خانه » پیشنهاد سردبیر » توسعه گردشگری اراک با یک هواپیمای دو نفره/تفریحی بر فراز میقان

توسعه گردشگری اراک با یک هواپیمای دو نفره/تفریحی بر فراز میقان

سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵     شماره ۳۳۵

گروه اجتماعی-سمیه انصاری فر
آرزوی پرواز همیشه با انسان بوده، خیلی از مردم همیشه به دنبال پرواز بوده اند؛ ولی این امکان هرگز جز برای عده ای وجود نداشته است، چندی است با تلاش یک شرکت اقدامی برای پرواز و خلبانی برای آن ها که عاشق این کار هستند در اراک ایجاد شده است، این هیجان برای پرواز آن هم برای مدت کوتاه و با هزینه کم فرصت ارزنده ایست تا علاقمندان به این خواسته شان برسند. از طرفی چون این پرواز از فرودگاه اراک بر فراز کویر و تالاب میقان انجام خواهد شد مجالی برای رونق گردشگری است. زیرا هم اکنون پرواز با هواپیمای سبک، مهیج، ارزان یکی از پر طرفدار ترین پرواز های توریستی در دنیاست و بی شک زمانی از جذابیت بالاتری برخوردار هستند که بر فراز منطقه ای گردشگری انجام شود، اتفاقی که در بیشتر کشورها و در ایران بر روی مناطق تفریحی انجام می شود.
پرواز با هواپیمای دو نفره برفراز تالاب میقان طرحی است که از سوی مرکزی در اراک به عنوان مجری پرواز قرار است که آغاز شود و به زودی اولین گروه علاقمندان به این نوع پرواز به تجربه ارزشمند خلبانی و هدایت یک هواپیمای کوچک خواهند رسید.
محمد میرعلی یاری مسئول برپایی این دوره از پروازهای تفریحی ضمن معرفی فعالیت این مرکز گفت: در این طرح علاقمندان به پرواز پس از آموزش رایگان به وسیله یک هواپیمای دو نفره برفراز تالاب میقان پرواز می‌کنند.
وی افزود: این پرواز که از فرودگاه اراک آغاز و با پرواز و گردش برفراز تالاب میقان همراه است به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد.
میرعلی یاری ادامه داد: ما قبلا تجربه آموزش به علاقمندان و پرواز با هواپیمای دو نفره را داشتیم با این تفاوت که آموزش تئوری در اینجا با حضور خلبان های مدعو هواپیمای شبیه ساز و شبیه ساز انجام می شد؛ ولی پرواز با هواپیما به دلیل نبودن شرایط در فرودگاه تهران انجام می شد.
وی توضیح داد: هم اکنون با مساعدت مدیر فرودگاه اراک امکان برقراری این پرواز در فرودگاه فراهم شده است، و به همین منظور یک هواپیمای مناسب ul خریداری شده است.
مدیر پروازهای تفریحی اراک اضافه کرد: برای آموزش با شبیه ساز نیز فرودگاه اراک یک هواپیمای فرسوده را بازسازی، تعمیر و در اختیار ما قرار داده است.
میرعلی یاری تاکید کرد: تجربه پرواز با کمترین قیمت هم برای علاقمندان و هم برای افرادی که می خواهند شغل خلبانی را انتخاب کنند بسیار مهم و ارزنده است و قطعا برقراری این پرواز اثرات مطلوب فرهنگی و اقتصادی خواهد داشت.
وی در توضیح این موضوع که برخی فعالان محیط زیست با برقراری این پروازها بر فراز تالاب میقان به دلیل آسیب اکوسیتم آن موافق نیستند، گفت: در ابتدا برخی نگرانی ها بود؛ ولی با هماهنگی های انجام شده با محیط زیست استان و بررسی اطلاعات پروازی که در اختیار کارشناسان این اداره کل قرار گرفت این نگرانی ها با اعمال برخی شرایط و محدودیت ها رفع شد.
میرعلی یاری اضافه کرد: یکی از شرایطی که محیط زیست برای ما گذاشته است محدودیت در پرواز بر روی برخی جزیره ها به دلیل احتمال تخم گذاری و لانه گزینی پرندگان است و دیگر اینکه پرواز در اوایل صبح و عصرها که زمان پرواز پرندگان است انجام نشود.
وی ادامه داد: بیشتر پروازهای ما در فصل بهار و تابستان است و البته محیط زیست برایمان محدودیت فصلی نیز گذاشته و زمان پروازهای ما از اوایل خرداد تا پایان شهریور است زیرا در پاییز مهاجرت درناها به تالاب میقان آغاز می شود.
میرعلی یاری با بیان اینکه هواپیمای خریداری شده برای این پروازها یک هواپیمای ul است، اظهار داشت: این هواپیما یکی از بهترین هواپیماهای روز دنیاست و بسیار ظریف و کم صداست و به دلیل حالت ایرودینامیک بدون تکان در هوا پرواز می کند بنابراین نمی تواند باعث وحشت پرندگان شود کما اینکه من در پروازهای خود بسیار شاهد پرواز آرام پرندگان در کنار هواپیما بوده ام.
وی گفت: هم اکنون در شهرهایی چون نمک آبرود و رامسر پرواز تفریحی با ارتفاع پایین برقرار است که آنجا هم پرندگان مهاجر هستند و تاکنون مسئله ای در باب آسیب پرندگان شنیده نشده است.
میرعلی یاری گفت: ما مجوز کار خود را از محیط زیست گرفته ایم ولی برای اینکه این اقدام یک عملکرد مهم در توسعه گردشگری استان است بنابراین سعی کردیم با مشارکت شورای شهر و اداره کل میراث فرهنگی استان این امر صورت بگیرد که این دو ارگان به شرط دریافت مجوز از این پروازها استقبال کردند.
وی با بیان اینکه در شهر اراک و استان مرکزی اطلاعات پروازی کم است، اضافه کرد: در شهر ما هیچ آموزشگاه خلبانی وجود ندارد، برنامه ما موضوعیت علمی، تفریحی و آموزشی دارد و قطعا در گسترش فرهنگ پروازی در اراک نیز موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: در مدت زمانی که تبلیغات فضای مجازی این مجموعه آغاز شده بسیاری متقاضی از شهرهایی چون اصفهان و تهران برای این پروازها ثبت نام کرده اند که قطعا حضور آن ها علاوه بر رونق توریسم باعث راه اندازی و فعالیت فرودگاه اراک نیز می شود.
میرعلی یاری ادامه داد: همچنین رونق این برنامه موجب ورود سرمایه گذار به شهر اراک و حتی ایجاد اشتغال می شود.
وی گفت: برآورد هزینه سی دقیقه پرواز با آموزش رایگان توسط خلبان و شبیه ساز در این برنامه در حدود ۲۴۰ هزار تومان است.
از آنجا که حساسیت هایی پیرامون برگزاری این پروازها از سوی برخی فعالان زیست محیطی ایجاد شده بود در این خصوص نظر مدیرکل محیط زیست استان و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان را جویا شدیم.
پرواز تفریحی یک اقدام خوب گردشگری
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تالاب میقان یک منطقه و اکوسیستم حساس و شکننده است، گفت: تمام تلاش ما حفظ تالاب است بنابراین مدیریت آب در آن و محدود کردن فعالیت های صنعتی و عمرانی را مورد توجه قرار داده ایم.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: تالاب میقان یک ظرفیت خوب و مناسب در کنار کلانشهر اراک است و با توجه به اینکه توسعه گردشگری از اولویت های طرح مدیریت زیست بومی است، توسعه گردشگری این منطقه برای ما بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری در ایجاد درآمد و اشتغال پایدار و در نهایت نیل به اقتصاد مقاومتی موثر است، اظهار کرد: قطعا در این مسیر جلوگیری از آسیب به اکوسیستم تالاب میقان، حیات وحش و پرندگان مورد توجه است.
ابراهیمی کارنامی ادامه داد: طرح ارائه شده از سوی موسسه پرواز مبنی بر پروازهای تفریحی بر فراز تالاب میقان توسط کارشناسان این اداره کل بررسی شد و در نهایت با ایجاد یک سری محدودیت ها جهت حفظ سلامت حیات وحش و پرندگان این منطقه با این برنامه موافقت شد و در صورت رعایت این ضوابط و قواعد پرواز بلامانع است.
وی افزود: البته نگرانی ها در خصوص پرواز این هواپیمای فوق سبک می تواند منطقی باشد؛ ولی ما در مجاورت همین منطقه فرودگاه اراک را داریم که در صورت فعالیت، هواپیماهای مسافربری سنگین از فراز میقان پرواز خواهند کرد که ارتعاشاتشان چندین برابر بیشتر است.
ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: این اقدام یک فعالیت گردشگری خوب است و موافقت خود را در این خصوص به شرط الزام به ضوابط اعلام کرده ایم.
از پرواز تفریحی استقبال می کنیم
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان نیز در این باره گفت: اداره کل میراث فرهنگی در جریان این برنامه هست و در صورتی که موارد اعلام شده از سوی محیط زیست رعایت شود از این طرح استقبال نیز می شود.
سید حسن حسینی اضافه کرد: هم اکنون در استان های مختلف از پروازهای تفریحی به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده می شود بنابراین برپایی این پروازها در راستای توسعه گردشگری اراک موثر خواهد بود البته با توجه به شرایط خاص و محدودیت های تالاب میقان رعایت محدودیت ها الزامی است.
وی اظهار کرد: قطعا تمرکز بر توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت های این بخش کوتاهترین راهی است که می تواند در رسیدن به اقتصاد مقاومتی موثر باشد.
حسینی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های تالاب و کویر میقان در حوزه گردشگری تصریح کرد: هم اکنون تالاب میقان یکی از چهارده اکو کمپ معرفی شده در کشور است که برای توسعه توریسم آن نیاز به حضور سرمایه گذار و ایجاد زیرساخت های لازم است که البته تمام این ها در سایه رعایت شرایط حساس این منطقه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.