خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور محمود صادقی نماینده مجلس در دانشگاه اراک/آن مرد آمد

حضور محمود صادقی نماینده مجلس در دانشگاه اراک/آن مرد آمد

دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ شماره ۴۸۱

عباس لعل بار
وقایع استان

محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این روزها در صدر اخبار قرار دارد و روزی نیست که در خصوص وی در رسانه ها صحبت نشده باشد. این حقوقدان اصلاح طلب پیش از نمایندگی به عنوان وکیل، دانشیار رشته حقوق در دانشگاه تربیت مدرس و عضو کمیته اخلاق پزشکی چند موسسه بوده است. پدر وی از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیرماه ۱۳۶۰ است. پدر صادقی نماینده مردم درود و ازنای لرستان در مجلس بود و مدتی ریاست دادگاه انقلاب الیگودرز را نیز به عهده داشت.
محمود صادقی علاوه بر تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه، در حوزه علمیه قم خارج فقه و اصول هم خوانده و ملبس به لباس روحانیت است هر چند این روزها از این لباس استفاده نمی کند.
صادقی در این خصوص می گوید: در سال ۸۰ دچار یک عارضه مغزی شدم که احتمالا به خاطر وجود یک ترکش در سرم بود. همین مسئله باعث شد که مدتی بستری شوم و بعد هم از واکر استفاده می کردم. به همین خاطر تردد با لباس برایم مشکل بود و بعد از آن هم به خاطر درس و دانشگاه نمی توانستم وظایف روحانیت را انجام دهم.
صادقی تاکید کرد: همیشه لباس روحانیت را بار سنگینی بر عهده خودم می دانستم چون انسانی که ملبس به لباس روحانیت می شود باید خیلی وارسته باشد زیرا مردم از روحانی انتظار دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: زمانی که لباس پوشیدم مرحوم آیت ا… اراکی به مزاح به من گفتند «تا دیروز عمامه سیاه به سر داشتی و اگر لکه ای داشت دیده نمی شد اما از امروز عمامه سفیدی داری و کوچکترین لغزش تو دیده می شود». صادقانه بگویم که من هم احساس کردم شایستگی لازم برای پوشیدن لباس روحانیت را ندارم. از آن موقع گاهی لباس می پوشیدم و کم‌کم این توفیق از من سلب شد و دیگر لباس نمی پوشم.
صادقی با قرار گرفتن در لیست امید اصلاح طلبان و حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۴ موفق شد با کسب ۱/۱۶۴/۳۶۸ رأی، در رتبه هفدهم وارد مجلس شود.
در آبان ماه محمود صادقی با نطقی طوفانی در مجلس در خصوص شایعات موجود درباره واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های شخصی رییس این قوه خواستار ارائه توضیحات شد. صادقی در نطقی در صحن علنی مجلس از لاریجانی درخواست کرد «برای جلوگیری از ادامه سوءاستفاده بیگانگان و به‌منظور شفاف‌سازی» گزارشی از عملکرد حسابهای مربوطه منتشر کند. دادستان تهران در توضیح این حساب‌ها گفت که از سال ۱۳۷۳ و در دوره ریاست محمد یزدی بر این قوه حساب‌هایی با اخذ مجوزهای لازم به نام قوه قضاییه افتتاح شده و مسئولین ارشد نظام از آنها مطلع بوده‌اند.
صادقی همچنین از بازداشت یاشار سلطانی انتقاد کرده بود که باعث شد دادستانی از وی شکایت کند. در روز ۸ آذر ماه سال ۱۳۹۵ مأموران دادستانی برای دستگیری صادقی به منزل او مراجعه کردند. این اتفاق تجمع مردم مقابل منزل او را در پی داشت. مأموران با پیگیری مسئولین از دستگیری وی منصرف شدند. محمود صادقی مدتی پیش درباره دانشجویان بورسیه گفت «نظر حقوقی بنده در این خصوص این است که تمام بورسیه‌ها غیرقانونی بود. بی‌بروبرگرد تمام ۳ هزار و ۷۰۰ و خرده‌ای بورس خلاف قانون بوده است.» به دنبال این اظهار نظر وی، تعدادی از دانشجویان بورسیه با شکایت به قوه قضاییه ادعای وی را اتهام بی اساس خوانده و درخواست رسیدگی دادند.
حال با این سابقه محمود صادقی به مناسبت شانزده آذر و روز دانشجو در یک هفته اخیر در دانشگاه های مختلفی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی روز شنبه مهمان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک بود. صادقی در ابتدای سخنانش به بیان بخشی از اصول قانون اساسی پرداخت.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک البته قبل از سخنان صادقی گفت این مراسم در آستانه لغو قرار داشت که با پیگیری های استاندار و فرماندار اراک سرانجام برگزار شد.
صادقی در انتهای سخنانش از رییس قوه قضاییه عذرخواهی کرد که با واکنش بسیاری در فضای مجازی روبرو شد. داود حشمتی از خبرنگاران باسابقه در این باره معتقد است: باید توجه داشت که نفس این عمل که سیاست ورزان ما به محض اینکه متوجه می شوند اشتباه کردند، از آن باز می گردند و عذرخواهی می‌کنند نه تنها نشانه‌ای از ضعف نیست بلکه تنها آن عده‌ که روح بزرگتری دارند به این کار مبادرت می ورزند. این دسته اصلا نمی‌ترسند از اینکه دیگران آنها را شماتت کنند. آنها که به قدرت و جادوی عذرخواهی در صورت فهمیدن اشتباه آگاه هستند این موضوع را به خوبی درک می کنند که تنها راه خلاصی از ملامت‌های مداوم اتفاقا اعتراف و اقرار به اشتباه است. به جای آنکه مرتبا آن را توجیه کنند.
نباید نمایندگان از گفتن حقیقت لرزه بر اندامشان بیافتد
نماینده لیست امید در مجلس در جمع دانشجویان دانشگاه اراک گفت: برخی برای رای مردم ارزشی قائل نیستند و موافق حکومت انتصابی هستند در حالیکه تمام ارکان نظام مبتنی بر رای مردم است. این حکومت،حکومت ولایی انتخابی است.
صادقی افزود: آزادی مبنای شخصیت است. جامعه‌ای که همه هنجارهایش تحمیلی باشد، از درون مرده است. نمی‌توان قانون را با تغییر انسان‌ها به آنها تحمیل کرد.
وی در خصوص چرایی هنر و زرنگی دانستن قانون‌شکنی گفت: در چنین شرایطی ما حاکمیت را از آن خود نمی دانیم و هنجارهای حاکمیتی را با زورگویی برابر می‌دانیم به همین دلیل اکثر مردم دائما دچار اضطراب و نگرانی هستند، اما کسی که موحد است قطعا احساس آرامش خواهد داشت و حاکمیت و نظم خردمندانه حاکم بر جهان احساس آرامش را در پی دارد. اگر مردم حس کنند که حاکمیت خرمندانه ای دارند که مبتنی بر آرای خودشان است آرامش به جامعه باز خواهد گشت و مدیریت همراه با تدبیر دغدغه را از بین می‌برد.
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه خیانت احمدی نژاد را چنگیز مغول نکرد و تخریب وی در طول تاریخ سابقه نداشته و ۴۰ سال وقت لازم است تا این وضعیت به حالت قبل از وی برگردد تاکید کرد: در زمان دولت اصلاحات دلار ۹۰۰ تومان بود و زمان دولت مهرورز این رقم به ۴ هزار تومان رسید. اما این مسئله با تدبیر دولت فعلی از آن حالت لجام گسیخته و نوسانی خارج شد. در حالی که در دولت اصلاحات رشد مثبت ۸ ثبت شد در زمان دولت قبل به رشد منفی شش رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه در اصل ۸۳ قانون اعلام شده هر نماینده در برابر تمام مردم مسئول است، گفت: نمی‌توان مصونیت نمایندگان را نادیده گرفت. نباید فضایی باشد که نمایندگان از گفتن حقیقت واهمه داشته باشند و لرزه بر اندامشان باشد.
صادقی خاطرنشان کرد: نباید این فضا را به وجود آورد که نماینده نگران آن باشد که با گفتن حقیقت در دوره بعد، رد صلاحیت شود. نماینده نباید تعقیب قضایی شود و یا شبانه اقدام به جلب او کنند.
صادقی با بیان اینکه اعتقاد راسخ عمیق و قلبی خودم را به نظام جمهوری اسلامی ابراز می دارم افزود: انتظار دارم همه افراد سه قوه اعتقاد قلبی راسخ خود را به این قوانین اظهار کنند.
نماینده لیست امید اظهار داشت: در مورد شکایت‌ها از بنده اولین آن مربوط به دانشجویان بورسیه است که برخی بورس نبوده‌اند. آن بورسیه‌ها از نظر بنده غیرقانونی است. در حالیکه من به بورسیه‌ها کاری ندارم و این روند را سالم نمی‌دانم، تا بحال زبان نگشوده‌ام و نگفته‌ام که پسر فلان روحانی، وزیر، معاون رییس‌جمهور و… در این لیست بورسیه‌ها بوده‌اند که اگر دادگاهی شوم، کاملا آنها را افشا می‌کنم.
وی ادامه داد: در کشور بیش از هر چیزی به شفافیت و به اتاق های شیشه‌ای نیاز است چرا که عدم شفافیت و ابهام، مردم را دچار فساد و بی اعتمادی می کند و باعث دور شدن مردم از مسیر حق می گردد. وقتی مردم بدگمان شودند باید با شفافیت به آن‌ها پاسخ داده شود، پرسشگری حق مردم است و راه حل نیز در شفافیت است نه در جلب شبانه و برخورد قضایی؛ باید شفاف‌سازی در کشور تمرین و حاکم شود. من در این مسیر هزینه هایی دادم تا یک گام به جلو برویم.
صادقی گفت: پسر من هر جرمی مرتکب شده است شبانه یا روزانه دستگیر شود؛ گردن من در برابر قانون از مو باریکتر است.
وی با اشاره به انتخابات مجلس گفت: در بحث رد صلاحیت‌های فله‌ای شورای نگهبان بیش از ۶۰ درصد اصلاح‌طلبان رد شدند که مجبور شدیم باقی اصلاح‌طلبان را ثبت‌نام کنیم به همین دلیل ۲۰۰ نفر ثبت نام و براساس شاخص‌های تعیین شده حدود ۳۰ نفر تعیین شدند و حتی از اصولگرایان معتدل نیز در لیست استفاده شد در این اتفاق ژنرال های اصلاح طلب حذف و تنها سربازانی چون من باقی ماندند. در این مسیر تنها نگران سوگندی که خورده‌ام هستم و امید است که به آن پایبند باشم نماینده مردم تهران تاکید کرد: چندین بار در ایام جنگ تا لب شهادت رفته‌ام و اکنون نیز خوشحال می‌شوم به این درجه نائل شوم.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید تصریح کرد: در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ قبل از شروع به کار و بازی، تعدادی از ژنرال‌های ما را با کارت قرمز اخراج کردند.
صادقی در ادامه با اشاره به موضوع برجام گفت: مسوولان عالی رتبه نظام از جمله مقام معظم رهبری دوست داشتند مسئله هسته‌ای در دولت قبل حل شود، اما در آنها نمی‌دیدند که این مشکل را حل کنند.
صادقی در پایان سخنانش با اشاره به پیگیری شکایت خود از رییس قوه قضاییه گفت: بنده در جلسه‌ای که در شیراز داشتم، اظهارات نسبتا تندی نسبت به رییس قوه‌قضاییه داشتم که جا دارد در اینجا بابت آن از رییس دستگاه قضا عذرخواهی کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.