خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور دکتر بختیاری فرماندار اراک در دفتر روزنامه وقایع استان به مناسبت روز خبرنگار/پذیرفتن فرمانداری حاصل اعتقادم به اصلاحات بود

حضور دکتر بختیاری فرماندار اراک در دفتر روزنامه وقایع استان به مناسبت روز خبرنگار/پذیرفتن فرمانداری حاصل اعتقادم به اصلاحات بود

دوشنبه ۱۸  مرداد ۹۵   شماره ۳۸۶

همواره سخن از سختی های شغل خبرنگاری و مشکلات آن سخن به میان می آید. سختی هایی که دیگر برای فعالین عرصه مطبوعات به بخشی از زندگی روزمره شان بدل شده است. دغدغه های بسیاری وجود دارد که شاید مهمترین آنها نبود ظرفیت پذیرش سخنان مطبوعاتی، نه در میان مسئولین و نه حتی در میان مردم باشد. تجربه نشان داده است عمده افراد جامعه در هر جایگاهی فکر می کنند هرآنچه از خروجی روزنامه ها جاری می شود می بایست بر اساس میل و خواست آنها باشد. اگر سخنی مخالف آنچه خود تصور می کنند را بخوانند استقبال می کنند. اما اساسا کارکرد روشنفکر و مطبوعاتی که در این راستا حرکت می کنند کارکردی انتقادی است. مطبوعات نمی توانند چشم شان را بر آنچه هست ببندند و برای خوشنودی شخص یا مجموعه و جریانی دست به قلم ببرند. همین امر باعث می شود همواره از سوی عده ای تحت فشار قرار گیرند. این یکی از بزرگترین آسیب هایی است که باید به آن پرداخته شود. به مناسبت روز خبرنگار و دیدار دکتر حسین بختیاری فرماندار محترم شهرستان اراک با تحریریه روزنامه وقایع استان در دفتر این روزنامه گفتگویی را با او و مشاور فرماندار ترتیب داده ایم.
آقای بختیاری فضای فعالیت مطبوعاتی را چطور ارزیابی می کنید.
همانطور که می دانید خبرنگاری شغل بسیار سخت و دشواری است و بنده از صمیم قلب آرزوی آرامش فکری برای خبرنگارن را دارم. اما در مواردی این آرامش به دلیل پایین بودن آستانه تحمل برخی افراد و مسئولین مشکلاتی را برای خبرنگاران رقم می زند. مسئولین می بایست سعه صدرشان را بالا ببرند و پذیرای دیدگاه مطبوعات و جامعه باشند. بخش اول فعالیت مطبوعاتی آزادی است و چه نقد کنندگان و چه نقد شنوندگان می بایست بر پایه اخلاق عمل کنند. نباید به فکر مقابله با خبرنگاران و مشکل سازی برای آنها بود، بلکه استفاده از دیدگاه های آنان باید در توجه قرار گیرد. قطعا آقای روحانی، وزیران و مجموعه دولت این دیدگاه را ندارند که از نشریه و یا خبرنگاری شکایت شود و روزنامه نگاران نگرانی ای از انعکاس خبر، نوشتن مقاله و تهیه گزارش نداشته باشند. معنی ندارد که تمامی موضوعات در ابتدا به دادگاه مطبوعات کشیده شود. اگر هم خبرنگاری بر حسب بی تجربگی موضوعی را در رابطه با مدیری بیان کرد که بر خلاف واقع بود باید تا جایی که امکان دارد گذشت کرد.
در رابطه با مطبوعات استان می خواهم از روزنامه وقایع استان که به معنای واقعی کلمه روزنامه فعالیت می کند تشکر کنم.
مشاور فرماندار: به نظر من امروز وقایع استان به موثرترین روزنامه استان بدل شده است چرا که علاوه بر چاپ روزانه که سختی بسیاری را دارد به لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار گرفته است. تیترهای حرفه ای و طراحی خوب باعث شده است در مجموع یک روزنامه حرفه ای با انتشار دائمی که به واقع تا کنون در استان همچین اتفاقی را شاهد نبوده ایم، چاپ می شود.
فرماندار: در واقع استفاده از تیترهای کارشناسی و تاثیر گذار وقایع که خود یک هنر است تاثیر بسزایی در کار این روزنامه داشته است.
آقای دکتر بختیاری در رابطه با انتصابات و تغییرات خبر تازه ای هست؟
اقداماتی در راستای تغییر برخی مدیران در همه رده های مدیریتی در حال بررسی است. باید کسانی که توانمندتر هستند بر سر کار بیایند، که در همراهی با دولت و مردم پیشرو تر عمل کنند. بنا بر شنیده ها ارزیابی هایی در استان در حال انجام است و در شهرستان نیز این اقدامات در دست انجام است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد تفاوت دولت روحانی با دولت قبل در حفظ حرمت افراد است. قطعا اگر تغییری صورت پذیرد با در نظر گرفتن حرمت و شان مدیر سابق همراه خواهد بود.
آقای فرماندار، در روزهای اخیر شاهد برخی انتقادات و تخریب هایی از سوی افراد همسو و غیر همسو در رابطه با فرمانداران و یکی از معاونین مدیریت ارشد استان بودیم. صحبت هایی که پیرامون زیر سوال بردن همسویی این افراد با دولت بود. نظر شما در این رابطه چیست؟
همانطور که گفتم مدیران باید آستانه تحمل شان را بالا ببرند. ما نیز در این رابطه از انتقاد ها استقبال می کنیم.
البته صحبت ها از حوزه نقد فراتر رفته است و بیشتر تخریب به نظر می رسند.
اگر شخصی با دید تخریبی این حرف ها را بیان کند باید به حالش غصه خورد و نگران او بود. چرا که این افراد جایگاه خود را پایین می آورند. و اگر این سخنان از جایگاه دلسوزی بیان شوند باید به آن فکر کرد. من برای پاسخگویی به این افراد تعصبی ندارم، من خودم را می شناسم و به خودم و همسویی با دولت مطمئن هستم. اگر سر سوزنی در اعتقاداتم به اصلاح طلبی، مردم و نظام مطمئن نبودم قطعا این کار را قبول نمی کردم. بهترین ها دفاع ها را از برجام در شواری تامین و شورای اداری استان بیان کردم. ما قائل به گفتگو با کسانی که این سخنان را مطرح می کنند هستیم. بیایند صحبت کنیم ببینیم چه کسی به مردم، نظام و دولت را بیشتر است. همه تلاشمان در فرمانداری این بوده است که اگر هم مشکل مراجعه کننده ای از حیطه ما خارج است اما با شنیدن سخنان مردم، آنها راضی از فرمانداری بیرون بروند. اصلاح طلبی در همین مفاهیم نهفته است. به اعتقاد من کسانی که ادعای اصلاح طلبی دارند می بایست به جای غرض ورزی از رفتار بزرگان اصلاحات مانند رئیس دولت اصلاحات الگو بگیرند. به عنوان مثال فعالیت های روزنامه وقایع استان در راستای افزایش آگاهی بخشی به جامعه انجام می شود مصداق اصلاح طلبی ناب است. انسان های منصف با نگاه صادقانه نقد می کنند، اگر بعضی نگاهشان چیز دیگری باشد باید در مورد انصافشان سخن گفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.