خانه » پیشنهاد سردبیر » صحن رسمی شورای شهر اراک برگزار شد/اختلاف در اوج

صحن رسمی شورای شهر اراک برگزار شد/اختلاف در اوج

چهارشنبه ۱۹ آبان شماره ۴۶۰

عباس لعل بار
وقایع استان

جلسه علنی این هفته صحن رسمی شورای کلانشهر اراک در حالی برگزار شد که در این جلسه هر دو موضوع هفته ی گذشته بر جلسه این هفته نیز سایه انداخته بود. بحث اختلاف شورا با سازمان نظام مهندسی و همچنین پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به استان در این جلسه بیشترین زمان را به خود اختصاص داد.
در ابتدای این جلسه اسماعیل تاج آباد رییس شورای شهر اراک به گوشه ای از بودجه اختصاص یافته به استان برای پروژه های شهری و عمرانی اشاره کرد و افزود: در سفر رییس جمهور برای پروژه بیمارستان ولی عصر اراک مبلغ ۸۰ میلیارد تومان بصورت کامل تخصیص یافته است، همچنین برای تکمیل بیمارستان آیت ا… خوانساری مبلغ هشت میلیارد تومان و پارک بانوان یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در این سفر مصوب شده است که چند پروژه از جمله تالار مرکزی اراک، تکمیل و تجهیز پارک فناوری اراک، تکمیل و تجهیز مرکز ناباروری و تکمیل موزه بزرگ اراک ظرف دو سال آینده به اتمام برسند.
تاج آباد اعلام کرد: مصوب شده است برای خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در اراک تسهیلات با سود کم پرداخت خواهد شد.
رییس شورای شهر اراک با اشاره به جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا که پیش از جلسه صحن رسمی شورای شهر اراک برگزار شده بود گفت: ۲۲ میلیارد تومان جهت کاشت بوته درخت در ۵هزار هکتار در نظر گرفته شده است و همچنین مقرر شده ۷۰۰ هکتار زمین برای کاشت درخت در سطح شهر اختصاص یابد.
در ادامه جلسه دبیر شورای شهر اراک به بیان نکته ای پرداخت که حواشی زیادی ایجاد نمود. از مدتها پیش شهرداری و شورای شهر با سازمان نظام مهندسی به اختلافاتی برخورده اند که تاکنون حل نشده است. اخیر با تصویب شورای شهر مقرر شده برای ساخت و ساز در اراک از مهندس مجری سازمان نظام مهندسی استفاده نشود و شهردار موظف به پیگیری آن بوده است. ولی بنا به گفته اعضای شورای شهر در روزهای اخیر شهردار با نوشتن نامه ای به استانداری برخلاف این مصوبه از استانداری خواسته است برای ساخت و سازها از مهندسین مجری ساختمان بهره گرفته شود.
دکتر علیمرادی در نطق قبل از دستور با اشاره به موضوع لغو الزام مجری در ساختمان سازی گفت: شهرداری مصوبات شورای شهر را پیگیری نمی کند و همین موضوع منجر به این شده است که برخی به ما بگویند شورای شهر قدرتی ندارد.
علیمرادی افزود: ظاهرا تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می شود عملی نشده و شهردار برخلاف آنها عمل می کند.
پس از صحبت های علیمرادی جمشید زند، مسعود آبایی و عباس آجرلو دیگر اعضای شورای شهر اراک در تایید صحبت های علیمرادی صحبت کردند. مسعود آبایی با اشاره به نگارش نامه ای از طرف شهردار به استانداری در خصوص نیاز به مهندس مجری ساختمان بیان داشت: شهردار موظف به اجرای مصوبات شورای شهر است، چرا شهردار در نامه خود به ماده ای استناد کرده است که باطل شده است.اشاره آبایی به ماده الزام استفاده از مهندس مجری ساختمان است که توسط دیوان عالی کشور ابطال شده است.
آبایی ادامه داد: اگر از شما بدنبال اجرای مصوبات بودید نباید به این ماده اشاره می کردید و به استانداری می گفتید من به این ماده عمل می کنم!
وی ادامه داد: چرا آقای شهردار در توجیه الزام مجری به ماده قانونی که در سال ۸۶ توسط دیوان عالی کشور ابطال شده استناد کردند. این موضوع میتواند توسط مرجع مذکور مورد بررسی و حتی انفصال شهردار را در پی داشته باشد.
آجرلو دیگر عضو شورای شهر اراک گفت: متاسفانه مردم در روزهای گذشته بلاتکلیف بودند و ما موظف به حل مشکلات آنها هستیم.
جمشید زند در ادامه جلسه سخن آجرلو را تاکید و گفت: ما حق ورود و دخالت درخصوص مهندس مجری ساختمان را نداشتیم. مردم از بلاتکلیفی موجود ناراحت هستند و باید هر چه زودتر مشکلاتشان را حل کنیم.
شریفی نایب رییس شورای شهر اراک با درخواست از اعضا برای ادامه ندادن بحث گفت: برخی افراد در شهرداری مردم را در این مورد تحریک می کنند.
اسماعیل تاج آباد که درصدد آرام کردن اعضای شورای شهر بود با اشاره به جمشید زند گفت: شما با غرض شخصی برخورد می کنید و هدف دیگری دارید و من برای این گفته خود مدرک دارم!
دفاعی غیر منطقی رییس شورای شهر و متهم کردن جمشید زند مورد اعتراض وی قرار گرفت. زند در پاسخ اعلام کرد: جناب تاج آباد مارا در حضور خبرنگاران متهم می کنند که از این موضوع منفعت شخصی میبریم این حرف خود را در جلسه بعد با سند مطرح کنید وگر نه از شما شکایت خواهم کرد، ماندن ما در جلسه فایده ای ندارد.
پس از اینکه تنش ایجاد شده در جلسه با وساطت دیگر اعضای شورای شهر کم شد تاج آباد حرف خودش را پس گرفت و از زند پوزش و طلب حلالیت کرد.
اما شهردار در پاسخ به صحبت های مطرح شده بیان کرد:شهردار مطیع دستورات شورای شهر است و به هیچ وجه مقابل شورای شهر نیست.
وی افزود: بنده از مهندسین موسس سازمان نظام مهندسی هستم و خود را موظف به حمایت از شهروندان و همزمان اجرای مصوبات شورا می دانیم.
شهردار با بیان اینکه به عقیده خودم وجود مهندس مجری ضروری است ولی نه به شکل فعلی افزود: مهندس مجری به شکل فعلی امضا فروشی است و من به آن نقد جدی دارم.
وی گفت: در بحث نامه ی نوشته شده توسط من مشکل شهرداران مناطق من است که با مشکل مواجه می شوند.
عباسی ادامه داد: اگر برای ساختمانی که مهندس مجری ندارد مشکلی پیش بیاید ۶ شهردار مناطق اراک در معرض خطر قرار می گیرند و گرنه ما مطیع مصوبات شورا هستیم.ما باید نام مجری را در پروانه قید کنیم تا شهرداران زیر سوال نروند.
عباسی تاکید کرد: به هر حال با این روش مجری مخالفم و باید این روش اصلاح شود. باید راهکاری برای آن پیدا شود و هر چه زودتر تعیین تکلیف گردد.
سخنان عباسی در حالی به پایان رسید که شهردار بر هماهنگی خود با شورا تاکید می نمود ولی اعلام کرد شهرداری مشکلاتی دارد که من به عنوان شهردار موظف به حل آنها هستم.
در ماههای اخیر مشکلات بوجود آمده میان شورای شهر و سازمان نظام مهندسی مشکلات و دردسرهای زیادی برای مردم ایجاد کرده است و بسیاری از مردم در بلاتکلیفی به سر می برند. جالب اینجاست در میان اختلاف شورا و سازمان نظام مهندسی حال شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر هم در این باره با اختلافاتی با یکدیگر مواجه شدن اند و بنطر می آید موضوع پیچیده تر از قبل شده است.
در این بین اعضای سازمان نظام مهندسی به اشکال مختلف اعتراض خود را به شورای شهر مطرح می کنند و از سویی دیگر صبر مردم نیز از بلاتکلیفی موجود به سر آمده است و در شهرداری و یا شورای شهر نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی نموده اند. نارضایتی مردم تاکنون دو طرف اختلاف را مجاب به کوتاه آمدن نکرده ولی شاید زمانی برسد که هر دو مجبور شوند دست از اختلاف بردارند، این زمان احتمالا با نزدیک شدن به انتخابات شوراها بی ارتباط نخواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.