خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به شرایط کاری و زیربنایی شهرک صنعتی خیرآباد اراک در گفتگو با مدیرعامل آن:/خیـر، آباد نیست

نگاهی به شرایط کاری و زیربنایی شهرک صنعتی خیرآباد اراک در گفتگو با مدیرعامل آن:/خیـر، آباد نیست

دوشنبه ۲۴ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۳

گروه اقتصاد-وقایع استان:
استان مرکزی یکی از استان های صنعتی و قطب صنایع مادر و سنگین در کشور است. در سال های اخیر به واسطه وضعیت بحرانی اقتصاد کشور و تحمیل تحریم ها تمامی بخش های کشور از جمله صنعت که بازوی مهمی در تولید و پیشرفت محسوب می شود تحت تاثیر قرار گرفته اند و با چالش های متعددی چون تهیه مواد اولیه، دور ماندن از تکنولوژی های روز و از دست دادن بازار رو به رو بودند مسائلی که به نظر می آمد در دوران پسا تحریم موانع پیش رویش برداشته شود و روزهای بهتری را برای صنعت و تولید رقم بزند، هرچند ماه ها از امضای برجام می گذرد؛ ولی هنوز اتفاق ملموس و قابل توجهی در این خصوص رخ نداده است، استان مرکزی با داشتن نزدیک به بیست شهرک صنعتی در شهرستان های مختلف بی شک با این چالش ها و بحران ها بیشتر رو به رو بوده است، روزنامه وقایع استان در نظر دارد در یک سلسله گزارش به بررسی وضعیت کنونی شهرک های صنعتی و مشکلات پیش رو تولید و تولید کنندگان بپردازد، مشکلاتی که تاثیر خود را بر بخش های دیگر جامعه نیز خواهد گذاشت.
شهرک خیر آباد اراک یکی از شهرک های فعال استان مرکزی با مساحت ۳۹۵ هکتار در ۳۰ کیلومتری شهر اراک واقع است. این شهرک ۳۷۴ واحد صنعتی دارد و نزدیک به پانزده سال است که تاسیس شده؛ ولی هم اکنون با گذشت بیش از یک دهه هنوز با مشکلات متعددی مواجه است که غیر از مسائل کلان اقتصاد مشکلاتی چون تامین نبودن تاسیسات، زیرساخت ها و خدمات اولیه در آن وجود دارد.
مهندس صالحی مدیرعامل شهرک صنعتی خیرآباد در گفتگو با خبرنگار وقایع استان به تشریح مشکلات و مسائل کنونی این شهرک پرداخته است.
صالحی گفت: در شهرک صنعتی خیرآباد مشکلات بسیاری وجود دارد از کمبود در تاسیسات زیربنایی تا موانعی در تولید و صادرات که هر کدام تاثیر منفی خود را بر روند توسعه این شهرک گذاشته اند.
تاسیسات زیربنایی شهرک هنوز تکمیل نشده است
وی با بیان اینکه شهرک خیرآباد در سال ۸۰ تاسیس شده است، افزود: انجام بهینه تاسیسات زیربنایی چون انشعابات آب، برق، گاز، جدول کشی، آسفالت و فضای سبز از تعهدات شرکت شهرک های صنعتی بوده که با وجود دریافت حق انتفاع این تاسیسات در همان سال های ابتدایی از ساکنین یا انجام نشده یا نیمه تمام و ناقص انجام شده بود.
صالحی توضیح داد: در مواردی نیز ما شاهد سهل انگاری در ساخت بعضی تاسیسات بوده ایم به طوری که با گذشت زمان باعث ایجاد مشکل و هزینه مضاعف برای شهرک شده اند.
مدیر عامل شهرک صنعتی خیرآباد ادامه داد: مسئله ای که هم اکنون در تصفیه خانه ای شهرک دیده می شود این تصفیه خانه علی رغم دریافت هزینه بالا از مردمان شهرک به دلیل اهمال پیمانکار دچار مشکل شده و نیاز به ترمیم و مرمت دارد.
صالحی افزود: در حال حاضر با تغییر مدیریت شرکت شهرک های صنعتی در زمینه موارد توضیح داده شده همکاری های لازم در حال انجام است خصوصا در مورد تکمیل روشنایی شهرک، مساعدت در انتقال مکانیزه زباله ها و افزایش یک دستگاه ماشین آتش نشانی دیگر به شهرک.
ضرورت ایجاد یک گذرگاه امن در ورودی خیرآباد
وی با بیان اینکه نیروی انسانی یکی از سرمایه های هر واحد صنعتی به شمار می رود، افزود: برخی از مسائل در حوالی این شهرک وجود دارد که باعث پایین آمدن ضریب امنیت جانی برای نیروی کار و منابع انسانی این مجموعه است.
صالحی توضیح داد: در جلوی شهرک خیرآباد یک دوربرگردان غیراستاندارد که فاقد تابلو و همچنین سرعت کاه است وجود دارد که در بسیاری از موارد باعث ایجاد تصادفات و آسیب و صدمه به نیروی انسانی مجموعه و سایرین می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته با تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی در کارگروه ترافیک استان مصوب شد که هر چه سریع تر یک زیرگذر در ورودی شهرک ساخته شود که هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.
مدیرعامل شهرک صنعتی خیرآباد اضافه کرد: البته با توجه به تردد ماشین های سنگین از این شهرک طرح زیرگذر خیلی کارآمد به نظر نمی آمد بنابراین در یک جلسه با مهندس مقیمی استاندار وقت پیشنهاد ساخت یک پل با قابلیت تحمل و تردد هرگونه ماشین مطرح و قرار شد بخشی از هزینه توسط شرکت شهرک ها بخشی هم توسط ساکنان شهرک پرداخت شود؛ ولی متاسفانه با رفتن استاندار این مسئله نیز مسکوت ماند.
وی با تاکید دوباره بر اهمیت این موضوع خاطرنشان ساخت: این مسئله از جایی برای ما اولویت محسوب می شود زیرا در ارتباط مستقیم با منایع انسانی است.
صالحی گفت: بی شک امروز ارزش سرمایه انسانی به حدی است که اگر این سرمایه آسیب ببیند واحد صنعتی نیز دچار بحران خواهد شد بنابراین امیدواریم که این مورد سریعتر در راس پیگیری ها قرار بگیرد، از طرفی ورودی هر شهرک نمادی از خود شهرک است و در معرفی آن موثر است؛ولی وضعیت کنونی خیلی شایسته یک محدوده صنعتی نیست.
واحدهای فعال شهرک فقط با ۴۰ درصد ظرفیت تولید می کنند
مهندس صالحی در ادامه بر وضعیت واحدهای صنعتی و چالش های پیش رو تولید و تولید کنندگان پرداخت و افزود: شهرک خیرآباد نزدیک به ۳۷۴ واحد صنعتی دارد که در حال حاضر فقط ۶۰ درصدشان فعال هستند و این واحدها نیز متاسفانه با ۴۰ درصد ظرفیتشان کار می کنند.
وی ادامه داد: این آمار بسیار نگران کننده و تاسف آور است سرمایه های ملی مردم تبدیل به ساختمان و دستگاه و هزینه اشعاباتی چون آب، برق و گاز شده؛ ولی متاسفانه برخی واحدها مبالغ لازم جهت سرمایه در گردش و مواد اولیه را ندارند تا وارد چرخه تولید شوند.
مدیرعامل شهرک صنعتی خیرآباد با تاکید بر اینکه تولیدکننده نیاز به حمایت دارد تا بتواند از یک جایی آغاز به کار کند و به حرکت خود ادامه بدهد، تصریح کرد: بنابراین تولید کنندگانی که با توان خود به این مرحله رسیده اند از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که با مساعدت آن ها را در ادامه روند تولید یاری کنند.
وی صادرات و بازار فروش برای محصول را یکی از مهم ترین شاکله های صنعت عنوان و اضافه کرد: در زمینه صادرات اقدامات خوبی در حال شکل گیری است با توجه به شرکت های مدیریت صادراتی که در استان وجود دارد انتظار می رود که از واحدها و شرکت های صنعتی حمایت لازم در این زمینه انجام شود.
حمایت از تولید کننده با جلوگیری از واردات
صالحی مشکل دیگر تولیدکنندگان داخلی را واردات بی رویه عنوان و تصریح کرد: متاسفانه دیده می شود که بسیاری از محصولاتی که توسط خود شرکت های ایرانی تولید می شوند از کانال های رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شوند و همین باعث سردرگمی و مشکل برای تولید کننده ایرانی می شود.
وی ادامه داد: این نگرانی همیشه برای تولیدکننده وجود دارد که آیا محصول تولیدی اش فروش می رود یا توان رقابت در بازار جهانی را داراست یا نه؟ بنابراین در نهایت از ادامه تولید منصرف می شود.
صالحی تاکید کرد: از نمایندگان انتظار داریم با مصوبات حمایتی از تولید کنندگان داخلی، جلوی واردات محصولاتی که قابلیت تولید در داخل را دارند بگیرند و با ارائه امتیازاتی چون معافیت از مالیات تا چند سال، حمایت های بیمه ای، خدمات مالیاتی و اختصاص سرمایه در گردش تولیدکننده را حمایت کنند.
وی افزود: از طرفی انتظار می رود نهادها و ارگان های دولتی را موظف به خرید محصولات و تولیدات داخلی شوند.
استفاده از مالیات بر ارزش افزوده در رفع مشکلات شهرک های صنعتی
مهندس اللهیاری عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی خیرآباد نیز در ادامه با بیان اینکه شهرک خیر آباد به صورت خودگردان اداره می شود، گفت: هم اکنون بخشی از مالیات بر ارزش افزوده شهرک ها به شهرداری ها پرداخت می شود، با توجه به اینکه این شهرک هیچ خدماتی را از شهرداری دریافت نمی کند انتظار می رود بخشی از این مالیات بر ارزش افزوده صرف هزینه های شهرک شود.
وی افزود: از آنجاییکه این مسئله مجرای قانونی دارد و از سوی قانونگزار نیز دیده شده است، ولی در هشت سال اخیری که قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اجرا است هیچ مبلغی به این شهرک پرداخت نشده است، در صورتی که با پرداخت این مبلغ برخی از مشکلات زیربنایی شهرک رفع خواهد شد.
اللهیاری ادامه داد: شرکت شهرک ها در این مورد نمی تواند ورود کند بنابراین انتظار از نمایندگان محترم مجلس این است در اجرایی شدن این مهم مساعدت کنند تا یکی از موانع تولید برداشته شود و این پول به شهرک ها پرداخت شود.
وی در ادامه تشریح مشکلات این شهرک گفت: طبق قراردادهایی که با شرکت شهرک ها بسته شد بنا بود که این شهرک حصار کشی شود؛ ولی توجیه شرکت شهرک ها این است که اگر اینجا حصار کشی شود محدوده خاص تلقی می گردد و پرداخت هزینه برق و روشنایی بر عهده خود شهرک می شود.
اللهیاری توضیح داد: بنابراین ما قبول کردیم که منطقه حصار کشی نشود تا همان شارع عام محسوب شویم؛ ولی اداره برق نیز زیر بار این مسئله نمی رود و در نهایت تمام هزینه های سیم کشی برق بر عهده اعضای شهرک می باشد، بنابراین از دو سو بلاتکلیف مانده ایم.
وی در خصوص مشکلات آب شهرک، ادامه داد: هم اکنون تعرفه حق النظاره چاه های آب شهرک سیصد درصد افزایش قیمت داشته؛ ولی در این میان یک نکته حائز اهمیت است هفتاد درصد آب مصرفی در شهرک صرف فضای سبز می شود که جز امور کشاورزی محسوب می شود،بنابراین از لحاظ قانونی باید به این بخش تخفیف داده شود و نباید با تعرفه صنایع محسوب شود.
اللهیاری توضیح داد: به هر روی این شهرک با مشکلات عدیده ای رو به رو است و ما یک لیست ۶۳ آیتمی از آن تهیه کرده ایم و در اختیار مسئولین قرار داده ایم و امیدواریم که در رفع این موارد و حمایت از تولیدکنندگان نگاهی دلسوزانه تر انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.