خانه » پیشنهاد سردبیر » با پی گیری تشکل های زیست محیطی و روزنامه وقایع استان قطع درختان انتهای خیابان هپکو متوقف شد /دستور خوبِ شهردار

با پی گیری تشکل های زیست محیطی و روزنامه وقایع استان قطع درختان انتهای خیابان هپکو متوقف شد /دستور خوبِ شهردار

دوشنبه ۱۸ مرداد ۹۵   شماره ۳۸۶

موضوع قطع درختان انتهای خیابان هپکو اراک که در روزنامه وقایع استان با عنوان «داستان یک قتل عام شبانه» به آن پرداخته شد، این روزها دغدغه بسیاری از مردم و فعالین زیست محیطی شده است. پیکان اتهامات به سمت شهرداری نشانه رفته بود اما شهردار اراک در اقدامی پسندیده، خبر از پایان یافتن این اتفاق داد. شهردار اراک گفت: «قطع درختانِ مسیرِ انتهای خیابان جهاد (هپکو) در راستای اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح میدان ورزش متوقف شد.» محمد ابراهیم عباسی در جمع تشکل های زیست محیطی و خبرنگاران در اراک افزود: «با وجود داشتن مجوز کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، قطع این درختان در این مسیر متوقف شده است.»
موضوع قطع درختان خیابان هپکو که با مجوز کمیسیون قطع اشجار بوده است، اقدامی است در راستای انجام پروژه های شهری انتهای آن خیابان. تشکل های زیست محیطی نیز انجام عملیات عمرانی را درک می کنند اما حرفشان این است که باید درختان به قسمت دیگری منتقل شوند تا دوباره حق حیات شان را باز یابند. محمد ابراهیم عباسی شهردار اراک نیز بر این اتفاق تاکید کرد و بیان داشت: «در راستای اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح میدان ورزش باید ۵۲۰ درخت از این مسیر جابه جا شود.»
شهردار اراک ادامه داد: «اجرای این طرح شهری در پنجم اسفندماه ۹۴ مصوب و در راستای این طرح ۲۰۰ درخت در روزهای سرد جا به جا و به مکان های دیگر منتقل، تعدادی قطع و مابقی نیز با هدف حفظ محیط زیست جا به جا می شوند.
عباسی اظهار کرد: به منظور حفظ درختان موجود در این مسیر، نشستی با پیمانکار پروژه برگزار می شود و در صورتی که تاخیر در عملیات طرح تا فصل سرما با خسارت همراه نباشد، جابه جایی صورت می گیرد.»
وی گفت: «اما اگر تاخیر در پروژه موجب خسارت شود، درختان در فصل گرم و با شرایط خاص منتقل می شوند.
شهردار اراک اضافه کرد: بر اساس کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، باید به ازای درختان قطع شده در این مسیر دو برابر نهال در مکان های دیگر کاشته شود که شهرداری در چهار ماه نخست امسال، بیش از ۲۵ هزار نهال کاشته است.»
در این میان مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد با واکنش به قطع درختان از قانونی بودن اقدام شهرداری سخن گفت اما اعتراضاتی نیز به این طرح وارد ساخت. مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز در این نشست افزود: «قطع درختان انتهای خیابان جهاد (هپکو) موجب دل نگرانی مردم شد و این موضوع به صورت ویژه از سوی تشکل های زیست محیطی دنبال شد.
سیاوش آقاخانی افزود: شهرداری مستندات قانونی قطع درختان را در اختیار تشکل های زیست محیطی قرار داده است.»
وی بیان کرد: «انتظار افکار عمومی و فعالان عرصه زیست محیطی این است که اعضای شورای اسلامی در کمیسیون ماده ۷ تصمیم های درستی اعمال کنند. ۲۰ روز گذشته در راستای اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح میدان ورزش اراک شماری از درختان محدوه این منطقه قطع شد که این اقدام با تنش های زیادی در شبکه های مجازی و اذهان عمومی مردم روبرو شد.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.