خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس در تحریریه وقایع استان/در میان ما

حضور سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس در تحریریه وقایع استان/در میان ما

گروه سیاسی-وقایع استان:
نشریه وقایع میزبان اولین نشست با مطبوعات مهندس سید مهدی مقدسی نماینده راه یافته این دوره حوزه انتخابیه اراک ، خنداب و کمیجان به مجلس بود البته ایشان قبلا با خبرگزاری ها نشست های برگزار کرده بودند ولی بسیار مفتخریم که اولین نشریه ای در استان بودیم که در این نشست گرم و صمیمی در مورد مسائل متفاوت زندگی ایشان و دغدغه های بچگی و جوانی اش و مشکلات استان و کشور با ایشان به گفتگو پرداختیم .
وی در پاسخ به اینکه دیدگاه شما در باره ترکیب امید و اکثریت مجلس چیست ؟ اصلاح طلبان یا اصول گرایان پیروز واقعی مجلس بودند؟پیروزی لاریجانی بر عارف نشانه روشنی را در بر نداشت ؟ گفت : تا تعریف ما از پیروزی چه باشد زیرا تعداد نمایندگان اصلاح طلب در این دوره نسبت به دو دوره قبل به تعداد قابل توجهی افزایش پیدا کرد و نزدیک به صد نفر رسید و یک فراکسیون بالای صد نفر یک فراکسیون قوی و تاثیر گذار است . و ترکیب هیات رئیسه را تاثیر گذاری مستقل ها رقم زد .انتخاب هیات رئیسه کار دموکراسی است و کار نمایندگان است . و باید به رای نمایندگان احترام گذاشت . در مجلس هم لابی های مختلفی داشتند که به هرحال لاریجانی با توجه به کارهای ادوار گذشته از برجام و دولت دفاع کرد و از طرفی حمایت اصول گراها را که داشت در نهایت هم، مستقل ها و بخشی از فراکسیون امید به او گرایش پیدا کردند و با توجه به ترکیب رئیس ، نواب رئیس و هیات رئیسه این مجلس به نظر می رسد مجلسی عقلانی ، خوب و کار آمد باشد.یعنی در مجلس دهم یک تفاهم و درک متقابل وجود دارد.
وی درباره مهمترین مشکل اراک گفت: یک ناهمگونی بزرگ در اراک وجود دارد و همه بخش ها را فرا گرفته به طوری که هیچ چیز سرجای خودش نیست و مردم را شدیداً آزار میدهد. صنایع دچار رکود شده اند و محیط زیست به شدت آلوده شده است . یعنی این مشکل تقریبا در همه جا ریشه دوانده است از محیط زیست گرفته تا صنایع همه به یک تلاش جدی برای بر طرف کردن مشکلاتشان احتیاج دارند. بحث محیط شهری که شایسته مردم نیست و یک عزم جدی میخواهد که همه در این فرایند کمک کنند تا از این شرایط نا مناسب عبور کنیم .
مقدسی در پاسخ به اینکه اولویت های شما برای حل این معضل ناهمگونی شهر در چه زمینه ای است گفت : از آنجایی که شهر اراک یک شهر صنعتی است و از طرفی در همه بخش ها به اندازه کافی مشکل وجود دارد هر بخشی اولویت بندی لازم خودش را میخواهد ولی به نظر بنده اولویت اصلی شهر اراک رفع مشکلات صنایع است که به شدت دچار رکود شده اند و باید هرچه سریع تر به این مشکلات رسیدگی شود تا دوباره به رونق و رشـد قبلی برسند .
البته در حوزه خنداب و کمیجان نیز مشکلات فراگیری مانندمشکلات ناشی از خشکسالی و نابودی کشاورزی و بیکاری نیز جز دغدغه های آنها است ولی متاسفانه در این بخش زیرساخت های مانند جاده و درمانگاههای مجهز وجود ندارد که به نظر من، رفع مشکلات درمانی و رفع مشکلات کشاورزی و طرح های راه سازی در این مناطق اولویت اصلی محسوب میشود.
وی در پاسخ به اینکه راه کار شما برای رفع مشکلات کشاورزی استان چیست گفت: اولا در استان ما مشکلی که به وجود آمده این است که توجهمان را بیش از حد به بخش صنعت معطوف کرده ایم این در حالی است که پتانسیل بخش کشاورزی در استان ما تقریبا در حد بخش صنعت است و ما نباید از این غافل شود و اگر ما این نگاه را گسترش دهیم خود به خود به ظرفیت ها و توانایی های این بخش جذب میشویم .
یعنی اگر سیستمی به کل استان نگاه کنیم از محلات تا کمیجان پتانسیل خیلی قوی برای کشاورزی وجود دارد ولی متاسفانه ما از پتانسیل هایی که در اختیار داریم بهینه استفاده نمیکنیم مثلا از منابع آبی در بخش کشاورزی به سنتی ترین شیوه اش بهره برداری میکنیم . ولی این مشکلات را به راحتی میتوان با استفاده از روش های جدید مانند آبیاری قطره ای حل کرد و یقینا اگر در مجلس در طرحی درباره شیوه های پیشرفته در کشاورزی و مربوط با حل مشکلات استان ما مطرح باشد ما از آن طرح حمایت میکنیم و در ثانی هم صنایع تبدیلی در استان مرکزی خیلی ضعیف است مثلا چون سردخانه مناسب در استان خیلی کم اکثر میوه ها زود خراب میشوند پس استفاده از تکنولوژی پیشرفته در بخش کشاورزی، در نظر گرفتن بازار مصرف تضمینی برای محصولات تولیدی جز اولویت های ما هست و بنده دنبال این هستم که در کمیسیون کشاورزی به جد پیگیری این موضوع باشم . چون خرید تضمینی در بخش کشاورزی تجربه موفق بسیاری از کشورهای پیشرفته است .و با خرید تضمینی میتوان مشکلات کشاورزی را حل کرد مثلا نبودن بازار مصرف به تولیدکنندگان شیر آسیب جدی وارد کرده است .
فرهنگ مصرف محصولات لبنی در کشور ما هنور جا نیفتاده است و گرنه تولید شیر در کشور خیلی زیاد هم نیست .یعنی حتی اگر به صادرات هم فکر نکنیم اگر فرهنگ مصرف محصولات لبنی جا بیفتد تولید کشور کفاف مصرف را نمی دهد و ما باید در زمینه این فرهنگ سازی تلاش کنیم .مثلا ترکیه و ایران از لحاظ جمعیت تقریبا برابر ند. ولی در ترکیه ۱۶ میلیون لیتر شیر مصرف میشود در کشور ما ۹ میلیون لیتر که این خودش نشان دهنده پایین بودن فرهنگ مصـــرف محصولات لبنی در کشور ما است.

وی افزود : از طرفی برای کمک به کشاورزان باید قیمت شیر در کشور ما حداقل باید به ۱۴۰۰ تومان برسد که فعلا حدود ۱۱۰۰ تومان است و اخیرا برای تولید شیر خشک ما ۳۰۰ تن مازاد مصرف در استان داریم که قرار است این شیر را با رنج ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متناسب با بار میکروبی خریداری شود ما در تلاش هستیم که از ۳۰۰ تن مازاد قرار است سی تن را به شیر خشک تبدیل کنند. ما در حال چانه زنی هستیم که این سهمیه را فزایش دهیم . و به شیوه های صنعتی نه سنتی برای تولید شیر با کیفیت در تلاش هستیم .
یعنی ما باید با قیمت مناسب از کشاورز محصول را بخریم و برای مصرف کننده هم نباید با قیمت متغیر این محصول را بخرید و این تفاوت قیمت را هم دولت از طریق یارانه بپردازد .بزریل و ترکیه و خیلی از کشورها این کار را کرده اند.و باید جلوی واردات را بگیریم و از مازاد تولید داخلی خودمان شیر خشک تولید کنیم . یعنی برای مصرف کننده هم قیمت متعادل باشد. یعنی وقتی ما به صادرات و یا افزایش مصرف در داخل توجه میکنیم رعایت استاندارهای جهانی صادرات و استفاده از به روزترین تجهیزات جز اصلی ترین ویژگی های کار ماهستند. مثلا الان ما بازار قوی روسیه را داریم ولی هنوز استاندارهای ما به حد جهانی نیست که این نیازها را بر آورده کندهرچند چندین شرکت در تلاش هستند که این استانداردها را به سطح قابل قبول برسانند.
نماینده مردم اراک ، خنداب و کمیجان در پاسخ به اینکه برای رفع مشکلات کارگری و بحران کارگری در استان چه اقداماتی انجام داده است گفت : من قبلا ملاقاتی را با سهام دارن چندین شرکت و چند مقام کشوری انجام داده ام و در حال تلاش هستیم با همکاری دکتر کریمی به مشکلات این بخش به جد رسیدگی شود .که به نظر من وقتی اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی توجه ویژه ای دارد باید به واردات کالاهای که مشابه داخلی دارند پایان دهیم تا تولید داخلی رشد کند و نیاز به کارگر افزایش پیدا کند و اگر سرمایه گذاری خارجی هم هست باید اولویت تولید داخلی باشد و کالا حتما ساخت داخل باشد و در این جریان انتقال تکنولوژی صورت بگیرد تا نیازهای بازار کار برآورده شود.و در استان ما شرکت های مثل هپکو ، واگن پارس و کمباین سازی یک روزی گل سرسبد تولید کشور بودند و ما برای رفع بحران های این شرکت ها باید با تمام توان پی گیر باشیم .
هدف ما این است که سهام داران و دست اندرکاران شرکت های بحرانی استان یک بسته پیشنهادی قدرتمند را با در نظر گرفتن تمام جوانب و واقعیت های موجود برای برون رفت از مشکلات کنونی به ما ارائه دهند تا ما نیز با تمام توان در تهران پیگیر این مسئله باشیم و از آنها حمایت کنیم .یعنی برای برون رفت از این مشکلات چه پیشنهادی دارند و این پیشنهاد باید دارای منطق اقتصادی قوی نیز باشد.
حمایت از صنایع بزرگ، کوچک و متوسط در دستور کار همه جانبه ما هست ، جذب منابع جدید استفاده از بسته های اقتصاد مقاومتی ، توجه به تولید داخل و سایر تسهیلات مربوط به آن میتواند ما را در برون رفت از این بحران بیرون کند. و چون اقتصاد ما دارای افت و خیزهای زیادی است این قضیه برای سرمایه گذاران ابهام به وجود آورده است .مثلا ما الان تا حدی تورم را مهار کرده ایم ولی در کنارش رکود به وجود آمده است .
در صنایع اراک به دنبال این هستیم که به رونق گذشته برگردند که این مهم از طریق همکاری همه بخش ها امکان پذیر است .
باید یک ستاد ویژه ای در استانداری برای رسیدگی به مشکلات صنایع در نظر گرفته شود تا باهمکاری نمایندگان استان در راستای کمک به این شرکت ها کمک شود.
وی درباره مشکلات فرودگاه اراک نیز گفت : این قضیه چند بخش است اولا تجهیزات متنباسب با پروازهای خارجی و بین المللی نیست و در حال تکمیل است و پنهای باند و سالن های فرودگاه مشکلات آن حل شود بخشی هم از این قضیه به استقبال مردم از پروازهای هوای است که در صورت استقبال زیاد مردم مسئولان هم رسیدگی خواهند کرد. باید زیرساخت های این کار فراهم شود . از این فرودگاه برای صادرات مثلا گل و جنبه های در آمد دهی آن هم استفاده کرد.
یکی فرهنگ سازی در بین مردم برای استفاده از حمل و نقل هوایی که این کار استمرار داشته باشد و دوم شرکت فرودگاهی کشور باید برنامه داشته باشد و فقط به انجام پروازها فکر نکند مثلا استفاده از طرح های آموزشی که مثلا بازدید از تالاب میقان و پروزاهای تفریحی و زیارتی را افزایش دهیم .
وی درباره مشکلات خبرنگاران در استان مرکزی نیز گفت : خبرنگاران نشان داده اند که در بحران های مختلف در جنگ، مشکلات داخلی و خارجی در همه جا حضور داشته اند و تمام تلاششان را برای اطلاع رسانی شفاف و صریح به مردم داشته اند و با اینکه در همه جا برای کمک به این گروهها طرح های و برنامه های ارائه شده است ولی همه این برنامه ها در سطح شعار باقی مانده است و با اینکه هر ساله ۱۷ مرداد سیر تبریک ها میاد و قول هایی داده میشود ولی در عمل روی کاغذ می ماند . هرچند در سالهای اخیر اقداماتی در زمینه کمک به خبرنگاران انجام گرفته شده است .ولی این کارها به نظرم کافی نیست و باید اقدامات هم شان با این قشری که برای پیشرفت هر جامعه ای لازم هستند در نظر گرفته شود.
مجمع نمایندگان استان قرار را بر این گذاشته ایم که با کمک استانداری یک بانک اطلاعاتی از مدیران همه حوزه ها شکل بگیرد که ما در هر مقطعی که میخواهیم برای انتخاب مدیران شایسه بومی هر بخش مشکلی نداشته باشیم . که حق کسی ضایع نشود و بخواهیم از طریق بومی سازی مشکلات استان را حل کنیم .و درمواقع لازم در مواقع تصمیم گیری از مدیران این بانک اطلاعاتی استفاده کنیم.
وی با اشاره به مشکلات آلودگی در استان گفت : براساس مطالعات انجام گرفته در دانشگاه شهید بهشتی هم صنایع بزرگ و هم خودروها و آلاینده های شهری و سایر عوامل در آلودگی هوای اراک دخیل هستند . و نتایج این تحقیق برای سه واحد بزرگ پتروشیمی ، پالایشگاه و نیروگاه انجام گرفته بیش از ۸۰ درصد آلودگی در مسیر غرب به شرق به اراک وارد میشود . و به نظرم باید متناسب با این تحقیقات برای رفع این مشکلات در هر واحدی بدون رودبایستی اقدامات لازم را انجام داد.
و برای رفع این مشکلات تلاش های زیادی انجام گرفته مثلا برای رفع آلودگی هوای اراک در سال ۸۶ در حدود ۳۴۵ میلیارد تومان مصوبه داشته ایم و با توجه به گذشت نزدیک ۹ سال از این مصوبه هنوز ما ۱۷ درصد از این اعتبارات به استان ما اختصاص پیدا کرده که نشان دهند این است که مصوبات انجام گرفته ولی این مصوبه های عملیاتی نشده اند و بر روی کاغذه مانده اند.
وی در مورد مشکلات آلودگی کارخانه آلومینیوم هم گفت : آند باید در سال ۹۵ – ۹۶ راه اندزای میشد که متاسفانه علی الرغم گذشته چند سال پیشرفت فیزیکی آن در حد ۱۰ الی ۱۲ درصد بوده و در زمینه تجهیزاتی هم در حد ۲۵ درصد بوده یعنی پروژه از برنامه خودش عقب هست و حتما پروژه آنودکه از آلوده کننده ترین بخش های آلاینده استان هست باید از اراک خارج شود. این طرح سرعتش بسیار کند است و باید زودتر در این زمینه اقدامات لازم انجام گرفته شود.
***
در کنار بررسی برنامه ها و دریافت راه کارهای سیاسی، اقتصادی و صنعتی از سید مهدی مقدسی به عنوان نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته ایم گفتگویی هرچند کوتاه اما متفاوت نیز با او ترتیب دهیم. گفتگویی که شاید به ابعاد دیگر زندگی یک نماینده می پردازد. بی شک اثرگذاری یک نماینده علاوه بر تسلط های قانونی و شناختن پیچ و خم های سیاسی وامدار ابعاد دیگر زندگی او نیز هست. شناخت اجتماع و همراه بودن با چالش های روز کشور در زمینه های فرهنگی و اجتماعی است که می تواند یک نماینده مجلس را متمایز کرده و با پیش برد همگام ابعاد زندگی اش، خواسته های قشر روشنفکر جامعه را برای بهبود آگاهی های اجتماعی لحاظ کند.
سید مهدی مقدسی در دوران کودکی آیا به سیاست و پست های اجرایی فکر میکرده است؟
واقعیت این است که معمولا این سوالیست که در همه خانواده ها و مدارس مطرح می شود که قصد دارید در آینده چیکاره بشوید، اما آن چیزی که در آغاز در ذهن من وجود داشت اثرگذاری بود. در واقع بیشتر بر روی موثر بودن فکر می کردم تا مسئولیت.
چطور شد موثر بودن را در سیاست و مسئولیت اجرایی جستجو کردید؟
بعد از پیروزی انقلاب تحول عظیمی در کشور صورت گرفت. مدیران زمان گذشته تغییر پیدا کرده بودند. در نتیجه در آن زمان کشور دچار خلا مدیریتی بود. ما مدیریت را علم و هنر اداره کردن تعریف می کنیم. من در خانواده ای بزرگ شده بودم که مرحوم پدرم به نوعی در محل، بازار و محل کار فردی معتمد و موثر بود. او که مورد مراجعه مردم بود به عنوان یک سادات و اختلافات مردم را حل می کرد و نظراتش مورد قبول بود. به عنوان بزرگ محل در مساجد برای کارهای خیر سخنرانی می کرد. من الگویی از مرحوم پدرم گرفتم چرا که ایشان هم مورد رجوع مردم بود خیلی از علما و روحانیت به منزل ما رفت و آمد داشتند و پدرم وجاحت خاصی داشتند. مثلا من در سن پانزده سالگی رئیس کتابخانه ولی عصر بودم و تمام مسئولیت اداره آنجا را به عهده داشتم. در زمان انقلاب هم با حضور در راهپیمایی ها در اراک و به سبب رفت و آمد مکررم به تهران به اتفاقاتی که جریان داشت آشنا می شدم. نسل ما خود به خود سیاسی بار آمد. من آرشیو روزنامه های سال پنجاه و هفت را با پانزده سال سن جمع می کردم و مسائل سیاسی را در قالب مقاله ها دنبال می کردم و شخصیت من با وجود سن کم با سیاست عجین شد و شکل گرفت.
اگر در صحن مجلس دعوا بشود، نگاه می کنید یا جدا می کنید؟
نمایندگان باید شان مجلس را حفظ بکنند و فضایی را ایجاد کنند که اینگونه اتفاق ها رخ ندهد. اگر هم بود نزدیک ترین افراد مسئولین مجلس هستند که می بایست نظم را برقرار کنند. من علاقه مند هستم که این اتفاقات رخ ندهد صرف نظر از اینکه چه کسی مقصر هست اینگونه مسائل وزانت مجلس را زیر سوال می برد.
نظرتان را در رابطه با کلمات و عباراتی که می شنوید بیان کنید.
کارگران معدن: حقوق تضعیف شده شان باید پی گیری شود.
جرم سیاسی: قانون هرچه حکم بکند.
احمدی نژاد: یک رئیس جمهور پر تحرک که منابع زیادی از کشور را هدر داد.
استاد شجریان: استاد برجسته آواز هستند به هر شکل.
لغو کنسرت: حاکمیت قانون و حفظ ارزش ها و اگر وزارت ارشاد مجوز بدهد باید قابل احترام باشد.
علی کریمی: فوتبالیست برجسته ای که مورد علاقه همه ورزش دوستان است.
آخرین کتابی که خواندید چه بوده است؟
به خاطر خواندن گزارشات متعدد وقت چندانی نداشته ام. اما قانون برنامه پنجم که یک کتاب قطوری است برای تطبیق برنامه پنجم و ششم مطالعه کردم که نزدیک به پانزده روز وقت مرا گرفت.
و آخرین فیلمی که دیدید؟
متاسفانه مدت هاست که فرصت نکردم سینما بروم. چندین ماه درگیری برای ماراتن انتخابات و بعد کارهای آغازین مجلس وقتم را گرفته بود. قبلا فرصت پرداختن این موضوعات را بیشتر داشتم. اما سریال های تلویزیون را نه کامل که هر ازگاهی نگاه می کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.