خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وقایع استان از مشکلات معلولین به مناسبت روز جهانی معلولین /مسیرهای همیشه بن بست

بررسی وقایع استان از مشکلات معلولین به مناسبت روز جهانی معلولین /مسیرهای همیشه بن بست

شنبه ۱۳ آذر ۹۵ شماره ۴۷۳

فرشته غلامی
وقایع استان

با تن رنجور و ضعیفش که بر روی صندلی چرخدار نشسته مدتهاست در تقلا است تا از پل برای عبور از خیابان بگذرد. کمی آن طرف تر شخصی دیگر برای بالا رفتن از پله های بانک دچار مشکل شده است. در واقع راهی ندارد برای عبور با صندلی چرخدارش. بارها شده ما با ترحم به این افراد نگاه کنیم آنهایی که از سر اجبار چاره ای ندارند جز تحمل نشستن بر روی صندلی چرخدار یا راه رفتن با عصای سفید. و آن گاه خدای خود را شکر می کنیم اما شکر برای چه بخاطر وجود فردی با این وضعیت یا بخاطر شرایط جسمانی سالم خود؟ مشکل معلولین از جایی شروع می شود که از کمترین امکانات یعنی رفت و آمد در محیط شهری محروم هستند. به راحتی شاهد هستیم که خیابان های اراک محل مناسبی برای رفت و آمد معلولین نیست. حال بماند که ادارات و مراکز دولتی هم دست کمی از خیابان های شهر ندارند.
این عدم توجه به دلیل کم بودن تعداد معلولین نیست در حالیکه پر واضح است معلولین چیزی حدود ۱۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند.
تاریخچه روز جهانی معلولین
در سال ۱۹۹۲ میلادی به منظور گرامیداشت سالروز تصویب قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز به عنوان روز جهانی معلولین اعلام گردید و با هدف آگاهی مردم در خصوص مسائل مربوط به معلولیت های مختلف انجام گرفت اما در سال ۱۹۹۹شعاری با عنوان «امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید» مطرح شد و باعث شد به این مساله بیش از گذشته پرداخته شود. چرا که قریب به پانصد میلیون نفر در سرتا سر جهان از نقص عضو رنج می برند و برای انجام کارهای خود دچار مشکل هستند اگرچه همیشه مورد بی مهری های شدید قرار گرفته اند.
حمایت از معلولین در قانون اساسی
اگرچه سالیان زیادی است انواع قوانین و تبصره ها در خصوص حمایت از معلولین صورت می گیرد اما قانونی در ۱۶ ماده و ۲۴ تبصره برای حمایت از معلولین در اردیبهشت سال ۸۳ توسط مجلس به تصویب رسیده، اگرچه این قانون برای رسیدگی به شورای نگهبان تحویل داده نشد و به طور مستقیم به دستگاه های اجرایی داده شده است که بسیاری از مواد آن همچنان بدون اجرا باقی مانده است.حال بماند که این عدم اجرا بخاطر کمبود بودجه است یا بی مهری به این افراد.
اشتغال آرزویی برای معلولین
در این زمان که داشتن شغل مناسب برای اکثریت قشر جوان جامعه بخصوص در کلانشهرها به یک آرزو بدل شده است. و در واقع یافتن شغلی آبرومند و درخور به یک مدینه فاضله برای جوانان می باشد. اما گروهی از جوانان هستند که به دلیل نقصی در عضو خود اگرچه بیش از دیگران به شغل برای تامین درمان و داروی خود نیاز دارند اما شرایط یافتن شغل برای آنها کاری بس صعب و مشکل است.
مهسا دختری ۲۸ ساله و باهوش است که از ناتوانی در گفتار رنج میبرد او کارشناسی ارشد ریاضی محض دارد اما مادرش می گوید به دلیل این ناتوانی در مصاحبه آزمون دکترا او را نپذیرفتند. همچنین او نمی تواند شغلی درخور خود پیدا کند آن هم فقط چون قدرت تکلم ندارد.معلولین در انتخاب شغل مناسب و پایدار مشکلات و چالش های بسیاری را دارند که علت آن، نگاه منفی جامعه نسبت به پدیده معلولیت است. در واقع می توان گفت عمده مشکلات معلولین ضعف جسمی یا توان کم مالی آنها نیست بلکه نوع نگاه شهروندان و مسئولان که آنها را کم و ضعیف تصور می کنند و این موجب مشکلات بیشتر آنها شده تا از داشتن حامی محروم بمانند. بنابراین وظیفه بهزیستی است تا با ایجاد شرایط توانمندسازی افراد معلول، که بهتر است گفته شود ناتوان چرا که معلولیت بار منفی بیشتری به همراه دارد، شرایطی را فراهم سازد که افراد را مشغول به کار کند. منظور از توانمند سازی راهکارهای نظیر ایجاد اعتماد به نفس، ارزیابی استعدادها و توان بخشی و همچنین افزایش مهارتهای تخصصی و حرفه آموزی می باشد. افراد معلول چون مورد بی مهری جامعه قرار می گیرند و با صرف نظر کردن از سهم سه درصدی شغل های دولتی و ۶۰ درصدی شغلهای دفتری و ماشین نویسی، تصمیم به ایجاد خود اشتغالی می گیرند و کارهایی را در منزل انجام می دهند. بارها در پارک ها و نمایشگاه ها شاهد افرادی بوده اید که با داشتن ناتوانی جسمی به کارهای هنری زیبایی چون مجسمه سازی ، نقاشی و… رو آورده اند و با فروش محصولات خود به کسب درآمد اگرچه ناچیز می پردازند تا از این طریق امرار معاش کنند.آری، ۱۳ آذر روز جهانی معلولین است. پس به فکرشان باشید. آنها هم شهروندان این جامعه هستند. میخواهند درمان مناسب داشته باشند. می خواهند آموزش و پروش، تحصیلات دانشگاهی و مهم تر همه شغل مناسب داشته باشند. می خواهند ازدواج کنند اما چه کسی جز مانند خودشان قبولشان می کنند.
باز هم ۱۳ آذر شد و این داستان هم چنان ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.