و ممکن است هر یک موجب یا گرفتار معضل های اجتماعی بعدی شوند خصوصا زنان مطلقه و یا کودکان طلاق.
در پدید آمدن طلاق و افزایش روز افزون آن مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش دارند. جامعه شناسان معتقدند یکی از مهم ترین دلایلی که به طلاق در جوامع در حال گذار یا به عبارتی در حال توسعه منجر می شود تغییر باورهای اجتماعی و شرایط زندگی به خصوص در میان جوانان است. درگذشته تنها راه یافتن استقلال، ازدواج بود اما اکنون ازدواج معضلات بسیاری همچون مسکن، هزینه های گزاف ازدواج، مشکلات اقتصادی، مهریه های سنگین و … پیش رو دارد. بنابراین جوانان یا ازدواج نمی کنند یا اینکه با بهانه های مختلف حاضر به قطع ارتباط زناشویی می شوند.
البته مسئله دیگر آگاهی زنان از حقوق خود و استقلال مالی آن ها باشد. دیگر موضوع می تواند از بین رفتن قبح امری چون طلاق باشد، امروزه دیگر مانند گذشته طلاق یک امر مذموم و نکوهیده شمرده نمی شود.
طلاق از آنجایی که بستر ساز معضلات دیگر است یک آسیب اجتماعی به شمار می آید، افزایش طلاق های توافقی و طلاق های عاطفی نشان دهنده آمار رو به افزایش این نوع گسست خانوادگی درشکل های مختلف است.
به گفته مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، استان مرکزی جز ده استان اول کشور در ثبت طلاق است.
غلامرضا فتح آبادی در جلسه اخیر خود با موضوع تبیین سند کاهش آسیب های اجتماعی این موضوع را عنوان و از آن ابراز نگرانی کرد و در خصوص اجرای سندی در باب کاهش آن سخن گفت.
به گزارش وقایع استان وی با بیان اینکه معضل طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی کشور است که مقام معظم رهبری برای کاهش آن تأکید ویژه دارند، گفت: به منظور کاهش این معضل، سند ملی کاهش طلاق زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است که در استان مرکزی شورایی برای رفع این معضل زیر نظر ستاد «فامسا» تشکیل شده است.
فتح آبادی در رابطه با سند کنترل و کاهش طلاق در استان اظهار کرد: این سند با مشورت و همکاری اساتید و دستگاه های اجرایی تهیه و وظایف دستگاه ها مشخص و ابلاغ شده و بعد از بومی سازی از ماه جاری وارد فاز اجرایی می شود.
وی افزود: برای انجام و عملیاتی شدن این سند در استان ۱۷ دستگاه باید همکاری کنند البته در سطح ملی یازده وزارتخانه درگیر این موضوع هستند.
فتح آبادی ادامه داد: در این سند ۷۵ وظیفه تعریف شده است که ۲۹ درصد آن آموزشی و مشاوره ای است.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم طلاق در کشور ما عدم آموزش صحیح در زمینه ازدواج است عنوان کرد: در بسیاری از کشورها این آموزش‌ها تا جایی اهمیت پیدا می‌کند که به افرادی که آموزش درست ندیده باشند مجوز ازدواج داده نمی‌شود.
فتح آبادی با اشاره به اهمیت این آموزش ها در کاهش طلاق، تصریح کرد: به موجب این سند از این پس زوجین در آستانه ازدواج قبل ازعقد سه ساعت آموزش مهارت های اجتماعی خواهند دید و برایشان گواهینامه صادر خواهد شد.
وی با اشاره به الزامی بودن طی کردن این آموزش تصریح کرد: ارائه این گواهینامه به محضرها ضروری است و در صورت عدم ارائه آن عقد زوجین انجام خواهد شد.
فتح آبادی ادامه داد: البته در این سند شش ساعت آموزش در نظر گرفته شده است ولی در مراحل اولیه به دلایل مختلف از جمله احتمال عدم استقبال زوجین به سه ساعت کاهش پیدا کرد؛ اما از سال آینده جهت افزایش ساعت مشاوره زیرساخت ها و فرهنگ سازی جهت پذیرش عمومی این موضوع انجام خواهد شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: البته این آموزش ها فقط در این مرحله تمام نمی شوند بلکه بعد از ازدواج نیز ادامه دارد.
وی با ابراز تاسف ازنگرش اشتباه جامعه به مشاوره، اظهار کرد: یکی از مشکلات جامعه ما عدم استفاده از مشاوره در مراحل مختلف زندگی است، در حالیکه در این زمینه باید فرهنگ سازی شود.
فتح آبادی با بیان این موضوع که متاسفانه هزینه ارائه مشاوره در کشور بالاست، افزود: این عامل می تواند یکی از عوامل عدم مراجعه زوجین به مشاوره باشد که نیاز است در سطح کشوری مورد توجه قرار بگیرد هرچند بیشتر مردم حاضرند برای موارد غیر ضروری هزینه های ماهانه داشته باشند؛ ولی برای مشاوره هیچ پولی هزینه نکنند و این یک مشکل فرهنگی نیز به شمار می آید.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استان گفت: در کنار بحث مشاوره‌ای که در دانشگاه صورت می‌گیرد باید سازمان نظام روانشناسی استان نیز لحاظ شود زیرا این سازمان به عنوان یک مرکز تخصصی می‌تواند در کنار دفاتر مشاوره نقش مؤثری در کنترل و کاهش آسیب طلاق داشته باشد.
فتح آبادی بااشاره به اینکه اغلب مشکلات اقتصادی چون بیکاری را ازدلایل اولیه و اصلی طلاق می داند، گفت: تمامی آسیب های اجتماعی در ارتباط با یکدیگر هستند، مسئله اقصادی موجب گسست می شود؛ ولی هیچ تحقیق علمی چنین نتیجه ای نداشته که اقتصاد عامل اول طلاق باشد.
وی با بیان اینکه دلیل عمده طلاق و جدایی در کشور ما به خصوص استان مرکزی فرهنگی و اجتماعی است، ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده در استان ما بالغ بر ۶۰ درصد طلاق ها به دلیل دخالت های خانواده های زوجین، ۲۰ درصد به دلیل اعتیاد، هفت درصد مسائل و مشکلات جنسی و دو درصد ناباروری است.
فتح آبادی بابیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد علل طلاق مسائل اقتصادی است، اذعان داشت: نمی توان از نقش فقر و بیکاری در طلاق چشم پوشید برای همین در این سند ۵۰۰ وام قرض الحسنه و یک هزار و ۵۰۰ شغل تعریف شده ، همچنین اوراق مشارکت اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: جدای از مسئله طلاق رواج ازدواج سفید نیر در میان جوانان خصوصا قشر تحصیلکرده شیوع پیدا کرده است که در استان مرکزی به دلیل فضای دانشجویی چنین مواردی نیز دیده می شود که یکی دیگر از دلایل نگرانی است.
بحث در مورد طلاق و آسیب های فردی و اجتماعی آن همیشه بوده است،بنابراین با توجه به اهمیت و تاکید برکاهش آن بی شک انجام طرح های مختلف در نهادهای مختلف چون دانشگاه ها در دستور کار قرارگرفته است؛ ولی مسئله مهم این است که این برنامه ها قبل از هرچیز با هماهنگی ارگان ها تا در این مسیرموازی کاری انجام نشود و شاهد نتایج مطلوب تری باشیم.
سال هاست که برنامه هایی در زمینه کاهش طلاق و آسیب های آن تدوین و اجرایی می شود ولی مسئله این است که همچنان طلاق در کشور ما روند صعودی دارد و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.