خانه » پیشنهاد سردبیر » آخرین وضعیت حوزه بهداشت و درمان در آستانه سفر رییس جمهوری به استان در گفتگوی وقایع با رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک/دستاوردهای بزرگ آقای دکتر

آخرین وضعیت حوزه بهداشت و درمان در آستانه سفر رییس جمهوری به استان در گفتگوی وقایع با رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک/دستاوردهای بزرگ آقای دکتر

شنبه ۱ آبان ۹۵ شماره ۴۴۴

وقایع استان-عباس لعل بار
دی ماه ۹۲ دکتر حسن طاهراحمدی به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی منصوب شد تا اداره یکی از مهمترین و حساس ترین بخش های دولتی در ارتباط با مردم را به عهده بگیرد. دکتر طاهراحمدی به عنوان یکی از مدیران اصلاح طلب و خوش سابقه توانسته در طول مدت حضورش در این سمت دستاوردهای چشمگیری بدست آورد. پیشرفت قابل توجه پروژه های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی و اتمام برخی پروژه های نیمه تمام بجا مانده از دولت قبل گواهی این ادعاست. در آستانه سفر رییس جمهور به استان با وی به گفتگو نشستیم و در خصوص سفر ریاست جمهور به استان و مطالباتی که باید در این سفر مطرح شود صحبت کردیم، که در ادامه می خوانید
***
هفته ای که گذشت به عنوان هفته بهداشت روان نامگذاری شده بود، نقش دانشگاه علوم پزشکی در پیشگیری از مشکلات روحی و روانی در جامعه چیست؟
علل زیادی در ایجاد مشکلات روحی و روانی موثرند از جمله درگیری های شغلی، مشکلات خانوادگی، مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی. متاسفانه تعداد زیادی از جمعیت کشور ما بخاطر این عوامل درگیر مشکلات روحی و روانی هستند و یکی از وظایف وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مقابله با ایجاد مشکلات و پیشگیری و سپس درمـان این موارد است. این هفته برای بررسی چالش های پیشگیری و درمان است.
فردا کاروان تدبیر و امید سرانجام به استان خواهد آمد، به اعتقاد شما قرار گرفتن استان مرکزی به عنوان آخرین استان در سفرهای استانی باعث از دست رفتن اعتبارات استان شده است؟
به اعتقاد من خیلی مهم نیست سفر اول استانی باشیم یا آخر، مهم این است که در واقع این سفر برکاتی را برای مردم داشته باشد و ما بتوانیم حداکثر بهره برداری را در جهت حل معضلات استان از این سفر داشته باشیم. از بعضی جهات سفر آخر بودن نه تنها نقطه ضعف نیست، مزیت هایی هم به همراه دارد؛ با توجه به اینکه در نیمه دوم سال هستیم از اعتباراتی که دولت در پایان سال و بعد از نیمه دوم در اختیار دارد می توان نهایت بهره را برد در حالیکه در نیمه نخست سال اینگونه نیست. آنچه مشخص است باید همه مسئولان استانی اعم از امام جمعه، استاندار، معاونین، فرمانداران و نمایندگان مجلس، کلیه مدیران، ارباب جراید و مردم در این سفر یک صدا مطالبات استانی را به گوش رییس جمهور برسانند و در جهت حل آنها نهایت تلاش خود را بکنند.
شما در طول مدت آماده سازی شرایط برای سفر رییس جمهور جلساتی با وزیران و معاونین رییس جمهور داشته اید، این جلسات نتایجی هم داشته است؟
ما جلساتی را با وزیر بهداشت و درمان داشتیم و در خصوص مشکلات بهداشت و درمان صحبت نمودیم. دکتر هاشمی معتقدند که در حوزه سلامت باید بیش از این کار کرد. در جلسه با معاون اجرایی رییس جمهور آقای شریعتمداری در زمینه سرمایه گذاری و بحث توسعه در قسمت های مختلف صحبت کردیم از جمله ساخت بیمارستان هزار تختخوابی اراک که مقرر شد مساعدت لازم را به عمل آورند.
با سایر مسئولان هم جلساتی داشتیم، از جمله خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست، برای رفع آلودگی هوای اراک و جلسات استانی با استاندار در حوزه سلامت و دانشگاه ها که بحث های خوبی مطرح شد و بنا گردید یک نفر از مسئولان دانشگاه ها در رابطه با مشکلات پژوهش و علمی و بعد سلامت مباحثی را مطرح تا در سفر رییس جمهور به استحضار وی برسد.
در طول مدت حضورتان پروژه های زیادی در دست اقدام دارید، برای سفر رییس جمهور وضعیت این پروژه ها چگونه است؟
هیات دولت و شخص وزیر بهداشت قبول کردند که یکی از استانهایی که باید بیش از این از سوی دولت رسیدگی شود استان مرکزی است. به عنوان نمونه در مرکز استان سه بیمارستان اصلی ما قدمت حدود ۷۰ ساله دارند و بنا شد فکراساسی برای آنها انجام شود. از جمله کارهایی که در دولت تدبیر و امید توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شده نوسازی و مرمت بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) است که با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵درصد در حال تکمیل است. همچنین فاز دوم بیمارستان آیت ا… خوانساری با کمک خیرین با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد و ۲ کلینیک ویژه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمله اقدامات انجام شده است. خوابگاه ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفره دانشجویی که از دولت قبل شروع شده و نیمه کاره بوده نیز تکمیل شد. وزارت بهداشت پذیرفته و با ارسال نامه ای پذیرفته است که نوسازی بیمارستان آیت ا… طالقانی انجام شود و مقرر گردید در مجاورت بیمارستان امیرالمومنین ساخت بیمارستان زنان و زایمان با وسعت ۵۰۰۰ متر و ۲۰ اتاق LDR شروع شود.
بخش سوانح و سوختگی و بخش روانپزشکی در بیمارستان امیرالمومنین در این سفر کلنگ زده خواهد شد. همچنین در بیمارستان امیرالمومنین ۴ اتاق عمل با ۱۰ تخت ICU شروع بکار خواهد کرد و بعلاوه اورژانس بیمارستان هم کار خود را از مدتی پیش شروع کرده است.
باید اشاره کنم که خیرین محترم در بخش نوسازی و بازسازی خون اطفال هم مشارکت داشتند که این طرح هم با موفقیت در حال انجام است.
در شهرستانها هم باید اشاره کنم که افتتاح بیمارستان فرمهین بعد از حدود ۱۷-۱۸ سال در این دولت انجام شد. تحولات زیادی در حوزه بهداشت با بازسازی و نوسازی و شروع به کار مراکز بهداشتی درمانی و مراکز جامع سلامت داشته ایم، فقط از سال ۹۳ تا ۹۴ دوازده خانه بهداشت در روستاها احداث شد که جای بسی خوشحالی است. خبر خوبی که باید به هم استانی های عزیز بدهم این است که ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در اراک کلید خورده، باید توجه نمود که در کل کشور ۱۲ بیمارستان از این نوع ساخته خواهد شد که یک مورد آن در اراک است.
آقای دکتر! مطالبات شما از رییس جمهور در این سفر چیست و چه درخواست هایی در اولویت قرار دارند؟
ما از سفر ریاست جمهوری انتظار داریم ردیف و اعتبارات مورد نیاز به بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اختصاص داده شود و مجوز شروع بکار سریعتر داده شود. همچنین تامین اعتبارات ادامه ساخت بیمارستان ولی عصر و آیت ا… خوانساری و تامین اعتبار برای ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان طالقانی انجام شود.
ما پیگیری رفع مشکلات سازمان های بیمه ای را خواستار خواهیم شد تا بتوانند بدهکاری خود را به دانشگاهها پرداخت کنند. کمک به منابع آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاهها در سطح استان از جمله علوم پزشکی یکی دیگر از اولویت های ما است. در بحث آلودگی هوا نیز تصویب یک طرح تحقیقاتی علمی در رابطه با آلاینده های شهر اراک و اتخاذ تصمیماتی در جهت رفع آلودگی از مواردی است که در این سفر مطالبه خواهد شد.
اتخاذ تصمیمات مناسب در رابطه با اشتغال جوانان استان مخصوصا تحصیلکرده ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی که قسمت عمده بیکاران استان هستند از جمله درخواست های ما از رییس جمهور است.
در بحث آلودگی سرانجام چه پیشنهادی به رییس جمهور ارائه می کنید؟
به اعتقاد من برای برطرف کردن این معضل بزرگ استان، باید علل واقعی آلودگی هوا را مشخص کرد، چرا که تا علل را پیدا نکنیم درمانی هم در کار نخواهد بود. مشخص شدن علل آلودگی هم با بررسی جامع علمی و کاربردی صورت می گیرد و سهم هر کدام از عوامل که انگشت اتهام به آنها دراز است مشخص خواهد شد. باید برای درمان کار مشخص شود سهم وسایل نقلیه، صنایع و یا ریزگردها و تالاب میقان چقدر است؟ باید این موارد را در مشخص و ارتباط آنها را با بیماریها، محیط، آب و زمین تعیین تا معلوم گردد در جهت رفع هر کدام چه کارهایی باید انجام دهیم.
راه رفع از تحقیقات علمی می گذرد، ما پیشنهادات خود را داده ایم و حدود ۴۰ نفر از اعضای هیات علمی را هم تعیین نمودیم تا با تجهیزات مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی تحقیقاتی انجام دهند و در جهت رفع آن بر بیایند. طرح ما هم اکنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه و حوزه استانداری است.
به عقیده شما با حضور نمایندگان استان و مسئولینی که هم اکنون در حال کار هستند امیدی به برطرف شدن مشکلات هست؟
بله، در همین جا باید از نمایندگان استان در مجلس تشکر کنم، یک جلسه ما در خدمت آنها بودیم و یک جلسه هم آنها با وزیر داشتند، یکی از اولویت ها اصلی نمایندگان استان پیگیری مشکلات حوزه سلامت است که قابل تقدیر است. ما در حوزه بهداشت و درمان مشکلات اساسی در سطح استان داریم و همه باید کمک کنیم تا این مشکلات رفع شود. از جمله تشکل ها و احزاب و رسانه ها با همراهی مسئولین دست به دست هم دهیم و باری را از دوش مردم برداریم. حوزه بهداشت و درمان صرفا با دیدگاههای علمی و در جهت رفع مشکلات مردم اداره می شود و از تمام افراد دلسوز می خواهیم ضمن کمک با انتقاد سازنده در جهت اصلاح مشکلات قدم بردارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.