خانه » پیشنهاد سردبیر » شایعات تلگرامی به میراث تاریخی اراک هم رسید/بیچاره بازار

شایعات تلگرامی به میراث تاریخی اراک هم رسید/بیچاره بازار

دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ شماره ۴۸۱
سحر یاری-وقایع استان:
این روزها با وجود گسترش فضای مجازی به سرعت یک خبر دست به دست می شود و تا بخواهیم از صحت و سقم آن با خبر شویم تحلیل های متعدد از آن بیرون آمده است. همین دیروز بود که خبری در کانال های تلگرامی اراک پخش شد، خبر فرو ریختن سقف بازار و جان باختن پنج نفر به سرعت پخش شد؛ ولی به فاصله چند ساعت بعد این خبر از سوی میراث فرهنگی استان مرکزی تکذیب شد، وقایع استان در همان دقایق اولیه انتشار این خبر به پیگیری این موضوع پرداخت.
علیرضا عسگری یکی از کسبه و از اعضای هیات امنای بازار در این خصوص گفت: این خبر صحت ندارد و هیچ یک از کسبه بازار هم آن را تایید نمی کنند.
وی ادامه داد: در بازار اراک بلافاصله اخبار دهان به دهان نقل می شود و در تمامی فضا پخش می شود و اگر چنین اتفاقی افتاده بود قطعا همه بازار از آن مطلع می شدند ولی خوشبختانه این خبر صحت ندارد.
عسگری گفت: هم اکنون در بازار از سوی میراث فرهنگی هیچ عملیات مرمتی بر روی سقف ها انجام نمی شود و تا آنجاییکه من خبر دارم فقط در کاروانسرای کاشانی مراحل مرمت کف در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی نیز در خصوص این خبر به وقایع استان گفت: این خبر صحت ندارد و از آنجاییکه موجب نگرانی شهروندان شد بلافاصله تکذیبیه آنر ا در سایت ها و کانال های خبری اعلام کردیم.
سید محمد حسینی ادامه داد: به طوری دقیق مشخص نیست منبع این خبرها و شایعه ها از کجا و با چه نیتی است؛ ولی به طور قطع موجب تشویش اذهان عمومی می شود.
وی اظهارکرد: بی شک برخی افراد به منظور صدمه رساندن به بدنه یک ارگان اخباری کذب را پراکنده می کنند که به شدت غیراخلاقی است.
حسینی گفت: هم اکنون در بخشی از بازار عملیات مرمت در حال انجام است و ما بدنبال تسریع در بازسازی و مرمت بازار با توجه به اعتبارهای در نظر گرفته شده هستیم.
آخرین بار در زمستان سال ۹۱ بود که بخشی از سقف بازار اراک بر اثر بارش برف فروریخت و علت آن فرسوده بودن سقف و البته کوتاهی کسبه در برف روبی سقف آن عنوان شد البته مدیر کل میراث فرهنگی وقت نیز گفته بود علت اصلی این اتفاق تخلف در تعبیه در پاساژ است که باعث نشت آب و سنگین شدن آن قسمت از سقف شده است.
بهرحال جدای از اهمیت مراقبت از بازار و اولویت دادن به مرمت آن نکته ای که از گسترش این خبر منتج می شد این است که متاسفانه اشاعه اخبار دروغ و کذب که گاه باعث تضعیف روحیه شهروندان و نگرانی آن ها می شود در شبکه های مجازی به سرعت صورت می گیرد.
همانطور که گفته شد در سال های اخیر با اضافه شدن شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان موبایلی گویی شایعات شکلی جدید به خود گرفته اند، خیلی دقیقتر! هوشمندانه تر و البته سریعتر. شایعه ها در قالب اخباری چون فوری، لطفا اطلاع رسانی کنید وب دون هیچ منبعی فوروراد و کپی می شوند، اخباری چون ریزش سقف بازار، خرماهای مسموم شده داعش، قرص های کشنده و…
یکی از دلایل اصلی تولید چنین اخباری این است که برخی از کانال های تلگرامی برای بالا بردن تعداد بازدیدیها و اعضای خود اقدام به نشر خبرهای دروغی می کنند که ممکن است از لحاظ اهمیت به سرعت مورد بازدید قرار بگیرد البته در این میان برخی اخبار زرد همچون شایعه ازدواج فلان آدم مشهور با فرد دیگر یا حضور در پارتی و … نیز دیده می شود.
متاسفانه جذاب بودن موضوع کافی است تا بسیاری از کاربران کاری به صحت خبر یا میزان مستند بودن آن نداشته باشند و به رواج آن کمک کنند و شاید خودشان هم ندانند که در حال شایعه پراکنی هستند.
برخی از کارشناسان علت رواج اخبار از این دست و شایعات را پایین بودن سواد رسانه ای در جامعه می دانند و می گویند وقتی مطالب و شایعاتی بدون استناد و تحقیق در این فضاها منتشر می شود به علت این است که سواد رسانه ای در میان بیشتر کاربران اندک است بنابراین دیگر بدنبال اصالت و ریشه خبر نمی روند و این مطالب بسرعت گسترش می یابد.
با توجه به دردسرهای اخباری از این نوع به تازگی مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی کانال های خبری با تعداد اعضای بالا در شبکه های اجتماعی مطرح شده است و به گفته وزیر ارتباطات طبق آن صحبت اولیه پیرامون ساماندهی کانال های خبری با بیش از پنج هزار عضو در شبکه های اجتماعی است.
محمود واعظی هفته گذشته در حاشیه دومین همایش ملی خدمات عمومی الزامی، ICT در مناطق روستایی و کم توسعه یافته کشور با بیان اینکه کانال های خبری با تعداد اعضای بالا در شبکه های اجتماعی ساماندهی می شوند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم باید نسبت به اخباری که در این کانال ها منتشر می شود، اعتماد داشته باشند تصمیم گرفته شد تا کانال هایی که بیش از تعداد مشخصی عضو دارند، ملزم به دریافت مجوز شوند.
وزیر ارتباطات افزود: بر این اساس وزارت ارشاد موظف به تدوین آیین نامه و تشکیل کمیته ای در مدت یک ماه شده که در این آیین نامه تعداد اعضای کانال های خبری موظف به دریافت مجوز مشخص می شود. البته جزئیات این خبر قرار است در یک ماه آینده بیشتر توضیح داده شود.
اما رییس پژوهشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به این خبر گفته است: کانال‌های تلگرام با وجود اینکه تبادل اطلاعات می‌کنند، مشمول تعریف رسانه به مفهوم خاص آن نیستند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا محمدمهدی فرقانی با اشاره به صحبت‌های اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه درصدد تهیه طرحی هستند تا هر نوع فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی منوط به دریافت مجوز از این شورا شود، گفت: کانال‌های تلگرامی اگرچه کار رسانه‌ای را به نوعی انجام می‌دهند یعنی تبادل اخبار و اطلاعات می‌کنند ولی ساختارشان با یک رسانه متفاوت است.
فرقانی با بیان اینکه در قدم اول باید دید این فعالیت رسانه‌ای چگونه تعریف شده و به چه نوع فعالیتی گفته می‌شود، تشریح کرد: فعالیتی که در قالب یک رسانه الکترونیک و دیجیتال با اسم و عنوان مشخص و به صورت ثابت، منظم و دائمی انجام گیرد طبق ماده یک قانون مطبوعات می‌تواند به عنوان یک رسانه تعریف شود و در نتیجه مشمول قانون مطبوعات هم بشود.
او با تاکید بر اینکه باید منتظر اطلاعات تکمیلی‌تر ماند، گفت: هر قانونی هم بخواهد وضع شود، قاعدتا اولین ماده و اولین بند آن تعریف آن مفهوم است؛ من نمی‌دانم منظور شورای عالی فضای مجازی چه بوده اما اینکه به صورت پراکنده و موردی در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی رد و بدل شود مشمول رسانه نمی‌شود.
فرقانی با تاکید دوباره بر اینکه باید تعریف فضای رسانه‌ای و فعالیت در آن، چهارچوب و حدودش معلوم شود تا بتوان درباره درست یا نادرست بودن و نقاط قوت و ضعفش صحبت کرد، آن را در حال حاضر بحثی مبهم توصیف کرد.
او تصریح کرد: این حدود و تعاریف باید مشخص باشد چون اگر کل فضای مجازی مدنظر باشد عملا اجرای آن امکان‌پذیر نیست و همه را محدود به قانون کردن کاری منطقی به نظر نمی‌رسد.
این روزها اخبار مختلفی در خصوص مسدود شدن برخی شبکه های اجتماعی و یا نظارت بر آن ها بیشتر این نگاه را در جامعه تسری می بخشد که به این فضاها نگاه امنیتی می شود در حالیکه می توان با برنامه ریزی دقیق تر و ایجاد اعتماد در میان کاربران آسیب ها را به حداقل رساند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.